بازار آریا

آخرين مطالب

دست انداز بی‌ثباتی در اشتغال زنان اقتصاد ايران

  بزرگنمايي:

بازار آریا - الناز ذهبی/پژوهشگر حوزه زنان سهم زنان از رکود اقتصادی تاثیر بسزایی در سرنوشت شغلی و مادری آنها دارد. طی سال‌های اخیر به صورت مستمر به موانع زنان شاغل در فرزندآوری پرداخته شده است. پیشنهادهایی مانند توسعه مهدهای دولتی، افزایش یارانه‌ها، وام‌های فرزندآوری و... مواردی بوده که مدام به عنوان راه‌حل‌های روبنایی و مقطعی مورد توجه قرار گرفته و به ریشه زیربنایی آن، یعنی ساختار اقتصادی ضعیف، توجه چندانی نشده است. بنابراین طبیعی است که اکثر تحلیل‌ها در این زمینه با شکست مواجه شوند، چراکه به این امر که کدام گروه نیروی کار از نظر اقتصادی تاثیرپذیرند توجهی ندارند. در اکثر تحلیل‌های مربوط به وضعیت زنان، نقش اقتصاد در فرزندآوری نه‌تنها کوچک که بعضا انکار هم می‌شود. این مولفه که تعداد فرزندان در طبقه سرمایه‌دار ایرانی محدود و در فقرا بالاست، همواره توجیهی بر عدم نقش اقتصاد در فرزندآوری بوده و سبب شده به این مساله عمدتا از بعد فرهنگی یا طرح‌های تشویقی مالی و سطحی پرداخته شود.
در صورتی‌که وضعیت زنان ایرانی نشان می‌دهد خلاف تحلیل‌های موجود، نقش اقتصاد در سرنوشت مادری زنان تحصیل‌کرده و طبقه متوسط در تلاقی با اشتغال بسیار مهم است. جامعه از قشرهای متفاوت و طبقات گوناگون اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تشکیل شده و تحلیل یک‌جانبه برای همه قشرهای جامعه بدون در نظر گرفتن مختصات طبقه‌ای نمی‌تواند به شناخت درست از مساله و در امتداد آن به حل موضوع منجر شود.
فرزندآوری تنها به انتخاب‌های شخصی زنان مربوط نیست، بلکه نتیجه طیف وسیعی از گزینه‌های ساختاری مسلط بر بازار، سیاست‌های اجتماعی، ارزش‌های فرهنگی، مسوولیت‌های مادری، احتیاجات کودکان و شبکه‌های خویشاوندی و اجتماعی است. رشد اشتغال یکی از مهم‌ترین راه‌های کاهش فقر شمرده می‌شود. با این وجود، زنان در بازار کار فعالیت کمتری دارند و نرخ بیکاری در آنها بالاتر است. در دهه اخیر ما مدام با اصطلاح «زنانه‌شدن فقر در ایران» از سمت جامعه‌شناسان مواجه بوده‌ایم. در کنار بیکاری، یکی از دلایل اصلی به دام افتادن زنان در چرخه فقر این است که آنها در مشاغلی به کار گرفته می‌شوند که حقوق کمتری می‌پردازند و به طور عمده در بخش‌ها و صنایعی با قدرت اقتصادی کمتر استخدام می‌شوند که سبب تولید شکاف دستمزد است. همچنین عوامل مختلف اقتصادی و اجتماعی زنان را به سمت مشاغل یقه‌صورتی هدایت می‌کند که از نظر ثبات شغلی و درآمدی جایگاه متزلزل و مقطعی دارند.
طبق داده‌های سال گذشته آمار مرکز ایران، در زمستان 1402 سهم جمعیت بیکار فارغ‌التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران 39.0درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان بالاتر است. در ایران میزان مشارکت اقتصادی زنان در سال 1402 به 14درصد رسید که نسبت به سال گذشته یک‌درصد رشد داشته است، اما تنها یک‌درصد از میزان مشارکت اقتصادی زنان در سال 1355 بیشتر است. در سال 1402 ایران از حیث مشارکت اقتصادی زنان در بین 146 کشور، رتبه 144 را داشته و نرخ بیکاری زنان تحصیل‌کرده به 60درصد می‌رسد. این در حالی است که زنان ایرانی عملکرد موفقیت‌آمیزی را در زمینه تحصیل و ورود به دانشگاه‌ها داشته‌اند، اما در مشارکت اقتصادی بی‌بهره بوده‌اند. بی‌ثباتی اقتصادی یک پدیده چندوجهی است که معمولا به وضعیت تهدید امنیت یا وجود ریسک ارتباط دارد. باید بین بی‌ثباتی درآمد از یک سو و بی‌ثباتی شغلی از سوی دیگر تمایز قائل شد. بی‌ثباتی درآمد به عدم توانایی تضمین درآمد کافی مربوط می‌شود و معمولا اندازه‌گیری آن برحسب مجموع درآمد پایینی است که حاصل جمع حقوق و منابع دیگر است.
بی‌ثباتی شغلی به وضعیت شغلی اشاره دارد که نامطمئن، غیرقابل پیش‌بینی و پرخطر است. طی یک دهه اخیر با توجه به نوسانات شدید اقتصادی، زنان ایرانی با هر دو نوع بی‌ثباتی شغلی و درآمد مواجه بوده‌اند. حتی زنان خانه‌دار نیز در نتیجه سخت‌تر شدن شرایط اقتصادی، تغییرات بازار و مکفی نبودن درآمد یا ازکارافتادگی همسر با بی‌ثباتی درآمد درگیر شده‌اند و امروز می‌بینیم که این گروه نیز با رجوع به مشاغل غیررسمی مانند فروش اینترنتی، دست‌فروشی مترو و تولیدات خانگی سعی در بهبود اوضاع دارند. رشد پدیده زوجین بدون فرزند نخستین بار در جهان در دهه 1980 و هم‌زمان با رکود بزرگ اقتصادی، بیکاری بالا، تورم، نرخ بهره بالا و آشفتگی اقتصادی نمود پیدا کرد.
همچنین تحقیقات جهانی نشان می‌دهند که تصمیم به فرزندآوری بر اساس ارزیابی وضعیت اقتصادی افراد طی یک دوره زمانی طولانی‌تر است. و این امر نه تنها از بی‌ثباتی فعلی تاثیر می‌پذیرد، بلکه تحت‌تاثیر بی‌ثباتی که در گذشته تجربه شده است نیز قرار دارد. 1 نخست آنکه تجربه بی‌ثباتی در گذشته سبب می‌شود تا منابع اقتصادی کاهش یابد و اجازه ندهد تا افراد بتوانند یک زیرساخت مالی مناسب تشکیل دهند. دوم این مساله اعتماد‌به‌نفس افراد را در داشتن یک شغل باثبات و موفق در آینده کاهش می‌دهد.
آنهایی که بی‌ثباتی طولانی‌مدت را تجربه می‌کنند سرمایه انسانی کمتری را ذخیره کرده و زمانی که صاحب فرزند می‌شوند بیشتر با خطر بی‌ثباتی طولانی‌مدت در آینده روبه‌رو هستند. در چنین شرایطی زنانی که طی دهه‌های گذشته در معرض چنین آسیبی بوده‌اند در دوراهی انتخاب بین نقش مادری یا نقش فعال اقتصادی در خانواده قرار می‌گیرند. در تمام تحقیقات انجام‌یافته، تجربه داشتن مشاغل مقطعی یا کوتاه‌مدت در گذشته افراد، نرخ اولین فرزند در زنان را کاهش داده، در‌حالی‌که برای مردان به طور قطعی چنین نبوده است. 2 طبق تحقیقات زنانی که هم در گذشته و هم در زمان حال شغل باثباتی داشته‌اند بیشتر تمایل به مادرشدن دارند. 3
زمانی که بی‌ثباتی اقتصادی به امر ثابتی تبدیل می‌شود، قشری از جامعه بی‌ثباتی را هم در گذشته و هم در حال تجربه می‌کند. در همین راستا تحقیقات متعدد نشان می‌دهند زنانی که در گذشته از درآمد پایینی برخوردار بوده‌اند، نرخ زایمان اولین فرزند پایین‌تری دارند، در‌حالی‌که درصد زنانی که تنها در زمان حال درآمد پایینی دارند و تمایل به انتخاب مادری دارند بیشتر است. 4 این امر برای زنان طبقه فرودست بدین شکل تعریف نمی‌شود؛ چراکه ممکن است از فرزندآوری برای فراهم کردن معنای زندگی و به دست آوردن هویت اجتماعی و امنیت استفاده کنند.
در ایران مشکلات اقتصادی که از سال 87 آغاز و تاثیر همه جانبه آن از سال 90احساس شد، بسیاری از زنان را به تلاش برای بقا ناگزیر کرد. بنابراین مهم‌ترین جنبه موضوع این است که آیا سیاست‌های فعلی در جهت اشتغال زنان و ابزارهای آن تاثیر مثبتی در جهت رفع موانع زنان در بافت نابرابری‌های اجتماعی و جنسیتی در ایران امروز را دارند؟ طبق داده‌های مرکز آمار ایران، در سال 1393 نرخ تورم با کاهش 19درصدی به 15.6درصد رسید، در‌حالی‌که در سال 1402 نرخ تورم 43.6درصد اعلام شده است. افزایش میزان تورم طی یک دهه اخیر و کاهش درآمد سبب شده تا طبقه متوسط بیش از گذشته ضرورت اقتصادی ماندن در طبقه متوسط و دور ماندن از فقر را فهم کند. باید توجه کرد که بالا بودن نرخ تورم تنها عامل بی‌ثباتی نیست، چراکه ممکن است تورم صفر باشد، اما مردم قدرت خرید مایحتاج خود را نداشته باشند. بی‌ثباتی اقتصادی، فشار مالی و محدودیت منابع را افزایش می‌دهد.
زمانی که قشری از جامعه با بی‌ثباتی مواجه می‌شوند، کمبود منابع اقتصادی که به عنوان ضروریات فرزندپروری شمرده شده‌اند سبب می‌شود تا داشتن فرزند بسیار پرهزینه برآورد شود و بنابراین فرزندآوری را یا به تعویق انداخته یا از انتخاب‌های خود حذف کنند. پژوهشی که درباره بارداری و زایمان در تهران در سال 1400-1399 انجام شد، عوامل مهم دیگری را برگرفته از وضعیت اقتصادی نشان داد. 5
امتیازات کمکی زنان در ایران عمدتا به منابع سنتی، مانند کمک دیگر زنان فامیل اعم از مادربزرگ‌ها و خاله‌های نوزاد، مربوط بوده است. اما بالا رفتن سن ازدواج و در پی آن تولد نخستین فرزند در سن بالاتر والدین و در نتیجه بالا رفتن سن مادربزرگ‌ها و از کارافتادگی آنها نسبت به نسل قبلی خود، همچنین مهاجرت و جابه‌جایی خانواده‌ها سبب شده است زنان از حمایت سنتی نیز محروم شوند. یافته‌های ما در این تحقیق نشان می‌دهد که در مختصات طبقه متوسط ایران داشتن بیمه مناسب، مسکن، غذا، پوشاک، ورزش، مدرسه و سرگرمی نقش مهمی در فرزندآوری دارند.
بنابراین رشد راکد دستمزد واقعی، هزینه بالای مسکن، افزایش نابرابری و ضعف شبکه‌های تامین اجتماعی سبب تغییر تنظیم خانواده است. زنان مشارکت‌کننده در این پژوهش، ثابت بودن ناامنی اقتصادی را مهم‌ترین دلیل به تعویق انداختن بارداری، تک‌فرزندی و عدم داشتن فرزند عنوان کردند. طبق داده‌های مرکز آمار ایران در اسفند 1402، در گروه لبنیات، تخم‌مرغ و انواع روغن، بالاترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به شیرخشک، اساسی‌ترین کالای مصرفی نوزادان، با افزایش 6.0درصدی بوده است. در چنین شرایطی برای زنان طبقه متوسط که به دنبال ثبات و انعطاف اقتصادی هستند نداشتن فرزند انتخاب موجهی است.
چندین دلیل وجود دارد که این مساله روی زنان تاثیر متفاوتی با مردان دارد. طی دهه‌های اخیر وابستگی درآمد خانواده به درآمد هر دو زوج روند صعودی داشته است. اما در‌حالی‌که زنان حتی مجبور به انجام کارهای بی‌ثبات هستند، نقش انحصاری آنها به عنوان مراقب اصلی کودک تغییر چشم‌گیری نداشته است و هنوز از زنان بیشتر انتظار می‌رود تا ساعات کاری خود را کاهش دهند یا بعد از مادر شدن از بازار نیروی کار خارج شوند. بنابراین سود و زیان والد شدن در تصمیم زنان نقش مهم‌تری دارد و اجتناب از فرزندآوری پاسخی عملگرایانه برای حفظ استاندارد زندگی در دوره بی‌ثباتی است.
منبع:
1.Busetta et al.,2019; Ciganda, 2015; D.C van Wijk et al, 2022
2.Barbieri et al., 2015; Dupray & Pailhe, 2018; Pailhe & Solaz, 2012
3 & 4: Wijk et al, 2022
5. حیات اجتماعی جنین در زهدان نظام سلامت: مطالعات فرهنگی بارداری و زایمان، 1400، ذهبی
--> اخبار مرتبط تبعیض جنسیتی؛ مانع توسعه؟ آیا شغل شما در برابر هوش مصنوعی تاب می‏‏‌آورد؟ اثر بلندمدت تاریخ کلودیا گلدین کیست؟ جایزه به اهمیت انعطاف‏‏‌پذیری مشاغل برای زنان

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1155431/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چالشی به اسم «الگو»

هیچ وامی درقالب رونق تولید پرداخت نشد/بخش خصوصی شریک راهبردی دولت است نه پیمانکارش!

روزنامه‌های اقتصادی دوشنبه 31 اردیبهشت

مینی‌سریال «در انتهای شب» در شبکه نمایش خانگی

برپایی مراسم یادبود زهرا خوشکام

نمایش «جاده» فلینی در سینماتک خانه سینما

درگذشت استاد بزرگ کاشی‌کاری در 94سالگی

سنگ بزرگ انیمیشن‌سازی در ایران

احیای 395 واحد راکد تولیدی و صنعتی استان مازندران

نبود سرمایه در گردش، تولید در گلستان را ضعیف کرده است

ثبت 1120 شکایت از صنایع و مشاغل آلاینده در شیراز

چالش والدین در استفاده کودکان از هوش مصنوعی

تجربه هفته کاری 4 روزه در ایسلند

چهار گام تا رفع بی‏‏‌انگیزگی در محیط کار

روایت خرید کشتی و تشکیل بحریه (نیروی دریایی)

بلیت استقلال، پنج برابر نساجی!

دو بازی پایانی بدون VAR

آخرین تانگو برابر دیوار

سنگین‌ترین غرامت قطر

خوش به حالتان که نیسـتید !

دستور رئیس‌جمهور برای تدوین طرح حمایتی از فعالان فضای مجازی

ریسک‌های هوش مصنوعی «بینگ» بلای جان مایکروسافت شد

اینترنت کوانتومی در راه است

واردات 900 میلیون دلار موبایل لوکس در سال 1402

مجوز تملک 33 درصدی بانک اقتصاد نوین اخذ شد

شورای سیاستگذاری اطلاع‌رسانی صنعت بیمه راه‌اندازی خواهد شد

ذخیره‌‌‌سازی انرژی مبتنی بر باتری

کارنامه پسا 1400 «تجارت»

زنجیره فولاد - 1403/02/31

بازار فولاد - 1403/02/31

بازار آتی - 1403/02/31

رکوردشکنی تاریخی در بازار فلز سرخ

رشد یکپارچه قیمت پتروشیمی‌ها

رصدخانه ملی رفاه افتتاح شد

انتشار فهرست اقلام کالاهای دریافت‌کننده ارز در سال1402

مکانیسم اثرگذاری انتظارات بر تورم ترجیحی

اعلام حقوق ورودی خودروهای برقی و هیبریدی

نقشه راه جدید اسقاط خودرو

رونمایی از ارزبگیران نیمایی خودرو

ورود کانادا به جدال تعرفه خودرویی

انتقال گاز ترکمنستان به ترکیه

خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی تبریز - ارومیه

یک‏‏‏‏‌ بام و دو هوای گازی غرب

تامین کالاهای خصوصی، به بخش‌های خصوصی واگذار شود

قطر به‌مثابه یک« قدرت عاریه‌ای»

تئوری‌های توطئه شهروندان پاکستانی

مظنه آپارتمان «سن‌‌‌دار» در منطقه 5 تهران

75 ساختمان مشابه پلاسکو و متروپل در تهران

خلاف طرح تفصیلی تهران عمل می‌‌‌شود

5 اقتصاد برتر جهان در یک نگاه

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی