بازار آریا

آخرين مطالب

چگونه رئیس جمهور انتخاب کنیم؟ اقتصاد ايران

چگونه رئیس جمهور انتخاب کنیم؟
  بزرگنمايي:

بازار آریا - مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه ششم خرداد 1403_ را در ادامه می‌خوانید.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.
در صفحه نخست امروز خود با تیتر «1000 روز جهاد اقتصادی» در پاسخ به این پرسش که شهید رئیسی چگونه اقتصاد از دست رفته ایران را احیا کرد؟ نوشت: شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، حدود هزار روز به عنوان خادم جمهور انجام وظیفه کرد تا اینکه در یک حادثه تلخ به شهادت رسید.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
بررسی خدمات و عملکرد این شهید والامقام در این مدت در شاخص‌های کلان اقتصادی کاملاً روشن است. به طوری که در این مدت کوتاه و حتی پیش از آنکه دوره فعالیت دولت سیزدهم به پایان برسد، بسیاری از شاخص‌ها و متغیرهای کلان اقتصادی کشور متحول شد. در حالی که دهه 1390 با عنوان «دهه سوخته و از دست رفته اقتصاد ایران» نامگذاری شده است، تنها با گذشت سه سال از دولت سیزدهم، شاخص‌ها و نماگرهای مختلف نشان از به ثمر نشستن تلاش‌های بی‌وقفه دولت برای بهبود شرایط اقتصادی و وضعیت معیشت مردم دارد. در این گزارش هزار روز خدمت دولت شهید رئیسی در هفت بخش و شاخص اصلی اقتصاد با دولت قبل مورد مقایسه قرار گرفته است تا میزان تغییرات و بهبود شرایط ملموس‌تر باشد. یکی از این شاخص‌ها رشد اقتصادی است که از وضعیت منفی در سه سال پایانی دولت دوازدهم به مثبت 5.5 درصد در سه سال نخست دولت سیزدهم رسیده است. در حوزه تجارت خارجی نیز با فعال شدن دیپلماسی اقتصادی دولت و گسترش روابط با کشورهای منطقه و همسایه شاهد تغییرات قابل‌توجهی هستیم به طوری که در سه سال نخست دولت سیزدهم ارزش تجارت خارجی کشور به بیش از 152 میلیارد دلار بالغ شده است. در بخش شاخص تورم و متغیرهای پولی و اعتباری اثرگذار در آن مانند نرخ رشد نقدینگی و رشد پولی نیز گزارش‌ها از موفقیت سیاست تثبیت بانک مرکزی حکایت می‌کند.

بازار آریا

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «قیام مردم در تشییع شهدا نشان داد ملت ایران به شعارهای انقلاب وفادار است» نوشت: رهبر انقلاب اسلامی با تسلیت به خانواده‌های این شهدا، مرحوم شهید آقای امیرعبداللهیان را نیز خستگی‌ناپذیر خواندند و افزودند: شرح خدمات و تلاش‌های آقای رئیسی و آقای امیرعبداللهیان در جبهه داخلی و در جبهه خارجی یک داستان طولانی و مفصل است.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، یکی از نکات برجسته درباره مرحوم شهید آل‌هاشم را تغییر معنای نماز جمعه خواندند و خاطرنشان کردند: مرحوم آل‌هاشم از زمانی که به امامت جمعه تبریز منصوب شد این نماز را از یک عمل عبادی صِرف به یک عمل جامع عبادی، معنوی، خدماتی و مردمی تبدیل کرد. ایشان کار و تلاش برای مردم را از ویژگی‌های ممتاز شهید موسوی و شهید رحمتی و شهدای کادر پرواز دانستند و تاکید کردند: همین روحیات و ویژگی‌ها باعث شد که خداوند آنها را مایه سرافرازی ملت ایران قرار دهد.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به حرکت و قیام مردم در تشییع این شهدا در تبریز، قم، تهران، شهرری، بیرجند، مشهد، مراغه، زنجان و نجف‌آباد گفتند: این تشییع باشکوه نشان داد که ملت ایران زنده است.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای به تبلیغات و ادعای دشمنان مبنی بر جدایی مردم از جمهوری اسلامی اشاره کردند و افزودند: این حادثه، در مقابل دیدگان جهانیان و در عمل ثابت کرد که ملت ایران به رئیس‌جمهور و کسانی که مظهر شعارهای انقلاب بودند چه دلبستگی و وفاداری دارند.

بازار آریا

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «چگونه رئیس جمهور انتخاب کنیم؟» نوشت: زمان باقی‌مانده تا انتخابات ریاست‌جمهوری اندک است و باید در این زمان از حادثه‌ای که رخ داد، یک فرصت ساخت. اکنون کمتر جریان سیاسی است که نسبت به انتخابات ریاست‌جمهوری واکنش نشان نداده باشد که امکان بالقوه خوبی است. اصلاح‌طلبان تندرو (نزدیک به خاتمی) که انتخابات سه ماه پیش را تحریم کردند، خبر دادند «نحوه حضور این جبهه در انتخابات پیش‌روی ریاست‌جمهوری در دستور کار است.» برخی دیگر نیز که در انتخابات‌های قبلی رد صلاحیت شده‌اند، کسانی را مقابل خانه خود جمع کرده‌اند تا از آنان تقاضای ورود به انتخابات کنند. دیگرانی نیز این کار را با فعال‌کردن عوامل مجازی خود آغاز کرده‌اند. این روحیه در جریان‌های سیاسی که به خواب و خرابات رفته‌اند، روحیه خوبی است، به‌شرط آنکه در روزهای آینده جهت آن از سمت «حضور در انتخابات» به سمت «تخریب انتخابات» تغییر نکند؛ چیزی که به‌ویژه در جریان روشنفکری سابقه دارد. بزرگ‌ترین مشکل روشنفکری ما تناقض‌های درونی است که نشان می‌دهد با خودشان و با مردم راستین نیستند. تبیین آن خیلی ساده است. روشنفکری ما اگر همین‌حالا بداند فلانی که بارها عکس او را با تغییر فتوشاپی با بدترین وضعیت در صفحات اول نشریات خود کار می‌کردند، احتمال رأی دارد، نه فقط از شورای نگهبان انتظار دارد او را کنار بگذارد، و علیه این اقدام فرضی شورا هیچ موضع تندی نمی‌گیرد، بلکه این انتظار را از نظام و حتی از خداوند متعال هم دارد که این موجود هر طور شده از صحنه روزگار حذف شود!

بازار آریا

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود تیتر «ورود صهیونیست‌ها به رفح ممنوع» را برگزید و نوشت: رژیم صهیونیستی شکست بدی در عرصه دیپلماتیک خورد و دادگاه بین‌المللی کیفری رأی به توقف حمله نظامی اسرائیل به رفح داد که بعد از کیفرخواست این دادگاه برای جلب نتانیاهو و گالانت، شکست بزرگ دیگری برای تل‌آویو است.
قضات دادگاه عالی سازمان ملل روز جمعه به اسرائیل دستور دادند حمله نظامی خود به شهر رفح در جنوب غزه را متوقف کند. قاضی «نواف سلام»، رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری گفت آفریقای جنوبی از دادگاه درباره اتخاذ تدابیر اضافی با توجه به عملیات‌های نظامی در رفح درخواست کرده است. وی با اشاره به وخامت اوضاع معیشتی ساکنان نوار غزه گفت: اوضاع در رفح پس از چند هفته بمباران، فاجعه‌بار است و از زمان آغاز حمله زمینی حدود 800 هزار نفر آواره شده‌اند. قاضی سلام گفت: تدابیر موقتی که دادگاه در ماه مارس اتخاذ کرد با توجه به تحولات اخیر پاسخگو نیست و اسرائیل باید از هر گونه عملیات‌هایی که خطری برای فلسطینیان محسوب می‌شود، خودداری کند. وی تصریح کرد: دادگاه درباره تدابیری که اسرائیل در رفح اتخاذ کرده، قانع نشده است. مسؤولان بین‌المللی درباره خطرات علیه غیرنظامیان در رفح هشدار داده‌اند وضعیت کنونی نیز خطراتی دارد و خسارت‌های جبران‌ناپذیر برای حقوق مردم در غزه خواهد داشت. وی افزود: طبق معاهده منع نسل‌کشی، هرگونه عملیاتی در رفح ممکن است به تخریب جزئی یا کلی این شهر منجر شود و اسرائیل باید فوراً حملات نظامی به رفح را متوقف کند. از دیدگاه ما هرگونه عملیات نظامی در رفح، موجب ویرانی کلی در منطقه خواهد شد.

بازار آریا

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «مسافرهای هشتم تیر» را برگزید و نوشت: پس از گذشت 43 سال از دو انتخابات زودهنگام سال 1360 به واسطه برکناری ابوالحسن بنی صدر و شهادت محمدعلی رجایی، در آستانه برگزاری سومین انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری هستیم که البته به عنوان اولین انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری پس از اصلاح قانون اساسی در سال 1368 محسوب می‌شود. از این رو یک فضای بی سابقه برای افراد، جریان‌ها، احزاب و حتی مقامات، ارگان‌ها و نهادهای ذی ربط در امر انتخابات به وجود آمده است. تا پیش از این همواره یک فرجه چندماهه برای گمانه زنی‌های انتخاباتی، رایزنی‌های حزبی و همچنین آماده سازی ها در جهت برگزاری انتخابات وجود داشت اما اکنون کل پروسه چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از زمان ثبت نام نامزدها تا معرفی رئیس جمهور منتخب تنها در 30 روز صورت می‌گیرد. چراکه طبق اعلام رسمی ستاد انتخابات کشور، با هماهنگی شورای نگهبان جدول زمان بندی انتخابات نهایی شده و 10 خرداد تا 14 خردادماه، به مدت پنج روز موعد ثبت نام از داوطلبان خواهد بود.
سپس شورای نگهبان از 15 الی 21 خرداد، صلاحیت‌های ثبت نام کنندگان را بررسی می‌کند و روز 22 خرداد، اسامی کاندیداهای انتخابات دولت چهاردهم منتشر خواهد شد. به گفته سخنگوی ستاد انتخابات، مهلت تبلیغات کاندیداها از 23 خرداد الی ششم ِ تیرماه است و رأی‌گیری برای انتخاب نهمین رئیس جمهور ایران در روز هشتم تیر 1403 انجام خواهد گرفت. ستاد انتخابات برای برگزاری رأی‌گیری الکترونیک در چند حوزه از جمله کلان شهر تهران و برخی دیگر از کلان شهرها اعلام آمادگی کرده اما این مسئله منوط به تأیید از سوی شورای نگهبان است که هنوز تصمیم نهایی اتخاذ نشده است. دولت چهاردهم کار خود را از تیرماه 1403 آغاز خواهد کرد و تا سال 1407 ادامه می‌یابد.

بازار آریا

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود تیتر «هفت اولویت دولت چهاردهم» را برگزید و نوشت: دولت سیزدهم به طور غیرمترقبه زودتر از موعد مقرر کار خود را تمام می‌کند تا پس از انتخابات پیش رو در 8 تیرماه سال جاری، سکاندار دولت چهاردهم معرفی شود. اما دولت جدید چه اولویت‌هایی برای سیاستگذاری روی میز خود می‌بیند؟ «دنیای‌اقتصاد» در یک گزارش به بررسی هفت اولویت اصلی اقتصاد کشور پرداخته است که دولت جدید باید برای آنها برنامه مشخصی داشته باشد تا بتواند وضعیت متغیرهای اقتصادی را در دوره چهارساله خود بهبود دهد. از نگاه کارشناسان، رفع محدودیت‌های داخلی و خارجی مهم‌ترین اولویت‌های اقتصادی دولت جدید باید باشد که بحث نخست با گذر از اقتصاد دستوری میسر می‌شود و موضوع دوم به رفع تحریم‌های اقتصادی از بدنه اقتصاد کشور بازمی‌گردد. از سوی دیگر، تداوم مسیر اصلاحات اقتصادی برای مهار تورم و بهبود رشد اقتصادی، اولویت‌های دیگر دولت جدید است. شفاف‌سازی سیاست ارزی، اصلاحات صندوق بازنشستگی در کنار مردمی‌سازی اقتصاد با توجه به بخش خصوصی واقعی، پازل اولویت‌های دولت چهاردهم را تکمیل می‌کند.

بازار آریا

کد خبر 757150

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1159957/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جلیلی همچنان از پاسخ صریح به سئوالات طفره می‌رود

نامزدهای انتخابات و وعده فانتری واردات خودرو اقتصادی برای رای‌آوری

جزئیات عرضه‌ دام و قیمت آن در نقاط مختلف تهران

مجوز واردات 2000 دستگاه اتوبوس کارکرده به بخش خصوصی

عشایر در چرخاندن چرخ‌های اقتصادی کشور سهیم هستند

اگر پزشکیان رئیس جمهور شود، راه و رسمش چه می‌شود؟

بدون اطلاع قبلی برق هیچ واحد صنعتی و اقتصادی در استان اصفهان قطع نشود

مدیرکل بنیاد کرمانشاه: خانواده های شاهد و ایثارگر سفیران فرهنگی نظام اند

موافقت وزیر کشور با 3 درخواست اقتصادی و اشتغال‌زایی استاندار بوشهر

ورود بیش از 10 هزار راس دام در روز عید قربان/ تشدید نظارت‌ها در جایگاه‌های عرضه

بازار خودرو در سراشیبی/ ریزش 25 درصدی قیمت خودروهای داخلی

ببینید | نخستین مناظره انتخاباتی امروز با موضوع مسائل اقتصادی برگزار می‌شود

مبارزه با اژد‌های هفت سر نیاز به رئیس‌جمهور پاکدست دارد

خبر مهم درباره بورس؛ دامنه نوسان تغییر می‌کند

خبر مهم برای مالکان و مشاوران املاک

پیش‌بینی جدید رییس اتحادیه طلا درباره قیمت‌ها

تداوم فعالیت پایانه های مرزی پرویزخان و خسروی در ایام عید قربان برای مبادلات تجاری و اقتصادی

پس پشت وعده های انتخاباتی / منت گذاشتن سر مردم برای یک تکه گوشت بسیار توهین آمیز است

روند کاهشی نرخ اخزا ادامه دارد

سیدحسن خمینی: کشور از مشکلات شدید اقتصادی رنج می‌برد

اظهارات اقتصادی 5 نامزد ریاست جمهوری در روز هفتم رقابت‌ها

دامنه نوسان بورس از 9 تیرماه به 6 درصد تغییر می کند

10 پرسش بخش خصوصی از نامزدهای ریاست جمهوری

تجار و فعالان اقتصادی ارسال محموله های صادراتی به مرز پرویزخان را مدیریت کنند

پرویز امینی: مردم به کاندیدایی رأی می‌دهند که زندگی اقتصادی‌شان را «تغییر» دهد /رادیکالیسم تحریم خواهی باعث کاهش مشارکت سیاسی شده است

3میلیارد ساعت هدر رفت تحصیل دختران افغان در هزارمین روز حکومت طالبان / یونیسف هشدار داد

رشد اقتصادی پایدار به راحتی امکان‌پذیر نیست

پیروزی اقتصادی انگلیس

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در روز هفتم تبلیغات تلویزیونی چه گفتند؟

پس پشت وعده‌های انتخاباتی؛ منت گذاشتن سر مردم برای یک تکه گوشت بسیار توهین آمیز است

برد اقتصادی سه‌شیرها؛ همان ضربه سر بلینگل برای پیروزی کافی بود / عکس

ویدیو/ اظهارات سعید جلیلی در برنامه میزگرد اقتصادی از شبکه یک سیما

دلیل ورشکستگی هپکو بعد از خصوصی سازی به روایت جلیلی و دانش جعفری

رسانه عبری: فرار سرمایه گذاری‌ها از اسرائیل ادامه دارد

ایجاد شهرک رهایشی برای سیلاب‌زدگان در افغانستان

روستاییان جایگاه ویژه‌ای در نظام اقتصادی کشور دارند

جلیلی: شعار باید عصاره برنامه‌ای باشد / انضباط مالی اولویت است

دولت باید برای همه مردم زمینه نقش‌آفرینی را فراهم کند

جلیلی: مردم سوال دارند راه حل‌های اقتصادی مطرح شده چرا‌ محقق نشده است

جلیلی:١١ سال مطالعه کردم و کتاب های زیادی خواندم /جلیلی چه وعده‌ای داد؟

جلیلی: باید ساز و کاری برای حاکمیت ریال داشته باشیم تا ارزش پول ملی را حفظ کنیم

جلیلی: شعار باید عصاره برنامه‌ای باشد

جلیلی: برنامه خود را بر اساس مطالعات 11 ساله و کتاب‌های زیادی که در اقتصاد خوانده‌ام، ارائه کردم

میزگرد اقتصادی با حضور «جلیلی» آغاز شد

آغاز میزگرد اقتصادی جلیلی

برنامه «میزگرد اقتصادی» با حضور سعید جلیلی آغاز شد

جلیلی در میزگرد اقتصادی به سوالات کارشناسان پاسخ می‌دهد

تولید فرش های دستباف جهان دراین کارگاه قالیبافی

جلیلی: دولت باید برای همه مردم زمینه نقش‌آفرینی را فراهم کند

آخرین اظهار نظر درباره‌ی زمان واریز معوقات فروردین بازنشستگان کارگری

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی