بازار آریا

آخرين مطالب

خودرو‌های وارداتی صفر با اشکالات اساسی؛ چرا حواشی تمام نمی‌شود؟ تولید و تجارت

خودرو‌های وارداتی صفر با اشکالات اساسی؛ چرا حواشی تمام نمی‌شود؟
  بزرگنمايي:

بازار آریا - در فضای مجازی برخی خودرو‌های وارداتی به‌دلیل آنچه مغایرت با محصولات مشابه جهانی خوانده می‌شود، به چالش کشیده شده‌اند.

حذف برخی آپشن‌های ایمنی و رفاهی یا ایرادات و عیوب ظاهری این سوال را نزد مشتریان مطرح کرده که مبدأ خودرو‌های وارداتی کجاست و این محصولات با چه کیفیتی سفارش‌گذاری و سپس وارد کشور می‌شوند؟ در این زمینه برخی واردکنندگان، فشار سیاستگذار برای تعجیل در واردات را دلیل اصلی معضل کنونی می‌دانند.
حاشیه‌های واردات خودرو به کشور تمامی ندارد. دولت سیزدهم اگر چه با اتمام موعد مصوبه شورای هماهنگی سران قوا مبنی بر توقف واردات خودرو، بار دیگر مسیر ورود خارجی‌ها به بازار خودروی کشور را هموار کرد، با این‌حال، نظارت صفر تا صد دولت، حل چالش‌های واردات را به بن‌بست کشانده است. گزینش شرکت‌های وارد‌کننده، نحوه واردات و عرضه خودرو‌های وارداتی به بازار، تعیین قیمت و در نهایت چگونگی تامین ارز، تماما در اختیار سیاستگذار خودرو است.
مثلا سیاستگذار این‌طور صلاح دیده که برای واردات خودرو‌هایی متعلق به یک برند یا یک کمپانی، چند مجوز برای شرکت‌های مختلف واردکننده صادر کند که همین مساله برای برخی از خریداران خودرو‌های وارداتی ایجاد چالش کرده است.
بدین‌ترتیب در شرایطی که بسیاری از شرکت‌های وارد‌کننده خودرو از سال گذشته با استفاده از بیلبورد‌های شهری به تبلیغ محصولات خارجی خود پرداخته‌اند، چند وقتی است در فضای مجازی ایرادات و اشکالات وارداتی‌ها به نمایش گذاشته شده است.
هرچند برخی از وارد‌کنندگان ریشه این نمایش‌ها در فضای مجازی را به شرکت رقیب یا وارد‌کننده محصول مشابه نسبت می‌دهند و به وزارت صمت بابت صدور مجوز‌های بی‌رویه برای واردات خودرو انتقاد می‌کنند، با‌این‌حال واضح است که برخی خودرو‌های وارداتی که مشتریان هزینه کلانی برای آن‌ها داده‌اند، از امکانات و کیفیت جهانی محروم هستند.
از سال گذشته نیز برخی خریداران خودرو‌های وارداتی به این مساله اذعان داشتند که خودرو‌های عرضه‌شده خارجی از برخی آپشن‌ها و امکانات رفاهی و ایمنی محروم هستند. این مساله اگرچه از سوی وزارت صمت پیگیری نشد، اما برخی از دست اندرکاران بازار وارداتی‌ها تایید کردند که واردکنندگان برای کاهش قیمت وارداتی‌ها، از نمایندگی‌ها یا شرکت‌های سازنده خواسته‌اند که نسبت به حذف برخی آپشن‌ها اقدام کنند.
از سال 1401 که واردات خودرو به کشور کلید خورد، وزارت صمت به طور مکرر این نکته را مورد تاکید قرار می‌داد که سفارش‌گذاری برای خودرو‌های وارداتی از سوی وارد‌کنندگان انجام می‌شود.
بر این اساس برخی منتقدان این ادعای وزارت صمت مبنی بر سفارش‌گذاری را دلیل روشنی برای حذف برخی امکانات ایمنی و رفاهی از خودرو‌های وارداتی می‌دانستند.
البته حذف برخی امکانات از خودرو‌های وارداتی مسبوق به سابقه است، چرا‌که در سال 98 یا 99نیز که خودرو‌های رسوب‌شده در گمرک ترخیص شدند بسیاری از مشتریان ادعا کردند که برخی از شرکت‌های وارد‌کننده هنگام تحویل محصولات اقدام به حذف بعضی آپشن‌ها یا قطعات مثل سیستم پخش و LCD از خودرو‌های وارداتی کرده‌اند. این در وضعیتی است که در چک‌لیست مربوط به تحویل خودرو که از طرف شرکت واردکننده در اختیار مشتریان قرار داده می‌شود، در مقابل اقلام حذف‌شده، تیک تایید مبنی‌بر موجود بودن آن قطعه یا آپشن خورده است. در واقع مشتری با امضای برگه مذکور تایید می‌کند که خودروی خود را با تمام امکانات تحویل گرفته است.
حالا ظاهرا این مشکل به صورت دیگری ظهور کرده است.
اما همان‌طور که در ابتدای گزارش عنوان شد، چند روزی است که در فضای مجازی، خودرو‌های وارداتی صفری به نمایش گذاشته می‌شوند که مثلا ایراداتی در بدنه دارند یا سیم‌کشی‌شان با اشکالاتی همراه است و حتی فیلمی به نمایش گذاشته شده که داخل کاپوت رنگ نشده است.
بر این اساس در فیلم‌های نمایش‌داده شده این نکته مورد تاکید قرار گرفته که واردکنندگان به دلیل عدم‌نظارت وزارت صمت به سراغ نمایندگی‌های اصلی نرفتند و از هر جایی که با قیمت پایین‌تر قادر به خرید خودروی وارداتی بودند، اقدام کردند.
به عنوان مثال یک شرکت از کشور هند اقدام به واردات برخی از محصولات کرده است یا شرکت دیگری به سراغ شرکت‌های حوزه خلیج فارس رفته و خودرو‌هایی فاقد آپشن و ایمنی خریداری کرده است.
خودروی وارداتی معیوب
در‌ حال‌حاضر برخی از وارد‌کنندگان ایرادات محصولات خارجی را انکار نمی‌کنند. یک دست‌اندرکار بازار وارداتی‌ها عنوان می‌کند که فیلم‌های به‌نمایش‌درآمده در فضای مجازی را باید از دو لنز نگاه کرد. یکی اینکه این محصولات واقعا دارای ایراد هستند و وارد کننده با اطلاع از معایب این خودرو، اقدام به واردات کرده است.
وی تاکید دارد که خودروی خارجی به دلیل تعرفه، عوارض، نرخ ارز و ... با هزینه بالایی وارد کشور می‌شود و با قیمت زیادی به دست مشتری می‌رسد؛ به همین دلیل برخی وارد‌کنندگان ترجیح می‌دهند با سفارش‌گذاری و حذف برخی آپشن‌ها یا امکانات، قیمت محصول وارداتی را کاهش دهند. هرچند که ممکن است این کاهش قیمت مشمول خریدار نشود و در سود واردکننده دیده شود.
وی در تشریح دلیل دوم عرضه خودروی وارداتی ایراد‌دار عنوان می‌کند که درحال‌حاضر وزارت صمت برای ورود خودرو‌هایی از یک برند یا کمپانی، چندین مجوز واردات صادر کرده است. به عنوان مثال در بیلبورد‌های شهری چندین شرکت برای عرضه محصولی از یک برند، تبلیغ کرده‌اند. این موضوع مشخص می‌کند که وزارت صمت اگر چه در ابتدا مجوز‌های واردات را گزینشی صادر می‌کرد، اما در شرایط کنونی محدودیتی در این زمینه قائل نیست.
وی ادامه می‌دهد که ممکن است نمایش دادن ایرادات در فضای مجازی به شرکت رقیب نسبت داده شود، کما اینکه نمی‌توان از نفع برخی سایت‌ها و رسانه‌های خودرویی در این زمینه چشم‌پوشی کرد.
اظهارات این دست‌اندرکار صنعت خودرو در شرایطی است که یک وارد‌کننده خودرو با تایید ایرادات برخی از محصولات وارداتی، می‌گوید: در سال 1401 و سال گذشته وارد‌کنندگان با فشار زیادی از سوی وزارت صمت برای سفارش‌گذاری و واردات خودرو روبه‌رو بودند و سیاستگذار خودرو خواهان آن بود که واردات هر چه زودتر از سر گرفته شود.
وی معتقد است که در آن دوره سیاستگذار خودرو می‌خواست به مجلس و مردم نشان دهد که واردات با وجود تمام مخالفت‌ها و سنگ‌اندازی‌ها آغاز شده؛ این در شرایطی است که فشار مضاعفی را به وارد‌کنندگان تحمیل می‌کرد.
این وارد‌کننده خودرو در ادامه تاکید دارد که با فشار دولت، واردکنندگان مجبور به تبلیغات خودرو‌هایی که هنوز وارد ایران نشده بودند، در بیلبورد‌های شهری شدند و از سوی دیگر به سفارش‌گذاری سرعت دادند.
وی عنوان می‌کند که از سفارش‌گذاری تا ورود خودرو به کشور، زمان معینی در نظر گرفته می‌شود؛ حال آنکه با فشار وزارت صمت، وارد‌کننده دیگر حق انتخاب نداشت و هرآنچه در نمایندگی‌ها موجود بود از سوی وارد‌کننده خریداری می‌شد و به گمرکات ورود می‌کرد. این دست اندرکار صنعت خودرو در ادامه می‌گوید که فشار دولت باعث شد که واردکنندگان حق گزینش خودرو نداشته باشند و هر خودرویی با هر کیفتی وارد کشور شود.
وعده‌های ناکام
آنچه مشخص است فاطمی‌امین، وزیر صمت پیشین، لغو مصوبه شورای هماهنگی سران قوا و دستور رئیس‌جمهور فقید برای آزادسازی واردات خودرو را برگ برنده دوره وزارت خود می‌دانست.
بر این اساس از سال 1401 که ثبت‌نام خودرو‌های وارداتی آغاز شد، وعده‌های بزرگ و غیرعملی نیز شکل گرفت. از همان سال 1401 عنوان شد که وزارت صمت قرار است 200هزار خودرو وارد کند. این وعده‌های بی‌عمل در شرایطی از سوی سیاستگذار و مسوولان صنعتی داده می‌شد که نه ارزی برای واردات در نظر گرفته شده بود و نه خودرویی به گمرکات رسیده بود. از سال گذشته «دنیای اقتصاد» در گزارش‌های مفصل با آمار‌های مستند تاکید داشت که وزارت صمت فقط خالی‌فروشی کرده بدون اینکه خودرویی وارد کشور شود.
حال مشخص شده که در بی‌ارزی واردات خودرو و برای حفظ ظاهر، وارد‌کنندگان خودرو با چه فشار‌هایی روبه‌رو بوده و هستند.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1169327/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واریز وام قرض‌الحسنه 30 میلیون تومانی بازنشستگان در مردادماه

بازنشستگان حتما بخوانند؛ زمان‌بندی واریز حقوق تیرماه تغییر کرد

نقش آفرینی بخش خصوصی در تصمیمات به برون رفت از مشکلات اقتصادی کمک می کند

هر فردی در آمریکا به قدرت برسد باید با ایران مقتدر رو به رو شود

انتظارات بخش خصوصی از دولت چهاردهم

ضرایب مالیاتی برای واحد‌های تولیدی خراسان جنوبی متفاوت باشد

جزئیات مهم درباره واردات خودرو توسط مردم

علت بروز خودکشی در جامعه پزشکی از زبان وزیر اسبق بهداشت

خبر مهم وزارت صنعت برای متقاضیان خودرو/ با کدملی می‌توانید یک خودروی شخصی وارد کنید

انتظارات بخش خصوصی از دولت چهاردهم؛ شروط توسعه اقتصاد چیست؟

با پول پژو 207، سوار این شاسی‌بلند پرآپشن و برقی چینی شوید/ عکس

تداوم چشم‌انتظاری برای اعطای سهام عدالت به جاماندگان

دولت سیزدهم رونق تولید و شادی کارگران را به هپکو بازگرداند

رونمایی از آیین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده: سن خودرو‌ها باید بین 3 تا 5 سال باشد/ خودرو‌های وارداتی باید ژاپنی، کره‌جنوبی یا ساخت کشور‌هایی اروپایی باشند

چرا پرداخت حقوق بازنشستگان با تاخیر مواجه شد؟

استاندار مازندران: صادرات غیر نفتی در بندر فریدونکنار 500 درصد رشد یافت

اقتصاد اولویت اول دولت چهاردهم باید باشد

حداقل حقوق اداره کار در سال 1403

مهر ابطال بر مسکن‌ دولتی

تنوع‌بخشی به ابزار‌های مالی با گواهی سپرده نقره بورس کالا

وحشت خریدار و فروشنده بازار خودرو

اس ال آر فاب دیزاین: اوج قدرت و زیبایی در دنیای خودرو/ عکس

هوا گرمتر می‌شود/ وزیر نیرو: مردم صرفه‌جویی برق را جدی بگیرند

نقش آفرینی در تصمیمات و اعتماد به بخش خصوصی مطالبه اساسی فعالان اقتصادی از رئیس جمهور است

تاثیر هدایت هوشمندانه نقدینگی در رشد اقتصادی

افزایش قیمت طلا، یورو و پوند؛ دلار چقدر افت می‌کند؟

جزییات و زمان عرضه ارز اربعین

مصرف بنزین در ایران نسبت به استاندارد دیگر کشورها چقدر است؟

هوا گرمتر می‌شود؛ وزیر نیرو: مردم صرفه‌جویی برق را جدی بگیرند

450 هکتار زمین برای اجرای طرح توسعه شهرک صنعتی مهاباد

سیل فروش رتبه واردات خودرو؛ قیمت‌ها تا 800 میلیون تومان رسید

جزییات طرح جایگزینی خودرو‌های فرسوده

سهم مهم بنادر ویژه اقتصادی – تجاری گیلان در توسعه اقتصاد دریا محور

اقتصاد دریامحور راهگشای بسیاری از مشکلات است

اقتصاد دریا محور راهگشای بسیاری از مشکلات است

بیشترین رشد قیمت مسکن در کدام منطقه تهران است؟

اما و اگرهای آزادی واردات خودروهای کارکرده

شهرهای پایدار اما کمترشناخته شده دنیا

کاهش درآمد کانال سوئز

پرتاب توپ «واردات خودروهای کارکرده» به زمین دولت چهاردهم

دعوت از ایران برای شرکت در مجمع اقتصادی اوراسیا

بررسی عضویت ناظر ایران در دستورکار مجمع اقتصادی اتحادیه اوراسیا

اطلاعیه سازمان هواپیمایی کشوری؛ "پردیس ایر" فاقد مجوز است

جزئیات شرایط واردات خودرو با کد ملی از زبان مقام وزارت صمت

مردم با کدملی می‌توانند 1 خودروی شخصی وارد کنند

لامبورگینی 5-95 زاگاتو: فقط 5 دستگاه در جهان/ عکس

هشدار جهانی به اقتصاد ایران؛ رشد اقتصادی سال‌های آینده چنده؟

برق مراکز تولیدی نباید بدون برنامه قطع شود

وزیر ارتباطات در دیدار با پزشکیان: فیلترشکن‌ عامل کاهش سرعت دسترسی به اینترنت است

بازنشستگان متقاضی همسان سازی حقوق بخوانند!

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی