بازار آریا

آخرين مطالب

سد ورود پول به بورس؛ چرا شاخص درجا می‌زند؟ بورس و بانک

سد ورود پول به بورس؛ چرا شاخص درجا می‌زند؟
  بزرگنمايي:

بازار آریا - یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بالا بودن نرخ بهره و ادامه‌دار بودن تصمیمات غیرکارشناسانه همچنان آفت صعود بازار سرمایه، محسوب می‌شوند و تا زمانی که ریسک‌ها و ابهامات بازار سرمایه حل‌و‌فصل نشوند؛ نمی‌توان مسیر مشخصی برای بازار ترسیم کرد.

روز گذشته (سه شنبه) نخستین روز سرخ‌پوش کم‌جان سه‌گانه نماگر‌های اصلی بازار در هفته جاری معاملاتی رقم خورد.
در این میان دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای که در دوران پسا انتخاباتی ماه‌عسل کوتاهی داشت، پس از شروع توفانی در روز شنبه و بازپس‌گیری کانال 2 میلیون و 200 هزار واحدی، در روز یکشنبه با کاهش ارتفاع 0.19 درصدی همراه شد و در پایان ساعت معاملاتی روز سه‌شنبه در سطح 2 میلیون و 217 هزار واحدی قرار گرفت.
افت 4 هزار و 279 واحدی نماگر اصلی در حالی به‌ثبت رسید که نماگر هموزن که شاخصی برای ارزیابی همه‌جانبه حال و روز نماد‌های مختلف بازار سهام است نیز با نزول 0.05درصدی روبه‌رو شد و در پایان روز معاملاتی در سطح 709 هزار و 704 واحدی قرار گرفت. در این بین شاخص کل فرابورس که معیار مناسبی برای بررسی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود 0.67 درصد سرخ‌پوش شد و در سطح 22 هزار و 845 واحدی کار خود را به اتمام رساند. ارزش معاملات خرد بازار سرمایه که شامل سهام و حق تقدم بازار می‌شود، روز گذشته مقدار 2 هزار و 840 میلیارد تومانی را ثبت کرد. به علاوه 300 میلیارد تومان پول حقیقی از گردونه معاملات بازار خارج شد.
در این میان سه نماد «فارس»، «شپنا» و «وبملت» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل بورس تهران و نماد‌های «بپاس»، «آریان» و «آریا» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل فرابورس داشتند. همچنین «ذوب»، «شستا» و «خزامیا» سه نماد پرتراکنش روز سه‌شنبه بازار بودند. پس از رشد توفانی بازار در نخستین روز هفته جاری، روند تعادلی بازار مجددا وضعیت خسته‌کننده‌ای برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آورده است.
در این میان ارزش معاملات که روز شنبه همگام با سبزپوشی تابلوی معاملاتی، رشد کم‌نظیری را نسبت به هفته‌های گذشته خود به ثبت رسانده بود، از روز یکشنبه هم‌زمان با افزایش موج عرضه‌ها افت پیدا کرد و روز گذشته به محدوده‌های 3 هزار میلیارد تومانی رسید. شیب نزولی ارزش معاملات حاکی از پایان هیجان معاملاتی سرمایه‌گذاران خبر می‌دهد. از این رو به نظر می‌رسد بازار برای صعود و فتح قله‌های مرتفع به تزریق بیشتر اخبار و عملیاتی شدن آن‌ها دل خواهد بست.
بازار از نگاه کارشناسان
حسین مریدسادات، کارشناس بازار سرمایه، روند روز گذشته بازار را این‌گونه تحلیل کرد: با انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان سکاندار جدید قوه مجریه، پس از پایان توفان روز شنبه، بازار مجددا روند کج‌دار و مریز و تعادلی گذشته را در پیش گرفته است. از این رو می‌توان تاثیر مثبت اخبار انتخاباتی بر بازار‌ها را به یک روز محدود دانست. واکاوی اعداد و ارقام نشان می‌دهد به طور معمول بازار سرمایه در بازه زمانی انتخابات ریاست‌جمهوری تا مراسم تحلیف و انتخاب کابینه برخلاف روز‌های گذشته، سبزپوش بوده است.
روز شنبه ارزش معاملات حدود 6 هزار میلیارد تومان بود در‌حالی‌که متوسط ارزش 20 روزه معاملات حدود 3 هزار میلیارد تومان ثبت شده بود. با وجود رشد ارزش معاملات در روز‌های ابتدایی هفته، نزول ارزش معاملات در روز‌های پایانی هفته رمق و امیدواری را از سرمایه‌گذاران گرفته است. افت ارزش معاملات در روز‌های اخیر نشان می‌دهد که خبردرمانی تاثیر خود را در بازار گذاشته و باید دید در عمل چه برنامه‌هایی می‌توان برای بهبود بازار نسبت به وضعیت فعلی انجام داد.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: در خصوص انتخاب اعضای کابینه اقتصادی دولت با توجه به ارتباط تنگاتنگی که بازار سرمایه با بخش‌های پولی و مالی اقتصاد دارد، انتخاب متخصصان کارآمد و وجود برنامه جامع و مدون می‌تواند از ابهامات و ریسک‌های پیش روی بازار بکاهد.
این کارشناس بازار پیرامون اولویت‌بندی رفع ریسک‌های بازار گفت: توجه و متناسب‌سازی نرخ بهره و تعیین‌تکلیف و تناسب انتشار اوراق با کسری بودجه از جمله مواردی‌اند که سیاستگذاران باید به آن‌ها توجه داشته باشند؛ بنابراین بازار در شرایط تعادلی قرار دارد و کاهش ارزش معاملات در صورت تداوم می‌تواند به بلای جان بازار مبدل شود. پیش‌بینی می‌شود شرایط تعادلی بازار تا عملیاتی شدن برنامه‌های سیاستگذاران ادامه‌دار باشد.
پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه، در تحلیل روند روز سه‌شنبه بازار گفت: پس از انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رئیس‌جمهور منتخب، روز شنبه بازار با توجه به انتظارات مثبتی که شکل گرفته بود، حدود 4.2 درصد سبزپوش شد. با این وجود ردپای افزایش فشار نسبی تقاضا تنها در روز‌های ابتدایی هفته سمت‌وسویی به معاملات داد و با نزدیک شدن به اواخر هفته، ارزش معاملات کاهش پیدا کرد. بالا بودن نرخ بهره و ادامه‌دار بودن تصمیمات غیرکارشناسانه همچنان آفت صعود بازار محسوب می‌شوند و تا زمانی که ریسک‌ها و ابهامات بازار سرمایه حل‌و‌فصل نشوند، نمی‌توان مسیر مشخصی برای بازار ترسیم کرد. از این رو پیشنهاد می‌شود رئیس‌جمهور منتخب در بازه زمانی که برای انتخاب کابینه اقتصادی زمان نیاز است، اظهارنظری در خصوص وضعیت بازار داشته و برنامه‌های موردنظر را جهت بهبود آن ارائه کند.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: با وجود اینکه پیش از انتخابات در مناظرات و نشست‌ها رئیس‌جمهور منتخب برنامه‌های مشخصی جهت بهبود وضعیت بازار ارائه کرده بود، در شرایط فعلی بهترین اقدام می‌تواند پرده‌برداری از برنامه‌های مذکور و چگونگی ارائه آن‌ها باشد. این اقدام بازار را تا حدی از بلاتکلیفی دور خواهد ساخت. این بلاتکلیفی در سطح بازار همگام با عدم رشد بازار با وجود صعود دلار نیما در روز‌های گذشته قابل‌لمس است.
این کارشناس بازار در خصوص اولویت‌دهی و انتظارات فعالان بازار از کابینه اقتصادی دولت گفت: به نظر می‌رسد حذف قیمت‌گذاری دستوری نخسیتن اقدامی است که کابینه اقتصادی دولت چهاردهم باید در پیش بگیرد. از سمت دیگر کاهش فاصله نرخ دلار نیما و دلار بازار آزاد و تک‌نرخی شدن نرخ ارز می‌تواند اقدام مثبت دیگری در جهت بهبود وضعیت بازار باشد. از همین رو باید اظهار کرد بازار در شرایط فعلی در محدوده‌های ارزنده‌ای قرار دارد و می‌توان نسبت به آینده بازار امیدوار بود.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1170772/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بسته خبر‌های خوش با معرفی توانمندی‌های اقتصادی سیستان وبلوچستان

افزایش مصرف گاز با ورود جبهه هوای سرد به کشور

صادرات زعفران 2 برابر می‌شود

هیچ‌‌کدام از واحدهای صنعتی لرستان در دوران تصدی‌ام تعطیل نشد

با 100 میلیون صاحب خودرو شوید

وضعیت اقتصادی ایران در لایحه بودجه 1404 / قیمت بنزین چه تغییری خواهد کرد؟

هزار مگاوات، ناترازی برق تهران

استقبال از بریکس در آمریکای لاتین

آمار جدید مهاجران افغان در تهران از زبان آقای استاندار

مبارزه با فساد اقتصادی با جدیت دنبال می‌شود

چند نفر در کشور در صف وام ازدواج هستند؟

تاجگردون: بنزین در کمیسیون تلفیق گران نمی‌شود

سقف مالیات در لایحه بودجه 1404 افزایش یافت

جزییات جریمه پلکانی نپرداختن عوارض آزادراه‌ها

یک مسئول قوه قضائیه: مبارزه با فساد اقتصادی با جدیت دنبال می‌شود

طولانی شدن فرآیند تخصیص ارز برای واردات کالا مشکل‌ساز است

جزئیات جریمه پلکانی نپرداختن عوارض آزادراه‌ها

سهم یک درصدی وام ازدواج و فرزندآوری از کل تسهیلات بانک‌ها

بازدید کاظمی قمی از نمایشگاه تخصصی صادرات در کابل

برکناری دو مدیر جنجالی در هلدینگ خلیج فارس؛ شریعتمداری جایگزین علی عسگری می شود؟

نمایشگاه روز ملی زعفران در پنج شهرستان خراسان‌رضوی بر پا شد

تجمع برای فیلتر اینترنت که بیش از 30 نفر نبودند!

تجمع 30 نفر برای فیلتر اینترنت!

نگرانی‌های تهران / افزایش مهاجران افغان و تأثیرات آن بر زندگی شهری

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: مجری طرح سیب در وزارت جهاد کشاورزی معرفی شود

تعامل با کشورهای بریکس می‌تواند تحریم‌ها علیه ایران را خنثی کند

فرار سرمایه از رژیم اسرائیل در سال گذشته 62 درصد افزایش یافت

مصباحی‌مقدم: دریافت سود مرکب حرام شرعی است

جلسه هماهنگی احراز پرونده‌های ماده 87 و شورای تأمین در اردبیل برگزار شد

نابودی اقتصاد رژیم صهیونیستی پس از جنگ

بلگراد: صربستان از همکاری با کشورهای بریکس استقبال می‌کند

انتقاد نماینده مجلس از عملکرد بانک‌ها در رابطه با وام ازدواج

مراسم تجلیل از برگزیدگان مسابقات والیبال ویژه خانواده معزز شهدا و ایثارگران

وضعیت سرمایه گذاری خارجی در خراسان جنوبی/تحقق اهداف با کار جمعی

قیمت دستوری مانع توسعه اقتصادی است

نشست مدیر کل بنادر و دریانوردی امیرآباد با فعالین اقتصادی استان خراسان شمالی

وزارت امور اقتصادی در حال تلاش برای بازگرداندن اعتماد سرمایه‌گذاران به بورس است

رئیس‌شورای فقهی: دریافت سود مرکب حرام شرعی است

صادرات 28 کشتی از محصول آمونیاک پتروشیمی هنگام/ 85 میلیون دلار ارزآوری برای کشور محقق شده است

نماینده مجلس: رئیس بانک مرکزی متعهد شدند تا پایان سال وام‌های ازدواج کامل پرداخت شود

ضرورت همیاری دانش‌آموزان برای مدیریت مصرف انرژی و حفظ پایداری جریان گاز

دانش‌آموزان، کلید موفقیت طرح «همیار گاز» هستند

مسائل مالی مهم‌ترین دلیل تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها در کشور | کتاب فروشی قدیمی «علامه» در مشهد تعطیل شد

گردشگری، ستون اقتصادی و فرصت اشتغال‌زایی استان همدان

مذاکرات رئیس‌جمهور در بریکس تاثیر بسزایی در اقتصاد خواهد داشت

اتصال افغانستان به اقتصاد جهانی در بستر تعامل با اعضای بریکس

آمار تکان دهنده مجلس از نرخ فقر در کشور؛ از هر سه ایرانی یک نفر فقیر است

بریکس زمینه تقویت اقتصادی ایران را فراهم می‌کند

فرار سرمایه از «اسرائیل» به دنبال افزایش تنش‌ها پس از 7 اکتبر

ربع سکه باز هم رکورد شکست

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی