پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۴
اقتصاد جهان

چرا آمریکا نمی‌تواند این هواپیمای غول‌پیکر قدیمی را جایگزین کند؟

چرا آمریکا نمی‌تواند این هواپیمای غول‌پیکر قدیمی را جایگزین کند؟
بازار آریا - خبر آنلاین : هواپیمای ترابری C-۱۷ GLOBEMASTER III با بیش از ۳۰ سال خدمت، همچنان یک ستون فقرات مهم برای ارتش آمریکا محسوب ...
  بزرگنمايي:

بازار آریا - خبر آنلاین : هواپیمای ترابری C-17 GLOBEMASTER III با بیش از 30 سال خدمت، همچنان یک ستون فقرات مهم برای ارتش آمریکا محسوب می‌شود و تا دهه 2040 در خدمت باقی خواهد ماند.
جایگزینی این هواپیمای استراتژیک، علیرغم سن بالا، به دلیل قابلیت‌های منحصر به فردش فعلاً امکان‌پذیر نیست.
نیروی هوایی آمریکا، هواپیمای C-17 Globemaster را انعطاف‌پذیرترین هواپیمای ترابری در ناوگان هوابرد خود می‌داند. این هواپیما که از سال 1993 در خدمت است، ترکیبی بی‌نظیر از ظرفیت باربری و توانایی عملیات در شرایط دشوار را ارائه می‌دهد که یافتن جایگزینی برای آن را به چالشی بزرگ تبدیل کرده است.
قابلیت‌های بی‌نظیر C-17 Globemaster
گلوب‌مستر C-17 در وهله نخست یک هواپیمای ترابری سنگین است که توانایی حمل 77.5 تن بار یا 102 چترباز کاملاً مجهز را دارد. این ظرفیت، آن را در مقایسه با هواپیمای ایرباس A400M که حداکثر 37 تن حمل می‌کند، در جایگاه برتری قرار می‌دهد.
علاوه بر ظرفیت باربری بالا، C-17 برای برخاست و فرود در باندهای کوتاه طراحی شده است. این هواپیما می‌تواند در باند فرودی به طول تنها 914 متر (3,000 فوت) فرود آید، در حالی که بیشتر فرودگاه‌های اصلی به باندهای 3,000 متری یا بیشتر نیاز دارند. قابلیت مانور در فضاهای تنگ، به لطف سیستم معکوس‌کننده رانش و طول 53 متری، به آن امکان می‌دهد تا حتی یک تانک M1 Abrams را تقریباً در هر مکانی تحویل دهد.
ارتش آمریکا هواپیمای بزرگ‌تر C-5 Galaxy را نیز در اختیار دارد که می‌تواند تا 127.4 تن بار حمل کند. با این حال، طول 75.3 متری و طراحی قدیمی‌تر آن (ورود به خدمت در سال 1970)، مانع از انجام وظایف انعطاف‌پذیر C-17 در هر مکانی می‌شود و آن را جایگزین مناسبی برای گلوب‌مستر نمی‌سازد.

بازار آریا


در حال حاضر، تنها دو هواپیمای دیگر در جهان وجود دارند که می‌توانند نقشی مشابه C-17 Globemaster را از نظر ظرفیت باربری و کاربری ایفا کنند: هواپیمای روسی ایلیوشین ایل-76 (Ilyushin Il-76) و هواپیمای چینی شی‌آن وای-20 (Xi’an Y-20).
ایلیوشین ایل-76 دارای ظرفیت باربری 47 تن است و وای-20 چینی می‌تواند 66 تن را حمل کند. هر دو قابلیت حمل بیش از 100 چترباز را دارند، اما از نظر قابلیت‌های کلی از C-17 عقب‌تر هستند. با توجه به روابط چالش‌برانگیز میان ایالات متحده و این دو کشور، جایگزینی ناوگان C-17 با هواپیماهای روسی یا چینی عملاً غیرممکن به نظر می‌رسد. به همین دلایل، نیروی هوایی آمریکا فعلاً نیازی به جستجو برای جایگزینی برای C-17 Globemaster که می‌تواند «تقریباً در هر مکانی فرود آید و تقریباً هر چیزی را حمل کند»، نمی‌بیند.
بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.


نظرات شما