بازار آریا

آخرين مطالب

نیروی مولد و جوان از پایه‌های اصلی رشد اقتصادی و اجتماعی کشورهاست اقتصاد ايران

نیروی مولد و جوان از پایه‌های اصلی رشد اقتصادی و اجتماعی کشورهاست
  بزرگنمايي:

بازار آریا - ایسنا/آذربایجان شرقی بخش عمده شکل‌دهنده و ساختار بخش جامعه حتی با وجود تغییرات سریع مدرنیته، شامل ازدواج، خانواده و فرزندآوری است که در بیشتر کشورها با جدیت به آن پرداخته می‌شود و اهتمام به خانواده به ویژه فرزندآوری، جزو راهبردها و برنامه‌های توسعه آن کشورها است.
عشق، مهمترین دلیل برای ازدواج از نظر جوانان است که در کنار داشتن علایق مشترک به عنوان مهم‌ترین عامل مؤثر در ازدواج موفق بیان شده است.
از دید جوانان، ازدواج مسئله‌ای مهم است که باید در سنی مطلوب انجام شود و داشتن فرزند، یکی از عوامل خوشبختی خانواده ایرانی است.
در سال‌های اخیر، تحولات جمعیت شناختی چشمگیری در دنیا رخ داده است. در بین عوامل مختلف؛ باروری و مرگ‌ومیر به‌ عنوان شاخص‌های مهم پویایی جمعیت، بیشترین تأثیر را بر اندازه و ساختار جمعیت داشته‌اند و مهم‌ترین تغییرات جمعیتی، کاهش بی‌سابقه نرخ باروری در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه بوده است. کاهش نرخ باروری منجر به پیری جمعیت و به دنبال آن کاهش نیروی کار و به خطر افتادن سطح سلامت خواهد شد.
در واقع می‌توان گفت الگوی باروری یا فرزندآوری مهم‌ترین پدیده تعیین‌کننده نوسانات جمعیت است که بر اساس فاصله تولد بین فرزندان تعریف می‌شود. 
رئیس گروه تعالی خانواده و جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی تبریز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه جمعیت جوان به عنوان یکی از عوامل مهم اقتدار کشورها به شمار می‌رود، گفت: نیروی مولد و جوان یکی از پایه‌های اصلی قدرت، رشد اقتصادی و اجتماعی کشورها محسوب می‌شود. 
دکتر مجید کارآموز ادامه داد: خوشبختانه امید به زندگی زنان و مردان در کشور در طول 45 سال گذشته افزایش چشمگیری داشته و در حال حاضر به بیش از 75 سال رسیده است. 
شیب نزولی روند باروری در استان
وی با بیان اینکه کشور ما سال‌ها از جمعیت جوان برخوردار بوده و همچنان لازم است این ثروت حیاتی حفظ و تقویت شود، افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر روند باروری در کشور و استان آذربایجان شرقی شیب نزولی داشته است.
کارآموز اذعان کرد: نرخ رشد جمعیت از اوسط دهه 60 تاکنون در کل کشور و استان متاسفانه در حال کاهش است، در سال‌های اخیر ( اواخر دهه 90)، نرخ رشد جمعیت از یک درصد نیز پایین تر آمده است. 
رئیس گروه تعالی خانواده و جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه نرخ رشد استان در سال گذشته 0.6 درصد بود، گفت: جمعیت استان در حال حاضر بر اساس سامانه‌های وزارت بهداشت، حدود چهار میلیون و 300 هزار نفر می‌باشد.
آذربایجان شرقی چهارمین استان سالمند کشور
وی خاطرنشان کرد: میزان مرگ و میر در استان حدود 6.5 در هزار است. این استان در حال حاضر با حدود 13 درصد سالمند چهارمین استان سالمند کشور است. این در حالیست که در صورت تداوم وضعیت جمعیتی در سال 1430 بیش از 26 درصد جمعیت سالمند خواهند شد و عملا گذار جمعیتی از میانسالی به سالمندی به وقوع خواهد پیوست.
وی به عمده عوامل کاهش فرزندآوری بر اساس نتایج یکی از تحقیقات اشاره کرد و گفت: نگرانی از آینده تحصیلی و شغلی فرزندان، افزایش مشکلات اقتصادی با آمدن فرزند جدید، درآمد ناکافی، نداشتن مسکن مناسب، عدم آمادگی روحی برای تولد فرزند، تداخل فرزندآوری با تحصیل و مسئولیت‌های اجتماعی، ترس از زایمان و نگرانی از سلامت جسمی مادر و..... از عمده عوامل کاهش فرزند آوری به شمار می‌رود.
کارآموز اظهار کرد: قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی تبریز با هدف هماهنگی بیشتر و بهتر مدیریت‌های دانشگاه برای اجرای برنامه‌های جوانی جمعیت تشکیل شده و از جمله اقدات و مصوبات آن می‌توان به تدوین برنامه عملیاتی سالانه متناظر با قوانین بالادستی و سیاست‌های ابلاغی وزارت متبوع، انجام تعامل سازنده با استاندار، فرمانداران، امامان جمعه و سایر مدیران استانی و شهرستانی مرتبط، ارائه آموزش‌های حین ازدواج به تمامی زوجین در 22 مرکز مشاوره ازدواج در شهرستان‌های تابعه، ارائه خدمات به زوجین نابارور با پوشش بیمه ناباروری، ارائه مشاوره فرزندآوری به زنان همسردار و... نام برد.
رئیس گروه تعالی خانواده و جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: روند جمعیتی استان طی سال‌های آینده با کاهش میزان باروری و افزایش سالمندی با گذار جمعیتی از میانسالی به سالمندی مواجه خواهد شد. 
وی با بیان اینکه بی‌شک نرخ باروری با روند فعلی باعث کاهش جمعیت فعال و پویا و افزایش جمعیت سالمند و هزینه‌های ناشی از آن خواهد شد، اظهار کرد: این روند میتواند ما را با کاهش نیروی کار مواجه کرده و سبب عدم نشاط اقتصادی و اجتماعی جامعه شود. کاهش سریع نرخ باروری و بهم ریختن موازنه گروه‌های سنی جمعیت، می‌تواند آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی جبران‌ناپذیری بر کشور وارد کند.
وی گفت: هرقدر میزان عواملی مثل مرگ و میر افزایش پیدا کند، میزان موالید نزولی خواهد شد و به تبع، رشد جمعیت در کشور کاهش پیدا می‌کند.
وی یکی دیگر از عوامل کاهش رشد جمعیتی را مسائل فرهنگی دانست و اظهار کرد: تغییری از سنت به مدرنیسم در جامعه رخ داده که گاه افراد فقط به دنبال پیشرفت‌های شخصی و شغلی خود هستند و تمایلی به تشکیل خانواده ندارند.
مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی، در دوره آموزشی تربیت کنشگر و راهبر جمعیت که در قالب طرح ملی ناشط بود، نگاه یک‌طرفه به بانوان را یکی از معضلات بحث جوانی جمعیت دانست و گفت: زندگی و خانواده مسئله‌ای دوطرفه است و زن‌ و مرد همراه یکدیگر باید طبق رضایتمندی دوطرفه اقدام به فرزندآوری کنند. 
دکتر زهرا کوهی با بیان اینکه متاسفانه در آذربایجان‌شرقی شاهد بروز اثرات کهنسالی و کاهش جمعیت جوان هستیم، گفت: اگر ما در خانواده‌ها مشکلات عاطفی و طلاق را حل و برطرف کنیم منجر به فرزندآوری و افزایش جمعیت خواهد شد.
کوهی افزود: مشکلات فرهنگی و اقتصادی نیز می‌توانند از عوامل عدم فرزندآوری خانواده‌ها باشند.
مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه در بحث جوانی جمعیت، خانواده در حاشیه نبوده بلکه در محور قرار دارد، اظهار کرد: آسیب‌های اجتماعی، افزایش طلاق نیز از جمله بخش‌های مختلف مطرح در بحث جوانی جمعیت است. 
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1160234/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گزارش کامل از مناظره اقتصادی انتخابات ریاست جمهوری/بروزرسانی

سه مناظره درباره مسائل اقتصادی است +فیلم

آغاز اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری 1403 باموضوع اقتصادی

بازی تلگرامی جایگزین معامله دلاری!

(ویدیو) رئیس رسانه ملی: سه مناظره درباره مسائل اقتصادی است

سه مناظره درباره مسائل اقتصادی است

سه مناظره مبتنی بر مسائل اقتصادی است/ مناظرات الگوی خوبی برای ترسیم اخلاق رقابتی است

رئیس رسانه ملی: سه مناظره درباره مسائل اقتصادی است+فیلم

توصیه مهم عبدالناصر همتی به پزشکیان: در مناظره به کاندیداهای پوششی توجه نکنید

رئیس رسانه ملی: سه مناظره درباره مسائل اقتصادی است

توقیف شوتی حامل سوخت قاچاق

همتی: بازیگران اصلی به ⁧پوششی⁩‌ها توجه نکنند

پیروزی «پزشکیان» فروش نفت را تسهیل می‌کند/ با دست فرمان گذشته معیشت مردم بهتر نمی‌شود

همتی درباره مناظره انتخاباتی: بازیگران اصلی به ⁧پوششی⁩‌ها توجه نکنند

جبلی رئیس صداوسیما: از 5 مناظره 3 مناظره اقتصادی است

جبلی: 3 مناظره را به سرفصل‌های اقتصادی اختصاص دادیم

قیمت انواع میوه و سبزی امروز 28 خرداد 1403

اخراج ایران خودرو و سایپا از بورس فعلا منتفی شد/ با این مدیریت به تولید زیان ادامه دهید!

کشف 70 تن گوشت فاسد در این شهر

نقش امیدآفرینی نامزد‌ها در افزایش مشارکت مردم

آشنایی با مشاوران نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در یک نگاه

حفظ ارزش پول و راهکارهای کارآمد برای محافظت از سرمایه

نظر شما؛ مهم‌ترین دغدغه اقتصادی شما چیست؟

قیمت روز تخم‌مرغ 28 خرداد 1403

70 تن گوشت فاسد در تهران توقیف شد؛ 21 میلیارد تومان به بیت المال ضرر رسید

کنترل قیمت بلیت هواپیما از وزارت راه سلب شد

بهبود وضعیت اقتصادی کشور با سیاست‌های مالیاتی دولت سیزدهم

تاکید قالیباف بر اهمیت دستگاه دیپلماسی در دولت خدمت و پیشرفت

تولید فرش‌های دستباف جهان دراین کارگاه قالیبافی

سیاست ارزی حلقه مفقوده درمناظرات انتخاباتی نامزدها

اجلاسیه "شهدای غریب در اسارت" استان سمنان برگزار شد

کنگره شهدا باید نسل جدید را با فرهنگ دفاع مقدس پیوند بزند

بازار خودرو در سراشیبی؛ ریزش 25 درصدی قیمت خودروهای داخلی

سیگنال جدید دلار به بازار خودرو

ممانعت پلیس از توزیع 70 تن گوشت فاسد در کشور

کشف 70 تن گوشت فاسد توسط پلیس

خرید برق صرفه‌جویی شده کشاورزان به 4 برابر قیمت

شرایط دریافت وام سهام عدالت 1403 اعلام شد

درآمد عربستان از حج تمتع

پلیس مانع از توزیع 70 تن گوشت فاسد در کشور شد

رسانه عبری: اسرائیل وارد جنگ فرسایشی چند جبهه‌ای شده است

پلیس گمرک در اصفهان راه اندازی می شود

بزرگداشت سالانه شهید بهشتی با حضور چهره‌های اقتصادی و فلسفی برگزار می‌شود

صدور مجوزهای بی‌نام برای فعالیت‌های تولیدی در دریا

تحقق رشد سالانه 5.5 درصدی اقتصاد ایران در دولت سیزدهم

ارز مشکل‌گشا؛ مداخله ارزی در چه شرایطی به پیشرفت اقتصادی کمک می‌کند؟

رانندگان تاکسی های برقی جدید چه می گویند؟

چرا قبض گاز مصرفی صنایع 3 هزار میلیارد تومان زیاد شد؟

دغدغه معیشت خواسته مردم از رئیس جمهور آینده

موضوع اولین مناظره اقتصادی است

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی