بازار آریا

آخرين مطالب

چرا اتحادیه اروپا همچنان گاز روسیه را خریداری می‌کند؟

فراز و فرود گاز قاره‏‏‏‏‏‌سبز اقتصاد ايران

فراز و فرود گاز قاره‏‏‏‏‏‌سبز
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد-پیمان قناعتی‌فرد : اتحادیه اروپا میزان خرید و واردات گاز از مبدا روسیه را به طرز چشمگیری کاهش داده‌است، با این حال تنها در چند ماه گذشته، مقادیر قابل‌توجهی گاز روسی وارد این اتحادیه شده‌است. اگرچه توجه به مسیرهای جدید تامین LNG اروپا یک مساله کلیدی است، گاز انتقالی از خطوط لوله کماکان بخشی درخور توجه از سبد انرژی قاره‌سبز را تشکیل می‌دهد. به گزارش دویچه‌‌‌‌‌‌وله، با گذشت بیش از دو سال ‌از آغاز تهاجم تمام‌عیار روسیه به اوکراین و تحریم‌های غرب بر انرژی صادراتی روسیه، گاز این کشور همچنان به سمت اروپا جریان دارد؛ این در حالی است که اتحادیه اروپا ادعا می‌کند حجم گاز وارداتی خود از روسیه را به‌شدت کاهش داده‌است. واقعیت این است که هیدروکربن‌‌‌‌‌‌ها کماکان انرژی مورد‌نیاز بخش قابل توجهی از خانه‌‌‌‌‌‌ها و مشاغل اروپایی را تامین کرده و در نتیجه درآمد نفتی کرملین را تضمین می‌کنند.
چشم‌‌‌‌‌‌پوشی اروپا از نفت روسی
هنگامی که جنگ اوکراین آغاز شد، رهبران اروپایی مجبور شدند از وابستگی طولانی‌مدت خود به گاز و نفت روسیه عبور کنند. در این میان، گاز جایگاه ویژه‌ای داشت، زیرا تنها در سال‌2021، ‌برابر با 34‌درصد از گاز مصرفی اتحادیه اروپا از روسیه تامین می‌شد. کشورهای اروپای مرکزی و شرقی به‌‌‌‌‌‌ویژه، بیشتر به گاز روسی وابسته‌بودند. زمانی‌که اتحادیه اروپا ممنوعیتی در خرید حامل‌های انرژی با مبدا روسیه را مطرح کرد، صدراعظم آلمان به‌سرعت مخالفت خود را با این طرح اعلام کرد. وی استدلال کرد: «اروپا چاره‌‌‌‌‌‌ای ندارد جز آنکه فرآیند تامین انرژی مورد‌نیاز خود را از تحریم‌ها مستثنی کند. در حال‌حاضر تامین انرژی اروپا برای تولید گرما، حمل‌ونقل، تامین برق و انرژی مورد‌نیاز بخش صنعت، به هیچ‌طریق دیگری ممکن به‌نظر نمی‌رسد.»
سودجویی روسیه از نیاز اروپا
در آن‌سوی میدان، ولادیمیر پوتین از این مساله نهایت بهره‌‌‌‌‌‌برداری را کرد. در طول سال‌2022، روسیه واردات گاز به اروپا را کاهش داد. رهبران اروپایی از کمبود انرژی در زمستان نگران بودند. کمبود سوخت در سطح قاره‌‌‌‌‌‌سبز، در مقام عمل اما هرگز محقق نشد، اما مساله مهم‌تر این بود که اتحادیه اروپا هرگز گاز روسیه را به‌صورت صددرصدی، تحریم نکرد. بنجامین‌‌‌‌‌‌هیلگنستاک از دانشکده اقتصاد کی‌یف، می‌گوید: «این هرگز یک تحریم به‌حساب نمی‌آید.» او به دویچه‌‌‌‌‌‌وله گفت: این تصمیم داوطلبانه کشورها و تصمیمی هوشمندانه بود که عرضه و تقاضا را متنوع کنند تا دیگر مساله انرژی، موضوعی با قابلیت با‌‌‌‌‌‌ج‌‌‌‌‌‌گیری از سوی روسیه نباشد.
واردات LNG
بر اساس داده‌های رسمی اتحادیه اروپا، سهم واردات گاز کشورهای مشتری خط لوله روسیه از 40‌درصد کل گاز در سال‌2021 به حدود 8‌درصد در سال‌2023 کاهش ‌یافته‌است. گازی که می‌شد آن را با کشتی و در قالبی دیگر نیز حمل کرد، سهم کل گاز صادراتی روسیه در اتحادیه اروپا در سال‌گذشته، معادل 15‌درصد بود. یکی از راه‌های اصلی کاهش وابستگی اتحادیه اروپا به گاز روسیه، افزایش واردات LNG از کشورهایی مانند ایالات‌‌‌‌‌‌متحده و قطر بود، با این حال این راه‌حل به‌‌‌‌‌‌طور ناخواسته منجر به افزایش معنادار LNG صادراتی روسیه به مقصد اروپا و البته با تخفیف‌هایی جذاب شد. با استناد به گزارش موسسه Kpler، روسیه در حال‌حاضر دومین تامین‌‌‌‌‌‌کننده LNG اتحادیه اروپا است. واردات LNG از روسیه 16‌درصد از کل عرضه LNG اتحادیه اروپا در سال‌2023 را به خود اختصاص داد که در مقایسه با مقداری که روسیه در سال‌2021 به اتحادیه اروپا فروخت، 40‌درصد افزایش را نشان می‌دهد. حجم واردات LNG در سال‌2023 نسبت به سال‌2022 اندکی کاهش‌یافته‌است، اما داده‌های سه‌ماهه اول سال‌2024 نشان می‌دهد که صادرات LNG روسیه به اروپا نسبت به مدت مشابه سال‌قبل، مجددا 5‌درصد افزایش داشته‌است.
فرانسه، اسپانیا و بلژیک از بزرگ‌ترین واردکنندگان بوده‌اند. این سه کشور 87‌درصد از LNG واردشده به اتحادیه اروپا در سال‌2023 را به خود اختصاص دادند. واقعیت این است که حجم قابل‌توجهی از این LNG وارداتی، مورد‌نیاز بازار داخلی اروپا نبوده و قبل از صادرات مجدد به کشورهای ثالث در سرتاسر جهان در بنادر اروپایی جابه‌‌‌‌‌‌جا می‌شود و در نتیجه در این میان، تنها برخی از دولت‌ها و شرکت‌های اتحادیه اروپا از تجارت این کالای استراتژیک، منتفع می‌شوند. هیلگنستاک گفت: «حجم زیادی از LNG صادراتی روسیه که به اروپا می‌رود، فقط از یک کشتی به کشتی دیگر منتقل می‌شود، بنابراین این موضوع ربطی به تامین گاز طبیعی برای مصرف داخلی اروپا ندارد.» طبق گزارش اخیر مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک (CREA)، حدود یک‌‌‌‌‌‌چهارم واردات LNG اروپا از روسیه یعنی معادل 22‌درصد، در سال‌2023 به بازارهای جهانی منتقل شد.
پتراس‌‌‌‌‌‌کاتیناس، تحلیلگر انرژی در CREA به دویچه‌‌‌‌‌‌وله گفت: این LNG بیشتر به کشورهای آسیایی عرضه و فروخته شده‌است، در نتیجه‌ چندین عضو اتحادیه اروپا، مانند سوئد، فنلاند و کشورهای حوزه بالتیک، بر این اتحادیه فشار می‌‌‌‌‌‌آورند تا ممنوعیت کامل بر تجارت LNG صادراتی روسیه اعمال کنند، اقدامی که البته مستلزم توافق همه کشورهای عضو است. مذاکرات اتحادیه اروپا در حال‌حاضر بر ممنوعیت صادرات مجدد LNG روسیه از بنادر اروپایی متمرکز است. به گزارش خبر‌‌گزاری بلومبرگ، تحریم پروژه‌های کلیدی LNG روسیه مانند قطب‌شمال 2، پایانه UST Luga LNG و کارخانه مورمانسک نیز در حال بررسی است. هیلگنستاک گفت: «ما باید هرگونه تجارت مرتبط با LNG روسیه را ممنوع کنیم. ما اعتقاد نداریم که LNG روسیه نقش مهمی برای تامین گاز اروپا ایفا می‌کند، در شرایطی که می‌توان آن را به‌راحتی از از منابع دیگر جایگزین کرد.» مطالعه سال‌2023 توسط اندیشکده بروگل نیز این تحلیل را تایید می‌کند، با این حال ایسر، نهاد تنظیم‌‌‌‌‌‌کننده و ناظر بر انرژی اتحادیه اروپا، اخیرا هشدار داده‌است که هرگونه کاهش واردات LNG از مبدا روسیه باید «به‌‌‌‌‌‌صورت تدریجی» انجام شود تا از ورود شوک ناخواسته انرژی به اروپا جلوگیری شود.
--> اخبار مرتبط اعطای اختیار به اتحادیه اروپا برای توقف واردات گاز روسیه ثبات قیمت برق و گاز در اتحادیه اروپا در سال 2023 افزایش واردات گاز لهستان از روسیه توافق اتحادیه اروپا درباره سقف قیمت گاز روسیه طرح «موقت» محدودیت قیمت بر گاز روسی

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1159903/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مدیرکل بنیاد کرمانشاه: خانواده های شاهد و ایثارگر سفیران فرهنگی نظام اند

موافقت وزیر کشور با 3 درخواست اقتصادی و اشتغال‌زایی استاندار بوشهر

ورود بیش از 10 هزار راس دام در روز عید قربان/ تشدید نظارت‌ها در جایگاه‌های عرضه

بازار خودرو در سراشیبی/ ریزش 25 درصدی قیمت خودروهای داخلی

ببینید | نخستین مناظره انتخاباتی امروز با موضوع مسائل اقتصادی برگزار می‌شود

مبارزه با اژد‌های هفت سر نیاز به رئیس‌جمهور پاکدست دارد

خبر مهم درباره بورس؛ دامنه نوسان تغییر می‌کند

خبر مهم برای مالکان و مشاوران املاک

پیش‌بینی جدید رییس اتحادیه طلا درباره قیمت‌ها

تداوم فعالیت پایانه های مرزی پرویزخان و خسروی در ایام عید قربان برای مبادلات تجاری و اقتصادی

پس پشت وعده های انتخاباتی / منت گذاشتن سر مردم برای یک تکه گوشت بسیار توهین آمیز است

روند کاهشی نرخ اخزا ادامه دارد

سیدحسن خمینی: کشور از مشکلات شدید اقتصادی رنج می‌برد

اظهارات اقتصادی 5 نامزد ریاست جمهوری در روز هفتم رقابت‌ها

دامنه نوسان بورس از 9 تیرماه به 6 درصد تغییر می کند

10 پرسش بخش خصوصی از نامزدهای ریاست جمهوری

تجار و فعالان اقتصادی ارسال محموله های صادراتی به مرز پرویزخان را مدیریت کنند

پرویز امینی: مردم به کاندیدایی رأی می‌دهند که زندگی اقتصادی‌شان را «تغییر» دهد /رادیکالیسم تحریم خواهی باعث کاهش مشارکت سیاسی شده است

3میلیارد ساعت هدر رفت تحصیل دختران افغان در هزارمین روز حکومت طالبان / یونیسف هشدار داد

رشد اقتصادی پایدار به راحتی امکان‌پذیر نیست

پیروزی اقتصادی انگلیس

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در روز هفتم تبلیغات تلویزیونی چه گفتند؟

پس پشت وعده‌های انتخاباتی؛ منت گذاشتن سر مردم برای یک تکه گوشت بسیار توهین آمیز است

برد اقتصادی سه‌شیرها؛ همان ضربه سر بلینگل برای پیروزی کافی بود / عکس

ویدیو/ اظهارات سعید جلیلی در برنامه میزگرد اقتصادی از شبکه یک سیما

دلیل ورشکستگی هپکو بعد از خصوصی سازی به روایت جلیلی و دانش جعفری

رسانه عبری: فرار سرمایه گذاری‌ها از اسرائیل ادامه دارد

ایجاد شهرک رهایشی برای سیلاب‌زدگان در افغانستان

روستاییان جایگاه ویژه‌ای در نظام اقتصادی کشور دارند

جلیلی: شعار باید عصاره برنامه‌ای باشد / انضباط مالی اولویت است

دولت باید برای همه مردم زمینه نقش‌آفرینی را فراهم کند

جلیلی: مردم سوال دارند راه حل‌های اقتصادی مطرح شده چرا‌ محقق نشده است

جلیلی:١١ سال مطالعه کردم و کتاب های زیادی خواندم /جلیلی چه وعده‌ای داد؟

جلیلی: باید ساز و کاری برای حاکمیت ریال داشته باشیم تا ارزش پول ملی را حفظ کنیم

جلیلی: شعار باید عصاره برنامه‌ای باشد

جلیلی: برنامه خود را بر اساس مطالعات 11 ساله و کتاب‌های زیادی که در اقتصاد خوانده‌ام، ارائه کردم

میزگرد اقتصادی با حضور «جلیلی» آغاز شد

آغاز میزگرد اقتصادی جلیلی

برنامه «میزگرد اقتصادی» با حضور سعید جلیلی آغاز شد

جلیلی در میزگرد اقتصادی به سوالات کارشناسان پاسخ می‌دهد

تولید فرش های دستباف جهان دراین کارگاه قالیبافی

جلیلی: دولت باید برای همه مردم زمینه نقش‌آفرینی را فراهم کند

آخرین اظهار نظر درباره‌ی زمان واریز معوقات فروردین بازنشستگان کارگری

ماجرای مشهورترین فیل در تاریخ

دستور جلوگیری از افزایش بی‌ضابطه قیمت‌ها

ایجاد قوانین خلق‌الساعه چالش‌ساز است

فعال شدن جایگاه‌های عرضه دام در پایتخت

خبر جدید از مالیات طلا

پلیس گمرک در اصفهان راه‌اندازی می‌شود

13 هزار میلیارد ریال در حساب دستگاه های اجرایی خراسان جنوبی است

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی