بازار آریا

آخرين مطالب

در اکتبر 2023، ایالات‌متحده موقتا تحریم‌های کاراکاس را به حالت تعلیق درآورد

یک بام و دوهوای آمریکا در ونزوئلا اقتصاد ايران

یک بام و دوهوای آمریکا در ونزوئلا
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد-حمید ملازاده : در بحبوحه بازگرداندن تحریم‌ها بر تولید و صادرات نفت‌خام ونزوئلا، ایالات‌متحده به‌دقت رویکرد خود را در قبال شرکت‌های نفتی بین‌المللی فعال در این کشور دنبال می‌کند. با نزدیک‌شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر ایالات‌متحده و آشفتگی سیاسی ونزوئلا در پس زمینه، کاخ‌سفید محتاط است که بازار جهانی نفت را بیش از این مختل نکند. به‌رغم کاهش موقت تنش‌ها با تعلیق تحریم‌ها تا آوریل2024 پس از تعهدات رئیس‌جمهور نیکلاس مادورو برای بر‌‌گزاری انتخابات عادلانه، اتفاقات ناامید‌کننده بعدی منجر به اعمال مجدد تحریم‌ها شد، با این حال نشانه‌ها حاکی از معافیت‌های بالقوه برای تولیدکنندگان نفت خارجی است که نمونه آن اعطای مجوز اخیر به شرکت اسپانیایی Repsol توسط وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده است. همان‌طور که وزارت خزانه‌داری صدور مجوز‌ها را بررسی می‌کند، تعامل پیچیده بین اجرای تحریم‌ها، مانورهای دیپلماتیک و منافع اقتصادی، پیچیدگی سیاست ایالات‌متحده در قبال ونزوئلا و پیامدهای آن بر بازار جهانی نفت را برجسته می‌کند.
ایالات‌متحده، در راهــبرد خـود نســــبت بـه شرکت‌های نفتی بین‌المللی در ونزوئلا که دارای بزرگ‌ترین ذخایر نفت‌خام جهان است، با چالش‌های دیپلماتیک و اقتصادی مواجه شده‌است. به‌رغم اعمال تازه‌‌‌ تحریم‌ها بر تولید و صادرات نفت ونزوئلا، دولت ایالات‌متحده به‌‌‌‌طور محتاطانه وارد عمل شده و از ایجاد اختلالات بی‌مورد در بازار جهانی نفت، به‌ویژه با نزدیک‌شدن به انتخابات ریاست‌‌‌‌جمهوری آمریکا در نوامبر، پرهیز می‌کند. قرار است این تعادل ظریف در مواجهه با آشوب‌‌‌‌های سیاسی درونی ونزوئلا و چالش‌های پایدار رژیم مادورو، به‌‌‌‌طور همزمان در داخل و در سطح بین‌المللی اجرا ‌‌‌‌شود. در اکتبر2023، ایالات‌متحده موقتا تحریم‌های کاراکاس را به حالت تعلیق درآورد که به ازسرگیری فعالیت‌های نفت و گاز در ونزوئلا تا آوریل2024 انجامید. این تصمیم در پی تعهدات رئیس‌‌‌‌جمهور نیکلاس مادورو برای تضمین بر‌‌گزاری انتخابات عادلانه گرفته شد که موقتا تنش‌ها را کاهش داد و فعالیت‌های نفتی ونزوئلا را به اوج رساند. شرکت‌های بزرگ تجارت بین‌المللی نفت سریعا از این فرصت استفاده کردند و در معاملات نفتی با ونزوئلا شرکت کردند و ارائه‌‌‌‌دهندگان خدمات میدان‌های نفتی حمایت خود را از سرمایه‌گذاری مشترک با PDVSA، شرکت نفت دولتی، اعلام کردند.
اعمال مجدد تحریم‌ها
با این‌وجود، با وجود تضمین‌‌‌‌های مادورو، انتخابات عادلانه وعده داده‌شده محقق نشد و ایالات‌متحده را مجبور کرد تا تحریم‌ها را دوباره علیه بخش نفتی ونزوئلا اعمال کند، با این حال نشانه‌‌‌‌ها حاکی از آن است که ایالات‌متحده در حال بررسی معافیت‌های اضافی برای تولیدکنندگان نفت خارجی، فراتر از معافیت قبلی که تنها به شرکت شورون اختصاص یافته‌بود، باشد. این رویکرد نشان می‌دهد که هدف اصلی ایالات‌متحده از سیاست خارجی، اعمال فشار بر رژیم مادورو درحالی‌که از ایجاد اختلالات جدی در بازارهای نفت جهانی خودداری می‌کند، است. انقضای معافیت موقت تحریم‌ها در اواسط آوریل، اقدامات سریع دولت بایدن را در پی داشت که منجر به بازگشت تحریم‌ها شد. این اقدام با انتقاد شدید کاراکاس همراه بود و مقامات ونزوئلا، آمریکا را به تلاش برای اعمال کنترل بر صنعت نفت این کشور متهم کردند. به‌رغم واکنش‌‌‌‌ها، وزارت خزانه‌‌‌‌داری ایالات‌متحده بررسی درخواست‌های مجوز فردی شرکت‌هایی را که به‌دنبال مشارکت در تجارت انرژی در ونزوئلا هستند، آغاز کرده که نشان‌دهنده تمایل برای تعامل با بخش‌خصوصی در چارچوب اجرای تحریم‌ها است.
اعطای مجوز به Repsol
یکی از پیشرفت‌های قابل‌توجه در این چشم‌‌‌‌انداز، اعطای مجوز توسط وزارت خزانه‌‌‌‌داری ایالات‌متحده به Repsol، یک شرکت بزرگ انرژی اسپانیایی است که در ونزوئلا تولید نفت دارد که به آن اجازه می‌دهد فعالیت‌هایش را در این کشور ادامه‌داده و گسترش دهد. این تصمیم فرصتی برای سایر شرکت‌های نفتی بزرگ ایجاد می‌کند که به‌دنبال عبور از پیچیدگی‌های فعالیت در صنعت نفت ونزوئلا درمیان پس‌‌‌‌زمینه تحریم‌ها و بی‌‌‌‌ثباتی سیاسی هستند. همچنان‌که وزارت خزانه‌‌‌‌داری ایالات‌متحده درخواست‌های صدورمجوز اکتشافات نفت و گاز در ونزوئلا را بررسی می‌کند، بازار جهانی نفت همچنان در بلاتکلیفی به‌سر می‌برد و منتظر تاثیر بالقوه تصمیمات سازمان‌های تاثیرگذار نظیر اوپک است. دیوید ال. گلدوین از شورای آتلانتیک پیشنهاد می‌دهد که آینده بازار به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله تعداد شرکت‌های خصوصی که به‌دنبال مجوز حفاری هستند.
این مانور پیچیده بین اجرای تحریم‌ها، مانورهای دیپلماتیک و منافع اقتصادی بر پیچیدگی‌های سیاست ایالات‌متحده در قبال ونزوئلا و پیامدهای آن بر بازار جهانی نفت افزوده است. ونزوئلا دارای یکی از بزرگ‌ترین ذخایر نفت‌خام جهان است که آن را به یک بازیگر مهم در بازار جهانی نفت تبدیل کرده‌است. تولید نفت از لحاظ تاریخی یکی از ستون‌های اقتصاد ونزوئلا بوده که سهم قابل‌توجهی در درآمد دولت و درآمدهای صادراتی داشته‌است، با این حال در سال‌های اخیر، صنعت نفت ونزوئلا با چالش‌های متعددی از جمله سوءمدیریت، سرمایه‌گذاری کم، فساد و تحریم‌های اعمال‌شده توسط ایالات‌متحده مواجه بوده‌است. تحت‌مدیریت رئیس‌جمهور هوگو چاوز، ونزوئلا سیاست ملی‌کردن بخش‌های کلیدی اقتصاد از جمله صنعت نفت را دنبال کرد. این منجر به ایجاد PDVSA)Petroleum of Venezuela)، شرکت نفت دولتی شد که به نهاد اصلی مسوول اکتشاف، تولید، پالایش و صادرات نفت تبدیل شد.
کاهش تولید و صادرات
با وجود ذخایر عظیم نفتی، تولید نفت ونزوئلا در سال‌های اخیر به دلیل مجموعه‌ای از عوامل کاهش قابل‌توجهی داشته‌است. اینها شامل سرمایه‌گذاری ناکافی در زیرساخت‌ها، عدم‌نگهداری در میادین نفتی و پالایشگاه‌ها، مهاجرت کارگران ماهر و تحریم‌های اعمال‌شده توسط ایالات‌متحده است. علاوه‌بر این، بی‌ثباتی سیاسی و سوءمدیریت کاهش تولید نفت را تشدید کرده‌است. صادرات نفت ونزوئلا عمدتا شامل نفت‌خام است و ایالات‌متحده از لحاظ تاریخی بزرگ‌ترین مشتری آن بوده‌است، با این حال به دلیل تحریم‌های اعمال‌شده، ونزوئلا در صادرات نفت خود به بازارهای سنتی با چالش‌هایی مواجه‌شده که منجر به تغییراتی در مقاصد صادراتی آن شده‌است. کشورهایی مانند چین، هند و روسیه به‌عنوان خریداران اصلی نفت‌خام ونزوئلا ظاهر شده‌ و بازارهای جایگزینی را برای صادرات نفت این کشور فراهم کرده‌اند. به‌طور کلی، صنعت نفت ونزوئلا همچنان یکی از اجزای حیاتی اقتصاد این کشور است. آینده تولید و صادرات نفت ونزوئلا به عوامل مختلفی از جمله حل بی‌ثباتی سیاسی، اصلاحات برای مقابله با سوءمدیریت و لغو تحریم‌های بین‌المللی بستگی دارد.
--> اخبار مرتبط هشدار بانک آمریکا درباره تبعات قطع صادرات نفت ایران ونزوئلا؛ سکوی رهایی نفت ایران از تحریم؟ پالایشگاه‌های ونزوئلا کار نمی‌کنند! پشت پرده پمپاژ نفت ایران به چین افزایش فروش نفت ونزوئلا

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1160132/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کنترل قیمت بلیت هواپیما از وزارت راه سلب شد

بهبود وضعیت اقتصادی کشور با سیاست‌های مالیاتی دولت سیزدهم

تاکید قالیباف بر اهمیت دستگاه دیپلماسی در دولت خدمت و پیشرفت

تولید فرش‌های دستباف جهان دراین کارگاه قالیبافی

سیاست ارزی حلقه مفقوده درمناظرات انتخاباتی نامزدها

اجلاسیه "شهدای غریب در اسارت" استان سمنان برگزار شد

کنگره شهدا باید نسل جدید را با فرهنگ دفاع مقدس پیوند بزند

بازار خودرو در سراشیبی؛ ریزش 25 درصدی قیمت خودروهای داخلی

سیگنال جدید دلار به بازار خودرو

ممانعت پلیس از توزیع 70 تن گوشت فاسد در کشور

کشف 70 تن گوشت فاسد توسط پلیس

خرید برق صرفه‌جویی شده کشاورزان به 4 برابر قیمت

شرایط دریافت وام سهام عدالت 1403 اعلام شد

درآمد عربستان از حج تمتع

پلیس مانع از توزیع 70 تن گوشت فاسد در کشور شد

رسانه عبری: اسرائیل وارد جنگ فرسایشی چند جبهه‌ای شده است

پلیس گمرک در اصفهان راه اندازی می شود

بزرگداشت سالانه شهید بهشتی با حضور چهره‌های اقتصادی و فلسفی برگزار می‌شود

صدور مجوزهای بی‌نام برای فعالیت‌های تولیدی در دریا

تحقق رشد سالانه 5.5 درصدی اقتصاد ایران در دولت سیزدهم

ارز مشکل‌گشا؛ مداخله ارزی در چه شرایطی به پیشرفت اقتصادی کمک می‌کند؟

رانندگان تاکسی های برقی جدید چه می گویند؟

چرا قبض گاز مصرفی صنایع 3 هزار میلیارد تومان زیاد شد؟

دغدغه معیشت خواسته مردم از رئیس جمهور آینده

موضوع اولین مناظره اقتصادی است

جلوگیری پلیس از توزیع 70 تن گوشت فاسد

13 قاچاقچی چوب در گلستان دستگیر شدند

قیمت طلا، سکه و ارز 28 خردادماه 1403؛ قیمت سکه به مرز حساس رسید

پر‌فروش‌ترین خودروی جهان در 2023

جلیلی همچنان از پاسخ صریح به سئوالات طفره می‌رود

نامزدهای انتخابات و وعده فانتری واردات خودرو اقتصادی برای رای‌آوری

جزئیات عرضه‌ دام و قیمت آن در نقاط مختلف تهران

مجوز واردات 2000 دستگاه اتوبوس کارکرده به بخش خصوصی

عشایر در چرخاندن چرخ‌های اقتصادی کشور سهیم هستند

اگر پزشکیان رئیس جمهور شود، راه و رسمش چه می‌شود؟

بدون اطلاع قبلی برق هیچ واحد صنعتی و اقتصادی در استان اصفهان قطع نشود

مدیرکل بنیاد کرمانشاه: خانواده های شاهد و ایثارگر سفیران فرهنگی نظام اند

موافقت وزیر کشور با 3 درخواست اقتصادی و اشتغال‌زایی استاندار بوشهر

ورود بیش از 10 هزار راس دام در روز عید قربان/ تشدید نظارت‌ها در جایگاه‌های عرضه

بازار خودرو در سراشیبی/ ریزش 25 درصدی قیمت خودروهای داخلی

ببینید | نخستین مناظره انتخاباتی امروز با موضوع مسائل اقتصادی برگزار می‌شود

مبارزه با اژد‌های هفت سر نیاز به رئیس‌جمهور پاکدست دارد

خبر مهم درباره بورس؛ دامنه نوسان تغییر می‌کند

خبر مهم برای مالکان و مشاوران املاک

پیش‌بینی جدید رییس اتحادیه طلا درباره قیمت‌ها

تداوم فعالیت پایانه های مرزی پرویزخان و خسروی در ایام عید قربان برای مبادلات تجاری و اقتصادی

پس پشت وعده های انتخاباتی / منت گذاشتن سر مردم برای یک تکه گوشت بسیار توهین آمیز است

روند کاهشی نرخ اخزا ادامه دارد

سیدحسن خمینی: کشور از مشکلات شدید اقتصادی رنج می‌برد

اظهارات اقتصادی 5 نامزد ریاست جمهوری در روز هفتم رقابت‌ها

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی