بازار آریا

آخرين مطالب

ماجرای رسوب کالاهای اساسی روی کشتی و سهمیه بندی واردات تولید و تجارت

ماجرای رسوب کالاهای اساسی روی کشتی و سهمیه بندی واردات
  بزرگنمايي:

بازار آریا - تسنیم /در حالی شاهد معطلی کشتی‌های حامل کالاهای اساسی در دریا و پرداخت دموراژ سنگین هستیم که به نظر می‌رسد یکی از عوامل اصلی این حوزه عدم مدیریت صحیح سهمیه ارزی و واردات نامتناسب کالاها است.
به‌ نظر می‌رسد یکی از عوامل مؤثر در تأخیر پهلوگیری و تخلیه کالاهای اساسی در بنادر، مدیریت نامناسب سهمیه واردات است. از سال 1402 و با مطرح شدن مسئله تخصیص ارز توسط بانک مرکزی، تصمیمی در مجلس شورای اسلامی گرفته شد که بر اساس آن، هر وزارتخانه مرتبط با واردات (شامل وزارت صمت، جهاد کشاورزی و بهداشت) مسئولیت مدیریت سهمیه ارزی خود را بر عهده داشته باشد. بانک مرکزی میزان سهمیه ارزی هر وزارتخانه را مشخص می‌کند و آن وزارتخانه موظف است که تا پایان سال این سهمیه را مدیریت کند.
نکته حائز اهمیت این است که در برخی موارد مشاهده شده است برخی کالاهای اساسی، مانند سویا، بیش از نیاز کشور وارد می‌شوند، که این امر فشار بر سهمیه ارزی سایر کالاها را تشدید می‌کند. برای مثال، اگر قرار باشد ماهانه یک میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی تخصیص داده شود، باید به نحوی مدیریت شود که هیچ کالایی بیش از مقدار مورد نیاز وارد نشود.
در غیر این‌صورت، وزارتخانه مربوطه مجبور به اعمال محدودیت‌هایی در واردات سایر کالاهای اساسی خواهد شد. نمونه‌ای از این وضعیت را می‌توان در وزارت صمت مشاهده کرد که به دلیل اتمام سهمیه ارزی خود در ماه‌های پایانی سال گذشته، نتوانست ارز مورد نیاز برای واردات تلفن‌های همراه را تأمین کند و این موضوع به ایجاد بحران در بازار انجامید.

کشتی‌های معطل و هزینه‌های سرسام‌آور دموراژ برای اقتصاد ایران
یکی از نشانه‌های بارز موانع و مشکلاتی که در مسیر واردات کالاهای اساسی به کشور قرار دارند، تأخیر در تخلیه این کالاها در بنادر است. هنگامی که یک کشتی حامل کالاهای اساسی وارد مرزهای آبی کشور می‌شود، اما به دلایل گوناگون امکان تخلیه آن وجود ندارد، صاحب کالا ناگزیر است تا فراهم آمدن شرایط مناسب، مبلغی را تحت عنوان دموراژ پرداخت کند.
در شرایط کنونی، تعداد قابل‌توجهی از کشتی‌های حامل کالاهای اساسی در بنادر جنوبی کشور متوقف مانده‌اند و به همین دلیل، هزینه‌های دموراژ سنگینی بر دوش صاحبان آنها تحمیل می‌شود. بخشی از این کشتی‌ها به دلیل مشکلات اسنادی در انتظار تخلیه‌اند، در حالی که برخی دیگر به علت نبود آمادگی‌های لازم در بنادر به تعویق افتاده‌اند.
تأخیر 7 ماهه در تخلیه کالاهای اساسی؛ دموراژ میلیون‌دلاری در بنادر جنوبی
حدود سه سال پیش، اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دامی اعلام کرد که روزانه یک میلیون دلار به عنوان دموراژ به اقتصاد کشور تحمیل می‌شود. با توجه به این‌که 80 درصد از کشتی‌های معطل‌شده به شرکت‌های دولتی تعلق دارند، این هزینه‌ها از بودجه دولت پرداخت می‌شود. در همان زمان نیز گزارش شده بود که به طور میانگین 25 کشتی ناچار به پرداخت دموراژ هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که اکنون نیز نزدیک به همین تعداد در یکی از بنادر جنوبی معطل مانده‌اند.
برای نمونه، یک کشتی متعلق به یک شرکت تعاونی که در زمینه واردات کالاهای اساسی فعالیت می‌کند، به دلیل مشکلات اسنادی، به‌ویژه عدم تخصیص ارز، 7 ماه است که در آب‌های کشور متوقف شده است. مورد دیگری از تأخیر، مربوط به کشتی یک شرکت دولتی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی است که به دلایلی مشابه، 7 ماه در لنگرگاه معطل مانده و محموله‌اش تخلیه نشده است. هر دو این کشتی‌ها حامل ذرت بوده و وزن مجموع بار آنها حدود 100 هزار تن است.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1202538/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

600 میلیارد تومان کسری بودجه صندوق بازنشستگی

مدیرکل بنیاد استان قزوین به سوالات ایثارگران پاسخ گفت

بازی امارات و ترکیه با کارت عراق؛ آنکارا چگونه کریدور جنوب به شمال ایران را دور می‌زند؟

سرنوشت دلار روشن شد!/ خبر مهم برای ارزبازان

سخنرانی آقای عبده تبریزی در خصوص نقش نهادهای مالی و اقتصادی “نمایشگاه کیش اینوکس”

عجیب‌ترین کارت قرمز تاریخ فوتبال

چرا دلار به مرزهای 70 هزار تومان نزدیک شد؟!

همتی، وزیر اقتصاد: پیگیر تعلیق اقدام تقابلی «اف‌.ای‌.تی‌.اف» براساس منافع ملی هستیم

برگزاری «نشست تخصصی بررسی رابطه اصلاحات اقتصادی و رونق بورس» در کیش‌ اینوکس

برگزاری «نشست تخصصی بررسی رابطه اصلاحات اقتصادی و رونق بورس» در کیش‌اینوکس

قیمت محصولات ایران خودرو امروز سه‌شنبه 15 آبان 1403 + قیمت پژو پارس

قیمت محصولات سایپا امروز سه‌شنبه 15 آبان 1403 + قیمت کوییک

ویتامین‌ها‌یی که باعث لاغری می‌شوند

قیمت محصولات بهمن موتور امروز سه‌شنبه 15 آبان 1403 + قیمت دیگنیتی پرایم

قیمت محصولات کرمان موتور امروز سه‌شنبه 15 آبان 1403 + قیمت هیوندای

قیمت محصولات مدیران خودرو امروز سه‌شنبه 15 آبان 1403 + قیمت فونیکس

به زودی شاهد رفع فیلترینگ خواهیم بود

رسانه عبری: جنگ تاثیری هولناک بر اقتصاد اسرائیل داشته است

ترامپ یا هریس؟ هر کسی پیروز شود با تغییرات در توازن قدرت اقتصاد جهانی روبه‌رو خواهد شد

انتخاب کیانوش عیاری بین زندگی و سینما

بازگشت اپرای عروسکی مولوی به صحنه

حضور ایرج میرزا در یک رمان نوجوانانه

بازی رضا بابک در نمایش سعید روستایی

بانوی خاطره‌ساز کودکان

یک میلیارد یورو برای وینیسیوس؟

مورایس تحت فشار بود

ایتالیا، پرتغال نیست!

یک نبرد کلاسیک

«خان» بودن برازنـده تو بود!

شکایت خانواده‌های فرانسوی از تیک‌تاک

هشدار اف‌بی‌آی درباره دیپ‌فیک‌ها قبل از انتخابات آمریکا

خدمت رایگان جدید گوگل معرفی شد

تدوین استانداردهایی برای تولید نرم‌افزار و اپلیکیشن‌

بازار موبایل پس از آزادی آی‌فون

ابزارآلات در کشاکش مقررات

چالش‌های آینده سبز

زنجیره فولاد - 1403/08/15

بازار فولاد - 1403/08/15

بازار آتی - 1403/08/15

شمش بورسی گران شد

سایه تغییرات سیاسی آمریکا بر بهای شاخص برنت

تکذیب قرارداد شرکت‌های اروپایی با جمهوری‌آذربایجان

تعویق تعدیل کاهش عرضه اوپک‌‌‌‌‌پلاس

پافشاری مجارستان بر دریافت نفت روسیه

افزایش تحویل سوخت مایع به نیروگاه‌ها

ایران؛ اولین صادرکننده لبنی آسیا

وزارت راه‌وشهرسازی عامل توقف «آمار قیمت مسکن»؟

تداوم سیاست‌های انقباضی در ترکیه

بازار - 1403/08/15

توفان کاهشی در بازار سکه

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی