بازار آریا

آخرين مطالب

در میزگرد تخصصی دومین رویداد جامع معدن و صنایع معدنی بررسی شد

9 تهدید داخلی و خارجی صادرات معدنی اقتصاد ايران

9 تهدید داخلی و خارجی صادرات معدنی
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد-گروه صنعت و معدن : کارشناسان حاضر در میزگرد تخصصی «چالش‏‏‌ها و فرصت‏‏‌های صنایع فلزات غیرآهنی در ایران» در دومین رویداد جامع معدن و صنایع معدنی که به کوشش تیم رسانه‏‏‌‏‏‌‏‏‌ای «دنیای‌اقتصاد» برگزار شد، به بررسی مشکلات و فرصت‏‏‌های پیش‌روی حوزه‏‏ معدن پرداختند. به باور کارشناسان، ایران به‌رغم اینکه رتبه‏‏ پنجم ذخایر معدنی جهان را به خود اختصاص داده است، جایگاه ویژه‏‏‌ای در میزان تولید و تجارت این بخش ندارد. بررسی‏‏‌ها نشان می‌دهد که اتخاذ سیاست‏‏‌های کوتاه‌مدت، تصدی‏‏‌گری دولتی و دخالت‏‏‌های غیرکارشناسی سیاستگذار و تصویب قوانینی در راستای محدودیت صادرات از مشکلات اصلی این بخش محسوب می‌شود و در سال گذشته صادرات بخش معدن تا 60‌درصد کاهش داشته است.
در رویداد معدنی به میزبانی گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد»، چالش‌ها و فرصت‌های صنایع فلزات غیرآهنی مورد واکاوی قرار گرفت / صبا طاهریان/ دنیای اقتصاد
مزیت نسبی کشور ما در حوزه معدن و صنایع معدنی، علاوه بر وجود ذخیره معدنی غنی، ذخیره انرژی است. به دلیل گرمایش کره زمین و رو به بحران رفتن مسائل زیست‌محیطی در جهان، اتحادیه اروپا با وضع قانون مالیات کربن (carbon tax)، سعی در کاهش استقبال از محصولاتی دارد که سوخت فسیلی زیادی مصرف می‌کنند. مالیات کربن مالیاتی است که بر انتشار کربن موردنیاز برای تولید کالاها و خدمات اخذ می‌شود. مالیات‌‌‌های کربن برای قابل مشاهده کردن هزینه‌‌‌های اجتماعی «پنهان» انتشار کربن است. در نتیجه تقاضای کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای کالاها و خدماتی که تولید گازهای گلخانه‌‌‌ای بالایی دارند کاهش خواهد یافت.
دولت تصدی‌‌‌گری را کنار بگذارد
بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران و رئیس انجمن مس ایران، با اشاره به ذخیره‌‌ غنی معدنی کشور گفت: به‌رغم کم بودن اکتشافات جدید معادن، در کشور حدود 55میلیون تن فلز محتوی داریم که این عدد، 6‌درصد ذخیره‌‌ جهانی است.
به گفته‌‌ رئیس انجمن مس ایران، در حال حاضر در کشور حدود 22میلیون تن فولاد تولید می‌شود و مطابق هدف‌‌‌گذاری انجام‌شده، در سال 2030، میزان تولید فولاد، به 35میلیون تن خواهد رسید و از دیگر سو قیمت جهانی فولاد، در سال‌جاری افزایش 5‌هزار دلاری داشته است.
این فعال بخش خصوصی معتقد است که در آینده باید تولید فولاد، با روش تولید سبز انجام شود؛ زیرا اگر این اتفاق صورت نگیرد، به دلیل محدودیت‌های تولید کربن (carbon tax) که از سوی اتحادیه اروپا تعریف شده است، کشورهای عضو این اتحادیه از خرید فولاد غیر‌سبز خودداری خواهند کرد.
شکوری افزود: در کشور نقشه‌‌ راهی تدوین نشده است و از دیگر سو تصمیم‌‌‌های ناگهانی نیز با عقلانیت اتخاذ نمی‌‌‌شوند.
چالش جدی‌‌‌ای که امروزه در داخل کشور وجود دارد و کمتر به آن پرداخته می‌شود، میزان برداشت از ذخایر معدنی است. شکوری در این باره گفت: در سایر کشورهای جهان، 2 تا 3‌درصد از ذخایر معدنی در چرخه تولید قرار می‌‌‌گیرد، ولی در کشور ما تمام منابع مورد استفاده قرار می‌‌‌گیرد و محدودیتی در این خصوص وضع نشده است.
رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران معتقد است دولت کشور را گران اداره می‌کند و این موضوع به بسیاری از بخش‌‌‌ها آسیب وارد می‌کند. به باور رئیس انجمن مس ایران، دولت باید تصدی‌‌‌گری را کنار بگذارد و به تکالیف قانونی‌‌‌اش عمل کند.
همکاری فعالان صنفی بیشتر شود
فرشید سلطان‌‌‌زاده، مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آرتوپات (مجری طرح جامع مس و طرح جامع طلا) در میزگرد تخصصی «چالش‌‌‌ها و فرصت‌‌‌های صنایع فلزات غیرآهنی در ایران» گفت: پیش‌بینی‌‌‌ها نشان می‌دهد در آینده به مس بیشتری نیاز خواهیم داشت و بهره‌‌‌برداری از مس نیز فرآیند دشواری محسوب می‌شود.
به گفته‌‌ این کارشناس حوزه‌‌ معدن، شاخص تولید مس در جهان، کاتد نیست و کشور ما باید به سمت تولید مس محتوی حرکت کند. به صورت متداول، در جهان از زمان اکتشاف معدن تا تولید کنسانتره 17سال زمان می‌‌‌برد.
او افزود: در ایران چالش آب در صنعت نیز وجود دارد که نباید از آن غافل شد. طرح جامع مس تدوین شده است؛ اما سوال اینجاست که چرا به آن عمل نمی‌شود؟ در حال حاضر نهایت عملکرد سیاستگذار به ساخت کارخانه محدود شده است؛ اما این کارخانه‌‌‌سازی‌‌‌ها نیز بدون کارشناسی بوده و عملا بدون استفاده مانده است.
سلطان‌‌‌زاده در ادامه‌‌ سخنانش چنین جمع‌‌‌بندی کرد که دخالت‌‌‌های کارشناسی‌نشده‌‌ دولت در مسیر معدن و صنایع معدنی مانند سرعت‌‌‌گیری در مسیر توسعه عمل می‌کند و برای بهبود این شرایط، اصناف و فعالان می‌‌‌توانند همکاری بیشتری داشته باشند و هدف‌‌‌گذاری‌‌‌های موردنیاز بخش خود را پیش ببرند.
به گفته‌‌ او، باید زیرساخت‌‌‌‌‌‌ها، تامین مالی و مدیریتی به‌درستی ‌سنجیده و رفع شود تا به توسعه‌‌ جهانی نزدیک شویم.
ایران، رتبه‌‌‌دار ذخایر معدنی جهان
امید فلاح، مدیر مجتمع سرب و روی مهدی‌آباد در میزگرد تخصصی «چالش‌‌‌ها و فرصت‌‌‌های صنایع فلزات غیرآهنی در ایران» با اشاره به ارزش جهانی این مجتمع گفت: اکتشافات موجود در مجتمع مهدی‌‌‌آباد در سال 1329 شناسایی و حفاری شد؛ این مجموعه با داشتن 170میلیون تن روی، دومین ذخیره‌‌ سرب و روی جهان است که 70میلیون تن روی سولفیدی و 100میلیون تن ذخیره‌‌ روی اکسیدی دارد.
به بیان او برنامه‌‌ دوساله‌ای برای احساس روی سولفیدی تدوین شده است و اگر این برنامه به‌درستی محقق شود، به هدف تولید 400‌هزار تن کنسانتره سولفیدی در دو فاز خواهیم رسید.
مدیر مجتمع سرب و روی مهدی‌آباد بیان کرد: این مجتمع با داشتن 80میلیون تن باریت، بالاترین ذخیره‌‌ باریت در جهان را دارد.
او افزود: استخراج روی در جهان 13میلیون تن است، ولی ایران به‌رغم ذخیره‌‌ بالایی که دارد با تولید سالانه 400‌هزار تن روی، 3‌درصد از تولید جهان را تامین می‌کند. در بخش تولید سرب نیز، حدود 1.5‌درصد از سرب جهان در کشور ما تولید می‌شود.
فلاح گفت: توزیع نامتقارن سرب و روی در کشور نیز حائز اهمیت است و باید در استان‌‌‌هایی مانند زنجان که غنی هستند، ظرفیت‌‌‌های تولید بیشتر ایجاد کرد.
نبود زیرساخت‌‌‌ها؛ مشکل اساسی معادن
بهروز حاجی سلیمانی، مشاور علمی مجتمع سرب و روی مهدی‌آباد، نسبت تولید شمش روی به ذخایر جهانی در ایران را 2.2‌درصد اعلام کرد و گفت: تولید شمش روی در کشور ما، نسبت به ذخایر جهان 5.5‌درصد است.
این کارشناس حوزه‌‌ معدن بیان کرد: فرصت‌‌‌ها و نقاط قوت صنعت سرب و روی در کشور ما بسیار زیاد است که از این تعداد می‌‌‌توان به وجود ذخایر و اندیس‌‌‌های گسترده اکتشافی سرب و روی در کشور، خواص کاربردی ویژه و متنوع روی و رشد مصرف آن در جهان، وجود شرکت‌های بزرگ در زمینه‌‌ تولید سرب و روی در ایران، امکان وجود فلزات باارزش همچون نقره، سرب، نیکل، کادمیوم و... همراه با سنگ روی، وجود بازارهای منطقه‌‌‌ای قابل‌توجه برای شمش و محصولات پایین‌دستی روی از جمله گالوانیزه، آلیاژها و... اشاره کرد.
حاجی‌سلیمانی با اشاره به دلایل عدم‌استفاده از ظرفیت‌‌‌های موجود در صنایع سرب و روی در ایران گفت: ضعف تکنولوژی، استفاده از منابع سولفیدی و مواد معدنی کم‌عیار و با کیفیت ضعیف، کاهش عیار خاک تولیدی معادن و خوراک ورودی کارخانه‌‌‌ها و همچنین کمبود مواد اولیه و ناهمخوانی جغرافیایی معادن و کارخانه‌‌‌ها را می‌‌‌توان مهم‌ترین عواملی دانست که ایران، به‌رغم رتبه‌‌‌دار بودن در ذخیره‌‌‌های جهانی، نامی در بین پرچم‌‌‌داران تولید ندارد.
به باور این فعال بخش خصوصی، توسعه‌‌ نامتوازن زنجیره‌‌ تولید صنعت سرب و روی را می‌‌‌توان در چهار مرحله از زنجیره‌‌ تولید دانست. به گفته‌‌ او، نداشتن ‌توجه کافی به امر اکتشاف، پایین بودن نسبت استخراج ماده معدنی به ذخایر (معادل 1.8درصد)، ایجاد ظرفیت‌‌‌های مازاد فرآوری بدون توجه به نحوه تامین ماده اولیه و عدم‌توسعه کمی و کیفی ظرفیت‌‌‌های صنایع پایین‌دستی، چالش‌‌‌های موجود هستند که باید در جهت ارتقای آنها گام برداشت.

بازار آریا

بهروز رحمتی، معاون توسعه صنعتی و کنترل تولید شرکت ملی صنایع مس ایران، در میزگرد تخصصی «چالش‌‌‌ها و فرصت‌‌‌های صنایع فلزات غیرآهنی در ایران» با اشاره به اینکه در روزهای گذشته قیمت مس با 1107دلار رکورد زد، آینده‌‌ صنعت مس را مثبت ارزیابی کرد.
او بیان کرد: ذخایر طبیعی ایران با ارزش 25تریلیون دلار، رتبه‌‌ پنجم جهان را دارد. همچنین حفاری اکتشافی ایران با 400‌هزار متر حفاری مغزه‌‌‌گیری بی‌‌‌سابقه بوده است.
به گفته‌‌ او، آمارها نشان می‌دهد که ایران، در رتبه‌‌‌بندی تولید مس محتوا در جهان، دارای رتبه‌‌ چهاردهم است.
رحمتی بیان کرد: عموما سه‌فاکتور مهم برای ارزیابی‌‌‌های فنی و اقتصادی توسعه صنعتی هر کشوری از اهمیت ویژه برخوردار است که شامل پتانسیل‌‌‌های معدنی کشور، اقتصادی بودن فرآیند براساس اقتصاد آزاد بین‌المللی و امکان تامین مالی اقتصادی طرح است.
او با تشریح این سه مورد گفت: در حوزه‌‌ پتانسیل‌‌‌های معدنی، ایران در حال حاضر با دارا بودن بیش از 60میلیون تن مس محتوی حدود 6‌درصد از ذخایر جهانی مس را در اختیار دارد، این در حالی است که سهم ایران از تولید بیش از 25میلیون تنی مس تصفیه‌شده دنیا، در سال 2023، تنها حدود 1.25‌درصد است. در سنجش اقتصادی بودن فرآیند اقتصاد آزاد بین‌المللی، میانگین قیمت تمام‌شده دنیا برای فلز مس حدود 3هزار دلار و قیمت فروش در حدود 18سال گذشته، بیش از 7هزار دلار بوده است. همچنین باید توجه کرد، شرایط هیچ‌کدام از سایر فلزات پایه و استراتژیک قابل مقایسه با فلز سرخ نیست. در موضوع امکان تامین مالی اقتصادی، میزان فروش شرکت ملی صنایع مس ایران در حدود 18سال گذشته به طور متوسط سالانه بیش از 2میلیارد دلار بوده که از این میزان، به‌رغم شرایط خاص کشور و بعضا تصمیمات خلق‌‌‌الساعه که سودآوری شرکت‌ها را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار می‌دهد (نرخ دستوری ارز 4200ریالی، افزایش حقوق و عوارض معدنی، وضع تعرفه‌‌‌های صادراتی و...) به طور متوسط بیش از 41‌درصد سود خالص شرکت بوده است.
به عقیده‌‌ این فعال بخش خصوصی، با بررسی و مقایسه سه پارامتر مذکور برای فلزات مس، آلومینیوم، سرب، روی، فولاد و... می‌‌‌توان نتیجه‌‌‌گیری کرد که صنعت مس از بیشترین مزیت سرمایه‌گذاری و توسعه در کشور برخوردار است و در همین راستا، صنعت مس، اقتصادی‌‌‌ترین و استراتژیک‌ترین صنعت قرن بیست و یکم و موجب رونق سرمایه‌گذاران معدنی در دنیاست.
معاون توسعه صنعتی و کنترل تولید شرکت ملی صنایع مس ایران، با اشاره به فرآوری حدود 60میلیون تن ماده معدنی در کشور شیلی گفت: در کارخانه تغلیظ معدن chuquicamada شیلی، ظرفیت ورودی خاک معدن 60میلیون تن درسال است.
به گفته‌‌ رحمتی، شرایط TCIRC رایج در بازارهای بین‌المللی که به صورت میانگین طی چهاردهه اخیر (1982 تا 2024) در محدوده‌‌ حدود 70.7 در نوسان بوده، تعیین حداقل ظرفیت اقتصادی یک واحد ذوب مس و نوع تکنولوژی ذوب، از اهمیت فوق‌‌‌العاده‌‌‌ بالایی جهت ماندن در فضای رقابت بسیار تنگاتنگ اقتصادی جهان برخوردار است. برترین تکنولوژی اقتصادی برای ظرفیت‌‌‌های حدود 200هزار تا کمتر از 400‌هزار تن در دنیا، تکنولوژی‌‌‌های چینی است که ترکیبی از کوره ذوب DSB با کوره کنورتر MTCیا SKS هستند.
رحمتی افزود: این تکنولوژی‌‌‌ها بهترین گزینه برای ظرفیت‌‌‌های حدود 300‌هزار تن (با تلورانس 100‌هزار تن) در سال است.
این فعال حوزه‌‌ مس در پایان با ارائه‌‌ پیشنهادی برای برون‌رفت از شرایط چند دهه‌‌ گذشته گفت: احداث واحدهای ذوب با ظرفیت حدود 600‌هزار تن در سال (ترجیحا در کنار سواحل خلیج‌فارس یا عمان براساس برنامه بودجه سال 1403 مبنی بر ممنوعیت برداشت آب از منابع متعارف) مهم‌ترین راه برون‌رفت واحدهای ذوب شرکت ملی صنایع مس ایران از شرایط فعلی و چند دهه گذشته است.
افت 60 درصدی صادرات
حمید علاماتی، نایب‌رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران، در میزگرد تخصصی «چالش‌‌‌ها و فرصت‌‌‌های صنایع فلزات غیرآهنی در ایران» با اشاره به اینکه ایران دارای رتبه‌‌ 5 و 6 در ذخایر سرب و روی در جهان است و تمام ظرفیت‌‌‌های نصب‌شده در این بخش از سوی بخش خصوصی است، گفت: تا 95‌درصد سرمایه‌گذاری‌‌‌های انجام‌شده در این بخش از سوی بخش خصوصی بوده است
او افزود: میزان صادرات در سال‌های اخیر افت داشته که در سال گذشته با افت 60درصدی، توجه‌‌‌ها را به خود جلب کرده است.
این فعال بخش خصوصی معتقد است زیرساخت‌های مناسب از سوی بخش خصوصی نصب شده است و ذخایر معدنی غنی‌ای نیز در کشور وجود دارد؛ اما حلقه‌‌ مفقوده‌‌ رسیدن به توسعه، تجارت است. به عقیده او، وزارت صمت به عنوان متولی صنعت و معدن، قوانینی را تصویب می‌کند که منجر‌به اختلال در تجارت می‌شود.
او بیان کرد: شمش روی از سوی وزارت صمت و قانون‌گذار جزو مواد خام و نیمه‌خام شناخته می‌شود، در حالی که تا 80‌درصد از روی جهان برای گالوانیزاسیون استفاده می‌شود و باید به همین صورت آنها را صادر کرد. به گفته‌‌ این فعال بخش خصوصی، مرگ صنعت، مرگ بخش خصوصی است. از سال 1397، مشکل ارزی تولیدکنندگان روی حل نشده است و فشارها بر بخش خصوصی روزافزون است.
چالش تامین مواد اولیه آلومینیوم
هوشنگ گودرزی، رئیس سندیکای آلومینیوم ایران در میزگرد تخصصی «چالش‌‌‌ها و فرصت‌‌‌های صنایع فلزات غیرآهنی در ایران» گفت: وضعیت فلز آلومینیوم در کشور با سایر فلزات متفاوت است؛ زیرا مواد اولیه آلومینیوم عمدتا وارداتی است. در داخل کشور ظرفیت تولید 700‌هزار تن آلومینیوم داریم و در حال حاضر 650‌هزار تن تولید می‌شود.
به گفته‌‌ رئیس سندیکای آلومینیوم ایران، چالش اصلی صنایع بالادستی آلومینیوم تامین مواد اولیه از خارج از کشور است و از 30سال پیش، پیش‌بینی شد و برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌های لازم نیز انجام شد و در کشور گینه، دولت، معدنی در این حوزه خریداری کرد. پس از خرید این معدن، دولت راه‌آهن آن منطقه را برداشت و معدن بدون استفاده ماند. پس از گفت‌‌‌و‌‌‌گوهای انجام‌شده، مسوولان این کشور پیشنهاد دادند 50میلیون دلار دریافت کنند و معدنی نزدیک آب در اختیار کشور ما بگذارند که توسط وزیر وقت ایران پذیرفته نشد و چالش تامین مواد اولیه بخش آلومینیوم به قوت باقی ماند.
این فعال بخش خصوصی در انتها گفت: مزیت کشور ما در تولید آلومینیوم انرژی است؛ زیرا در جهان به آلومینیوم انرژی منجمد نیز می‌‌‌گویند که با شرایط داخلی و خارجی به نظر می‌رسد در این حوزه نیز با چالش روبه‌‌‌رو باشیم.
--> اخبار مرتبط بحران نیروی متخصص در معادن الگوی رقابتی در بخش معدن سنگ‌اندازی در مسیر تولید و صادرات سنگ‌اندازی در مسیر تولید و صادرات صادرات دغدغه تولیدکنندگان فولاد است

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1160097/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کنترل قیمت بلیت هواپیما از وزارت راه سلب شد

بهبود وضعیت اقتصادی کشور با سیاست‌های مالیاتی دولت سیزدهم

تاکید قالیباف بر اهمیت دستگاه دیپلماسی در دولت خدمت و پیشرفت

تولید فرش‌های دستباف جهان دراین کارگاه قالیبافی

سیاست ارزی حلقه مفقوده درمناظرات انتخاباتی نامزدها

اجلاسیه "شهدای غریب در اسارت" استان سمنان برگزار شد

کنگره شهدا باید نسل جدید را با فرهنگ دفاع مقدس پیوند بزند

بازار خودرو در سراشیبی؛ ریزش 25 درصدی قیمت خودروهای داخلی

سیگنال جدید دلار به بازار خودرو

ممانعت پلیس از توزیع 70 تن گوشت فاسد در کشور

کشف 70 تن گوشت فاسد توسط پلیس

خرید برق صرفه‌جویی شده کشاورزان به 4 برابر قیمت

شرایط دریافت وام سهام عدالت 1403 اعلام شد

درآمد عربستان از حج تمتع

پلیس مانع از توزیع 70 تن گوشت فاسد در کشور شد

رسانه عبری: اسرائیل وارد جنگ فرسایشی چند جبهه‌ای شده است

پلیس گمرک در اصفهان راه اندازی می شود

بزرگداشت سالانه شهید بهشتی با حضور چهره‌های اقتصادی و فلسفی برگزار می‌شود

صدور مجوزهای بی‌نام برای فعالیت‌های تولیدی در دریا

تحقق رشد سالانه 5.5 درصدی اقتصاد ایران در دولت سیزدهم

ارز مشکل‌گشا؛ مداخله ارزی در چه شرایطی به پیشرفت اقتصادی کمک می‌کند؟

رانندگان تاکسی های برقی جدید چه می گویند؟

چرا قبض گاز مصرفی صنایع 3 هزار میلیارد تومان زیاد شد؟

دغدغه معیشت خواسته مردم از رئیس جمهور آینده

موضوع اولین مناظره اقتصادی است

جلوگیری پلیس از توزیع 70 تن گوشت فاسد

13 قاچاقچی چوب در گلستان دستگیر شدند

قیمت طلا، سکه و ارز 28 خردادماه 1403؛ قیمت سکه به مرز حساس رسید

پر‌فروش‌ترین خودروی جهان در 2023

جلیلی همچنان از پاسخ صریح به سئوالات طفره می‌رود

نامزدهای انتخابات و وعده فانتری واردات خودرو اقتصادی برای رای‌آوری

جزئیات عرضه‌ دام و قیمت آن در نقاط مختلف تهران

مجوز واردات 2000 دستگاه اتوبوس کارکرده به بخش خصوصی

عشایر در چرخاندن چرخ‌های اقتصادی کشور سهیم هستند

اگر پزشکیان رئیس جمهور شود، راه و رسمش چه می‌شود؟

بدون اطلاع قبلی برق هیچ واحد صنعتی و اقتصادی در استان اصفهان قطع نشود

مدیرکل بنیاد کرمانشاه: خانواده های شاهد و ایثارگر سفیران فرهنگی نظام اند

موافقت وزیر کشور با 3 درخواست اقتصادی و اشتغال‌زایی استاندار بوشهر

ورود بیش از 10 هزار راس دام در روز عید قربان/ تشدید نظارت‌ها در جایگاه‌های عرضه

بازار خودرو در سراشیبی/ ریزش 25 درصدی قیمت خودروهای داخلی

ببینید | نخستین مناظره انتخاباتی امروز با موضوع مسائل اقتصادی برگزار می‌شود

مبارزه با اژد‌های هفت سر نیاز به رئیس‌جمهور پاکدست دارد

خبر مهم درباره بورس؛ دامنه نوسان تغییر می‌کند

خبر مهم برای مالکان و مشاوران املاک

پیش‌بینی جدید رییس اتحادیه طلا درباره قیمت‌ها

تداوم فعالیت پایانه های مرزی پرویزخان و خسروی در ایام عید قربان برای مبادلات تجاری و اقتصادی

پس پشت وعده های انتخاباتی / منت گذاشتن سر مردم برای یک تکه گوشت بسیار توهین آمیز است

روند کاهشی نرخ اخزا ادامه دارد

سیدحسن خمینی: کشور از مشکلات شدید اقتصادی رنج می‌برد

اظهارات اقتصادی 5 نامزد ریاست جمهوری در روز هفتم رقابت‌ها

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی