بازار آریا

آخرين مطالب

مقام ارشد IMF هشدار داد

سایه گسل‌های ژئوپلیتیک بر اقتصاد جهانی اقتصاد ايران

سایه گسل‌های ژئوپلیتیک بر اقتصاد جهانی
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد – گروه اقتصاد بین‌الملل : یک مقام ارشد صندوق بین‌المللی پول هشدار داد که اختلافات میان بلوک‌ اقتصادی غرب به رهبری ایالات متحده و بلوک متحدان چین، تجارت بین‌الملل و رشد اقتصاد جهانی را تهدید می‌کند.
به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، گیتا گوپینات، معاون اول مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول در سخنرانی خود در دانشگاه استنفورد گفت: رویدادهایی مانند همه‌گیری جهانی کرونا و حمله روسیه به اوکراین، روابط تجاری میان کشورها را به‌شدت مختل کرده‌اند؛ به‌طوری‌که این سطح از تنش‌ها از زمان جنگ سرد مشاهده نشده است. به گفته این اقتصاددان ارشد، تصمیم‌گیری درباره شرکای تجاری و سرمایه‌گذاری در سراسر جهان کاملا تحت تاثیر ملاحظات امنیت اقتصادی و دغدغه‌های مربوط به امنیت ملی قرار گرفته است و در نتیجه جریان یارگیری بین دو جبهه چین و آمریکا تشدید شده است.
گوپینات تاکید کرد: اگرچه تلاش برای تقویت تاب‌آوری اقتصادی لزوما بد نیست، اما روند فزاینده «ازهم گسیختگی» ممکن است منجر به تضعیف نظام قاعده‌مند تجارت جهانی و از بین رفتن دستاوردهای حاصل از تلاش برای «یکپارچه‌سازی» اقتصاد جهانی شود. تنش‌ها میان واشنگتن و پکن رو به افزایش است. آمریکا محدودیت‌های تجاری را بیشتر کرده و به بهانه دغدغه‌های امنیتی، تحریم‌های مختلفی علیه چین اعمال می‌کند. نگرانی‌ها درباره تحرکات چین در دریای چین جنوبی و رویکرد تهدیدآمیز پکن دربرابر تایوان، فضا را تیره‌تر کرده است. تشدید منازعات میان قدرت‌های اول و دوم اقتصاد جهان در صحنه بین‌الملل نیز منعکس شده است. داده‌هایIMF نشان می‌دهد که در سال‌های 2022 و 2023 بیش از 3000محدودیت تجاری جدید در سراسر جهان وضع شده است. تجارت میان این دو بلوک در مقایسه با تجارت درون بلوکی افت کرده است. اروپا، کانادا، استرالیا و نیوزیلند در بلوک آمریکا قرار دارند و متحدان چین، کشورهایی همچون روسیه، مالی، نیکاراگوئه و سوریه هستند.
از زمان آغاز بحران اوکراین، تبادلات تجاری میان این دو بلوک حدود 12درصد و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) 20درصد تقلیل یافته است. به‌عنوان مثال، جذب سرمایه خارجی به چین در بحبوحه تشدید تنش‌ها با غرب، به‌شدت با مشکل مواجه شده و جریان ورودی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به چین در سه‌ماه اول2024 در مقایسه با بازه مشابه سال پیش از آن، 26درصد کاهش پیدا کرده است.
اثر بالقوه
به اعتقاد معاون اول IMF، اگرچه «ازهم‌گسیختگی» اقتصادی هنوز به سطح دوران جنگ سرد نرسیده است، اما «اثر بالقوه» این تنش‌ها با توجه به وابستگی بیشتر اقتصاد جهانی به تجارت در دنیای امروز، شدیدتر خواهد بود.
براساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، اگر این اختلافات حل نشود، در بدترین سناریو، هزینه اقتصادی این شکاف برای تولید ناخالص داخلی جهانی می‌تواند افتی تا 7درصد باشد و درصورت مدیریت این تنش‌ها می‌توان کاهش تولید ناخالص جهانی را به 0.2درصد محدود کرد.
این نهاد معتبر همچنین هشدار می‌دهد که کشورهای کم‌درآمد به‌دلیل وابستگی به واردات محصولات کشاورزی و نیاز به جذب سرمایه خارجی از اقتصادهای پیشرفته‌تر، بیشترین آسیب را از این جریان متحمل خواهند شد. البته به گفته گوپینات، با وجود گسترش گسست در اقتصاد جهانی، نسبت ارزش کل کالاهای دادوستدشده در دنیا به تولید ناخالص داخلی جهانی طی دو دهه گذشته تقریبا باثبات بوده است.یکی از دلایل این ثبات آن بوده است که اثر این «ازهم‌گسیختگی» به‌وسیله کشورهای بی‌طرف که به هیچ‌کدام از دو بلوک اقتصادی مذکور تعلق ندارند، مانند مکزیک و ویتنام، تلطیف شده است. این کشورها در واقع به مسیرهای جایگزینی برای جریان تجارت و سرمایه در دنیا تبدیل شده‌اند. مقام ارشد صندوق بین‌المللی پول تاکید می‌کند که این کشورهای مستقل می‌توانند با استفاده از توان اقتصادی و دیپلماتیک خود، نقش بزرگ‌تری در صیانت از یکپارچگی اقتصاد جهانی ایفا کنند.
--> اخبار مرتبط ریسک جنگ بر اقتصاد منطقه چشم‌‌‌انداز روشن شارژ رفاه با دورکاری کارخانه‌ای به وسعت یک جهان افق پرچالش صنعت ایران

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1155433/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دقیقه‌های نفس‌گیر/برای سیدابراهیم رئیسی/رابطه ثبات بازار و امنیت روانی

چالشی به اسم «الگو»

هیچ وامی درقالب رونق تولید پرداخت نشد/بخش خصوصی شریک راهبردی دولت است نه پیمانکارش!

روزنامه‌های اقتصادی دوشنبه 31 اردیبهشت

مینی‌سریال «در انتهای شب» در شبکه نمایش خانگی

برپایی مراسم یادبود زهرا خوشکام

نمایش «جاده» فلینی در سینماتک خانه سینما

درگذشت استاد بزرگ کاشی‌کاری در 94سالگی

سنگ بزرگ انیمیشن‌سازی در ایران

احیای 395 واحد راکد تولیدی و صنعتی استان مازندران

نبود سرمایه در گردش، تولید در گلستان را ضعیف کرده است

ثبت 1120 شکایت از صنایع و مشاغل آلاینده در شیراز

چالش والدین در استفاده کودکان از هوش مصنوعی

تجربه هفته کاری 4 روزه در ایسلند

چهار گام تا رفع بی‏‏‌انگیزگی در محیط کار

روایت خرید کشتی و تشکیل بحریه (نیروی دریایی)

بلیت استقلال، پنج برابر نساجی!

دو بازی پایانی بدون VAR

آخرین تانگو برابر دیوار

سنگین‌ترین غرامت قطر

خوش به حالتان که نیسـتید !

دستور رئیس‌جمهور برای تدوین طرح حمایتی از فعالان فضای مجازی

ریسک‌های هوش مصنوعی «بینگ» بلای جان مایکروسافت شد

اینترنت کوانتومی در راه است

واردات 900 میلیون دلار موبایل لوکس در سال 1402

مجوز تملک 33 درصدی بانک اقتصاد نوین اخذ شد

شورای سیاستگذاری اطلاع‌رسانی صنعت بیمه راه‌اندازی خواهد شد

ذخیره‌‌‌سازی انرژی مبتنی بر باتری

کارنامه پسا 1400 «تجارت»

زنجیره فولاد - 1403/02/31

بازار فولاد - 1403/02/31

بازار آتی - 1403/02/31

رکوردشکنی تاریخی در بازار فلز سرخ

رشد یکپارچه قیمت پتروشیمی‌ها

رصدخانه ملی رفاه افتتاح شد

انتشار فهرست اقلام کالاهای دریافت‌کننده ارز در سال1402

مکانیسم اثرگذاری انتظارات بر تورم ترجیحی

اعلام حقوق ورودی خودروهای برقی و هیبریدی

نقشه راه جدید اسقاط خودرو

رونمایی از ارزبگیران نیمایی خودرو

ورود کانادا به جدال تعرفه خودرویی

انتقال گاز ترکمنستان به ترکیه

خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی تبریز - ارومیه

یک‏‏‏‏‌ بام و دو هوای گازی غرب

تامین کالاهای خصوصی، به بخش‌های خصوصی واگذار شود

قطر به‌مثابه یک« قدرت عاریه‌ای»

تئوری‌های توطئه شهروندان پاکستانی

مظنه آپارتمان «سن‌‌‌دار» در منطقه 5 تهران

75 ساختمان مشابه پلاسکو و متروپل در تهران

خلاف طرح تفصیلی تهران عمل می‌‌‌شود

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی