بازار آریا

آخرين مطالب

روزنامه کویتی از دور جدید مذاکرات ایران و آمریکا خبر داد

بازگشت به محدودسازی تنش اقتصاد ايران

بازگشت به محدودسازی تنش
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد-گروه خبر : روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع بلندپایه مدعی شده است که ایران و آمریکا چهارشنبه هفته گذشته مذاکراتی را برای بازگشت به نسخه احیای برجام در یکی از کشورهای همسایه در جنوب خلیج‌فارس انجام داده‌اند که می‌توان آن را بازگشت به محدودسازی تنش عنوان کرد.
روزنامه الجریده کویت به نقل از منبع بلندپایه در شورای عالی امنیت ملی ایران مدعی شد، آمریکا و ایران چهارشنبه هفته گذشته دور جدیدی از نشست‌‌های امنیتی غیرمستقیم را در یکی از کشورهای حوزه خلیج‌‌فارس برگزار کرده و طی آن درباره راه‌‌های کاهش تنش‌‌ در منطقه و حمایت تهران از آتش‌‌بس در غزه در قبال احیای توافق نانوشته‌‌ای که پیش از این بین تهران و واشنگتن درباره توافق هسته‌‌ای حاصل شده بود، گفت‌‌وگو کردند.
بر اساس این گزارش، نشست چهارشنبه هفته گذشته به ارائه خواسته‌‌های هر یک از طرفین اختصاص داشته و هیچ نتیجه‌‌ای به همراه نداشت. صرفا هر یک از طرفین خواسته‌‌های طرف مقابل را بررسی و در نشست آینده در مکانی که بعدا بر سر آن توافق می‌شود، پاسخ خواهند داد. بر اساس گزارش روزنامه الجریده کویت که به شیطنت‌های رسانه‌ای معروف است و برخی از ادعاهای آن از سوی مقامات رد و تکذیب شده است، طرف آمریکایی به هیات ایرانی شرکت‌کننده پیشنهاد کرده به توافق قبلی که در سلطان‌‌نشین عمان حاصل شده بود، بازگردد.
توافقی که به اجرای مفاد همان توافق هسته‌‌ای قبل بدون اعلام بازگشت به آن تاکید دارد یعنی تهران باید متعهد به توقف غنی‌‌سازی اورانیوم در سطح بالاتر از 3.67‌درصد و رعایت مفاد مندرج در توافق سال 2015 شود و در مقابل، برخی تحریم‌‌ها علیه این کشور بدون اعلام رسمی تعلیق می‌شود. طرف آمریکایی از تهران درخواست کرده متحدان را برای توقف تنش به‌ویژه در دریای سرخ تحت فشار قرار دهد و از فرمول مصر برای آتش‌‌بس در غزه و پروژه آتش‌‌بس میان اسرائیل و حزب‌‌الله در جنوب لبنان حمایت کند. طرف آمریکایی به صورت غیرمستقیم از ایران خواسته است قبل از هرگونه توافقی بین طرفین، به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازرسی از تاسیسات هسته‌‌ای‌‌اش اجازه دهد. بنابر نوشته الجریده، «ایران نیز به طرف آمریکایی رسانده است که کاهش هرگونه تنش در منطقه مستلزم توقف حمایت‌‌های نامحدود آمریکا از اسرائیل و اتخاذ اقداماتی برای مهار تل‌آویو است.»
الجریده همچنین نوشت: «ایرانی‌‌ها از توافق برای توقف جنگ در غزه و هرگونه توافقی که مورد موافقت فلسطینی‌‌ها باشد، حمایت می‌کنند و در مورد جنوب لبنان هم به همین شکل است. ایران به آمریکا هشدار داده است که اگر اسرائیل بخواهد به جنوب لبنان حمله کند، ایران بیکار نخواهد نشست و برای شکست حمله اسرائیل هرکاری خواهد کرد. در مورد بازرسی از تاسیسات هسته‌‌ای نیز ایران به طرف آمریکایی رسانده است که گزارش‌‌های دقیقی به آژانس در خصوص تاسیسات هسته‌‌ای ارائه کرده است.»
شاید برخی از ادعاهای مطرح از سوی الجریده تا حدودی نزدیک به واقعیت باشد؛ به‌ویژه رد و بدل پیغام‌ها بین ایران و آمریکا بر سر لزوم محدودسازی تنش در سطح منطقه پس از هفت اکتبر و آغاز تهاجم نظامی اسرائیل به نوار غزه. اما ادعای الجریده درخصوص جزئیات این گفت‌وگو و تاکید بر بازگشت به نسخه قبلی برجام با واقعیت فاصله زیادی دارد.ناظر بر این گزاره که طبق توافق محدود شهریور ماه سال گذشته که ایران و آمریکا توانستند در ازای آزادسازی 7 میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی و آزادی گروگان‌های آمریکایی، به سمت محدودسازی تنش حرکت کنند. بر اساس این نقشه راه قرار بود که دو طرف با توجه به اتمسفر شکل گرفته از اواسط ماه اکتبر 2023 به سمت گفت‌وگوهای جدی‌تر برای احیای مذاکرات هسته‌ای حرکت کنند که رخداد 7 اکتبر این مسیر را دگرگون و آن را از دسترس خارج کرد.
به نظر می‌رسد بااهمیت دوباره مدیریت تنش و تبدیل آن به محدودسازی تنش، آمریکا تاکید دارد ابتدا مسائل منطقه‌ای و لزوم کاهش تنش‌ها مورد بحث قرار بگیرد و سپس مسائل فنی-پادمانی میان ایران و آژانس حل و فصل شود و سپس بر اساس این دو خروجی زمینه برای گفت‌وگوهای هسته‌ای شکل گیرد.
طبیعتا سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران برای شرکت در کنفرانس هسته‌ای در اصفهان و دیدار با مقامات ایرانی از جمله علی باقری کنی مسوول تیم مذاکره‌کننده ایران، در این راستا بوده و بر اساس پیشرفت مسائل فنی بین دو طرف، فضایی برای گفت‌وگوهای هسته‌ای در آینده نزدیک یا پس از انتخابات آمریکا فراهم شود.
--> اخبار مرتبط واکنش ایران به نقض آتش بس در غزه تفاهم موقت ایران و آمریکا دست نخورده باقی مانده است ترس و دلهره در کاخ السودانی رد و بدل پیام‌ها میان ایران و آمریکا نه مذاکره؛ نه تشدید تنش با ایران

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1155427/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هیچ وامی درقالب رونق تولید پرداخت نشد/بخش خصوصی شریک راهبردی دولت است نه پیمانکارش!

روزنامه‌های اقتصادی دوشنبه 31 اردیبهشت

مینی‌سریال «در انتهای شب» در شبکه نمایش خانگی

برپایی مراسم یادبود زهرا خوشکام

نمایش «جاده» فلینی در سینماتک خانه سینما

درگذشت استاد بزرگ کاشی‌کاری در 94سالگی

سنگ بزرگ انیمیشن‌سازی در ایران

احیای 395 واحد راکد تولیدی و صنعتی استان مازندران

نبود سرمایه در گردش، تولید در گلستان را ضعیف کرده است

ثبت 1120 شکایت از صنایع و مشاغل آلاینده در شیراز

چالش والدین در استفاده کودکان از هوش مصنوعی

تجربه هفته کاری 4 روزه در ایسلند

چهار گام تا رفع بی‏‏‌انگیزگی در محیط کار

روایت خرید کشتی و تشکیل بحریه (نیروی دریایی)

بلیت استقلال، پنج برابر نساجی!

دو بازی پایانی بدون VAR

آخرین تانگو برابر دیوار

سنگین‌ترین غرامت قطر

خوش به حالتان که نیسـتید !

دستور رئیس‌جمهور برای تدوین طرح حمایتی از فعالان فضای مجازی

ریسک‌های هوش مصنوعی «بینگ» بلای جان مایکروسافت شد

اینترنت کوانتومی در راه است

واردات 900 میلیون دلار موبایل لوکس در سال 1402

مجوز تملک 33 درصدی بانک اقتصاد نوین اخذ شد

شورای سیاستگذاری اطلاع‌رسانی صنعت بیمه راه‌اندازی خواهد شد

ذخیره‌‌‌سازی انرژی مبتنی بر باتری

کارنامه پسا 1400 «تجارت»

زنجیره فولاد - 1403/02/31

بازار فولاد - 1403/02/31

بازار آتی - 1403/02/31

رکوردشکنی تاریخی در بازار فلز سرخ

رشد یکپارچه قیمت پتروشیمی‌ها

رصدخانه ملی رفاه افتتاح شد

انتشار فهرست اقلام کالاهای دریافت‌کننده ارز در سال1402

مکانیسم اثرگذاری انتظارات بر تورم ترجیحی

اعلام حقوق ورودی خودروهای برقی و هیبریدی

نقشه راه جدید اسقاط خودرو

رونمایی از ارزبگیران نیمایی خودرو

ورود کانادا به جدال تعرفه خودرویی

انتقال گاز ترکمنستان به ترکیه

خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی تبریز - ارومیه

یک‏‏‏‏‌ بام و دو هوای گازی غرب

تامین کالاهای خصوصی، به بخش‌های خصوصی واگذار شود

قطر به‌مثابه یک« قدرت عاریه‌ای»

تئوری‌های توطئه شهروندان پاکستانی

مظنه آپارتمان «سن‌‌‌دار» در منطقه 5 تهران

75 ساختمان مشابه پلاسکو و متروپل در تهران

خلاف طرح تفصیلی تهران عمل می‌‌‌شود

5 اقتصاد برتر جهان در یک نگاه

اختلال اخبار بر تصویر واقعیت

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی