بازار آریا

آخرين مطالب

روش‌های حقوقی برخی بانک‌ها برای لغو بخشی از قانون جهش تولید مسکن اقتصاد ايران

روش‌های حقوقی برخی بانک‌ها برای لغو بخشی از قانون جهش تولید مسکن
  بزرگنمايي:

بازار آریا - بازار : در حالی عملکرد برخی بانک‌ها در عمل به قانون اعطای تسهیلات مسکن در حد صفر است که همین بانک‌ها با روش‌های حقوقـی به‌‌‌دنبال لغو بخشی از قانون جهش تولید مسکن هستند. عملکرد برخی بانک‌ها در عمل به قانون مجلس در اعطای تسهیلات مسکن در حالی در حد صفر گزارش شده است که به نظر می‌رسد بانک مرکزی و بانک‌های تابعه باید در سیاست‌‌‌های اتخاذشده، تجدیدنظر کنند. یکی از تکالیف جدی دولت و مجلس این است که برای تعیین‌تکلیف مسکن اقداماتی جدی انجام شود. به همین دلیل جریمه‌های مالی جدی و بالایی برای برخی بانک‌ها که از اعطای تسهیلات به بخش مسکن خودداری کرده‌اند در نظر گرفته شده است.
طبق قانون جهش تولید مسکن بانک‌ها باید 20‌درصد تسهیلات خود را صرف بخش‌‌‌ مسکن کنند اما طبق آمار بانک مرکزی از 26 بانکی که باید به بخش مسکن تسهیلات پرداخت می‌کردند، 18 بانک سهم صفر درصدی در پرداخت تسهیلات دارند. این بی‌توجهی و قصور از قانون به حدی پیش رفت که مرحوم سید‌ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور سابق در یکی از جلسات شورای‌‌‌عالی مسکن با انتقاد از این اقدام سیستم بانکی گفته بود که «متاسفانه عملکرد برخی بانک‌ها در ارائه تسهیلات قابل قبول نیست، برخی بانک‌ها به جای پرداخت تسهیلات مسکن به مسکن‌‌‌سازی روی آورده و فعالیت اقتصادی خود را جزو آمار تسهیلات پرداختی نهضت ملی مسکن می‌دانند.‌» اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» مبنی بر اینکه گفته می‌شود 18 بانک هستند که عملکرد آنها در پرداخت تسهیلات در حد صفر است آیا مجلس می‌تواند اسامی این بانک‌ها را اعلام کند؟ گفت: اسامی این بانک‌ها موجود و بارها نیز اعلام شده است اما آنچه مشخص است این است که جریمه سنگین مالیاتی در انتظار بانک‌های متخلفی است که به قانون جهش تولید مسکن عمل نکنند.
شاکری افزود: طبق قانون جهش تولید مسکن تمامی بانک‌ها باید اقدام به پرداخت تسهیلات 550 میلیون تومانی مسکن کنند و باید 20‌درصد تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دهند. حال اگر در این زمینه کوتاهی کنند با تمامی متخلفان برخورد و جریمه‌های سنگینی برای آنها در نظر گرفته می‌شود که به طور قطع این جریمه‌های مالیاتی از امسال اجرایی می‌شود. آن‌طور که در گزارش‌های قبلی و در رسانه‌ها و از زبان برخی مجلسی‌ها شنیده شده است بانک‌های مسکن، سپه، ملی، تجارت، ملت، صادرات، صنعت و معدن و توسعه صادرات تنها بانک‌هایی بودند که در تاریخ منتهی به 31 فروردین ماه امسال جمعا 657‌هزار و 596 میلیارد ریال تسهیلات در نهضت ملی مسکن پرداخت کرده‌‌‌اند. جریمه مالیاتی بانک‌هایی که تسهیلات مسکن ندادند، طی سال‌های 1400، 1401 و 1402 حدود 250‌هزار میلیارد تومان است.
این آمار نشان می‌دهد که به غیر از این بانک‌ها که تعداد آنها هفت بانک است مابقی بانک‌ها باید جریمه مالیاتی بابت عدم‌پرداخت تسهیلات مسکن پرداخت کنند که اتفاقا عدد بزرگی است. جریمه مالیاتی بانک‌هایی که تسهیلات مسکن ندادند، طی سال‌های 1400، 1401 و 1402 حدود 250‌هزار میلیارد تومان است. محمدرضا مهدیار‌اسماعیلی، مدیرعامل صندوق ملی مسکن نیز در این خصوص می‌گوید: مالیات استنکاف بانک‌ها در پرداخت تسهیلات قانون جهش تولید مسکن، بزرگ‌ترین منبع تامین مالی از حیث عدد است اما از لحاظ وصولی هنوز مبلغی به صندوق واریز نشده است. وی اضافه کرد: بانک‌ها موظف هستند 20‌درصد از تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دهند، در صورت استنکاف باید 20‌درصد مالیات پرداخت کنند.
اسماعیلی در پاسخ به این پرسش که«این جریمه مالیاتی تا امروز چه‌‌‌میزانی است؟»، خاطرنشان کرد: برای سال 1400 که وصول آن سال 1401 بود 57‌هزار میلیارد تومان سازمان امور مالیاتی برگه تشخیص صادر کرده است، البته پیش‌بینی ما تا 70‌هزار میلیارد تومان بود. برای سال 1401 که وصول آن 1402 بود 90‌هزار میلیارد تومان پیش‌بینی بر اساس اعداد بانک مرکزی مشخص است که بانک‌ها چه‌‌‌میزان تسهیلات پرداخت کرده‌‌‌اند و 20‌درصد آن ـ در بخش مسکن ـ چه‌‌‌میزانی بوده است. محاسبه صندوق ملی مسکن حدود 91همت را نشان می‌دهد که هنوز سازمان امور مالیاتی اعداد را اعلام نکرده است.
وی در خصوص میزان جریمه مالیاتی بانک‌ها در سال 1402 گفت: ‌‌‌ با توجه به اینکه سال گذشته حجم اعداد بالاتر است فکر می‌‌‌کنم بیشتر از 100‌هزار میلیارد تومان است، این اعداد بزرگی است و برای سال‌های 1400 و 1401 حدود 150‌هزار میلیارد تومان است که تاکنون یک ریال آن نیامده است. علی بابایی‌کارنامی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم شورای اسلامی نیز درباره عملکرد بانک‌ها در عمل به قانون جهش تولید ملی مسکن و اعطای تسهیلات در این حوزه گفت: یکی از تکالیف جدی هم دولت و هم مجلس این است که برای تعیین‌تکلیف مسکن اقداماتی جدی انجام دهند. وی ادامه داد: یکی از راهکارهای رونق در ساخت‌‌‌وساز مسکن اعطای تسهیلات مسکن است که مجلس در این خصوص قانونی مصوب و بانک‌ها را ملزم کرد 20‌درصد از اعتبارات خود را صرف اعطای تسهیلات مسکن کنند.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: اما بر اساس آمار منتشرشده عملکرد 18 بانک در سال گذشته در اعطای تسهیلات مسکن صفر بوده است، پیگیر این موضوع هستیم که چرا بانک‌ها باید در این حد نقص و قصور در اعطای تسهیلات داشته باشند. بابایی‌کارنامی افزود: پرداخت تسهیلات مسکن یک اصل اساسی برای رونق در ساخت‌‌‌وساز مسکن است و مردم بدون این تسهیلات نمی‌توانند اقدامات مفیدی در این حوزه انجام دهند. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بیان کرد: بانک مرکزی در مقابل این قصور بانک‌ها استدلال جلوگیری از نقدینگی و افزایش پایه پولی را مطرح می‌کند و به همین دلیل هم بانک‌ها از اعطای تسهیلات مسکن امتناع می‌کنند. این سیاست، سیاست درستی نیست که بانک مرکزی و بانک‌های تابعه، آن را در پیش گرفته‌‌‌اند.
در اقدامی جدید برخی بانک‌ها برای فرار از پرداخت جریمه مالیاتی با روش‌های حقوقـی به‌‌‌دنبال لغو بخشی از قانون جهش تولید مسکن هستند. گزارش‌ها از عملکرد بانک‌هایی که مشارکت خوبی در پرداخت تسهیلات مسکن در قانون جهش تولید مسکن نداشته‌اند نشان می‌دهد که تا پایان فروردین سال 1403 جمع تسهیلات پرداختی 26 بانک دولتی و خصوصی، در سرفصل‌‌‌های «تسهیلات ساخت خودمالکی»، «مشارکت نهضت ملی مسکن»، «تسهیلات مسکن شهری»، «مسکن روستایی»، «ودیعه مسکن» و «حوادث غیرمترقبه» 1978118 میلیارد ریال بوده است.
اما بانک‌های اقتصاد نوین، ایران‌‌‌زمین، گردشگری، موسسه ملل، کارآفرین، شهر، سینا، سامان، پست ایران، پاسارگاد، پارسیان، آینده، رفاه کارگران، توسعه تعاون، دی، کشاورزی، خاورمیانه و سرمایه در مشارکت نهضت ملی مسکن به‌‌‌روایت تازه‌‌‌ترین آمار بانک مرکزی صفر بوده است. به نظر می‌رسد استدلال جلوگیری از نقدینگی و افزایش پایه پولی از سوی بانک مرکزی باعث خواهد شد تا 18 بانک کشور همچنان از اعطای تسهیلات به بخش مسکن خودداری کنند و همچنان به دنبال روش‌های حقوقـی برای لغو بخشی از قانون جهش تولید مسکن باشند.
--> اخبار مرتبط خرید و فروش مسکن قفل شد!/ در بازار مسکن چه خبر است؟ جریمه برای تقاضای «صفر» بانک‌‌‌های خصوصی وام مسکن ملی ندادند؟ بهارستان - 1402/08/13 بخشنامه تمدید اعطای وام ودیعه مسکن به بانک‌ها ابلاغ شد

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1160147/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کنترل قیمت بلیت هواپیما از وزارت راه سلب شد

بهبود وضعیت اقتصادی کشور با سیاست‌های مالیاتی دولت سیزدهم

تاکید قالیباف بر اهمیت دستگاه دیپلماسی در دولت خدمت و پیشرفت

تولید فرش‌های دستباف جهان دراین کارگاه قالیبافی

سیاست ارزی حلقه مفقوده درمناظرات انتخاباتی نامزدها

اجلاسیه "شهدای غریب در اسارت" استان سمنان برگزار شد

کنگره شهدا باید نسل جدید را با فرهنگ دفاع مقدس پیوند بزند

بازار خودرو در سراشیبی؛ ریزش 25 درصدی قیمت خودروهای داخلی

سیگنال جدید دلار به بازار خودرو

ممانعت پلیس از توزیع 70 تن گوشت فاسد در کشور

کشف 70 تن گوشت فاسد توسط پلیس

خرید برق صرفه‌جویی شده کشاورزان به 4 برابر قیمت

شرایط دریافت وام سهام عدالت 1403 اعلام شد

درآمد عربستان از حج تمتع

پلیس مانع از توزیع 70 تن گوشت فاسد در کشور شد

رسانه عبری: اسرائیل وارد جنگ فرسایشی چند جبهه‌ای شده است

پلیس گمرک در اصفهان راه اندازی می شود

بزرگداشت سالانه شهید بهشتی با حضور چهره‌های اقتصادی و فلسفی برگزار می‌شود

صدور مجوزهای بی‌نام برای فعالیت‌های تولیدی در دریا

تحقق رشد سالانه 5.5 درصدی اقتصاد ایران در دولت سیزدهم

ارز مشکل‌گشا؛ مداخله ارزی در چه شرایطی به پیشرفت اقتصادی کمک می‌کند؟

رانندگان تاکسی های برقی جدید چه می گویند؟

چرا قبض گاز مصرفی صنایع 3 هزار میلیارد تومان زیاد شد؟

دغدغه معیشت خواسته مردم از رئیس جمهور آینده

موضوع اولین مناظره اقتصادی است

جلوگیری پلیس از توزیع 70 تن گوشت فاسد

13 قاچاقچی چوب در گلستان دستگیر شدند

قیمت طلا، سکه و ارز 28 خردادماه 1403؛ قیمت سکه به مرز حساس رسید

پر‌فروش‌ترین خودروی جهان در 2023

جلیلی همچنان از پاسخ صریح به سئوالات طفره می‌رود

نامزدهای انتخابات و وعده فانتری واردات خودرو اقتصادی برای رای‌آوری

جزئیات عرضه‌ دام و قیمت آن در نقاط مختلف تهران

مجوز واردات 2000 دستگاه اتوبوس کارکرده به بخش خصوصی

عشایر در چرخاندن چرخ‌های اقتصادی کشور سهیم هستند

اگر پزشکیان رئیس جمهور شود، راه و رسمش چه می‌شود؟

بدون اطلاع قبلی برق هیچ واحد صنعتی و اقتصادی در استان اصفهان قطع نشود

مدیرکل بنیاد کرمانشاه: خانواده های شاهد و ایثارگر سفیران فرهنگی نظام اند

موافقت وزیر کشور با 3 درخواست اقتصادی و اشتغال‌زایی استاندار بوشهر

ورود بیش از 10 هزار راس دام در روز عید قربان/ تشدید نظارت‌ها در جایگاه‌های عرضه

بازار خودرو در سراشیبی/ ریزش 25 درصدی قیمت خودروهای داخلی

ببینید | نخستین مناظره انتخاباتی امروز با موضوع مسائل اقتصادی برگزار می‌شود

مبارزه با اژد‌های هفت سر نیاز به رئیس‌جمهور پاکدست دارد

خبر مهم درباره بورس؛ دامنه نوسان تغییر می‌کند

خبر مهم برای مالکان و مشاوران املاک

پیش‌بینی جدید رییس اتحادیه طلا درباره قیمت‌ها

تداوم فعالیت پایانه های مرزی پرویزخان و خسروی در ایام عید قربان برای مبادلات تجاری و اقتصادی

پس پشت وعده های انتخاباتی / منت گذاشتن سر مردم برای یک تکه گوشت بسیار توهین آمیز است

روند کاهشی نرخ اخزا ادامه دارد

سیدحسن خمینی: کشور از مشکلات شدید اقتصادی رنج می‌برد

اظهارات اقتصادی 5 نامزد ریاست جمهوری در روز هفتم رقابت‌ها

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی