بازار آریا

آخرين مطالب

زندگی در دنیای فانتزی کار اقتصاد ايران

  بزرگنمايي:

بازار آریا - مترجم: مهدی نیکوئی گوگل سال‌هاست که یکی از بهترین مکان‌‌‌ها برای کار شناخته می‌شود. ساختمان‌‌‌های بزرگ آنها و امکانات فراوان تفریحی مانند باشگاه و پارک و ساحل باعث شده است که هرسال در مجلات مختلف از چیدمان محیط کار و فرآیندهای مدیریتی برای کسب بیشترین آرامش و ظهور بیشترین خلاقیت یاد شود. با این حال، بازدید من از این محیط، چنین حسی را القا نکرد. در حال قدم زدن در جنگل‌‌‌های سرخ‌‌‌چوب در کنار «براندن اسپراگ» بودم. براندن یک مهندس نرم‌‌‌افزار 29 ساله است که شباهت بسیاری به بازیگر معروف، داستین هافمن دارد (البته برای شباهت کامل، لازم بود که موهایش را بلندتر کند و صبح‌‌‌ها بدنسازی برود).
براندن یک شلوار ضخیم خاکستری‌‌‌رنگ پوشیده است و پیراهن آبی دکمه‌‌‌دار خود را روی آن انداخته است. در مکالماتش از اصطلاحات مخصوص اهل فن استفاده می‌کند تا یکی از کامل‌‌‌ترین کلیشه‌‌‌های ممکن از برنامه‌‌‌نویس‌‌‌ها را برایم تصویر کرده باشد. بالای سر ما، غروبی صورتی و بنفش‌‌‌رنگ، آسمان کالیفرنیای شمالی را تلطیف کرده است. در سمت چپ، دوچرخه‌‌‌هایی به رنگ‌‌‌های قرمز و زرد و آبی می‌‌‌بینم که مثل اسباب‌‌‌بازی‌‌‌های فراموش‌‌‌شده، رها شده‌‌‌اند. در سمت راست، یک تابلوی چشمگیر سفید با فونت کودکان ابتدایی نوشته است: به گوگل خوش آمدید. براندن این مسیر پیاده‌‌‌روی را به خوبی می‌‌‌شناسد. او 6 سال برای این شرکت کار کرده و هر روز صبح این مسیر را پیموده است؛ از پارکینگ خودروهای تسلا و کامیون‌‌‌های غذا (شارژ خودرو و اغذیه برای کارکنان رایگان است) تا جنگل سرخ‌‌‌چوب، یک باشگاه تناسب اندام، دو کافه و دو رستوران کوچک گذر می‌‌‌کرده تا به میز کار خود برسد.
در این میان، به سادگی نمی‌توان گفت که محوطه شرکت از کجا شروع می‌شود و کجا به پایان می‌‌‌رسد. در نزدیکی آنها یک زمین فوتبال است که صدای بازیکنان شنیده می‌شود.
براندن می‌‌‌گوید: «از نظر فنی، آن زمین متعلق به شهرداری و اموال عمومی است ولی فکر کنم که گوگل هزینه‌‌‌های آن را پرداخت کرده باشد.» از یک باغ تره‌‌‌بار ارگانیک، یک آبشار کوچک و یک نقشه بزرگ از گوگل هم رد می‌‌‌شویم. در سوی دیگر، زمین‌‌‌های تنیس، مطب پزشکان و رستورانی را می‌‌‌بینیم که سوشی سرو می‌کند. با خودم فکر می‌‌‌کنم که اگر اینجا کار می‌‌‌کردم، هیچ‌وقت از محوطه خارج نمی‌‌‌شدم.
براندن می‌‌‌گوید: «با آنکه بیرون ساختمان‌‌‌ها ثابت می‌‌‌ماند، همواره فضای داخلی را تغییر می‌دهند تا گوگلی‌‌‌تر شود.» پیشانی خود را به دیوار شیشه‌‌‌ای یکی از دفاتر می‌‌‌چسبانم تا ببینم گوگلی چگونه است.
یک درخت نخل مصنوعی را مشاهده می‌‌‌کنم که بر میزها سایه انداخته است، یک توپ بادی ساحلی روی زمین افتاده است، راهرو موکت شده است و یک دیوارنویسی اخلاقی نظرم را جلب می‌کند: «دیوانه‌‌‌وار». به این دلیل که هیچ‌کدام از ما اهل گوگل نیستیم، نمی‌توانیم داخل برویم.
نیاز به جدا کردن دنیای بیرون از محیط کار گوگل، منطقی به نظر می‌‌‌رسد. در یکی‌‌‌دو دهه گذشته، همواره بر شهرت گوگل به دلیل محیط کار متفاوتش افزوده شده و اکنون گردشگرانی از سراسر جهان مشتاق بازدید از آن هستند. چنین موجی از بازدید، به معنای تعطیل شدن کار است و باید مقرراتی جدی برای منع ورود داشته باشند. اما زمانی که می‌‌‌بینم نور صفحه نمایش لپ‌‌‌تاپ‌‌‌ها،
ساعت 7 غروب چهره کارکنان گوگل را روشن کرده است، با خود فکر می‌‌‌کنم که ممانعت‌‌‌ها دوطرفه است. کارکنان هم نباید اینجا را ترک کنند.
دهه‌‌‌ها پیش از آنکه سرگی برین و لری پیج که گوگل را بنیان‌گذاری کردند، حتی به دنیا بیایند، نویسندگانی بودند که نگاهی خاکستری به آینده داشتند. جورج اورول و آلدوس هاکسلی در کتاب‌‌‌هایی مانند 1984 و دنیای قشنگ نو (Brave New World) جامعه‌‌‌ای پادآرمانی و فناوری‌‌‌محور را به تصویر کشیده‌‌‌اند.
نیل پستمن، نظریه‌‌‌پرداز رسانه می‌‌‌نویسد: «اورول هشدار داده بود که این فناوری‌‌‌ها به واسطه قدرتی بیرونی بر ما غالب خواهند شد. اما در چشم‌‌‌انداز هاکسلی نیازی به یک برادر بزرگ برای محروم‌‌‌سازی مردم از خودمختاری، بلوغ و تاریخشان نیست. به نظر او، مردم خودشان عاشق این سلطه خواهند شد و به ستایش فناوری‌‌‌هایی خواهند پرداخت که ظرفیت تفکر را از آنها می‌گیرد.» قدم زدن در محوطه گوگل مرا به یاد دوران حضور خودم در صنعت فناوری می‌‌‌اندازد. پیش از روزنامه‌‌‌نگار شدن، برای یک استارت‌آپ کار می‌‌‌کردم که صبح‌‌‌ها، صبحانه گرم سرو می‌‌‌کرد و غروب، کلاس یوگا برگزار می‌‌‌کرد. موهبت امکانات رفاهی به من ارزانی شده بود. با این حال، روزهایی را هم به یاد می‌‌‌آورم که پیش از 8صبح در دفتر بودم و تا ساعاتی پس از غروب آفتاب آنجا می‌‌‌ماندم. مانند راننده‌‌‌ای در آزادراه بودم که 5 کیلومتر پیش را به یاد نمی‌‌‌آورد. زندگی‌‌‌ام تبدیل به کار شده بود و کار هم یک مجموعه بی‌‌‌پایان از تکرار روزهایی بود که از یکدیگر قابل تشخیص نبودند. اکنون که فکر می‌‌‌کنم، امکانات رفاهی گوناگون برای افزایش ساعات کاری و تسهیلات حضور در شرکت تا پاسی از شب، به هیچ‌‌‌وجه موهبت نبوده‌‌‌اند.
برگرفته از کتاب: شغل کافی / نوشته: سیمون استالزوف
--> اخبار مرتبط مرحله اول جام حذفی فوتبال قرعه‌ کشی شد راه اندازی کارخانه نوآوری اصفهان هوشمند با همکاری شهرک علمی تحقیقاتی اجرای بیش از 100 کیلومتر فیبر نوری در تبریز بهره‌برداری از چند پروژه ورزشی در روزهای آینده رویداد رونمایی از نوآوری‌های دلفین؛ از معرفی محصولات تا رونمایی از اولین امدادخودرو هوشمند ایران

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1160160/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کنترل قیمت بلیت هواپیما از وزارت راه سلب شد

بهبود وضعیت اقتصادی کشور با سیاست‌های مالیاتی دولت سیزدهم

تاکید قالیباف بر اهمیت دستگاه دیپلماسی در دولت خدمت و پیشرفت

تولید فرش‌های دستباف جهان دراین کارگاه قالیبافی

سیاست ارزی حلقه مفقوده درمناظرات انتخاباتی نامزدها

اجلاسیه "شهدای غریب در اسارت" استان سمنان برگزار شد

کنگره شهدا باید نسل جدید را با فرهنگ دفاع مقدس پیوند بزند

بازار خودرو در سراشیبی؛ ریزش 25 درصدی قیمت خودروهای داخلی

سیگنال جدید دلار به بازار خودرو

ممانعت پلیس از توزیع 70 تن گوشت فاسد در کشور

کشف 70 تن گوشت فاسد توسط پلیس

خرید برق صرفه‌جویی شده کشاورزان به 4 برابر قیمت

شرایط دریافت وام سهام عدالت 1403 اعلام شد

درآمد عربستان از حج تمتع

پلیس مانع از توزیع 70 تن گوشت فاسد در کشور شد

رسانه عبری: اسرائیل وارد جنگ فرسایشی چند جبهه‌ای شده است

پلیس گمرک در اصفهان راه اندازی می شود

بزرگداشت سالانه شهید بهشتی با حضور چهره‌های اقتصادی و فلسفی برگزار می‌شود

صدور مجوزهای بی‌نام برای فعالیت‌های تولیدی در دریا

تحقق رشد سالانه 5.5 درصدی اقتصاد ایران در دولت سیزدهم

ارز مشکل‌گشا؛ مداخله ارزی در چه شرایطی به پیشرفت اقتصادی کمک می‌کند؟

رانندگان تاکسی های برقی جدید چه می گویند؟

چرا قبض گاز مصرفی صنایع 3 هزار میلیارد تومان زیاد شد؟

دغدغه معیشت خواسته مردم از رئیس جمهور آینده

موضوع اولین مناظره اقتصادی است

جلوگیری پلیس از توزیع 70 تن گوشت فاسد

13 قاچاقچی چوب در گلستان دستگیر شدند

قیمت طلا، سکه و ارز 28 خردادماه 1403؛ قیمت سکه به مرز حساس رسید

پر‌فروش‌ترین خودروی جهان در 2023

جلیلی همچنان از پاسخ صریح به سئوالات طفره می‌رود

نامزدهای انتخابات و وعده فانتری واردات خودرو اقتصادی برای رای‌آوری

جزئیات عرضه‌ دام و قیمت آن در نقاط مختلف تهران

مجوز واردات 2000 دستگاه اتوبوس کارکرده به بخش خصوصی

عشایر در چرخاندن چرخ‌های اقتصادی کشور سهیم هستند

اگر پزشکیان رئیس جمهور شود، راه و رسمش چه می‌شود؟

بدون اطلاع قبلی برق هیچ واحد صنعتی و اقتصادی در استان اصفهان قطع نشود

مدیرکل بنیاد کرمانشاه: خانواده های شاهد و ایثارگر سفیران فرهنگی نظام اند

موافقت وزیر کشور با 3 درخواست اقتصادی و اشتغال‌زایی استاندار بوشهر

ورود بیش از 10 هزار راس دام در روز عید قربان/ تشدید نظارت‌ها در جایگاه‌های عرضه

بازار خودرو در سراشیبی/ ریزش 25 درصدی قیمت خودروهای داخلی

ببینید | نخستین مناظره انتخاباتی امروز با موضوع مسائل اقتصادی برگزار می‌شود

مبارزه با اژد‌های هفت سر نیاز به رئیس‌جمهور پاکدست دارد

خبر مهم درباره بورس؛ دامنه نوسان تغییر می‌کند

خبر مهم برای مالکان و مشاوران املاک

پیش‌بینی جدید رییس اتحادیه طلا درباره قیمت‌ها

تداوم فعالیت پایانه های مرزی پرویزخان و خسروی در ایام عید قربان برای مبادلات تجاری و اقتصادی

پس پشت وعده های انتخاباتی / منت گذاشتن سر مردم برای یک تکه گوشت بسیار توهین آمیز است

روند کاهشی نرخ اخزا ادامه دارد

سیدحسن خمینی: کشور از مشکلات شدید اقتصادی رنج می‌برد

اظهارات اقتصادی 5 نامزد ریاست جمهوری در روز هفتم رقابت‌ها

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی