بازار آریا

آخرين مطالب

چرا روزگار نزولی پایان نمی‌یابد؟

تقابل دو الگو در بورس اقتصاد ايران

تقابل دو الگو در بورس
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : شاخص کل بورس تهران روز گذشته پس از پشت‌سر گذاشتن یک روند نزولی مجددا در مسیر کاهشی قرار گرفت تا یک روز منفی دیگر را در کارنامه ریزشی خود ثبت کند. در این بی‌اعتمادی حاکم بر بازار و رفتار محتاطانه سایر بازارها، شاید خروج چشمگیر پول را بتوان مهم‌ترین نکته معاملات دیروز دانست. در تحلیل رفتاری معامله‌گران یک الگوی مشترک به چشم می‌خورد و آن اصرار بر فروش و خروج از بازار است. این الگو هم از سوی سرمایه‌گذاران تازه‌وارد و هم از طرف سرمایه‌گذاران قدیمی‌تر بازار قابل‌مشاهده است که پس از رونق ابتدایی بورس در فروردین به این بخش رغبت نشان دادند.
علی محمدی/ دنیای اقتصاد
در روزهای گذشته حضور پررنگ سهامداران در صفوف فروش منجر به عملکرد منفی بازار مذکور از ابتدای سال شده است؛ به‌گونه‌ای که طی هفته‌‌های گذشته حتی نوسان‌گیرهای روزانه نیز تمایلی برای ورود به بازار نداشتند. آنچه طی روزهای گذشته در بازار سهام به شکلی آزاردهنده اتفاق افتاده احتیاط بیش از حد معامله‌گران بوده است. این احتیاط که از پیشروی هراس بورسی‌ها نشات گرفته است، بازدهی بازار سهام را وارد فاز جدیدی از ابهامات کرده و سهام آنها در هفته‌های گذشته را با افت قیمتی مواجه کرده است.بورس 1403 را با انگیزه شروع کرد اما پس از دریافت شوک‌های منفی رفته‌رفته وارد مدار نزولی شد.
به این ترتیب در 39 روز معاملاتی گذشته، 22روز منفی را پشت‌سر گذاشته است. مطابق با الگوهای سال‌های گذشته، بورس معمولا در ابتدای سال خاطرات شیرین بسیاری برای بازیگران بازار سهام بر جای گذاشته است. اما کارشناسان بازار سرمایه معتقدند بورس امسال و در فصل بهار چندان پخته و کارا عمل نکرده است. شاخص کل بورس از ابتدای سال 3 کانال مهم را از دست داده و اکنون با زحمت بسیار و در‌حالی‌که با محدودیت دامنه نوسان کار خود را در روز شنبه آغاز کرد، با از دست دادن کانال 2.1میلیون واحد، در نهایت به سطح 2میلیون و 97هزار واحد رضایت داد. اما چرا بازار سهام در شرایطی که از منظر ارزندگی در سطوح قابل‌قبول قیمتی قرار دارد باز هم برای سرمایه‌گذاران جذاب نیست؟ گفته‌های کارشناسان بازار سرمایه نشان می‌دهد بورس طی سالیان اخیر تا این اندازه درگیر ریسک‌های گوناگون نبوده است.
بورس‌بازان سال جدید را با ریسک جنگ آغاز کردند و این روزها هم با ریسک تیم جدید اقتصادی و سناریوهای مختلف پیرامون این موضوع دست‌به‌گریبان هستند. از یک سو ارزندگی قیمت سهام انگیزه کافی برای ورود به بورس را فراهم می‌کند، از سوی دیگر ترس از ابهامات و چشم‌انداز مبهم در وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور وزن بیشتری به «بورس‌هراسی» سهامداران حقیقی و طرفداران این الگوی رفتاری از سوی فعالان اقتصادی می‌دهد. وضعیت کنونی بازار سهام نیز به‌روشنی حاکی از این است که درگیر حواشی این الگوهاست. در بازار سهام و پس از اصلاح شاخص کل از اردیبهشت 1402، بسیاری از سرمایه‌های حاضر در تالار شیشه‌ای با اراده بیشتری تصمیم گرفتند که از بازار خارج شوند. بنابراین طی این مدت شاهد روزهای کم‌فروغ بورس بوده‌ایم. در مرداد 99 نیز این اتفاق رخ داد اما در آن سال و بعد از آن هجمه بی‌اعتمادی‌ها تا این اندازه بورس را مورد هدف قرار نداده بود.
پیشروی تردیدها
یکی از نکات مهم درخصوص روند کلی بازار سهام در هفته‌های اخیر، ریزش بیشتر شاخص هموزن نسبت به شاخص کل بود. این در حالی است که در سال قبل وضعیت به گونه‌ای دیگر بود. با توجه به اینکه ریسک‌های اقتصادی، از جمله قیمت‌گذاری دستوری، اغلب سهام بزرگ را متاثر می‌سازد، سرمایه‌گذاران به خرید سهام کوچک میل بیشتری داشتند؛ زیرا گمان می‌کردند در روزهای پر‌‌ریسک سهام بزرگ‌تر در معرض ریزش بیشتری قرار دارند. اما این الگو نیز در حال تغییر است. بررسی‌های آماری نشان می‌دهد از ابتدای سال شاخص کل در حدود 4.46درصد ریزش را ثبت کرده اما شاخص هموزن افت بیش از 7درصدی را تجربه کرده است.
این موضوع بیانگر این است که همان اندک احتمال رشد بورس در روزهای سرخ نیز رو به خاموشی است. حال در چنین شرایطی چه عواملی می‌توانند سبب بازگشت اعتماد به بورس شوند؟ درهمین رابطه حسن رضایی‌پور، کارشناس بازار سرمایه، معتقد است انتظارات از بورس باید محدود شود. همان‌طور که بورس عملکرد غیر‌قابل‌منتظره‌ای از خود نشان داده است، باید این موضوع را در نظر بگیریم که بازارهای موازی نیز در چنین شرایطی به سر می‌برند. همان‌طور که سقوط دلار آزاد از کانال 60هزار تومان در ابتدای سال تاحدود زیادی بعید به نظر می‌رسید، از دست دادن سه کانال مهم روانی شاخص کل بورس تنها در 39 روز معاملاتی نیز دور از تصور بود. این امر نشان‌دهنده این است که بازار از تحلیل‌پذیری دور افتاده است.
با شروع روند کاهشی نرخ دلار در بازار آزاد و عقبگرد از سقف‌ چندماهه طی هفته‌های گذشته، شاهد تضعیف تقاضا در همه بازارها بودیم. حتی با وجود اینکه از ابتدای سال بر طلایی بودن سال 1403 در جهت رشد قیمت طلا تاکید شده بود، ملاحظه می‌کنیم که هم طلا و هم سکه از یکه‌تازی‌شان در ابتدای سال عقب نشسته‌اند. به این ترتیب در وضعیتی که همه بازارها با عدم قطعیت دست‌به‌گریبان‌اند، انتظار در جهت تقویت تقاضا و رشد خزنده قیمت‌ها در بورس با واقعیت‌های کنونی همخوانی ندارد. منشا این فعل‌و‌انفعالات به طور مشخص به تحولات اقتصادی، کاهش نرخ دلار و شرایط جدید سیاسی کشور بازمی‌گردد. در توجیه رفتار قیمتی در بازار سهام از اردیبهشت، برخی بر این باورند که عوامل بیرونی عامل اصلی اوج‌گیری فشار فروش طی هفته‌های گذشته بوده ‌است. از طرفی برخی بر این باورند که تا تعیین‌تکلیف انتخابات ریاست‌جمهوری ممکن است ریسک بزرگی برای شرکت‌های بورسی و حقیقی‌ها وجود داشته باشد که سایه آن بر کل بازار سایه خواهد افکند.
علاوه بر این، مسائلی چون ثبت ارزش پایین معاملات و خرید‌وفروش‌های روزانه در اغلب روزها نشان از فعالیت اندک در سمت عرضه و تقاضا دارد. ریزش قیمت سهام اگر با ثبت ارزش بالای معاملات خرد همراه شود، نشان‌دهنده فعالیت بالای سرمایه‌گذاران در سمت تقاضا و چراغ سبز برای خرید در کف قیمتی است. اما تب سرد معاملات نشان می‌دهد بروز ریسک‌های فعلی برای سرمایه‌گذاران به‌عنوان یک عامل اساسی باعث شده خریدار جدی در بازار وجود نداشته باشد. در روزی که شاخص کل ریزش 17هزار واحدی را به ثبت رسانده است، کارشناسان بازار سرمایه معتقدند عبور از این شرایط سخت نیازمند شوک‌های مثبت مستمر اس، در غیر این صورت ممکن است عمده نمادهای بورسی مجددا با محوریت ریزش قیمتی در فشار عرضه قرار گیرند.
--> اخبار مرتبط ترس با بورس چه می‌کند؟ موقعیت‏‏‏‏‌‏‏‏‏‌یابی تاکتیکی سهامداران رکوردشکنی خروج حقیقی‌ها بازتاب گزارش بزرگان بر بورس پیش بینی بازار سهام 19 مهر/ریز موج های صعودی بورس را جدی نگیرید

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1159880/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مدیرکل بنیاد کرمانشاه: خانواده های شاهد و ایثارگر سفیران فرهنگی نظام اند

موافقت وزیر کشور با 3 درخواست اقتصادی و اشتغال‌زایی استاندار بوشهر

ورود بیش از 10 هزار راس دام در روز عید قربان/ تشدید نظارت‌ها در جایگاه‌های عرضه

بازار خودرو در سراشیبی/ ریزش 25 درصدی قیمت خودروهای داخلی

ببینید | نخستین مناظره انتخاباتی امروز با موضوع مسائل اقتصادی برگزار می‌شود

مبارزه با اژد‌های هفت سر نیاز به رئیس‌جمهور پاکدست دارد

خبر مهم درباره بورس؛ دامنه نوسان تغییر می‌کند

خبر مهم برای مالکان و مشاوران املاک

پیش‌بینی جدید رییس اتحادیه طلا درباره قیمت‌ها

تداوم فعالیت پایانه های مرزی پرویزخان و خسروی در ایام عید قربان برای مبادلات تجاری و اقتصادی

پس پشت وعده های انتخاباتی / منت گذاشتن سر مردم برای یک تکه گوشت بسیار توهین آمیز است

روند کاهشی نرخ اخزا ادامه دارد

سیدحسن خمینی: کشور از مشکلات شدید اقتصادی رنج می‌برد

اظهارات اقتصادی 5 نامزد ریاست جمهوری در روز هفتم رقابت‌ها

دامنه نوسان بورس از 9 تیرماه به 6 درصد تغییر می کند

10 پرسش بخش خصوصی از نامزدهای ریاست جمهوری

تجار و فعالان اقتصادی ارسال محموله های صادراتی به مرز پرویزخان را مدیریت کنند

پرویز امینی: مردم به کاندیدایی رأی می‌دهند که زندگی اقتصادی‌شان را «تغییر» دهد /رادیکالیسم تحریم خواهی باعث کاهش مشارکت سیاسی شده است

3میلیارد ساعت هدر رفت تحصیل دختران افغان در هزارمین روز حکومت طالبان / یونیسف هشدار داد

رشد اقتصادی پایدار به راحتی امکان‌پذیر نیست

پیروزی اقتصادی انگلیس

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در روز هفتم تبلیغات تلویزیونی چه گفتند؟

پس پشت وعده‌های انتخاباتی؛ منت گذاشتن سر مردم برای یک تکه گوشت بسیار توهین آمیز است

برد اقتصادی سه‌شیرها؛ همان ضربه سر بلینگل برای پیروزی کافی بود / عکس

ویدیو/ اظهارات سعید جلیلی در برنامه میزگرد اقتصادی از شبکه یک سیما

دلیل ورشکستگی هپکو بعد از خصوصی سازی به روایت جلیلی و دانش جعفری

رسانه عبری: فرار سرمایه گذاری‌ها از اسرائیل ادامه دارد

ایجاد شهرک رهایشی برای سیلاب‌زدگان در افغانستان

روستاییان جایگاه ویژه‌ای در نظام اقتصادی کشور دارند

جلیلی: شعار باید عصاره برنامه‌ای باشد / انضباط مالی اولویت است

دولت باید برای همه مردم زمینه نقش‌آفرینی را فراهم کند

جلیلی: مردم سوال دارند راه حل‌های اقتصادی مطرح شده چرا‌ محقق نشده است

جلیلی:١١ سال مطالعه کردم و کتاب های زیادی خواندم /جلیلی چه وعده‌ای داد؟

جلیلی: باید ساز و کاری برای حاکمیت ریال داشته باشیم تا ارزش پول ملی را حفظ کنیم

جلیلی: شعار باید عصاره برنامه‌ای باشد

جلیلی: برنامه خود را بر اساس مطالعات 11 ساله و کتاب‌های زیادی که در اقتصاد خوانده‌ام، ارائه کردم

میزگرد اقتصادی با حضور «جلیلی» آغاز شد

آغاز میزگرد اقتصادی جلیلی

برنامه «میزگرد اقتصادی» با حضور سعید جلیلی آغاز شد

جلیلی در میزگرد اقتصادی به سوالات کارشناسان پاسخ می‌دهد

تولید فرش های دستباف جهان دراین کارگاه قالیبافی

جلیلی: دولت باید برای همه مردم زمینه نقش‌آفرینی را فراهم کند

آخرین اظهار نظر درباره‌ی زمان واریز معوقات فروردین بازنشستگان کارگری

ماجرای مشهورترین فیل در تاریخ

دستور جلوگیری از افزایش بی‌ضابطه قیمت‌ها

ایجاد قوانین خلق‌الساعه چالش‌ساز است

فعال شدن جایگاه‌های عرضه دام در پایتخت

خبر جدید از مالیات طلا

پلیس گمرک در اصفهان راه‌اندازی می‌شود

13 هزار میلیارد ریال در حساب دستگاه های اجرایی خراسان جنوبی است

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی