بازار آریا

آخرين مطالب

امیدها برای پایان جنگ زنده می‌شود

ازسرگیری مذاکرات آتش‌بس در غزه اقتصاد ايران

  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد : دیپلمات‌ها قصد دارند مذاکرات برای آتش‌بس بین اسرائیل و حماس را در این هفته از سر بگیرند و امیدها را برای پایان دادن به جنگ در غزه زنده کنند. به گفته مقامات آشنا به این فرآیند، مذاکرات مقدماتی آخر هفته گذشته در پاریس بین «دیوید بارنیا» مدیر موساد، «ویلیام جی برنز» مدیر سیا و «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی» نخست‌وزیر قطر برگزار شد. آل‌ثانی یکی از میانجی‌های اصلی بین اسرائیل و حماس است. مقامات به‌دلیل حساسیت موضوع به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند. «پاتریک کینگزلی» و «ادوارد ونگ» در گزارش 25مه در نیویورک‌تایمز نوشتند، ماه‌هاست که قطر، ایالات متحده و مصر در تلاش بوده‌اند تا اسرائیل و حماس را به پذیرش آتش‌بس و تبادل اسیران که می‌تواند به پایان جنگ هفت‌ماهه کمک کند، تشویق کنند.
اما گفت‌وگوهای قبلی بارها و بارها بر سر «مدت زمان» و «ماهیت» آتش‌بس شکسته شده است: حماس خواهان آتش‌بس دائمی است که به این گروه اجازه می‌دهد تا همچنان غزه را در کنترل داشته باشد؛ درحالی‌که اسرائیل شرایطی را می‌خواهد که بتواند پس از یک وقفه به جنگ ادامه دهد تا زمانی که بتواند کلا حماس را از قدرت کنار بزند و ریشه‌کن کند. خلع حماس از قدرت یکی از موارد اصلی اختلاف در دور آخر مذاکرات بود. موارد اختلاف قبلی شامل میزان خروج نیروهای اسرائیلی از غزه در طول هرگونه آتش‌بس بود و اینکه آیا اسرائیل به مردم غزه اجازه می‌دهد آزادانه بین شمال و جنوب غزه حرکت کنند یا خیر؟
خبر ازسرگیری مذاکرات در حالی است که الجزیره در گزارش 25مه اعلام کرد، اسامه حمدان، یکی از مقامات حماس، در بحبوحه گزارش‌های رسانه‌های اسرائیلی مبنی بر تمدید مذاکرات آتش‌بس غزه گفته است که نیازی به مذاکره جدید با اسرائیل نیست. حمدان روز شنبه در گفت‌وگوی تلفنی با الجزیره عربی افزود که الزام فوری این است که اسرائیل از نوار غزه عقب‌نشینی کند و تمام تجاوزات متوقف شود. وی با بیان اینکه حماس قبلا با پیشنهاد آتش‌بس که اسرائیل رد کرده، موافقت کرده است، گفت: «ما به مذاکرات جدید نیاز نداریم.» وی افزود: «هیچ تضمینی وجود ندارد که [اسرائیل] پیشنهادهای جدید برای رفتن به مذاکرات را بپذیرد... اگر تضمین‌های جدی وجود نداشته باشد، این به معنای دادن فرصت بیشتر به اسرائیل برای ادامه تجاوز است.»
اوایل ماه جاری، حماس پیشنهاد آتش‌بس در جنگ هفت‌ماهه غزه را که از سوی میانجی‌گران قطر و مصر ارائه شده بود، تصویب کرد؛ اگرچه اسرائیل اعلام کرد که این پیشنهاد با خواسته‌هایش مطابقت ندارد. به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، روز شنبه، مقامات درگیر در این مذاکرات گفتند که اسرائیل قصد دارد در روزهای آینده پس از دیدار با میانجی‌گران در پاریس، مذاکرات برای توافق آزادسازی اسرا را از سر بگیرد. بر اساس این گزارش‌ها، دیوید بارنیا با چارچوب جدیدی برای مذاکرات متوقف‌شده موافقت کرده است. پیشنهاد جدید توسط تیم مذاکره‌کننده اسرائیل تهیه شده و شامل راه‌حل‌های احتمالی برای نقاط اختلاف در بحث‌های قبلی است. اما برخی بر این باورند که حتی اگر اسرائیل با آتش‌بس موقت موافقت کند، پس از ماه‌ها می‌تواند در صورت نیاز دوباره به جنگ بازگردد.
حماس تاکید کرده که حاضر نیست فقط یک آتش‌بس موقت را بپذیرد، بلکه پایان دادن به درگیری‌ها باید دائمی باشد. اسرائیل تاکید کرده است که جنگ قبل از تحقق اهدافش از جمله شکست کامل حماس پایان نخواهد یافت.عزت الرشق، عضو دفتر سیاسی حماس در رابطه با اخبار مربوط به ازسرگیری مذاکرات مربوط به مبادله اسرا گفت هیچ چیز تازه‌ای در این خصوص به دست ما نرسیده است. وی تصریح کرد که لازم و ضروری است جنگ نه فقط در رفح، بلکه در سراسر نوار غزه به‌طور کامل و دایم متوقف شود و این چیزی است که ملت فلسطین انتظار دارد و نقطه آغاز هر چیزی خواهد بود. الرشق بیان کرد که حقیقت غیرقابل انکار این است که نتانیاهو در حال کشتن اسرای اسرائیلی است و هیچ اهمیتی نه به آنها و نه خانواده‌هایشان نمی‌دهد و همچنان در حال تاخیر و تعلل و ادعای اهتمام به آنها و کسب زمان بیشتر برای ادامه جنگ علیه غزه است.
الرشق افزود: «زمان رو به پایان است و دستاوردهای مقاومت رو به افزایش است و درود بر دلاورمردان مقاومت اعم از گردان‌های قسام، گروهان‌های قدس و دیگر گروه‌ها.» با این حال، اسرائیل تحت فشار فزاینده بین‌المللی برای آتش‌بس قرار دارد و به‌طور فزاینده‌ای در حال منزوی شدن است. از جمله ضربات اخیر به اسرائیل را می‌توان صدور حکم دیوان بین‌المللی دادگستری برای توقف حمله به رفح دانست و در عین حال، حکم بازداشت نتانیاهو و گالانت و برخی رهبران حماس هم صادر شده است. این در حالی است که ایرلند، نروژ و اسپانیا هم فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند.
--> اخبار مرتبط حماس: تصمیم پایان دادن به جنگ در دست واشنگتن است حماس شرط تازه گذاشت/ برای پایان مذاکرات با اشغالگران سقف زمانی تعیین شد نه «حماس» به آتش بس حماس تکلیف را روشن کرد/ آتش‌بسی در روز شنبه وجود ندارد برنز دوباره ظاهر می‌شود

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1160128/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کنترل قیمت بلیت هواپیما از وزارت راه سلب شد

بهبود وضعیت اقتصادی کشور با سیاست‌های مالیاتی دولت سیزدهم

تاکید قالیباف بر اهمیت دستگاه دیپلماسی در دولت خدمت و پیشرفت

تولید فرش‌های دستباف جهان دراین کارگاه قالیبافی

سیاست ارزی حلقه مفقوده درمناظرات انتخاباتی نامزدها

اجلاسیه "شهدای غریب در اسارت" استان سمنان برگزار شد

کنگره شهدا باید نسل جدید را با فرهنگ دفاع مقدس پیوند بزند

بازار خودرو در سراشیبی؛ ریزش 25 درصدی قیمت خودروهای داخلی

سیگنال جدید دلار به بازار خودرو

ممانعت پلیس از توزیع 70 تن گوشت فاسد در کشور

کشف 70 تن گوشت فاسد توسط پلیس

خرید برق صرفه‌جویی شده کشاورزان به 4 برابر قیمت

شرایط دریافت وام سهام عدالت 1403 اعلام شد

درآمد عربستان از حج تمتع

پلیس مانع از توزیع 70 تن گوشت فاسد در کشور شد

رسانه عبری: اسرائیل وارد جنگ فرسایشی چند جبهه‌ای شده است

پلیس گمرک در اصفهان راه اندازی می شود

بزرگداشت سالانه شهید بهشتی با حضور چهره‌های اقتصادی و فلسفی برگزار می‌شود

صدور مجوزهای بی‌نام برای فعالیت‌های تولیدی در دریا

تحقق رشد سالانه 5.5 درصدی اقتصاد ایران در دولت سیزدهم

ارز مشکل‌گشا؛ مداخله ارزی در چه شرایطی به پیشرفت اقتصادی کمک می‌کند؟

رانندگان تاکسی های برقی جدید چه می گویند؟

چرا قبض گاز مصرفی صنایع 3 هزار میلیارد تومان زیاد شد؟

دغدغه معیشت خواسته مردم از رئیس جمهور آینده

موضوع اولین مناظره اقتصادی است

جلوگیری پلیس از توزیع 70 تن گوشت فاسد

13 قاچاقچی چوب در گلستان دستگیر شدند

قیمت طلا، سکه و ارز 28 خردادماه 1403؛ قیمت سکه به مرز حساس رسید

پر‌فروش‌ترین خودروی جهان در 2023

جلیلی همچنان از پاسخ صریح به سئوالات طفره می‌رود

نامزدهای انتخابات و وعده فانتری واردات خودرو اقتصادی برای رای‌آوری

جزئیات عرضه‌ دام و قیمت آن در نقاط مختلف تهران

مجوز واردات 2000 دستگاه اتوبوس کارکرده به بخش خصوصی

عشایر در چرخاندن چرخ‌های اقتصادی کشور سهیم هستند

اگر پزشکیان رئیس جمهور شود، راه و رسمش چه می‌شود؟

بدون اطلاع قبلی برق هیچ واحد صنعتی و اقتصادی در استان اصفهان قطع نشود

مدیرکل بنیاد کرمانشاه: خانواده های شاهد و ایثارگر سفیران فرهنگی نظام اند

موافقت وزیر کشور با 3 درخواست اقتصادی و اشتغال‌زایی استاندار بوشهر

ورود بیش از 10 هزار راس دام در روز عید قربان/ تشدید نظارت‌ها در جایگاه‌های عرضه

بازار خودرو در سراشیبی/ ریزش 25 درصدی قیمت خودروهای داخلی

ببینید | نخستین مناظره انتخاباتی امروز با موضوع مسائل اقتصادی برگزار می‌شود

مبارزه با اژد‌های هفت سر نیاز به رئیس‌جمهور پاکدست دارد

خبر مهم درباره بورس؛ دامنه نوسان تغییر می‌کند

خبر مهم برای مالکان و مشاوران املاک

پیش‌بینی جدید رییس اتحادیه طلا درباره قیمت‌ها

تداوم فعالیت پایانه های مرزی پرویزخان و خسروی در ایام عید قربان برای مبادلات تجاری و اقتصادی

پس پشت وعده های انتخاباتی / منت گذاشتن سر مردم برای یک تکه گوشت بسیار توهین آمیز است

روند کاهشی نرخ اخزا ادامه دارد

سیدحسن خمینی: کشور از مشکلات شدید اقتصادی رنج می‌برد

اظهارات اقتصادی 5 نامزد ریاست جمهوری در روز هفتم رقابت‌ها

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی