پنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۴
مقالات اقتصاد جهانی

چهره زنانه هوش مصنوعی

چهره زنانه هوش مصنوعی
بازار آریا - دنیای اقتصاد : زنان تنها بخش کوچکی از موقعیت‌های پژوهشی و نقش‌های توسعه‌دهنده در حوزه هوش مصنوعی را در اختیار دارند و ...
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : زنان تنها بخش کوچکی از موقعیت‌های پژوهشی و نقش‌های توسعه‌دهنده در حوزه هوش مصنوعی را در اختیار دارند و هرچه به سطوح بالاتر سازمان می‌رسند، جایی که تصمیمات کلیدی درباره مسیر توسعه فناوری اتخاذ می‌شود، حضورشان به‌مراتب کمتر می‌شود.
این نابرابری تاثیر خود را بر فناوری نیز می‌گذارد. سیستم‌های هوش مصنوعی دیدگاه جهان را از داده‌های آموزشی خود می‌آموزند، داده‌هایی که به نوبه خود بازتابی از دیدگاه‌ها و اولویت‌های معمارانشان هستند. وقتی رهبری سازمان تنوع ندارد، فناوری حاصل ممکن است به جای رفع سوگیری‌های موجود، آنها را تقویت کند.
در واقع هوش مصنوعی می‌تواند با تقویت سوگیری‌های اجتماعی موجود در داده‌هایی که بر اساس آنها آموزش دیده است، نظام روابط موجود را تقویت کند و منجر به نتایج تبعیض‌آمیز در زمینه‌هایی مانند استخدام، تایید وام و حتی مراقبت‌های بهداشتی شود. از آنجا که سیستم‌های هوش مصنوعی از داده‌های گذشته درس می‌گیرند، اگر آن داده‌ها منعکس‌کننده نابرابری جنسیتی و کلیشه‌های تاریخی باشند، هوش مصنوعی نیز این سوگیری‌ها را یاد گرفته و تداوم می‌بخشد.
عدم حضور زنان در توسعه هوش مصنوعی و شکاف دیجیتالی نیز به این سیستم‌های سوگیرانه دامن می‌زند و چرخه‌ای ایجاد می‌کند که در آن هوش مصنوعی ساختارهای مردسالارانه را منعکس و تثبیت می‌کند. به‌عنوان مثال، اگر داده‌های تاریخی مردان بیشتری را در نقش‌های رهبری نشان دهد، یک هوش مصنوعی که بر اساس این داده‌ها آموزش دیده است، ممکن است به‌طور ناعادلانه‌ای مردان را برای سمت‌های اجرایی ترجیح دهد.
شکاف جنسیتی قابل‌توجه در نیروی کار هوش مصنوعی به معنای فقدان دیدگاه‌های متنوع در طول فرآیند طراحی و توسعه است. سازندگان عمدتا مرد هوش مصنوعی ممکن است ناخواسته تعصبات خود را در این سیستم‌ها جاسازی کنند. برخی کارشناسان می‌گویند که در بسیاری از کشورهای کم‌درآمد، زنان دسترسی و ارتباط کمتری به اینترنت دارند و این امر شکاف اطلاعاتی ایجاد می‌کند که درک و بازنمایی هوش مصنوعی از زنان را بیشتر منحرف می‌کند.
در این راستا شرکت‌ها برای رفع این تبعیض‌ها و شکاف موجود باید داده‌هایی را لحاظ کنند که از تفاوت‌های جنسیتی آگاه هستند و آنها را در نظر می‌گیرند. همچنین غول‌های فناوری که سخت مشغول توسعه هوش مصنوعی و رسیدن به فناوری هوش عمومی مصنوعی «AGI» هستند باید تیم‌های متنوعی را برای توسعه هوش مصنوعی در نظر بگیرند که طیف وسیع‌تری از ارزش‌ها و دیدگاه‌ها در آن گنجانده شود.
با این حال به نظر می‌رسد که تغییراتی در راه است و زنان کم‌کم قدرت خود را در سیلیکون‌ولی، به‌ویژه در حوزه هوش مصنوعی تثبیت می‌کنند. در این زمینه «ای‌آی مگزین» به بررسی ده زن برتر در حوزه هوش مصنوعی پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

بازار آریا

بازار آریا

بازار آریا

بازار آریا

بازار آریا

بازار آریا

بازار آریا

بازار آریا

بازار آریا

بازار آریا


نظرات شما