بازار آریا - پیشبینی میشود صادرات فولاد چین در سال ۲۰۲۵ با عبور از ۱۱۵ میلیون تن، رکورد تاریخی جدیدی ثبت کند.
به گزارش کالاخبر به نقل از فولاد ایران، این رقم در سال ۲۰۲۴ به ۱۱۱.۱ میلیون تن رسیده بود (با ۲۳.۱ درصد رشد نسبت به سال قبل). در ماههای ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۵، صادرات چین به ۹۷.۷ میلیون تن رسید که ۶.۲ درصد بیشتر از دوره مشابه در سال ۲۰۲۴ است.
با احتساب عملکرد ماههای پایانی، انتظار میرود رقم سالانه به ۱۱۷.۳ میلیون تن برسد.محرک اصلی این رشد، بخش محصولات نیمه تمام (مانند اسلب و بیلت) است. صادرات این محصولات در ۱۰ ماهه اول ۲۰۲۵، ۲.۶ برابر نسبت به سال قبل افزایش یافته و به ۱۱.۹ میلیون تن رسیده است.
گسترش محدودیتهای ضد دامپینگ و تدابیر حفاظتی علیه محصولات نهایی فولادی چین در کشورهایی چون جنوب شرق آسیا، خاورمیانه، آمریکای لاتین و اروپا، تولیدکنندگان چینی را وادار کرده است تا برای کاهش ریسکهای تجاری و حفظ حاشیه سود، به صادرات محصولات نیمه تمام روی آورند، زیرا این محصولات اغلب مشمول محدودیتهای کمتر یا خفیفتری هستند.
ضعف تقاضای داخلی چین، بهویژه در بخش ساختوساز، کارخانهها را مجبور به حفظ ظرفیت تولید از طریق صادرات کرده است. فروش محصولات نیمهساخته به آنها اجازه میدهد تا حجم تولید را بدون نیاز به دامپینگ تهاجمی محصولات نهایی (که ریسک درگیریهای تجاری را افزایش میدهد) آزاد کنند.
گرچه مکانیزم تنظیم کربن مرزی اتحادیه اروپا شامل محصولات نیمهساخته نیز میشود، اما فشار مالی واقعی بر آنها همچنان کمتر از محصولات نهایی با ارزش افزوده بالا است.
سال ۲۰۲۶ میتواند نقطه تحولی برای صادرکنندگان چینی باشد. دلیل اصلی، اجرای مجوزهای اجباری صادرات برای انواع خاصی از محصولات فولادی در چین است.
این مکانیسم، اگرچه رسماً ابزاری برای نظارت اعلام شده، اما در عمل به معنای کنترل شدیدتر دولتی بر حجم، نوع کالا و مسیرهای عرضه خواهد بود.
این امر میتواند ساختار صادرات را دوباره تغییر داده، نقش مقررات اداری را افزایش دهد و رقابت برای دریافت مجوزها، به نفع گروههای بزرگ دولتی یا نیمهدولتی شود.
در مجموع، ترکیبی از مقررات جدید داخلی چین، گسترش اقدامات ضد دامپینگ جهانی و اجرای کامل مالی، مکانیزم تنظیم کربن مرزی اتحادیه اروپا، شرایطی را ایجاد میکند که در سال ۲۰۲۶ صادرات فولاد چین از نظر ساختار محصول و جغرافیای عرضه بهشدت متحول شود. چین فعالانه در حال استفاده از صادرات محصولات نیمه تمام برای تطبیق با واقعیتهای جدید تجارت جهانی و حفظ حضور خود در بازارهای خارجی است.