بازار آریا

آخرين مطالب

سهم خانواده‏‏‌ها در فروردین از کیک تسهیلات بانکی چقدر بود؟

تغییر معادله وام‌گیری خانوار اقتصاد ايران

تغییر معادله وام‌گیری خانوار
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : آخرین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که در سال جدید، سهم خانوار از میزان کل تسهیلات پرداختی بانک‌ها کاهشی حدودا 4 درصدی داشته است. این درحالی است که اوج سهم خانوار از تسهیلات بانکی حدود 19‌درصد بود که در بهمن سال گذشته تحقق یافته بود. به نظر می‌رسد که عوامل مختلفی از جمله ورود به سال جدید و تعطیلات ابتدای سال هم در این موضوع دخیل بوده اما شاید بحث کاهش توان تسهیلات‌دهی بانک‌ها به سبب سیاست‌‌‌های کنترل ترازنامه و همچنین سخت‌‌‌تر شدن کار پلتفرم‌‌‌های تسهیلات‌یار بر این موضوع بی‌تاثیر نبوده است. دیگر عاملی که می‌توان برای این موضوع برشمرد، تامین مالی ابتدای سال بنگاه‌‌‌هاست.معمولا در ابتدای سال بنگاه‌‌‌ها سفارش‌‌‌هایی را برای تامین مواد اولیه خود در طول سال ثبت می‌کنند که این موضوع نیاز به نقدینگی آنان را در ابتدای سال افزایش می‌دهد و همین موضوع هم از دیگر عوامل نیاز به تسهیلات در ابتدای سال توسط بنگاه‌‌‌هاست.
اهداف بنگاه‌‌‌ها از دریافت تسهیلات چه بود
گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که 85.2‌درصد یا 205‌هزار میلیارد تومان از تسهیلات هم به بنگاه‌‌‌های تولیدی اختصاص داشته است. مطابق اطلاعات این گزارش، بخش خدمات در اقتصاد ایران بیشترین میزان تسهیلات را با سهم 40 درصدی از مجموع تسهیلات دریافتی توسط بخش‌‌‌های تولیدی به خود اختصاص داده است. پس از این بخش هم بخش صنعت و معدن با سهم 35 درصدی، یکی از تکه‌‌‌های بزرگ کیک اقتصادی تسهیلات را به خود اختصاص داده است. بخش کشاورزی هم با سهم 5 درصدی کمترین سهم را از این کیک داشته است.
همان‌طور که با توجه به وضعیت اقتصادی و سیاست‌‌‌های کلان دور از انتظار نیست که تامین سرمایه در گردش، هدف اصلی بنگاه‌‌‌ها از دریافت تسهیلات باشد. این هدف سهم 80 درصدی را از میزان تسهیلات اعطایی به بخش‌‌‌های تولیدی و سهم 68 درصدی از کل تسهیلات فروردین را به خود اختصاص داده است. پس از این هدف هم بحث ایجاد و تاسیس بنگاه‌‌‌ها در جایگاه بعدی قرار دارد. این بخش سهمی حدود 14 درصدی از تسهیلات کل بنگاه‌‌‌های تولیدی را به خود اختصاص داده است.

بازار آریا

چرا سهم خانوار از تسهیلات کم شد؟
معمولا سهم خانوارها در ابتدای هر سال از کل تسهیلات بانکی بسیار کمتر از چیزی است که در انتهای سال مشخص می‌شود. تعطیلات ابتدای سال یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی است که بر این ماجرا اثر می‌‌‌گذارد. از آنجا که معمولا 15 روز ابتدایی هر سال تعطیل است، فرآیند تکمیل مدارک و اعطای تسهیلات به خانوارها در مقایسه با بنگاه‌هایی که معمولا پیگیرتر از خانوارها برای مساله تسهیلات هستند، کندتر پیش می‌رود. همین موضوع سهم خانوارها را تا حدودی به نسبت دیگر ماه‌‌‌ها کاهش می‌دهد. آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که سهم خانوارها از تسهیلات بانکی در ابتدای سال 1402 هم حدودا 10‌درصد بوده که در نهایت در انتهای سال این رقم با 18‌درصد به کار خود پایان داده است.
یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیر‌گذار بر سهم خانوار از تسهیلات، فرآیند تسهیل اعطای وام‌‌‌های خرد (وام‌‌‌های زیر 300 میلیون تومان) بود که توانست به شدت فرآیند اعطای تسهیلات خرد را راحت‌تر کرده و همچنین در کنار آن، تامین مالی مستقیم متقاضیان هم موجب شده که دسترسی به این دست تسهیلات توسط تسهیلات‌یاران افزایش داشته باشد. از دیگر نکات موثر بر این موضوع، مساله تقاضای تسهیلات توسط بنگاه‌‌‌ها در ابتدای سال است. معمولا بنگاه‌‌‌های تولیدی بخش زیادی از سفارش‌‌‌های مواد اولیه خود را در ابتدای سال ثبت می‌کنند، همین موضوع موجب می‌شود که این بنگاه‌‌‌ها برای پرداخت‌‌‌های ابتدای سال خود نیاز بیشتری به نقدینگی، به نسبت ادامه‌‌ ماه‌‌‌ها، داشته باشند. در نتیجه از پیش از اتمام سال اقدام به ثبت درخواست تسهیلات برای ماه‌‌‌های ابتدایی، به‌خصوص فروردین و اردیبهشت، می‌کنند.
معمولا فرآیند تکمیل مدارک هم پیش از اتمام سال انجام شده و در ابتدای سال تسهیلات خود را دریافت می‌کنند. در نتیجه این تقاضا، سهم خانوارها در ابتدای سال کاهش پیدا می‌کند. یکی دیگر از عوامل موثر بر این موضوع، مساله کنترل رشد ترازنامه بانک‌هاست. هرچند که به نظر می‌رسد این فرآیند موجب شده تا حدود تورم در کشور کنترل شود، اما به تبع مشکلاتی را هم به همراه داشته است. با کنترل ترازنامه‌‌‌های بانکی طی دو سال اخیر، توان تسهیلات‌دهی بانک‌ها هم روز‌به‌روز کاهش داشته است. این درحالی است که تقاضا برای تسهیلات و نقدینگی روز‌به‌روز به دلیل افزایش قیمت‌ها چه در داخل و چه در خارج رو به رشد بوده است. به موجب همین مساله تقاضا همواره برای تسهیلات از سوی بنگاه‌‌‌ها روندی افزایشی دارد. در نتیجه این موضوع بانک‌ها به دلایل مختلفی ترجیح می‌دهند که بخش زیادی از توان خود را به بنگاه‌‌‌های تولیدی اختصاص دهند. از طرفی هم بخشی از تسهیلات بانکی شامل تسهیلات تکلیفی می‌شود. در نتیجه این امر همواره خانوارها بخش تقریبا ثابتی از توان تسهیلاتی بانک‌ها را به خود اختصاص می‌دهند. در نهایت دود این سیاست به چشم متقاضیان تسهیلات خرد زیر 300 میلیون تومان می‌رود که باعث می‌شود فرآیند تایید تسهیلات آنها کاهش سرعت چشمگیری داشته باشد.
اهداف خانوار از دریافت تسهیلات
گزارش بانک مرکزی بیانگر این موضوع است که حدود 35‌هزار میلیارد تومان از تسهیلات بانکی در فروردین به خانوارها اختصاص داشته است. همچنین این گزارش نشان می‌دهد که خانوارها بیشتر به منظور خرید کالای شخصی اقدام به دریافت تسهیلات کرده‌‌‌اند. تسهیلات خرید کالا در کیک تسهیلات خانوارها سهمی 48 درصدی را به خود اختصاص داده است که مبلغی حدودا 17.07‌هزار میلیارد تومانی داشته است. پس از این هدف، قرض‌الحسنه ضروری در جایگاه بعدی قرار داشته که مبلغی 12‌هزار میلیارد تومانی یا سهمی 34.7 درصدی داشته است. تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری هم کمترین سهم را با 1.1‌درصد در این کیک به خود اختصاص داده است. در نهایت می‌توان گفت که هرچند سهم خانوار به نسبت اسفند سال گذشته کاهشی بوده است، اما در طول سال با رفع برخی از عوامل مذکور در بالا می‌توان انتظار داشت که این سهم افزایش پیدا کند.
--> اخبار مرتبط سهم «خانواده» ازتسهیلات بانکی کنترل نقدینگی؛ بیراهه‏‏‌ای برای کاهش تورم بازنده بخشنامه جدید تسهیلات محدودیت پرداخت تسهیلات به اشخاص مرتبط با بانک‌ها گزارش بانک مرکزی از اجرای موفق سیاست‌های دولت برای مدیریت رشد نقدینگی و پایه پولی کشور

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1160109/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیاست ارزی حلقه مفقوده درمناظرات انتخاباتی نامزدها

اجلاسیه "شهدای غریب در اسارت" استان سمنان برگزار شد

کنگره شهدا باید نسل جدید را با فرهنگ دفاع مقدس پیوند بزند

بازار خودرو در سراشیبی؛ ریزش 25 درصدی قیمت خودروهای داخلی

سیگنال جدید دلار به بازار خودرو

ممانعت پلیس از توزیع 70 تن گوشت فاسد در کشور

کشف 70 تن گوشت فاسد توسط پلیس

خرید برق صرفه‌جویی شده کشاورزان به 4 برابر قیمت

شرایط دریافت وام سهام عدالت 1403 اعلام شد

درآمد عربستان از حج تمتع

پلیس مانع از توزیع 70 تن گوشت فاسد در کشور شد

رسانه عبری: اسرائیل وارد جنگ فرسایشی چند جبهه‌ای شده است

پلیس گمرک در اصفهان راه اندازی می شود

بزرگداشت سالانه شهید بهشتی با حضور چهره‌های اقتصادی و فلسفی برگزار می‌شود

صدور مجوزهای بی‌نام برای فعالیت‌های تولیدی در دریا

تحقق رشد سالانه 5.5 درصدی اقتصاد ایران در دولت سیزدهم

ارز مشکل‌گشا؛ مداخله ارزی در چه شرایطی به پیشرفت اقتصادی کمک می‌کند؟

رانندگان تاکسی های برقی جدید چه می گویند؟

چرا قبض گاز مصرفی صنایع 3 هزار میلیارد تومان زیاد شد؟

دغدغه معیشت خواسته مردم از رئیس جمهور آینده

موضوع اولین مناظره اقتصادی است

جلوگیری پلیس از توزیع 70 تن گوشت فاسد

13 قاچاقچی چوب در گلستان دستگیر شدند

قیمت طلا، سکه و ارز 28 خردادماه 1403؛ قیمت سکه به مرز حساس رسید

پر‌فروش‌ترین خودروی جهان در 2023

جلیلی همچنان از پاسخ صریح به سئوالات طفره می‌رود

نامزدهای انتخابات و وعده فانتری واردات خودرو اقتصادی برای رای‌آوری

جزئیات عرضه‌ دام و قیمت آن در نقاط مختلف تهران

مجوز واردات 2000 دستگاه اتوبوس کارکرده به بخش خصوصی

عشایر در چرخاندن چرخ‌های اقتصادی کشور سهیم هستند

اگر پزشکیان رئیس جمهور شود، راه و رسمش چه می‌شود؟

بدون اطلاع قبلی برق هیچ واحد صنعتی و اقتصادی در استان اصفهان قطع نشود

مدیرکل بنیاد کرمانشاه: خانواده های شاهد و ایثارگر سفیران فرهنگی نظام اند

موافقت وزیر کشور با 3 درخواست اقتصادی و اشتغال‌زایی استاندار بوشهر

ورود بیش از 10 هزار راس دام در روز عید قربان/ تشدید نظارت‌ها در جایگاه‌های عرضه

بازار خودرو در سراشیبی/ ریزش 25 درصدی قیمت خودروهای داخلی

ببینید | نخستین مناظره انتخاباتی امروز با موضوع مسائل اقتصادی برگزار می‌شود

مبارزه با اژد‌های هفت سر نیاز به رئیس‌جمهور پاکدست دارد

خبر مهم درباره بورس؛ دامنه نوسان تغییر می‌کند

خبر مهم برای مالکان و مشاوران املاک

پیش‌بینی جدید رییس اتحادیه طلا درباره قیمت‌ها

تداوم فعالیت پایانه های مرزی پرویزخان و خسروی در ایام عید قربان برای مبادلات تجاری و اقتصادی

پس پشت وعده های انتخاباتی / منت گذاشتن سر مردم برای یک تکه گوشت بسیار توهین آمیز است

روند کاهشی نرخ اخزا ادامه دارد

سیدحسن خمینی: کشور از مشکلات شدید اقتصادی رنج می‌برد

اظهارات اقتصادی 5 نامزد ریاست جمهوری در روز هفتم رقابت‌ها

دامنه نوسان بورس از 9 تیرماه به 6 درصد تغییر می کند

10 پرسش بخش خصوصی از نامزدهای ریاست جمهوری

تجار و فعالان اقتصادی ارسال محموله های صادراتی به مرز پرویزخان را مدیریت کنند

پرویز امینی: مردم به کاندیدایی رأی می‌دهند که زندگی اقتصادی‌شان را «تغییر» دهد /رادیکالیسم تحریم خواهی باعث کاهش مشارکت سیاسی شده است

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی