بازار آریا

آخرين مطالب

الهام‌‌‌بخشی صنعتی در غبار حوادث اقتصاد ايران

  بزرگنمايي:

بازار آریا - محمدحسین بابالو هرچند دوران پرتنشی را سپری می‌‌‌کنیم ولی شواهد امر نشان می‌‌‌دهد که تغییر خاصی در رویکرد مدیریتی کشور حاصل نشده بلکه برخی امور با شتاب بیشتری در حال انجام است. توجه به ‌سازوکاری برای حل و فصل ارزهای اخذ‌شده با نرخ ترجیحی در سال‌‌‌های ابتدایی تحریم همچنین توجه به واردات از مسیر تولیدکننده با محوریت مواد اولیه دو رویکردی است که در روزهای اخیر بدنه اجرایی وزارت صمت عملیاتی کرده که نشان از واقع‌‌‌بینی در شرایط پیچیده فعلی دارد.
اینکه ناترازی ارزی جدی است و این واقعیت را می‌توان از تغییر در رقم صادرات و واردات در سال گذشته ارزیابی کرد احتمالا موجب شده تا دولت به این سمت متمایل شود و اگرچه در نگاه اول انتقادات بسیاری را در بر دارد ولی این ذهنیت را در ذات خود نهفته دارد که گویی گام به گام از سمت دلار مبادله‌‌‌ای قرار است فاصله بگیریم. البته این یک گمانه‌‌‌زنی بیشتر نیست ولی مسیری است که در نهایت در اغلب دولت‌‌‌ها تعقیب شده و تنها زمان رسیدن آن و شرایط پیرامونی داخلی و جهانی آن متفاوت بوده است. اینکه دولت حتی در تنش‌‌‌هایی از این قبیل هنوز سکاندار راهبری استراتژیک اقتصادی خود است را باید قدر دانست آن‌‌‌هم در شرایطی که شتاب تصمیمات حتی افزوده شده است. این روند احتمالا ماه‌‌‌ها طول خواهد کشید یعنی تناقض‌‌‌ها و ذهنیت‌‌‌های متفاوت و تغییر در بدنه مدیریتی هفته‌‌‌ها شاید ماه‌‌‌ها زمان نیاز دارد و بهتر است با عدم‌قطعیت‌‌‌های فعلی خو بگیریم. در این شرایط ساده‌‌‌ترین کار حفظ وضعیت فعلی و مدیریت اوضاع بر اساس داشته‌‌‌ها و استمرار اوضاع کنونی است و کمتر کسی به سرمایه‌گذاری جدید یا فعالیت‌‌‌های انفجاری و توسعه‌‌‌ای در رویکردهای تولیدی و صنعتی همت می‌‌‌کند که در نگاه اول صحیح به نظر می‌رسد ولی این همه ماجرا نیست.
در جهان امروز تنش‌‌‌های بسیاری وجود دارد از رخدادهای ژئوپلیتیک تا تنش‌‌‌های آب و هوایی و زیست‌‌‌محیطی تا جایی که یک دوران غیرقابل پیش‌بینی در ارکان جهانی رقم خورده است. این وضعیت برای بسیاری از شرکت‌های بزرگ در جهان درد‌آور بوده و هنوز این روند ادامه دارد حتی امکان تعمیق این تنش‌‌‌ها وجود دارد. اگرچه در کشور یا رسانه‌‌‌‌‌‌های نزدیک به ما خط خبری مشخص است ولی نگاهی به جهان نشان می‌‌‌دهد که تنش بین آمریکا و چین در خصوص تایوان افزایش یافته و مشخص نیست که تا کجا ادامه خواهد یافت. این چنگ و دندان نشان دادن‌‌‌ها سال‌‌‌هاست که مسبوق به سابقه نبوده و استمرار آنها خوشایند اقتصاد نیست. افزایش ذخایر استراتژیک نفت خام و فرآورده‌‌‌ها در چین نیز رکن دیگری است که می‌تواند سومین گام جمع‌‌‌آوری‌‌‌ها در سال‌‌‌های اخیر باشد؛ اول جمع‌آوری ماسک در آغاز همه‌گیری کرونا، دوم جمع‌آوری غله در اوایل جنگ اوکراین و سپس جمع‌‌‌آوری نفت و فرآورده‌‌‌ها همگی توسط چین. این رفتارها اگرچه حالت احتیاطی دارد ولی بهتر است به آنها توجه کنیم. در هر حال با جهانی روبه‌‌‌رو هستیم با پتانسیل تنش‌‌‌های جدی و عجیب که هر کدام برای تغییر ‌سازوکارهای اقتصادی کفایت می‌‌‌کند. اما در این اوضاع الزاما قرار نیست شرایط برای واحدهای تولیدی رو به وخامت بگذارد. هر واحد صنعتی با‌سابقه‌‌‌ای شرایط بازار خود را بهتر از هر کس دیگری می‌‌‌داند و اگر حدس بزند که می‌تواند در این آشفته‌‌‌بازار به فعالیت خود ادامه دهد حتی کورسویی از امید را مشاهده کند، احتمالا روزهای خوبی را در پیش خواهد داشت. در این شرایط بهتر است بیشتر از تحلیل و پیش‌بینی، عمل کرد شاید موفقیت‌‌‌های بزرگی در لابه‌‌‌لای غبار حوادث در انتظار باشد.
زمانی برای شجاع‌‌‌ترها
اینکه تنش‌‌‌های مختلف اقتصادی، ریسک‌‌‌های سیستماتیک حتی سیاسی فعالیت‌‌‌های تولیدی در کشور را دستخوش تغییر قرار داده‌‌‌اند بر کسی پوشیده نیست ولی تاکنون روند توسعه صنعتی در بخش خصوصی ادامه یافته و در بسیاری از صنایع حتی از روند عمومی در جهان نیز فراتر رفته است که می‌توان به صنایع تکمیلی پتروشیمی یا صنایع فلزی اشاره کرد. این موارد یعنی این قبیل تنش‌‌‌ها اتفاق عجیبی برای صنایع به شمار نمی‌رود و بارها به شیوه‌‌‌های مختلف تجربه شده و باز هم به شیوه‌‌‌ای متفاوت احتمالا تجربه خواهد شد. این وضعیت دوگانه خطرناکی را اما به ذهن متبادر می‌‌‌سازد؛ آیا در این روزهای سخت که حتی وام گرفتن از بانک‌ها نیز اغلب در دسترس نیست می‌توان به فکر توسعه بود و باز هم در فرآیند پیشرفت گام برداشت یا بهتر است چند روزی به نظاره اوضاع بنشینیم و از نرخ بالای سود در بانک‌ها حتی بازار سرمایه بهره ببریم که در بسیاری از اوقات در درآمد صنعتی واحد بیشتر است؛ آن هم بدون مالیات یا هزینه‌‌‌های جانبی یا دردسرهای خاص. البته موجودی انبارها نیز بالاست و رکود به شدت آزاردهنده است. به جرات باید گفت تصمیم‌‌‌سازی در این شرایط بیش از همه به جسارت واحدهای صنعتی و بنگاه‌‌‌های اقتصادی بازمی‌گردد و بهتر است قطب‌‌‌نمای خود را با جسارت مدیریتی تنظیم کنیم؛ اگر از آن شجاعت برخوردار نیستیم بهتر است به نظاره اوضاع، رصد شرایط و زمان بازگشت به بازار فکر کنیم؛ شاید اوضاع این‌‌‌گونه بهتر باشد.
--> اخبار مرتبط ضرورت اجرای پدافند غیرعامل در شرکت‌های خصوصی بندرشهیدرجایی مدل‌های جدید تسلا در راه است برنامه‌ریزی برای تولید 40 هزار دستگاه تراکتور ساخت نخستین کارگو هوشمند در کیش قیمت پلاتین صعودی می‌شود؟

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1159673/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پس پشت وعده‌های انتخاباتی؛ منت گذاشتن سر مردم برای یک تکه گوشت بسیار توهین آمیز است

برد اقتصادی سه‌شیرها؛ همان ضربه سر بلینگل برای پیروزی کافی بود / عکس

ویدیو/ اظهارات سعید جلیلی در برنامه میزگرد اقتصادی از شبکه یک سیما

دلیل ورشکستگی هپکو بعد از خصوصی سازی به روایت جلیلی و دانش جعفری

رسانه عبری: فرار سرمایه گذاری‌ها از اسرائیل ادامه دارد

ایجاد شهرک رهایشی برای سیلاب‌زدگان در افغانستان

روستاییان جایگاه ویژه‌ای در نظام اقتصادی کشور دارند

جلیلی: شعار باید عصاره برنامه‌ای باشد / انضباط مالی اولویت است

دولت باید برای همه مردم زمینه نقش‌آفرینی را فراهم کند

جلیلی: مردم سوال دارند راه حل‌های اقتصادی مطرح شده چرا‌ محقق نشده است

جلیلی:١١ سال مطالعه کردم و کتاب های زیادی خواندم /جلیلی چه وعده‌ای داد؟

جلیلی: باید ساز و کاری برای حاکمیت ریال داشته باشیم تا ارزش پول ملی را حفظ کنیم

جلیلی: شعار باید عصاره برنامه‌ای باشد

جلیلی: برنامه خود را بر اساس مطالعات 11 ساله و کتاب‌های زیادی که در اقتصاد خوانده‌ام، ارائه کردم

میزگرد اقتصادی با حضور «جلیلی» آغاز شد

آغاز میزگرد اقتصادی جلیلی

برنامه «میزگرد اقتصادی» با حضور سعید جلیلی آغاز شد

جلیلی در میزگرد اقتصادی به سوالات کارشناسان پاسخ می‌دهد

تولید فرش های دستباف جهان دراین کارگاه قالیبافی

جلیلی: دولت باید برای همه مردم زمینه نقش‌آفرینی را فراهم کند

آخرین اظهار نظر درباره‌ی زمان واریز معوقات فروردین بازنشستگان کارگری

ماجرای مشهورترین فیل در تاریخ

دستور جلوگیری از افزایش بی‌ضابطه قیمت‌ها

ایجاد قوانین خلق‌الساعه چالش‌ساز است

فعال شدن جایگاه‌های عرضه دام در پایتخت

خبر جدید از مالیات طلا

پلیس گمرک در اصفهان راه‌اندازی می‌شود

13 هزار میلیارد ریال در حساب دستگاه های اجرایی خراسان جنوبی است

فوری : فروش همستر کمبت در صرافی تبدیل با بهترین قیمت

افزایش 37 درصدی قیمت دام در آستانه عید قربان

سعید جلیلی در جمع تولیدکنندگان برتر

اقدامات تحول ساز در حوزه اقتصادی خراسان جنوبی

اگر پزشکیان رئیس جمهور شود، راه و رسمش چه می شود؟/ چهار تصمیم اساسی پزشکیان چیست؟

زاکانی: پشت‌بند آزادی به سبک غربی‌ها، فساد اقتصادی و سایر فسادهاست

یادگیری مهارت‌ها پیش نیاز ورود جوانان به بازار کار است

کف حقوق با همسان سازی چقدر می شود؟

لزوم رفع موانع اجرای قرارداد خط انتقال گاز ایران به پاکستان

گزارش اوجی از تازه‌ترین قراردادهای امضاشده در وزارت نفت

بنگاه‌هایی که سقف اجاره‌بها را رعایت نکنند جریمه می‌شوند

برنامه‌های اقتصادی پورمحمدی برای جهش تولید و بهبود معیشت مردم

رشد اقتصادی تحقق‌یافته در دولت سیزدهم بیش از پیش‌بینی صندوق بین المللی پول

تاکید مخبر بر تقویت روابط اقتصادی با رفع موانع همکاری‌های بخش خصوصی دو کشور

رویکرد اخذ مالیات از کسب و کارهای کوچک، تسهیل گرایانه باشد

دیپلمات‌بازی «جلیلی» در مواجهه با حجاب و فیلترینگ

ظرفیت پالایش نفت آمریکا برای دومین سال پیاپی افزایش یافت

میانگین رشد اقتصادی 3 سال فعالیت دولت سیزدهم 5.2درصد بوده است

شعله‌های گاز 5 روستای گنبدکاووس روشن شد

بررسی احداث واحدهای تولید بنزین از متانول در منطقه ویژه اقتصادی لامرد

میز خدمت در راستای بررسی مشکلات حقوقی جامعه ایثارگر خوزستان برگزار شد

ابرچالش‌های سینمای ایران

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی