بازار آریا

آخرين مطالب

«دنیای‌اقتصاد» در گفت‏‌وگو با مقام مسوول در شهرداری پاسخ می‌دهد

کسری اتوبوس در پایتخت؛ چند دستگاه؟ اقتصاد ايران

کسری اتوبوس در پایتخت؛ چند دستگاه؟
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد- گروه مسکن و شهری : ناوگان اتوبوسرانی پایتخت بیش از 2 برابر آنچه در حال حاضر «اتوبوس فعال» در شهر دارد، به اتوبوس جدید نیاز دارد تا «سهم حمل‌ونقل عمومی از ترددهای درون‌‌شهری» در 1404 به سطح مناسب افزایش پیدا کند.
مهدی علیزاده مدیرعامل اتوبوسرانی شهر تهران در مورد وضعیت اتوبوس‌های پایتخت اعلام کرد، در سال 1402 شرکت واحد اتوبوسرانی در راستای اجرای برنامه‌ها و اهداف تعیین شده در قالب برنامه چهارم شهرداری تهران و همچنین بر اساس تمرکز سیاست‌ها و راهبردهای مدیریت شهری و وزارت کشور در موضوع نوسازی ناوگان غیر‌ریلی حمل‌ونقل عمومی شهر تهران تعداد 400 دستگاه که 97 دستگاه از محل تعهدات دولت و 303 دستگاه خرید‌های شهرداری تهران بود، انواع اتوبوس، مینی بوس، ون جانبازان و معلولان از محل تولیدات شرکت‌های داخلی خریداری و به ناوگان اضافه کرد. وی با بیان اینکه در حال حاضر شرکت واحد اتوبوسرانی تهران دارای بیش از 3003 دستگاه اتوبوس فعال در شبکه خطوط شهر تهران است، گفت: همچنین تعداد 1979 دستگاه از اتوبوس‌های موجود به دلیل فرسودگی و بالاتر بودن طول عمر آنها از سن فرسودگی خارج از رده محسوب شده و تعداد 266 دستگاه نیز به دلایل فنی در صف بازسازی و اورهال اساسی هستند.علیزاده در مورد چشم‌انداز و افق شرکت واحد برای تامین ناوگان موردنیاز تهران با اشاره به اینکه بر اساس نیازسنجی، شاخص‌ها و احکام تعیین شده در برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهرداری تهران در حوزه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی تا سال پایانی برنامه یعنی سال 1404، شهرداری تهران باید نسبت به افزایش ناوگان اتوبوسرانی به 7500 دستگاه فعال، از طریق خرید، تعمیرات و بازسازی از منابع شهرداری تهران، منابع دولتی و به‌ ویژه مشارکت بخش خصوصی تا پایان برنامه اقدام کند، افزود: در مورد اضافه شدن اتوبوس‌های نو به ناوگان اتوبوسرانی تهران باید بگویم که با اقدامات صورت پذیرفته و قرارداد‌های منعقد شده با خودروسازان، برنامه‌ریزی خرید و تامین بیش از 2909 دستگاه انواع اتوبوس دیزلی و برقی داخلی که 2540 دستگاه خرید شهرداری تهران و 369 دستگاه الباقی تعهدات وزارت کشور است و 2500 دستگاه اتوبوس برقی وارداتی، در دستور کار شرکت واحد اتوبوسرانی تهران است.
وی تاکید کرد: تحقق اهداف و برنامه‌های فوق الاشاره و ادامه روند نوسازی ناوگان تا دستیابی به اهداف تعیین شده منوط به تامین و تحقق منابع مالی و اعتبارات لازم در سال‌های آتی و نیز اجرای تعهدات از سوی دولت است.
علیزاده در پاسخ سوالی در مورد آخرین وضعیت قرارداد و تفاهم نامه خرید اتوبوس‌های چینی گفت: شهرداری تهران در راستای تسهیل در فرآیند اجرای تکالیف قانونی دولت و وفق مصوبات مجلس شورای اسلامی به منظور مدیریت و کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی در قالب ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و در راستای برقی‌سازی خودروها با اولویت تامین خودروهای حمل‌ونقل عمومی مبادرت به انعقاد قرارداد تجاری با طرف چینی به تعداد 2500 دستگاه اتوبوس به منظور تجهیز ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر تهران با استفاده از تامین مالی خارجی از طریق یک شرکت بین‌المللی به عنوان فاینانسور با همکاری بانک شهر و بانک مرکزی کرده است تا با پیشبرد تحویل‌گیری اتوبوس‌ها و همچنین اتوبوس‌های خریداری شده از تولیدکنندگان داخلی روند نوسازی و اجرای طرح‌های توسعه‌ای ناوگان تسریع و امکان پوشش کامل و با کیفیت تقاضاهای سفر درون شهری بیش از پیش فراهم شود. در رابطه با قرارداد چینی تضامین لازم از شرکت چینی اخذ شده و به محض تامین موضوعات مرتبط با خدمات پس از فروش و نهایی شدن واریز پیش پرداخت تحویل آغاز خواهد شد.
چرا اتوبوس چینی انتخاب شد؟
وی در پاسخ به این سوال که آیا اتوبوس ارزان‌قیمت چینی در شرایط توپوگرافی و اقلیمی تهران جوابگو است؟ گفت: در خصوص اتوبوس‌های خریداری شده جهت تجهیز خطوط بهره‌برداری شهر تهران قابل ذکر است به منظور انتخاب اتوبوس مناسب و موردنیاز طی سال‌های گذشته مطالعات و بررسی‌های گسترده‌ای توسط کارشناسان شرکت بر روی محصولات کلیه شرکت‌های معتبر خودرو‌ساز صورت پذیرفته و سعی شده از تجربیات حاصله از نیم قرن استفاده از انواع خودروهای حمل‌ونقل عمومی در ناوگان بهره‌گیری شود، به‌طوری که اتوبوس انتخابی بر اساس آخرین کیفیت و تکنولوژی ساخت خودرو در دنیا تولید شده و کلیه موارد فنی و امکانات موردنیاز در این خودروها بر اساس معیار‌های روز دنیا لحاظ شده و این اتوبوس‌ها یکی از بهترین و با کیفیت‌ترین اتوبوس‌های تولید شده در سطح جهان هستند و تمامی امکانات موردنیاز در جهت تامین امنیت و آسایش مسافرین اعم از سیستم تهویه مطبوع، امکانات ویژه معلولین و... را دارا هستند و طبق بررسی‌های به عمل آمده این اتوبوس‌ها در حال حاضر در تعداد زیادی از کلان‌شهرهای دنیا از جمله کشورهای خاورمیانه و اروپایی در دست بهره‌برداری هستند. علیزاده تاکید کرد: همچنین نیروی محرکه این اتوبوس‌ها دارای استراکچر جدید، پیشرفته و کارآمدتری نسبت به مدل‌های قبلی بوده و از مزایای عمده آن، علاوه بر انطباق کامل با سیستم انتقال نیرو، بالا بودن راندمان و عمر موتور و تامین‌کننده اهداف زیست محیطی است.
وی تاکید کرد: این اتوبوس‌های جدید با شرایط خطوط و آب و هوای تهران نیز منطبق خواهد بود و با عنایت به حساسیت‌های اعمال شده اعم از انتخاب یونیت‌ها، مشخصات فنی آنها و پروسه ساخت و تولید پیش‌بینی می‌شود اتوبوس‌های مذکور ضمن عمر کاری مدنظر، کاملا و 100‌درصد با شرایط خطوط بهره‌برداری مربوطه همخوانی داشته باشند، ضمن اینکه قبل از تحویل‌گیری انبوه اتوبوس‌های خریداری شده، مقرر شده ابتدا یک دستگاه به‌صورت نمونه تحویل ناوگان شهر تهران شده و با انجام آزمون‌های میدانی، اصلاحات احتمالی مدنظر استخراج و جهت لحاظ نمودن در محصولات به شرکت سازنده منعکس شوند. علیزاده با بیان اینکه شرایط ناشی از اعمال تحریم‌های خودرویی و بانکی همچنین متاسفانه تاکید و تمرکز برخی خودروسازهای داخلی به حداکثر سوددهی محصول تولیدی منجر به بالا رفتن قیمت خودروی تحویلی به مصرف‌کنندگان از جمله در مقوله خودروهای حمل‌ونقل عمومی شده و اطلاق کلمه اتوبوس ارزان‌قیمت چینی با توجه به شرایط کیفی آنها تحلیل صحیحی در این زمینه محسوب نشده، افزود: تامین اتوبوس با شرایط فنی و امکانات مدنظر و کیفیت لازم با قیمت حداقلی که از محل بیت المال تامین می‌شود نقطه قوتی برای شهرداری تهران تلقی می‌شود بنابراین توصیه می‌گردد. با این حال لازم است در زمینه کیفیت محصول و خدمات پس از فروش شرکت‌های خودروساز داخلی توجه و اقدام شود، تا شاهد رفع مشکلات موجود در این زمینه، که متوجه ناوگان‌های اتوبوسرانی سراسر کشور شده است، باشیم.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در خصوص نوسازی خطوط اتوبوسرانی یادآور شد: با دستور شهردار تهران، برخی از خطوطی که برای بخش خصوصی جذابیتی نداشت، راهبری و مالکیت آنها به شهرداری داده شد که بر این اساس راه‌اندازی مجدد 55 خط غیرفعال در منطقه غرب پایتخت نوسازی و با به‌کارگیری 166 دستگاه اتوبوس نو خریداری شده در خدمت شهروندان گرامی قرار گرفته است.
110 دستگاه در خطوط غرب تهران که غیرفعال بودند در مناطق 2، 5، 21 و 22 فعال شدند.
--> اخبار مرتبط هشدار جدی رییس شورای شهر تهران درباره تعداد بالای فوتی‌های کرونا در پایتخت شهرداری تهران: امروز مردم سوار مترو و اتوبوس نشدند برنامه‌ های شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوا تردد در پایتخت با شبکه سوم «بهشت» اتوبوس برقی چینی

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1155435/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هیچ وامی درقالب رونق تولید پرداخت نشد/بخش خصوصی شریک راهبردی دولت است نه پیمانکارش!

روزنامه‌های اقتصادی دوشنبه 31 اردیبهشت

مینی‌سریال «در انتهای شب» در شبکه نمایش خانگی

برپایی مراسم یادبود زهرا خوشکام

نمایش «جاده» فلینی در سینماتک خانه سینما

درگذشت استاد بزرگ کاشی‌کاری در 94سالگی

سنگ بزرگ انیمیشن‌سازی در ایران

احیای 395 واحد راکد تولیدی و صنعتی استان مازندران

نبود سرمایه در گردش، تولید در گلستان را ضعیف کرده است

ثبت 1120 شکایت از صنایع و مشاغل آلاینده در شیراز

چالش والدین در استفاده کودکان از هوش مصنوعی

تجربه هفته کاری 4 روزه در ایسلند

چهار گام تا رفع بی‏‏‌انگیزگی در محیط کار

روایت خرید کشتی و تشکیل بحریه (نیروی دریایی)

بلیت استقلال، پنج برابر نساجی!

دو بازی پایانی بدون VAR

آخرین تانگو برابر دیوار

سنگین‌ترین غرامت قطر

خوش به حالتان که نیسـتید !

دستور رئیس‌جمهور برای تدوین طرح حمایتی از فعالان فضای مجازی

ریسک‌های هوش مصنوعی «بینگ» بلای جان مایکروسافت شد

اینترنت کوانتومی در راه است

واردات 900 میلیون دلار موبایل لوکس در سال 1402

مجوز تملک 33 درصدی بانک اقتصاد نوین اخذ شد

شورای سیاستگذاری اطلاع‌رسانی صنعت بیمه راه‌اندازی خواهد شد

ذخیره‌‌‌سازی انرژی مبتنی بر باتری

کارنامه پسا 1400 «تجارت»

زنجیره فولاد - 1403/02/31

بازار فولاد - 1403/02/31

بازار آتی - 1403/02/31

رکوردشکنی تاریخی در بازار فلز سرخ

رشد یکپارچه قیمت پتروشیمی‌ها

رصدخانه ملی رفاه افتتاح شد

انتشار فهرست اقلام کالاهای دریافت‌کننده ارز در سال1402

مکانیسم اثرگذاری انتظارات بر تورم ترجیحی

اعلام حقوق ورودی خودروهای برقی و هیبریدی

نقشه راه جدید اسقاط خودرو

رونمایی از ارزبگیران نیمایی خودرو

ورود کانادا به جدال تعرفه خودرویی

انتقال گاز ترکمنستان به ترکیه

خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی تبریز - ارومیه

یک‏‏‏‏‌ بام و دو هوای گازی غرب

تامین کالاهای خصوصی، به بخش‌های خصوصی واگذار شود

قطر به‌مثابه یک« قدرت عاریه‌ای»

تئوری‌های توطئه شهروندان پاکستانی

مظنه آپارتمان «سن‌‌‌دار» در منطقه 5 تهران

75 ساختمان مشابه پلاسکو و متروپل در تهران

خلاف طرح تفصیلی تهران عمل می‌‌‌شود

5 اقتصاد برتر جهان در یک نگاه

اختلال اخبار بر تصویر واقعیت

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی