بازار آریا

آخرين مطالب

نگاه دیگران-بخش بیستم

قطر به‌مثابه یک« قدرت عاریه‌ای» اقتصاد ايران

قطر به‌مثابه یک« قدرت عاریه‌ای»
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دیانا گالیوا/محقق کالج سن آنتونی، دانشگاه آکسفورد ترجمه: محمدحسین باقی سومین نمونه از دامنه قدرت عاریه‌ای قطر، لیبی است، جایی که قطر بر پیوندهای فردی با اسلام‌گرایان لیبی تکیه کرده است که به قطر این اعتمادبه‌نفس را برای مداخله و ارائه‌ حمایت نظامی از شورشیان لیبی در تلاش‌هایشان برای به قدرت رسیدن در جریان بهار عربی داده است. قطر اولین کشور عربی بود که دولت شورشی، یعنی «شورای ملی انتقالی » را به رسمیت شناخت و نقش حیاتی در اتحادیه‌ عرب در برکناری نمایندگان قذافی از این اتحادیه در فوریه‌2011 ایفا کرد و بر سازمان ملل برای ایجاد مناطق پروازممنوع در لیبی در مارس2011 تاثیر گذاشت.
ترحونی، وزیر نفت و دارایی «شورای ملی انتقالی» اظهار کرد که قطر به «افرادی تسلیحات ارائه می‌دهد که ما آنها را نمی‌شناسیم» و «تقریبا به هر کسی پول پرداخت می‌کند... آنها در کمیته‌هایی که کنترل مسائل امنیتی را در دست دارند، مداخله کردند» و این نشان می‌دهد که حمایت مالی قطر از اسلام‌گرایان لیبیایی تلاشی برای به قدرت رساندن آنها و توانمندسازی‌شان بود.
قطر بدون شک دوستی دیرینه‌ای [با اعضای لیبیایی اخوان‌المسلمین] داشته و ‌میهمان‌نوازی سنتی‌ای برای اعضای لیبیایی اخوان المسلمین- که بیشتر به‌عنوان بخشی از «گروه مبارزان اسلامی لیبی» وابسته به القاعده شناخته می‌شوند (الجماعه الاسلامیه المقاتله) - ارائه کرده است. در میان آنها می‌توان به دکتر علی الصلابی، مورخ مسلمان، عالم دینی و سیاستمدار اشاره کرد که در سنین پایین به اخوان‌المسلمین بین‌المللی پیوست. او در سال1999 در دوحه زندگی می‌کرد و قبل از اینکه با قذافی توافق کند (با میانجی‌گری قطر) و به لیبی بازگردد تا یک برنامه‌ رادیکال‌زدایی اسلام‌گرایانه را ایجاد کند، زیر نظر یوسف القرضاوی تحصیل کرد. اگرچه دکتر الصلابی بعدها به‌دلیل انتقاد از رژیم قذافی به زندان افتاد، اما پس از نقل ‌مکان به قطر، وی به بخشی از تلاش‌های تحت حمایت قطر برای آزادی زندانیان اسلام‌گرا از زندان‌های لیبی تبدیل شد. تا سال2006، صد نفر از اخوان‌المسلمین آزاد شدند و دو سال بعد صدها نفر از گروه‌های مبارز اسلامی لیبی آزاد شدند.
کریم مزران در مصاحبه‌ای که در سال2017 انجام شد، می‌گوید: «علی الصلابی هنوز در دوحه است و از سوی آنها [قطری‌ها] محافظت می‌شود و مورد حمایت آنها [قطری‌ها] قرار می‌گیرد و از آنجا [قطر] به سراسر لیبی و همچنین به کشورهای اروپایی و ترکیه سفر می‌کند و کتاب‌های خود را منتشر می‌کند و می‌کوشد تا قدرت ایدئولوژیک برای موقعیت خود را حفظ کند. موضع او که موضع قطر نیز هست، ایجاد یک شبکه قوی از سازمان‌های اسلام‌گرا است که شامل- و باید بگویم- برخی از گروه‌های جهادی است؛ زیرا الصلابی متقاعد شده است که می‌تواند با آنها صحبت کند، زیرا او شخصا به من گفت: من 8سال با این افراد در زندان بودم، همه آنها را می‌شناسم، می‌دانم چگونه با آنها صحبت کنم. بنابراین او تلاش می‌کند یک شبکه سیاسی از سازمان‌های اسلام‌گرا ایجاد کند تا در دوره‌ انتقالی لیبی نقش ایفا کنند.»
پیوندهای شخصی بین اعضای «گروه مبارزان اسلامی لیبی» به‌واسطه‌ قدرت عاریه‌ای قطر آسان‌تر شد. اسماعیل برادر علی (مرتبط با دوحه اما نه میزبان) پس از انقلاب 17فوریه به‌عنوان یک شورشی ایفای نقش کرد. علاوه بر این، برای چندین دهه، الصلابی یکی از متحدان نزدیک عبدالحکیم بلحاج، یکی از اعضای گروه مبارزان اسلامی لیبی، یکی از اعضای سابق مجاهدان لیبی که در افغانستان جنگید باقی ماند و پس‌ از اینکه نیروهای شورشی او کنترل کاخ «باب العزیزیه»ی قذافی در طرابلس را در اوت2011 به‌دست گرفتند به‌عنوان یک چهره‌ برجسته ظاهر شد.بلحاج در جریان انقلاب 17فوریه فرمانده «شورای نظامی طرابلس» شد و در سال2011 قطر نشستی را بین بلحاج و مقامات ناتو ترتیب داد، آن هم درحالی‌که «گروه مبارزان اسلامی لیبی» در سال2004 توسط ایالات‌متحده به‌عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شد.
کریم مزران روابط بین بلحاج و قطر را توضیح می‌دهد: «ما باید به یاد داشته باشیم که این افراد [که گروه مبارزان اسلامی لیبی را تشکیل می‌دهند] مدت طولانی را در زندان گذراندند؛ جایی که با گروه‌های دیگر در ارتباط بودند و در هم آمیختند... اجازه دهید واضح بگویم، یک نظریه وجود دارد که می‌گوید رهبران گروه مبارزان اسلامی لیبی با القاعده همدست هستند، آنها فرقی با هم ندارند، برنامه‌ آنها – که از سوی قطر حمایت می‌شود- تصرف لیبی است. من به آن اعتقاد ندارم. معتقدم که عبدالحکیم بلحاج خود را بیرون از زندان یافت و سپس حمایت قطر را برای بازگشت به لیبی، به‌عنوان یک رهبر اسلام‌گرا به‌دست آورد و یک حزب سیاسی راه‌اندازی کرد و غیره. این کاری بود که او کرد؛ او مناصب نظامی را رها و یک موقعیت سیاسی پیدا کرد.»
این پیوندهای پرورش‌یافته در دوران پس از قذافی، زمانی که الصلابی به‌عنوان رهبر مخالفت با محمود جبرئیل، رئیس «شورای ملی انتقالی» ظاهر شد، دست‌به دست هم دادند. نکته‌ مهم این است که «در 31اکتبر، ماموریت ناتو در لیبی رسماً پایان یافت و قطر نقش غالب در امور لیبی را بر عهده گرفت» که البته زیاد دوام نیاورد.صلابی برپایی «گردهمایی ملی برای آزادی، عدالت و توسعه» (بعدها «الوطن») را اعلام کرد که مخالفان مدعی بودند با حمایت مالی قطر انجام گرفته است.بااین‌حال، این گردهمایی در رقابت با «ائتلاف نیروهای ملیِ» جبرئیل موفقیت چندانی نداشت.پس از انتخابات 2012، الوطن هیچ کرسی‌ای در «کنگره‌ی ملی عمومی لیبی» به دست نیاورد.در سال 2014، بلحاج، رهبر الوطن، طرفدار برگزاری انتخابات مستقیم برای ایجاد پارلمان جدید بود.
بااین‌حال، ژنرال «خلیفه حفتر» تلاش کرد تا شبه‌نظامیان مختلف اسلام‌گرا را بر اساس «عملیات کرامت» از بین ببرد.پس از یک سری حملات هوایی به نیروهای شورشی در طرابلس، تعدادی از شبه‌نظامیان اسلام‌گرا سرانجام موافقت کردند که با هم متحد شده و عملیات متقابلی به نام «فجر لیبی» را آغاز کنند که شامل «اتاق عملیات انقلابیون لیبی»، «شبه‌نظامیان سپر لیبی» (هر دو متحدان اخوان المسلمین بودند)، «تیپ طرابلس» (متحد بلحاج)، «جبهه‌ی متحدین» و «شورای انقلابیون بنغازی» می‌شد.این شورا شامل «انصارالشریعه»، «سپر لیبی 1» (وابسته به اخوان المسلمین و متحد انصارالشریعه)، «گردان شهدای 17 فوریه» (وابسته به اخوان المسلمین) و «تیپ راف‌الله السحاتی» (متحد انصارالشریعه و به رهبری اسماعیل الصلابی) می‌شد.
برخی از این گروه‌های اخوانی به لحاظ مالی از سوی قطر حمایت می‌شوند از جمله گروه مبارزان اسلامی لیبی و آن تیپ به‌اصطلاح «17 فِراری» و شبه‌نظامیان راف‌الله السحاتی. علاوه بر این، در آغاز بحران خلیج‌فارس در سال2017، این گروه چهارجانبه «سرایا الدفاع عن بنغازی» را معرفی کرد که ایدئولوژی مشابهی با القاعده دارد و با قطر مرتبط است. مزران با تحلیل سیاست‌های قطر در زمان شیخ تمیم معتقد است: «اصل سیاست قطر به نظر من ادامه‌ حمایت از الصلابی و شبه‌نظامیان در مصراته است. گفتن این دشوار است که آیا آنها این کار را آشکار یا پنهان انجام می‌دهند. من مطمئن هستم که پشتیبانی پنهان زیادی برای آن وجود دارد.» اگرچه موازنه‌ قوای لیبی به نفع ژنرال حفتر و متحدان منطقه‌ای او میل کرد، اما نفوذ «عاریه‌ای» قطر با افراد «گروه مبارزان اسلامی لیبی» بعدتر مورد بحث قرار خواهد گرفت.

بازار آریا


--> اخبار مرتبط احتمال مداخله اتحادیه عرب در بحران عراق نمایندگان پارلمان لیبی سفیر انگلیس را تهدید کردند سفارت فرانسه در طرابلس بازگشایی می‌شود درخواست اردوغان برای تقویت همکاری‌ها بین آنکارا و طرابلس دولت جدید لیبی رأی اعتماد گرفت

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1160129/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کنترل قیمت بلیت هواپیما از وزارت راه سلب شد

بهبود وضعیت اقتصادی کشور با سیاست‌های مالیاتی دولت سیزدهم

تاکید قالیباف بر اهمیت دستگاه دیپلماسی در دولت خدمت و پیشرفت

تولید فرش‌های دستباف جهان دراین کارگاه قالیبافی

سیاست ارزی حلقه مفقوده درمناظرات انتخاباتی نامزدها

اجلاسیه "شهدای غریب در اسارت" استان سمنان برگزار شد

کنگره شهدا باید نسل جدید را با فرهنگ دفاع مقدس پیوند بزند

بازار خودرو در سراشیبی؛ ریزش 25 درصدی قیمت خودروهای داخلی

سیگنال جدید دلار به بازار خودرو

ممانعت پلیس از توزیع 70 تن گوشت فاسد در کشور

کشف 70 تن گوشت فاسد توسط پلیس

خرید برق صرفه‌جویی شده کشاورزان به 4 برابر قیمت

شرایط دریافت وام سهام عدالت 1403 اعلام شد

درآمد عربستان از حج تمتع

پلیس مانع از توزیع 70 تن گوشت فاسد در کشور شد

رسانه عبری: اسرائیل وارد جنگ فرسایشی چند جبهه‌ای شده است

پلیس گمرک در اصفهان راه اندازی می شود

بزرگداشت سالانه شهید بهشتی با حضور چهره‌های اقتصادی و فلسفی برگزار می‌شود

صدور مجوزهای بی‌نام برای فعالیت‌های تولیدی در دریا

تحقق رشد سالانه 5.5 درصدی اقتصاد ایران در دولت سیزدهم

ارز مشکل‌گشا؛ مداخله ارزی در چه شرایطی به پیشرفت اقتصادی کمک می‌کند؟

رانندگان تاکسی های برقی جدید چه می گویند؟

چرا قبض گاز مصرفی صنایع 3 هزار میلیارد تومان زیاد شد؟

دغدغه معیشت خواسته مردم از رئیس جمهور آینده

موضوع اولین مناظره اقتصادی است

جلوگیری پلیس از توزیع 70 تن گوشت فاسد

13 قاچاقچی چوب در گلستان دستگیر شدند

قیمت طلا، سکه و ارز 28 خردادماه 1403؛ قیمت سکه به مرز حساس رسید

پر‌فروش‌ترین خودروی جهان در 2023

جلیلی همچنان از پاسخ صریح به سئوالات طفره می‌رود

نامزدهای انتخابات و وعده فانتری واردات خودرو اقتصادی برای رای‌آوری

جزئیات عرضه‌ دام و قیمت آن در نقاط مختلف تهران

مجوز واردات 2000 دستگاه اتوبوس کارکرده به بخش خصوصی

عشایر در چرخاندن چرخ‌های اقتصادی کشور سهیم هستند

اگر پزشکیان رئیس جمهور شود، راه و رسمش چه می‌شود؟

بدون اطلاع قبلی برق هیچ واحد صنعتی و اقتصادی در استان اصفهان قطع نشود

مدیرکل بنیاد کرمانشاه: خانواده های شاهد و ایثارگر سفیران فرهنگی نظام اند

موافقت وزیر کشور با 3 درخواست اقتصادی و اشتغال‌زایی استاندار بوشهر

ورود بیش از 10 هزار راس دام در روز عید قربان/ تشدید نظارت‌ها در جایگاه‌های عرضه

بازار خودرو در سراشیبی/ ریزش 25 درصدی قیمت خودروهای داخلی

ببینید | نخستین مناظره انتخاباتی امروز با موضوع مسائل اقتصادی برگزار می‌شود

مبارزه با اژد‌های هفت سر نیاز به رئیس‌جمهور پاکدست دارد

خبر مهم درباره بورس؛ دامنه نوسان تغییر می‌کند

خبر مهم برای مالکان و مشاوران املاک

پیش‌بینی جدید رییس اتحادیه طلا درباره قیمت‌ها

تداوم فعالیت پایانه های مرزی پرویزخان و خسروی در ایام عید قربان برای مبادلات تجاری و اقتصادی

پس پشت وعده های انتخاباتی / منت گذاشتن سر مردم برای یک تکه گوشت بسیار توهین آمیز است

روند کاهشی نرخ اخزا ادامه دارد

سیدحسن خمینی: کشور از مشکلات شدید اقتصادی رنج می‌برد

اظهارات اقتصادی 5 نامزد ریاست جمهوری در روز هفتم رقابت‌ها

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی