بازار آریا

آخرين مطالب

کارنامه اقتصادی نخست‌وزیر چه عواقبی برای محافظه‌کاران انگلیس دارد؟

نتایج سوزناک عملکرد «سوناک» اقتصاد ايران

نتایج سوزناک عملکرد «سوناک»
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد-علیرضا کتانی : نظـرسنجی‌ها نشان می‌دهنـد کارنامه اقتصادی محافظه‌کاران به‌شدت به محبوبیت آنها آسیب زده است. انگلیس یکی از بدترین عملکردهای اقتصادهای بزرگ را از زمان شیوع بیماری همه‌گیر در سال 2020 داشته است. به گزارش وال استریت ژورنال رشد و سرمایه‌گذاری انگلیس کمتر از کشورهای همتای خود است، با‌این‌حال تورم آن بالاتر از دیگر کشورهاست. اگرچه این عملکرد محبوبیت محافظه‌کاران را به‌شدت کاهش داده است، اما نمی‌توان آنها را مقصر تمام این مشکلات قلمداد کرد.
بایدن و سوناک زیر تیغ انتخابات
جو بایدن که برای انتخاب مجدد با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند، می‌تواند حداقل از یک جهت خود را خوش‌شانس بداند: او ریشی سوناک نیست. نخست‌وزیر انگلیس درحالی‌که انتخابات سراسری را برای 4 ژوئیه فراخوان داده است، مانند بایدن از بدبینی عمیق عمومی نسبت به اقتصاد رنج می‌برد. اما برخلاف بایدن، سوناک نمی‌تواند ادعا کند که بدبینی عمومی برخلاف چیزی است که داده‌ها نشان می‌دهند. کاری که سوناک می‌تواند بکند این است که بدشانسی و انتخاب‌های بد را سرزنش کند. برخی از این انتخاب‌ها به‌ویژه تصمیم برای خروج از اتحادیه اروپا به پای محافظه‌کاران نوشته خواهد شد، اما این بدان معنا نیست که حزب کارگر، که ممکن است دولت بعدی را تشکیل دهد، بهتر از سوناک عمل خواهد کرد. این اتفاقات پیام مهمی را به ما یادآوری می‌کند: جهانی شدن ‌به‌رغم تمام ضعف‌هایش، کم‌هزینه‌تر و کم‌نقص‌تر از پشت کردن به جهانی‌شدن است.
بدشانسی‌های آقای نخست‌وزیر
همچون ایالات متحده، تورم یکی از مهم‌ترین شکایات عمومی در انگلیس است. در‌حالی‌که آخرین آمار تورم انگلیس 2.3درصد بوده است و این رقم نسبت به سایر کشورها چندان بالا محسوب نمی‌شود، اما افزایش تجمعی قیمت‌ها (با استفاده از شاخصی که تفاوت‌های اندازه‌گیری را تصحیح می‌کند) از فوریه 2020 در انگلیس بیشتر از ایالات متحده یا منطقه یورو بوده است و این موضوع برای محافظه‌کاران نگران‌کننده است. قیمت انرژی پس از حمله روسیه به اوکراین افزایش یافت، اما این افزایش قیمت‌ها در انگلیس بیشتر از اغلب کشورهای اروپایی بود. اگرچه این کشور گاز بسیار کمی از روسیه وارد می‌کرد، اما مقدار زیادی گاز از نروژ و ایالات متحده وارد می‌کرد که قیمت آنها پس از قطع صادرات گاز روسیه به اروپای غربی افزایش یافت.
انگلیس همچنین یکی از بالاترین آمار سرانه مرگ‌ومیر در جهان توسعه‌یافته را در سال اول همه‌گیری کووید-19 داشت و همه‌گیری به عامل اصلی تضعیف نیروی کار در بازار این کشور تبدیل شد. عرضه ضعیف نیروی کار به نوبه خود بیکاری را پایین نگه داشت و مشاغل خالی را بالا و رشد دستمزدها را تسریع کرده است. این مساله نیز به تقویت فشارهای تورمی کمک کرده است. این امر بانک مرکزی انگلستان را از کاهش نرخ بهره باز داشته است، اقدامی که سوناک، مانند بایدن، روی آن حساب باز کرده است. عملکرد اقتصادی به‌ندرت می‌تواند به تصمیم خاص یک رهبر مرتبط باشد. با‌این‌حال، درحالی‌که شوک‌های سال‌های اخیر تقریبا همه را تحت‌تاثیر قرار داده است، انگلیس به طور منحصر‌به‌فردی در کنار آمدن با آنها بد بوده است و این برعکس چیزی است که محافظه‌کاران روی آن شرط‌بندی کرده‌اند.
آنها تصور می‌کردند انگلیس خارج از اتحادیه اروپا می‌تواند به یک آهنربا برای سرمایه‌گذاری خارجی، مرکزی برای صادرات خدمات باارزش و شریک تجاری ایالات متحده و چین تبدیل شود. در چنین دنیایی که تجارت مبنایی اساسی را پیدا کرده، انگلیس یک اقتصاد صنعتی‌زدایی ارائه داده است. تولید صنعتی تنها 9درصد از تولید ملی انگلیس را در سال‌های اخیر تشکیل داده که کمتر از ایالات متحده با 11درصد است. انگلیس فکر می‌کرد که می‌تواند راه خود را به‌تنهایی بپیماید، زیرا در آنچه دان وانگ، نویسنده مشهور فناوری، آن را «صنایع هوشمندا پر‌سر‌وصدا» مانند رسانه‌ها، امور مالی و آموزش عالی می‌نامد، سرآمد بود. اما برگزیت به طرز وحشتناکی در زمانی اشتباه مطرح شد، درست زمانی که جهانی شدن روند معکوسی را طی می‌کرد؛ چین در تلاش خود برای ارتقای صنایع ملی به اقدامات شدیدتری دست زد و در ایالات متحده، رئیس‌جمهور ترامپ، تعرفه‌های جدیدی برای محافظت از صنایع آمریکایی و مجازات چین اجرایی کرد. در دنیای پراکنده، شرکت‌های چندملیتی خواهان حضور در همه بلوک‌های اقتصادی هستند و انگلیس بزرگ‌ترین بلوک را ترک کرده است.
استراتژی حزب کارگر
در این شرایط حزب کارگر ادعا می‌کند که برای شرایط جدید آماده است. ریچل ریوز احتمالا وزیر خزانه‌داری این دولت کارگری خواهد بود. ریوز در ماه مارس گفت: «جهانی شدن، آن‌گونه که زمانی می‌شناختیم، مرده است.» او با تکرار مضامین شنیده‌شده در واشنگتن، بروکسل و پکن، خواستار «استراتژی صنعتی مدرن» شده است که «ظرفیت تولید داخلی» را گسترش می‌دهد، بخش‌هایی را که «در تعیین آینده ما حیاتی هستند» شناسایی می‌کند و بر «مزیت نسبی» موجود انگلیس تاکید می‌کند. اما چه حزب کارگر چه حزب محافظه‌کار پیروز شوند، هر دو تحت‌تاثیر این واقعیت خواهند بود که جهانی‌‌شدن اقتصاد در حال متلاشی شدن است و در این شرایط، انگلیس پولی را که ایالات متحده برای صنایع خود پرداخت می‌کند ندارد.
ایالات متحده می‌تواند با یارانه دادن به سرمایه‌گذاران یا تولیدکنندگان تجاری برای تقویت تولید داخلی و نوآوری استراتژی صنعتی به کار ببرد. با‌این‌حال این اقدامات برای یک اقتصاد به اندازه انگلیس و بدون زنجیره‌های تامین خودکفا بسیار پرهزینه هستند. انگلیس می‌تواند با دستیابی به بازار داخلی به بزرگی چین یا ایالات متحده، آن را جبران کند. طبق آنچه اعلام شده است هم حزب کارگر و هم حزب محافظه‌کار پیوستن مجدد به اتحادیه اروپا را رد کرده‌اند. در این شرایط درس‌های مهمی برای آموختن برای بقیه جهان وجود دارد. جهانی شدن و تجارت آزاد معایب خود را دارند و ممکن است برای اصلاح آنها، از دست دادن برخی کارایی‌ها - از طریق یارانه‌ها یا تعرفه‌ها - ضروری باشد. اما اگر از این اقتصاد جهانی بیش از حد دور شویم، نتیجه نهایی بازارهای کوچک‌تر و قیمت‌های بالاتر خواهد بود. ایالات متحده به اندازه انگلیس تاثیرات تضعیف جهانی‌سازی را احساس نخواهد کرد، اما کشورهایی همچون انگلیس هستند که در این شرایط آسیب می‌بینند.
--> اخبار مرتبط افزایش هزینه‌های زندگی در انگلیس با رشد تورم عبور تورم جهانی از گردنه سخت آسیب تورم به خودروسازان لوکس بازی‌‌‌‌‌‌‌خوانی ریسک در بورس تولید صنعتی چین صعود کرد

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1160137/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نظر شما؛ مهم‌ترین دغدغه اقتصادی شما چیست؟

قیمت روز تخم‌مرغ 28 خرداد 1403

70 تن گوشت فاسد در تهران توقیف شد؛ 21 میلیارد تومان به بیت المال ضرر رسید

کنترل قیمت بلیت هواپیما از وزارت راه سلب شد

بهبود وضعیت اقتصادی کشور با سیاست‌های مالیاتی دولت سیزدهم

تاکید قالیباف بر اهمیت دستگاه دیپلماسی در دولت خدمت و پیشرفت

تولید فرش‌های دستباف جهان دراین کارگاه قالیبافی

سیاست ارزی حلقه مفقوده درمناظرات انتخاباتی نامزدها

اجلاسیه "شهدای غریب در اسارت" استان سمنان برگزار شد

کنگره شهدا باید نسل جدید را با فرهنگ دفاع مقدس پیوند بزند

بازار خودرو در سراشیبی؛ ریزش 25 درصدی قیمت خودروهای داخلی

سیگنال جدید دلار به بازار خودرو

ممانعت پلیس از توزیع 70 تن گوشت فاسد در کشور

کشف 70 تن گوشت فاسد توسط پلیس

خرید برق صرفه‌جویی شده کشاورزان به 4 برابر قیمت

شرایط دریافت وام سهام عدالت 1403 اعلام شد

درآمد عربستان از حج تمتع

پلیس مانع از توزیع 70 تن گوشت فاسد در کشور شد

رسانه عبری: اسرائیل وارد جنگ فرسایشی چند جبهه‌ای شده است

پلیس گمرک در اصفهان راه اندازی می شود

بزرگداشت سالانه شهید بهشتی با حضور چهره‌های اقتصادی و فلسفی برگزار می‌شود

صدور مجوزهای بی‌نام برای فعالیت‌های تولیدی در دریا

تحقق رشد سالانه 5.5 درصدی اقتصاد ایران در دولت سیزدهم

ارز مشکل‌گشا؛ مداخله ارزی در چه شرایطی به پیشرفت اقتصادی کمک می‌کند؟

رانندگان تاکسی های برقی جدید چه می گویند؟

چرا قبض گاز مصرفی صنایع 3 هزار میلیارد تومان زیاد شد؟

دغدغه معیشت خواسته مردم از رئیس جمهور آینده

موضوع اولین مناظره اقتصادی است

جلوگیری پلیس از توزیع 70 تن گوشت فاسد

13 قاچاقچی چوب در گلستان دستگیر شدند

قیمت طلا، سکه و ارز 28 خردادماه 1403؛ قیمت سکه به مرز حساس رسید

پر‌فروش‌ترین خودروی جهان در 2023

جلیلی همچنان از پاسخ صریح به سئوالات طفره می‌رود

نامزدهای انتخابات و وعده فانتری واردات خودرو اقتصادی برای رای‌آوری

جزئیات عرضه‌ دام و قیمت آن در نقاط مختلف تهران

مجوز واردات 2000 دستگاه اتوبوس کارکرده به بخش خصوصی

عشایر در چرخاندن چرخ‌های اقتصادی کشور سهیم هستند

اگر پزشکیان رئیس جمهور شود، راه و رسمش چه می‌شود؟

بدون اطلاع قبلی برق هیچ واحد صنعتی و اقتصادی در استان اصفهان قطع نشود

مدیرکل بنیاد کرمانشاه: خانواده های شاهد و ایثارگر سفیران فرهنگی نظام اند

موافقت وزیر کشور با 3 درخواست اقتصادی و اشتغال‌زایی استاندار بوشهر

ورود بیش از 10 هزار راس دام در روز عید قربان/ تشدید نظارت‌ها در جایگاه‌های عرضه

بازار خودرو در سراشیبی/ ریزش 25 درصدی قیمت خودروهای داخلی

ببینید | نخستین مناظره انتخاباتی امروز با موضوع مسائل اقتصادی برگزار می‌شود

مبارزه با اژد‌های هفت سر نیاز به رئیس‌جمهور پاکدست دارد

خبر مهم درباره بورس؛ دامنه نوسان تغییر می‌کند

خبر مهم برای مالکان و مشاوران املاک

پیش‌بینی جدید رییس اتحادیه طلا درباره قیمت‌ها

تداوم فعالیت پایانه های مرزی پرویزخان و خسروی در ایام عید قربان برای مبادلات تجاری و اقتصادی

پس پشت وعده های انتخاباتی / منت گذاشتن سر مردم برای یک تکه گوشت بسیار توهین آمیز است

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی