بازار آریا

آخرين مطالب

چرا با ارزپاشی، معجزه ای در تولید خودرو رخ نداد خودرو

چرا با ارزپاشی، معجزه ای در تولید خودرو رخ نداد
  بزرگنمايي:

بازار آریا - در شرایطی برخی خودروسازان از عدم تخصیص ارز تولید و تامین قطعات و لوازم یدکی خودرو گلایه می‌کنند که بانک مرکزی با انتشار فهرست ارزبگیران نیمایی، میزان ارز خودرو را اطلاع‌رسانی کرد. تخصیص ارز به خودروسازان مونتاژی، تولیدکنندگان نیمه‌دولتی یعنی ایران‌خودرو و سایپا و همچنین واردات خودرو، سال گذشته با حواشی زیادی همراه بود.

طبق آمارهای ارائه‌شده از سوی گمرک، سازمان توسعه تجارت و همچنین بانک مرکزی، در شرایطی وزارت صمت برای خودروسازان خصوصی، سال گذشته ارزپاشی کرده که نیمه‌دولتی‌ها و وارداتی‌ها از این قافله عقب بودند.
گمرک در گزارشی در این زمینه اعلام کرد که ارز تخصیصی به خودروسازان مونتاژی در سال گذشته جمعا سه‌میلیارد و 163میلیون و 111هزار دلار بوده؛ این در شرایطی است که واردکنندگان در سال گذشته حدودا 11میلیون دلار ارز برای واردات 8هزار دستگاه خودرو از دولت دریافت کردند. پیش از این اعلام شده بود برای واردات خودرو در مجموع یک‌میلیارد دلار ارز در نظر گرفته خواهد شد. انتشار لیست 100 واردکننده نخست کشور از طرف گمرک در اوایل اردیبهشت 1403 نیز بیانگر آن است که 2.52میلیارد دلار به ایران‌خودرو و سایپا اختصاص یافته که از این میزان 1.71میلیارد دلار صرف محصولات ایران‌خودرو و 810 میلیون دلار نیز صرف محصولات سایپا شده است.
آنچه در لیست سازمان توسعه تجارت، گمرک و بانک مرکزی مبنی بر اعلام فهرست ارزبگیران مشترک است، قرار گرفتن خودروسازان در ابتدای هر یک از این لیست‌هاست. این بدان معناست که خودروسازان اعم از خصولتی‌ها و خصوصی‌ها در سرلیست ارزبگیران قرار دارند و وزارت صمت برای حل مشکلات تیراژ و بازار خودرو، تنها بر ارزپاشی در شرکت‌های خودروسازی تمرکز کرده بدون اینکه چالش‌ها و مسائل ریشه‌ای این صنعت را حل کند. هرچند خودروسازان نیمه‌دولتی که مجبور به اعمال قیمت‌های دستوری از سوی دولت هستند، با دریافت ارز نیمایی هم با ضرر و زیان مواجه شدند، بااین‌حال به نظر می‌رسد مونتاژی‌ها چندان از مسیر ارزپاشی سیاستگذار، ضرر نکردند.
جدا از ارزپاشی وزارت صمت در شرکت‌های مونتاژی خودرو، آنچه بیش از همه مورد توجه قرار می‌گیرد، تامین ارز خودرو از محل سامانه نیماست. در گزارش اخیر بانک مرکزی تاکید شده که سال گذشته 6میلیارد و 717میلیون دلار ارز برای واردات قطعات و لوازم یدکی خودرو پرداخت شده که از این میزان 4میلیارد و 294میلیون دلار از محل سامانه نیما تامین شده است.این بدان معناست که خودروسازان همراه با گلایه‌ای که از عدم تامین ارز از سوی دولت داشتند، کمتر از ارز اشخاص استفاده کرده و بیشتر ارز نیمایی دریافت کردند. بااین‌حال ایران‌خودرو و سایپا همراه با ارز نیمایی، تابع قیمت‌گذاری دستوری خودرو هستند اما شرکت‌های مونتاژی چندان از قیمت‌گذاری سازمان حمایت تبعیت نمی‌کنند.
شورای رقابت با توجه به انحصاری بودن بازار خودروهای مونتاژی سال گذشته برای اولین بار به قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی ورود کرد و بر این اساس در اواسط اردیبهشت پارسال قیمت 17 خودروی مونتاژی را مصوب و ابلاغ کرد. اما از آنجا که قیمت‌های مصوب خودروهای مونتاژی در اردیبهشت‌ماه بین 100 تا 800میلیون تومان کمتر از قیمت‌ کارخانه‌ای این خودروها بود؛ لذا قیمت‌های مصوب مورد انتقاد مونتاژکاران قرار گرفت و حتی از عرضه با این قیمت امتناع کردند. با این وجود وزارت صمت نسبت به لزوم اجرایی شدن قیمت‌های مصوب به صورت جدی تاکید داشت و حتی این خودروسازان را تهدید به برخورد تعزیراتی کرد. بنابراین پیرو جلساتی که وزارت صمت با مونتاژکاران در سال 1402 برگزار کرد، خودروسازان مونتاژی مکلف به اجرایی کردن قیمت‌های مصوب شدند اما با وجود قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی، هیچ مونتاژکاری خودرویی براساس قیمت‌های مصوب در اردیبهشت‌ماه عرضه نکرد.
دقیقا پس از دو ماه از اولین مرحله قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی توسط شورای رقابت، شورا در 17 تیرماه قیمت‌های مصوب جدید را اعلام کرد که براساس مصوبه جدید قیمت برخی خودروها افزایش یافت، اما پس از اعلام قیمت‌های جدید، خودروسازان مونتاژکار که در انتظار افزایش قیمت بودند، به متقاضیان خرید خودرو که پیش از این در سامانه عرضه یکپارچه خودرو ثبت‌نام کرده بودند فراخوان واریز وجه دادند که این مساله با انتقاد بسیاری از ثبت‌نام‌کنندگان همراه بود. در هر صورت آنچه مشخص است مونتاژی‌ها اگرچه ارز بیشتری هم از سیاستگذار دریافت کردند اما چندان به قیمت‌گذاری که مورد تایید سیاستگذار است، پایبند نیستند.
خودرو در سرلیست ارزبگیران
همان‌طور که عنوان شد در گزارش تجارت خارجی که ماهانه از سوی سازمان توسعه تجارت منتشر می‌شود خودرو در سرلیست ارزبگیران قرار دارد؛ این در شرایطی است که در فهرست گمرک و بانک مرکزی هم خودرو در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارد. تامین ارز برای خودروسازی به طور حتم برای حل مشکلات این صنعت پیگیری شده؛ این در شرایطی است که ارزپاشی تاکنون نتوانسته مسیری برای رفع چالش‌ها پیش پای خودرو قرار دهد.
اما هر زمانی که موضوع واردات خودروهای نو و کارکرده مطرح شده، سیاستگذار یا برخی مسوولان دولتی، نبود ارز را دلیل واردات قطره‌چکانی یا عدم ورود کارکرده‌ها خوانده‌اند؛ این در شرایطی است که برای تولید، چه در بخش نیمه‌دولتی یا خصوصی، این دلایل و استدلالات چندان توجیهی نداشته است. حالا در نظر بگیرید که تولید، بخش اعظمی از ارز نیمایی را به خود اختصاص داده و به‌رغم گلایه خودروسازان، آنها از ارز نیمایی بیشتر بهره برده‌اند تا ارز اشخاص.
بااین‌حال اگرچه با ارز نیمایی قیمت محصولات مونتاژی افزایش یافته، اما قیمت خودروهای دو خودروساز بزرگ کشور، یعنی ایران خودرو و سایپا، یک سال بیشتر است که فریز شده است.بر این اساس برخی اخبار هم حکایت از آن دارد که سیاستگذار خودرو به دلیل تبعات اجتماعی افزایش قیمت، به‌رغم موافقت شورای رقابت، تمایل چندانی به صعود قیمت کارخانه‌ای خودرو ندارد.بنابراین به نظر می‌رسد تخصیص ارز نیمایی به دو بخش خودروسازی کشور، یعنی خصوصی و خصولتی، با نتایج متفاوتی همراه بوده است.
همان‌طور که دیروز در گزارش بانک مرکزی تصریح شده بود، جزئیات ارز تخصیص‌یافته به وزارت صمت بیانگر آن است که برای واردات قطعات خودرو به صورتCKD معادل 3میلیارد و 766میلیون دلار ارز تخصیص یافته که از این میزان یک‌میلیارد و 672میلیون دلار از محل ارز اشخاص و 2میلیارد و 94میلیون دلار از محل سامانه نیما بوده است.همچنین برای واردات قطعات و لوازم یدکی خودرو 2میلیارد و 951میلیون دلار ارز تخصیص یافته که از این میزان 751میلیون دلار از محل ارز اشخاص و 2میلیارد و 200میلیون دلار از محل سامانه نیما بوده است.بنابراین در مجموع سال گذشته 6میلیارد و 717میلیون دلار ارز برای واردات قطعات و لوازم یدکی خودرو پرداخت شده که از این میزان 4میلیارد و 294میلیون دلار از محل سامانه نیما و 2میلیارد و 423میلیون دلار از محل ارز اشخاص تامین شده است.این نکته نیز قابل یادآوری است که سال گذشته نرخ دلار در سامانه نیما بین 38 تا 42 هزار تومان نوسان داشته است.
شهریور سال گذشته برخی از خودروسازان و قطعه‌سازان عنوان کردند که در پی محدودیت‌های ارزی، به صادرات اقلامی خارج از حوزه خودرو روی آورند. حتی در این زمینه «دنیای اقتصاد» گزارشی ارائه کرده بود مبنی بر اینکه دولت فهرستی را از کالاهای مختلف، از جمله محصولات پتروشیمی، قیر و حتی خشکبار به خودروسازان ارائه داده است تا آنها بتوانند این کالاها را صادر کرده و ارز مورد نیاز خود را تامین کنند. در هر صورت آنچه به عنوان نتیجه این گزارش می‌توان به آن اشاره کرد این است که اول اینکه ارزپاشی سیاستگذار خودرو در بخش خودرو تاکنون نتوانسته دردی از این صنعت دوا کند، چرا که اگر اصلاح قیمت انجام می‌شد دیگر نیازی به ارزپاشی نبود؛ و دوم اینکه دریافت‌کنندگان بیشترین ارز نیمایی، تاکنون نتوانسته‌اند با اهداف سیاستگذار در تنظیم بازار خودرو پیش بروند.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1159519/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قاضی‌زاده هاشمی و مشاورانش در میزگرد اقتصادی انتخابات چه گفتند؟

عشایر در تولید ملی نقش پدافند اقتصادی دارد

ویدیو/ اظهارات امیرحسین قاضی‌زاده در برنامه میزگرد اقتصادی از شبکه خبر

هدف ما ارتقا معیشت خانوار است | در دهه 90 رشد اقتصادی ما نزدیک به صفر بود | باید بازار اقتصادی 80میلیونی را به یک بازار 700میلیونی ارتقا دهیم

کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در روز ششم تبلیغات تلویزیونی چه گفتند؟

هدف ما ارتقا معیشت خانوار است | متاسفانه در دهه 90 رشد اقتصادی ما نزدیک به صفر بود

توضیح محسن رضایی درباره اجماع کاندیداها

زاکانی: سفره‌ها کوچک شده؛ فشار اقتصادی بر دوش مردم است

افشاگری مهم قالیباف علیه جلیلی

قاضی‌زاده هاشمی: هدف ما ارتقاء معیشت خانوار است

پورمحمدی: مردم به قول دادن ما بی‌اعتماد شده‌اند

فیلم/قاضی‌زاده هاشمی: ذره ذره ارز ترجیحی باید حذف شود

انتقاد قاضی‌زاده هاشمی از وضع حقوق کارمندان و کارگران

روایت پورمحمدی از حضور یک پیرزن‌ روستایی و دختر 7 ساله فوت کرده در پرونده پولشویی میلیاردی| دلیل ناکامی‌های پی در پی ما چیست؟

قاضی‌زاده هاشمی: رشد پایین اقتصادی به دلیل کاهش میزان سرمایه‌گذاری است

پورمحمدی: شکل برنامه هفتم داد می‌زند که نمی شود آن را درست اجرا کرد

حاشیه و متن انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم 27 خرداد

قاضی‌زاده هاشمی: حقوق کارمندان و کارگران به وسط ماه هم نمی‌رسد + فیلم

نمایش 4 فیلم کوتاه در پردیس سینمایی بهمن

کارگاه محمود کلاری در موزه سینما

پرونده سلامت محتوای شبکه خانگی در «کد»

جایزه ترایبکا 2024 برای انیمیشن ایرانی

پایان ممنوع‌التصویری سـازها در سـیما؟

افتخار؛ بالاتر از دایی بودن

نویر در کنار بوفون

مجازات دور زدن سقف قرارداد

عجیب‌ترین گزینه پرسپولیس!

تا مرد سخن نگفته باشد...

آگهی سی و سومین حراج شمش طلا

نرخ بهره بین‌بانکی کاهش یافت

شرایط صدور شناسه یکتا برای مجوزها

بهبود فروش خودرو در چین

تایید استاندارد 1100خودروی برقی

مقابله با خودروسازی دولتی

تولید خودرو در اردیبهشت گران‌تر شد

تولید نفت با سرمایه‌گذاری روس‌‌‌ها

استاندارد یورو برای بنزین کشور

تولید بنزین‌‌‌ در پالایشگاه نفت تهران

پایان 50 سال سلطه پترودلار

جزئیات تولید و واردات لاستیک اعلام شد

شکست طرح فرانسه برای بحران لبنان

نشست گروه7 زیرسایه جنگ غزه

چین در فهرست دشمنان گروه7

غفلت از ارزش اقتصادی آب

آدرس 200‌هزار مسکن حمایتی تهران کجاست؟

بازار - 1403/03/27

ضربه «پاول» به بازارها

مسیریابی سیاست‌های اقتصادی دولت چهاردهم

فشار بازارساز یا رکود انتخاباتی؟

نبض ETFها - 1403/03/27

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی