بازار آریا

آخرين مطالب

پالایشگاه آبادان به‌عنوان قطب صدور خدمات فنی - مهندسی به کشورهای همسایه انتخاب شد

عرضه بیش از 24 محصول متنوع پالایشگاه آبادان در بورس وزارت نفت

عرضه بیش از 24 محصول متنوع پالایشگاه آبادان در بورس
  بزرگنمايي:

بازار آریا - مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان از عرضه بیش از 24 محصول متنوع پالایشگاه آبادان در بازار بورس و سرمایه‌گذاری بیش از 2 میلیارد یورویی در گام دوم فاز 2 طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه نفت آبادان خبر داد و گفت: تأمین منابع مالی این پروژه، تا 2 ماه آینده عملیات اجرایی این پروژه آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرنگار شانا، حکیم قیم امروز (چهارشنبه، 19 اردیبهشت) در حاشیه نخستین روز برگزاری بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشستی با خبرنگاران اظهار کرد: تلاش کردیم برای اجرای تأکیدهای مقام معظم رهبری برای جلوگیری از خام‌فروشی، موتور پیشران ما جوانان متخصص و توانمند پالایشگاه بودند.
وی افزود: پس از مهار شیوع ویروس همه‌گیر کرونا با ناترازی بنزین روبه‌رو شدیم در پالایشگاه نفت آبادان تصمیم گرفتیم ناترازی را به حداقل برسانیم.
مدیرعامل پالایشگاه نفت آبادان تأکید کرد: پالایشگاه نفت آبادان با انواع نفت خام و واحدهای پرشمار پیچیده پالایشی و نیروهای متخصص توانستیم پیش از بهره‌برداری از فاز 2، بیشترین مقدار افزایش تولید بنزین را داشته باشمیم و از وزیر نفت نیز لوح سپاس گرفتیم.
قیم افزود: میزان ظرفیت پالایش امروز پالایشگاه امروز 520 هزار بشکه است، این در حالی است که ساخت یک پالایشگاه جدید 120 هزار بشکه‌ای نیاز به چندین میلارد دلار سرمایه گذاری و چندین سال زمان نیاز دارد.
پالایشگاه آبادان ناترازی گازوئیل کشور را رفع می‌کند
وی بیان کرد: پارسال با توجه به این که استفاده از نفت گاز به جای مازوت در نیروگاه‌ها را در کشور انجام دادیم، 2 میلیارد لیتر از این 3 میلیارد لیتر نفت‌گاز را پالایشگاه آبادان مازاد بر نیاز خود تولید کرد که نقشی بسزا در رفع ناترازی و جلوگیری از خروج چند میلیارد دلار ارز از کشور شد.
مدیرعامل پالایشگاه نفت آبادان اظهار کرد: تولید بنزین در سال 1400، 8.8 میلیون لیتر در روز بود که این عدد در سال 1401 به 11 میلیون لیتر در روز و در سال 1402 این مقدار به حداقل 15 میلیون لیتر در روز رسید که با تولید میلیاردها لیتر بنزین توانست ناترازی بنزین را به حداقل برساند.
سیرصعودی سوددهی پالایشگاه آبادان
قیم تأکید کرد: استفاده حداکثری از امکانات و افزایش ظرفیت تولید سبب شد که سود پالایشگاه نیز به مرور افزایش یابد، این در حالی بود که در سال 98 معادل 940 میلیون دلار زیان را شاهد بودیم و در سال 99، نیز تنها 16 میلیون دلار سوددهی داشتیم، در سال 1400، به سود 425 میلیون دلاری (معادل 10.5 همت) و در سال 1402 نیز به سود 12 همت دست یافتیم که البته این مقدار حداقل سود در سال 1402 بوده است.
وی به جذب و پرورش نیروهای مستعد با استفاده از روش‌های نو که به‌عنوان الگوی کشوری مورد استفاده قرار می‌گیرد، اشاره کرد و گفت: توانستیم بهترین نیروهای متخصص را جذب این واحد پالایشی کنیم.
افزایش تنوع محصولات پالایشی
مدیرعامل پالایشگاه نفت آبادان تصریح کرد: افزایش تنوع محصولات پالایشی و افزایش امکان تولید محصولات پالایشی از دیگر دستاوردهای ما بود؛ در سال 1400 همه محصولاتی که ما در بورس عرضه می‌کردیم، 11 محصول بود، امروز بیش از 24 محصول را در بورس عرضه می‌کنیم. در سال 1402 نیز مقام نخست در بورس کالا و انرژی را به خود اختصاص دادیم، در حالی که در سال 1400 جایگاهی در بازار بورس نداشتیم.
قیم گفت: همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان نیز مقام نخست قراردادهای بار نخست را در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و مقام شایانی نیز در وزارت نفت به دست آوردیم.
اختصاص 350 میلیارد تومان بودجه برای پروژه‌های مسئولیت اجتماعی
وی تأکید کرد: در سال‌های 1401 و 1402 بیش از 350 میلیارد تومان را به زمینه مسئولیت‌ اجتماعی ختصاص دادیم که سبب رضایتمندی مردم منطقه شده است، در زمینه جذب نیروی انسانی هم پارسال مقام نخست استان خوزستان را به دست آوردیم.
مدیرعامل پالایشگاه نفت آبادان بیان کرد: نوسازی معابر، پروژه‌های وسیع عمرانی در سطح شهر و تأمین بیش از 60 باب مدرسه در شهر آبادان از آن جمله بوده است.
انتخاب پالایشگاه آبادان به قطب صدور خدمات فنی - مهندسی به کشورهای همسایه
قیم گفت: در زمینه صدور خدمات فنی - مهندسی به کشورهای همسایه و صادرات فرآورده‌های نفتی به کشورهای همسایه نقش مهمی در کشور داشتیم که پیگیری بازسازی و نوسازی پالایشگاه‌های سوریه و عراق از آن جمله بوده است، در این زمینه به دستاوردهای مطلوبی رسیدیم که خوشبختانه از سوی وزارت نفت پالایشگاه آبادان به‌عنوان قطب صدور خدمات فنی - مهندسی به کشورهای همسایه انتخاب شده است و ما در این زمینه فعالیت‌های گسترده‌ای انجام دادیم.
وی با اشاره به صادرات گاز مایع از پالایشگاه نفت آبادان با دریافت مجوز صادرات این محصول گفت: این درآمد صرف پروژه‌های توسعه‌ای در پالایشگاه خواهد شد.
درآمد 20 میلیون دلاری صادرات گاز مایع
مدیرعامل پالایشگاه نفت آبادان بیان کرد: با نوسازی اسکله‌های قدیمی، برای نخستین بار در تاریخ 110 ساله پالایشگاه نفت آبادان، صادرات دریایی گاز مایع را آغاز کردیم و از شهریورماه گذشته به‌طور میانگین، ماهانه یک محموله یک هزار تنی گاز مایع را از دریا صادر کرده‌ایم، از دی‌ماه پارسال مجوز صادرات زمینی را نیز دریافت کردیم؛ از محل صادرات گاز مایع ماهانه 10 تا 20 میلیون دلار درآمد به دست آورده‌ایم.
آغاز عملیات اجرایی گام دوم فاز 2 طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان تا 2 ماه آینده
قیم گفت: از محل فروش محصولات مازاد بر سهمیه مصوب پالایشگاه (بیش از 430 هزار بشکه) این مجوز داده شد که تا سقف 470 میلیون یورو برای بخش دوم فاز 2 استفاده کنیم، بنابراین از محل فروش محصولات مازاد پالایشگاه آبادان، منابع بخش دوم فاز 2 را آغاز کنیم، امیدواریم حداکثر تا 2 ماه آینده، عملیات اجرایی این طرح بزرگ به ارزش 2 میلیارد یورو آغاز شود.
پالایشگاه آبادان ناترازی گازوئیل در کشور را حذف می‌کند
وی افزود: با راه‌اندازی واحد هیدروکراکر تا 2 ماه آینده و افزایش 4 میلیون لیتری ظرفیت تولید گازوئیل، در شرکت پالایش نفت آبادان، بخش ناترازی در بخش گازوئیل را به‌طور کامل رفع خواهیم کرد، در بنزین نیز تلاش کردیم با افزایش 4 میلیون لیتری تولید در سال 1402 و با طرح‌های ابتکاری در سال 1403، 2 میلیون لیتر دیگر به تولید بنزین خود اضافه کنیم و تولید روزانه بنزین را به 17 میلیون لیتر برسانیم.
طرح ارتقای کیفی نفت کوره پالایشگاه آبادان در دستور کار قرار گرفت
مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان گفت: امیدوار هستیم فاز 4 پالایشگاه آبادان که مربوط به اجرای طرح ارتقای کیفی نفت کوره این پالایشگاه است به موازات گام دوم فاز 2 اجرایی شود.
قیم بیان کرد: نوسازی واحدهای قدیمی با فناوری ایرانی مقدار آب پالایشگاه نفت آبادان را 50 تا 70 درصد کاهش خواهد داد.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1155393/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هیچ وامی درقالب رونق تولید پرداخت نشد/بخش خصوصی شریک راهبردی دولت است نه پیمانکارش!

روزنامه‌های اقتصادی دوشنبه 31 اردیبهشت

مینی‌سریال «در انتهای شب» در شبکه نمایش خانگی

برپایی مراسم یادبود زهرا خوشکام

نمایش «جاده» فلینی در سینماتک خانه سینما

درگذشت استاد بزرگ کاشی‌کاری در 94سالگی

سنگ بزرگ انیمیشن‌سازی در ایران

احیای 395 واحد راکد تولیدی و صنعتی استان مازندران

نبود سرمایه در گردش، تولید در گلستان را ضعیف کرده است

ثبت 1120 شکایت از صنایع و مشاغل آلاینده در شیراز

چالش والدین در استفاده کودکان از هوش مصنوعی

تجربه هفته کاری 4 روزه در ایسلند

چهار گام تا رفع بی‏‏‌انگیزگی در محیط کار

روایت خرید کشتی و تشکیل بحریه (نیروی دریایی)

بلیت استقلال، پنج برابر نساجی!

دو بازی پایانی بدون VAR

آخرین تانگو برابر دیوار

سنگین‌ترین غرامت قطر

خوش به حالتان که نیسـتید !

دستور رئیس‌جمهور برای تدوین طرح حمایتی از فعالان فضای مجازی

ریسک‌های هوش مصنوعی «بینگ» بلای جان مایکروسافت شد

اینترنت کوانتومی در راه است

واردات 900 میلیون دلار موبایل لوکس در سال 1402

مجوز تملک 33 درصدی بانک اقتصاد نوین اخذ شد

شورای سیاستگذاری اطلاع‌رسانی صنعت بیمه راه‌اندازی خواهد شد

ذخیره‌‌‌سازی انرژی مبتنی بر باتری

کارنامه پسا 1400 «تجارت»

زنجیره فولاد - 1403/02/31

بازار فولاد - 1403/02/31

بازار آتی - 1403/02/31

رکوردشکنی تاریخی در بازار فلز سرخ

رشد یکپارچه قیمت پتروشیمی‌ها

رصدخانه ملی رفاه افتتاح شد

انتشار فهرست اقلام کالاهای دریافت‌کننده ارز در سال1402

مکانیسم اثرگذاری انتظارات بر تورم ترجیحی

اعلام حقوق ورودی خودروهای برقی و هیبریدی

نقشه راه جدید اسقاط خودرو

رونمایی از ارزبگیران نیمایی خودرو

ورود کانادا به جدال تعرفه خودرویی

انتقال گاز ترکمنستان به ترکیه

خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی تبریز - ارومیه

یک‏‏‏‏‌ بام و دو هوای گازی غرب

تامین کالاهای خصوصی، به بخش‌های خصوصی واگذار شود

قطر به‌مثابه یک« قدرت عاریه‌ای»

تئوری‌های توطئه شهروندان پاکستانی

مظنه آپارتمان «سن‌‌‌دار» در منطقه 5 تهران

75 ساختمان مشابه پلاسکو و متروپل در تهران

خلاف طرح تفصیلی تهران عمل می‌‌‌شود

5 اقتصاد برتر جهان در یک نگاه

اختلال اخبار بر تصویر واقعیت

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی