بازار آریا

آخرين مطالب

انحراف گیری از واردات خودرو؟ خودرو

انحراف گیری از واردات خودرو؟
  بزرگنمايي:

بازار آریا - یکی از فعالان واردات خودرو، گفت: سیاستگذار از دردسر‌های مربوط به خودرو‌های وارداتی خسته شده و به همین دلیل می‌خواهد به شیوه قبلی برگردد و صفر تا صد فروش را به واردکنندگان بسپارد.

در حالی‌که دستورالعمل و مقررات دولتی طی 15ماه گذشته بر ورود و عرضه خودرو‌های خارجی سایه انداخته است، شواهد و قرائن از خروج وارداتی‌ها از لاین دستوری دولت حکایت دارد. با توجه به پیچیدگی قیمت‌گذاری و نحوه عرضه وارداتی‌ها ظاهرا تغییر شیوه کنونی در دستور کار سیاستگذار خودرو قرار دارد.
در حالی‌که واردات و عرضه خودرو‌های خارجی طی 15 ماه گذشته زیر سایه سیاستگذار انجام شد، اما شواهد و قرائن نشان می‌دهد در آینده نزدیک، بازار شاهد فروش آزاد این خودرو‌ها خواهد بود. علاوه بر اظهارات رئیس سازمان توسعه تجارت که به نظر می‌رسد با تردید درباره تداوم روش فعلی فروش خودرو‌های خارجی صحبت کرده، پیگیری‌ها از فعالان عرصه واردات خودرو نیز از تغییر شیوه فروش وارداتی‌ها حکایت دارد.
هر چند رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در نشست خبری شنبه‌شب خود اعلام کرده «عرضه خودرو‌های وارداتی احتمالا در بستر سامانه ادامه می‌یابد»، اما اولا از کلمه «احتمالا» استفاده کرده و ثانیا در ادامه گفته که «ممکن است روش‌های عرضه متفاوت شود».
از این اظهارنظر معاون وزیر صمت دو برداشت کلی می‌توان داشت. نخست اینکه سامانه تخصیص خودرو‌های وارداتی سر جای خود می‌ماند، اما کارکرد فعلی را نخواهد داشت. در حال حاضر صفر تا صد سیاست‌های مربوط به عرضه خودرو‌های وارداتی را وزارت صمت با عنایت به دستورالعمل شورای رقابت تعیین می‌کند، به نحوی که واردکنندگان اختیاری در تعیین قیمت و نحوه و تعداد عرضه محصولات خود ندارند.
حالا اگر این سناریو پیاده شود، قیمت‌گذاری و فروش خودرو‌های خارجی به واردکنندگان واگذار خواهد شد؛ منتها در راستای شفاف‌سازی، تمام عرضه‌ها در سامانه انجام می‌شود. به عبارت بهتر، سامانه دیگر کارکرد فعلی را ندارد و تنها از خودرو‌های وارداتی (جهت فروش) میزبانی خواهد کرد. با این حساب اتفاقی مشابه سامانه یکپارچه تخصیص خودرو‌های داخلی رخ می‌دهد.
این سامانه نیز بر خلاف کارکرد قبلی (که زمان و تعداد فروش خودرو‌های داخلی را وزارت صمت تعیین می‌کرد) در حال حاضر تنها سکویی برای فروش است و خودروسازان بنا به تشخیص و صلاحدید خود اقدام به فروش (در این سامانه) می‌کنند. اما سناریوی دوم این است که سامانه تخصیص خودرو‌های خارجی کلا تعطیل شود و واردکنندگان در بستر‌های مخصوص خود اقدام به عرضه محصولاتشان کنند.
اینکه رئیس سازمان توسعه تجارت از کلمه «احتمالا» درباره ادامه فروش خودرو در سامانه یکپارچه استفاده کرده، می‌تواند نشان‌دهنده تردید وزارت صمت درباره ادامه فعالیت این سامانه باشد. رخ دادن این سناریو نیز به معنای آزاد شدن فروش خودرو‌های وارداتی است، منتها اینجا واردکنندگان می‌توانند در سکو‌های فروش مخصوص خود اقدام به عرضه کنند.
به‌هر‌ حال چه سناریوی نخست رخ بدهد چه دومی، در اصل ماجرا یعنی آزاد شدن فروش خودرو‌های وارداتی تفاوتی وجود ندارد. آزاد شدن فروش تنها به معنای این نیست که واردکنندگان اختیار عرضه محصولاتشان را دست بگیرند، بلکه آزادسازی قیمت را نیز در بر می‌گیرد.
به عبارت بهتر، به نظر می‌رسد قرار است فروش خودرو‌های وارداتی به نقطه صفر بازگشته و در همان بستر کلاسیک قرار بگیرد. تا قبل از ممنوعیت واردات خودرو در سال 97 که نه سامانه‌ای برای فروش خودرو‌های وارداتی وجود داشت و نه خبری از قرعه‌کشی بود، هر‌یک از واردکنندگان با شیوه مخصوص خود اقدام به فروش محصولاتشان می‌کردند. در آن دوران نه زمان و مکان عرضه خودرو‌ها دستوری بود نه قیمت آنها، از همین رو خودرو‌های خارجی عملا در یک بستر آزاد فروخته و عرضه می‌شدند.
پس از پایان ممنوعیت پنج‌ساله واردات خودرو، اما سیاستگذار تصمیم گرفت شیوه کلاسیک را کنار بگذارد و فروش خودرو‌های وارداتی را هم دستوری کند. در شیوه جدید، واردکنندگان نه اختیاری در تعیین زمان و مکان و تعداد خودرو‌های خود دارند و نه می‌توانند تعیین قیمت کنند.
آن‌ها باید خودرو‌های خود را مطابق با میل و سلیقه وزارت صمت در سامانه یکپارچه عرضه کنند، آن هم با قیمت و سود مشخصی که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تعیین می‌کند. به همین دلیل رقابت خاصی بین واردکنندگان خودرو شکل نگرفته و همه تحت لوای سیاستگذار خودرو‌های خود را عرضه می‌کنند. حالا ظاهرا قرار است این شیوه تغییر کرده و مدل کلاسیک فروش جایگزین شود.
این موضوع جدا از اینکه از دل صحبت‌های رئیس سازمان توسعه تجارت قابل استخراج است، توسط برخی فعالان عرصه واردات نیز تایید می‌شود.
یکی از فعالان واردات خودرو که نخواست نامی از وی برده شود، می‌گوید: سیاستگذار از دردسر‌های مربوط به خودرو‌های وارداتی خسته شده و به همین دلیل می‌خواهد به شیوه قبلی برگردد و صفر تا صد فروش را به واردکنندگان بسپارد.
وی با بیان اینکه کاهش نسبی حاشیه بازار خودرو‌های وارداتی دلیل دیگر کناره‌گیری احتمالی وزارت صمت از فروش خودرو‌های خارجی است، تاکید می‌کند: طبق وعده‌های وزارت صمت به واردکنندگان، قرار است قیمت‌گذاری خودرو‌های وارداتی به خود واردکنندگان واگذار شود، درست مانند دوران قبل از ممنوعیت واردات.
به گفته این منبع آگاه، عملی شدن وعده‌های وزارت صمت به این معناست که واردکنندگان مانند دوران قبل از ممنوعیت، اختیار زمان و نحوه فروش و همچنین قیمت محصولات خود را خواهند داشت.
وی در‌ عین‌حال می‌گوید که واردکنندگان چندان تمایلی به این موضوع ندارند، چون فروش آزاد خودرو‌ها دردسر‌های خاص خود را دارد. به گفته این منبع آگاه، سیاستگذار به نوعی از دردسر‌های فروش خودرو‌های خارجی خسته شده و می‌خواهد آن‌ها را گردن واردکنندگان بیندازد.
راز استقبال ضعیف از خودرو‌های عرضه شده
واگذاری احتمالی فروش خودرو‌های خارجی به واردکنندگان، در شرایطی است که رئیس سازمان توسعه تجارت عنوان کرده در دور قبلی عرضه خودرو‌های خارجی، استقبال کمی صورت گرفته است.
به گفته ضیغمی، در دوره قبلی فروش وارداتی‌ها (بنزینی)، هشت‌هزار خودرو از برند‌های ژاپنی، کره‌ای و اروپایی به متقاضیان تخصیص داده شد، اما کمتر از سه‌هزار مشتری این خودرو‌ها را انتخاب کردند.
وی تاکید کرده که «در صورت عدم انتخاب خودرو توسط دارندگان اولویت در سامانه وارداتی‌ها (بنزینی)، عملا از اواخر تیر 1403 این اولویت‌ها ارزش کاربردی ندارند؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود در عرضه‌های پیش رو، افرادی که هنوز خودرو در سامانه انتخاب نکرده‌اند، تعیین‌تکلیف نهایی را انجام دهند».
اظهارات وی این پرسش را ایجاد کرده که چرا از خودرو‌های عرضه‌شده استقبال به عمل نیامده است؟ فعالان عرصه واردات می‌گویند دلیل ضعف استقبال، انتظار متقاضیان برای عرضه خودرو‌هایی است که به‌اصطلاح حاشیه بازار بیشتری دارند. به عبارت بهتر، بخشی از متقاضیان دست نگه داشته‌اند تا خودرو‌هایی که فاصله قیمت نمایندگی و بازار آن‌ها بیشتر است، عرضه شوند و آنگاه ثبت‌نام خود را نهایی کنند.
اختصاص دو میلیارد یورو به واردات
در بخش دیگری از نشست خبری معاون وزیر صمت، وی از اختصاص دو‌میلیارد یورو به واردات خودرو در سال جاری صحبت به میان آورده است.
این گفته وی در حالی است که تا انتهای سال گذشته (19 ماه پس از ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو) تنها 235میلیون یورو ارز به واردات خودرو اختصاص یافته بود (حال آنکه قرار بود یک‌میلیارد یورو تخصیص پیدا کند). حالا این پرسش مطرح می‌شود که چطور قرار است طی امسال دو میلیارد یورو صرف واردات خودرو شود؟ چه اتفاق خاصی رخ داده که سیاستگذار می‌خواهد تخصیص ارز به واردات خودرو را چندین برابر کند؟ از طرفی، با توجه به اینکه سیاستگذار به وعده قبلی خود، یعنی اختصاص یک میلیارد یورو ارز به واردات خودرو عمل نکرد، چه تضمینی هست وعده دومیلیارد یورویی محقق شود؟ به‌هر‌ حال در صورت تحقق این وعده می‌توان حداقل 100 هزار خودرو (با قیمت متوسط 20 هزار یورو) طی سال جاری وارد کشور کرد.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1160204/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قالیباف: رئیس جمهور باید حواسش به سفره مردم باشد

پزشکیان: بدون باز کردن مرزها به رشد 8 درصدی اقتصادی نمی‌رسیم

اولین وعده اقتصادی قالیباف

امکان ندارد بدون باز کردن مرزها با دولت های دیگر به رشد 8 درصدی اقتصادی برسیم

قاضی زاده در اولین مناظره اقتصادی 1403 چه گفت؟/جوری صحبت نکنیم که دنیا انگار از امروز شروع شده/مردم از وعده خسته شده‌اند

پزشکیان: بدون باز کردن مرزها و ارتباط با دنیا نمی‌توان به رشد اقتصادی 8 درصدی رسید

فیلم/ اولین وعده اقتصادی قالیباف

قاضی‌زاده در مناظره: باید مباحث سیاسی را از اقتصاد جمع کنیم

مردم ما با ریال درآمد کسب و با دلار خرج می‌کنند

زاکانی: مشکل اصلی ایران تجویزهای اقتصادی آمریکا است نه تحریم‌های ظالمانه

فیلم/ زاکانی: تجویزهای اقتصادی آمریکاست

پیروزی «پزشکیان» فروش نفت را آسان می‌کند!

زاکانی: مشکل اقتصاد ایران تجویزهای اقتصادی امریکا است

پورمحمدی: باید با دنیا کار کنیم/ مشکلات اقتصادی لزوما راه‌حل اقتصادی ندارد+ فیلم

ببینید | زاکانی: مشکل اقتصادی ایران تجویزهای اقتصادی آمریکا است!

قالیباف در مناظره: باید قفل توقف اقتصادی را بشکنیم

پزشکیان:لازمه تحقق رشد 8درصدی به میدان آمدن تولیدکنندگان است

ببینید | اعتراف زاکانی به مشکلات اقتصادی: با ریال درآمد کسب می‌کنیم و دلاری خرج می‌کنیم

فیلم/ پورمحمدی: حل مشکلات اقتصادی صرفا راهکار اقتصادی ندارد

زاکانی: مردم ایران ریالی درآمد دارند اما دلاری خرج می‌کنند

پورمحمدی طوفانی شروع کرد /به سفارت خانه ها حمله می شود و به تحریم ها افزوده می شود /روابط تجاری و مالی ما قفل شده است

جلوگیری از توزیع 70 تن گوشت فاسد در کشور

زاکانی در مناظره: مشکل ما تجویزهای اقتصادی آمریکاست

علیرضا زاکانی: مردم ریالی درآمد دارند ولی دلاری خرج می کنند /مشکل ما تحریم‌های آمریکا نیست تجویزهای اقتصادی آمریکاست

پورمحمدی: در تعامل با دنیا مشکلات مردم را برطرف کنیم

زاکانی: مشکل اقتصاد ایران تجویز‌های اقتصادی امریکا است

زاکانی: خلق ثروت کنیم و بعد انرا توزیع کنیم

پور محمدی: در عرصه خارجی به وفاق ملی و در عرصه داخلی به اعتماد ملی نیاز داریم

مناظره داغ کاندیداها در حوزه‌ی اقتصاد/ کاندیداها وعده می‌دهند

زاکانی: مشکل اقتصادی ایران تحریم نیست | با ریال درآمد کسب می‌کنیم و دلاری خرج می‌کنیم + فیلم

پورمحمدی در مناظره: تمام روابط اقتصادی و تجاری ما قفل است

گزارش کامل از مناظره اقتصادی انتخابات ریاست جمهوری (در حال بروزرسانی)

پایان بی‌خانمانی در جهان با ساخت روزانه 96 هزار خانه

سقف مجاز افزایش اجاره‌بها مشخص شد

پیش بینی بورس سه شنبه 29 خرداد 1403

3 مناظره درباره مسائل اقتصادی است

قاضی زاده در اولین مناظره اقتصادی 1403 چه گفت؟

تامین منابع مالی توسعه زیرساخت‌ها را بدون نیاز به چاپ پول جدید

کدام کارشناسان در مناظره اقتصادی از نامزدهای ریاست جمهوری سوال کردند؟

قالیباف: حقوق کارمندان، کارگران و بازنشستگان باید با تورم پیش برود

قالیباف: آمده‌ام تا قفل‌ها را بشکنم

نارضایتی خاندوزی از سیاست‌های ارزی

گزارش کامل از مناظره اقتصادی انتخابات ریاست جمهوری/بروزرسانی

سه مناظره درباره مسائل اقتصادی است +فیلم

آغاز اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری 1403 باموضوع اقتصادی

بازی تلگرامی جایگزین معامله دلاری!

(ویدیو) رئیس رسانه ملی: سه مناظره درباره مسائل اقتصادی است

سه مناظره درباره مسائل اقتصادی است

سه مناظره مبتنی بر مسائل اقتصادی است/ مناظرات الگوی خوبی برای ترسیم اخلاق رقابتی است

رئیس رسانه ملی: سه مناظره درباره مسائل اقتصادی است+فیلم

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی