بازار آریا

آخرين مطالب

اصلاحات ، راه برون رفت از بحران مهاجرت سرمایه های انسانی اقتصاد ايران

  بزرگنمايي:

بازار آریا - فاطمه تقوی رمضانی ؛ عصرایران - در عصر ارتباطات که ظهور اینترنت مرزهای جغرافیایی رو در نوردیده،جهانی شدن برسبک زندگی اثر می گذارد و فناوری های ارتباطی برنگرش های اجتماعی،‌ سیاسی اقتصادی و فرهنگی تاثیر می گذارد زیرا هنگامی که روابط اجتماعی بین مردم از سطح ملی به سطح جهانی گسترش می یابد ‌زمینه برای یکپارچه شدن جوامع ملی در یک جامعه جهانی فراهم می آید
درسالن انتظار مدعو منتظر زمان جلسه نشسته ام، چند نفر گرم صحبت در خصوص راه های دریافت ویزای تحصیلی و مهاجرت هستن، عمق شیفتگی سخنرانان از لحن صدا پیداست، این روزها مهاجرت نقل هر محفلی است! گویا،‌ رفتن مرهم ناامیدی است و به یک موضوع روز و یک اتکد اجتماعی و فرهنگی برای همه اقشار جامعه از نخبه، چهره، برخوردار مالی تا کم برخودار تبدیل شده است.
به گزارش رصد خانه مهاجرت ایران کشورهای آمریکا، کانادا، بریتانیا، اتحادیه اروپا (شامل فرانسه، سوئد، هلند، آلمان)، استرالیا، ترکیه جزو مقصدهای اصلی ایرانیان برای مهاجرت هستند، البته کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عمان و امارات هم به لیست اضافه شده اند. سری به یکی از آژانهای مهاجرت می زنم، کاتالوگ ها را ورق می زنم مقایسه شرایط تحصیلی، کار، میزان دریافت دستمزد احتمالی همسطح با مدرک تحصیلی و جلوه های دیدنی جالب بود.
پدیده مهاجرت عبارت است از جابه جایی مردم از مکانی به مکان دیگر به علل و عوامل مختلف ازجمله شرایط نامساعدی مانند مسائل سیاسی، کمبود غذا، بلایای طبیعی، جنگ، بیکاری و یا عوامل مساعدی مانند آزادی های سیاسی، درآمد بیشتر، امکانات بهداشتی،‌ رفاه و..
 پدیده مهاجرت ریشه ها و زوایای مختلف اجتماعی، ‌اقتصادی،‌ سیاسی،‌ فرهنگی دارد، در دهۀ 1960 و 1970 انگیزه اصلی مهاجرت، کمبود بازار کار و شغل غیرقابل قبول برای افراد ماهر و در دهۀ 1980 انگیزه اصلی فرار مغزها به بهره وری بالاتر و درآمد بهتر کارگران ماهر در کشورهای در حال توسعه مربوط میشد و از دهۀ 1990 تاکنون انگیزه اصلی به دلایل فردی برمی گردد.
مهاجرت افراد با صلاحیت نسبی از کشورهای در حال توسعه به کشورهای توسعه یافته به معنای انتقال سرمایۀ انسانی و اتلاف هزینه است. که این موجب کاهش انباشت سرمایۀ انسانی، کاهش کارائی سرمایه های فیزیکی، تنزل بهره وری و افزایش هزینۀ تولید کالاها و خدمات و درنهایت سبب انقباض عرضه کالاها و خدمات، افزایش تورم و ایجاد اخلال در سیاست های اقتصادی و توسعه ای کشور خواهد شد. 
امروزه مهاجرت به معضلی برای کشورهای در حال توسعه از جمله ایران تبدیل شده است رصدخانه مهاجرت ایرانیان می‌گوید که تعداد ایرانیان دارای شغل در خارج از کشور برای هشتمین سال متوالی افزایش یافته و از 49 هزار نفر در سال 2013 به حدود 70 هزار نفر در سال 2021 رسیده است از طرف دیگر ایران به علت شرایط ژئوپلتیکی و مجاورت با همسایه شرقی خود(افغانستان) به کشوری مهاجر پذیر هم تبدیل شده که مسائل اجتماعی،‌ سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خاص خود را دارد که فراخور این مقاله نیست. 
مهـاجرت نخبگـان تعادل جهانی را بر هم زده و باعث میشـود تـا کشـورهای فقیـر همچنـان فقیـر بـاقی بمانند البته در ادبیات اقتصادی از وجوه ارسالی به عنوان منبع مهم درامد برای کشورهای در حال توسعه و سود مستقیم حاصل از مهاجرت یاد می شود که این وجوه ارسالی میتواند اثرات منفی کاهش در سرمایۀ انسانی ناشی از مهاجرت را برای کشور مبدأ کاهش دهد که در مورد ایران این وجوه قابل مشاهده نیست.
سوال اینجاست که مهم ترین عوامل اثرگذار برمهاجرت چیست ؟
نظریه پردازان مهاجرت عواملی ماند ضعف درآمد، نابرابری درآمدی، محرومیت های نسبی، امنیت های اجتماعی،‌ رفاه، شاخص های توسعه ای، را از عوامل اصلی مهاجرت می دانند ضمن اینکه ارزش پول ملی که پشتیبان وضعیت اقتصادی هست یکی از علل مهم مهاجرت به کشورهای توسعه یافته است.
طبق نظریه ی جاذبه و دافعه" اورت اس. لی" آنچه باعث فرار مغزها، ترک وطن و اقامت در سرزمین دیگر بخصوص برای گروه نخبه می گردد به طور معمول به دو گروه عوامل دافعه و جاذبه تقسیم می شود که با ابعاد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و تخصصی ارتباط دارند.
مهمترین مواردی که میتوان در دسته ی مربوط به دافعه جای داد عبارتند از: افزایش فاصله طبقاتی، محدودیت آزادی، فرهنگ کاری ناکارآمد، کمبودامکانات تحقیقاتی و پایین بودن استانداردهای پژوهشی، عدم تعادل در درآمد و هزینه، بی عدالتی، بی قانونی و پارتی بازی. در مقابل علل رانشی، مواردی وجود دارد که باعث جذب نخبگان در کشوری دیگر می گردد.
این عوامل کششی عبارتند از: فرصت ادامه تحصیل، رفاه اجتماعی، تعادل هزینه و درآمد، سیستم آموزشی کارآمد، رفاه اقتصادی، آزادی سیاسی و اجتماعی، وجود فرصتهای شغلی و امنیت شغلی.
در عصر ارتباطات که ظهور اینترنت مرزهای جغرافیایی رو در نوردیده،جهانی شدن برسبک زندگی اثر می گذارد و فناوری های ارتباطی برنگرش های اجتماعی،‌ سیاسی اقتصادی و فرهنگی تاثیر می گذارد زیرا هنگامی که روابط اجتماعی بین مردم از سطح ملی به سطح جهانی گسترش می یابد ‌زمینه برای یکپارچه شدن جوامع ملی در یک جامعه جهانی فراهم می آید، طبق تحلیل یافته‌های گالوپ، دسترسی به اینترنت و به طور کلی رسانه‌های اجتماعی، اثر مستقیم و معناداری بر میل به مهاجرت دارد.
اینترنت و واسط های کاربری مانند فیسبوک، اینستاگرام.. موجب تعاملات مردم در جوامع مختلف گردیده و ضمن گسترده شدن افق دید افراد موجب می شودکه از الگوهای مشترکی برای تنظیم و مدیریت روابط اجتماعی، ساختارهای مشترک سیاسی و اقتصادی برای تنظیم این روابط در سطح جهانی و استانداردهای مشابه زندگی استفاده کنند.
یافته های پژوهشی در آسیا بـر روی کارفرماهـای برتـر، نشان میدهد شرکتها وکشورهایی که تصویر خوبی از برند کارفرمایی خـود ایجـاد کـرده انـد، مقصد بسیاری از جویندگان کار شده اند به این معنا که در برخی از کشورهای آسیایی که با پدیده مهاجرت روبرو بوده اند جذابیت برند کارفرما به معنا ی فرآینـد ایجـاد و ارائـه تصـویری واضح به عنوان یک مکان جذاب برای کار نیروی انسانی فعلـی و بـالقوه، موجب کاهش مهاجرت شده است، از طرفی تجربه بین المللی در برخی از کشورهای در حال توسعه که با پدیده مهاجرت گسترده نیروی انسانی متخصص روبه رو بوده اند با ایجاد شبکه هایی از متخصصان خارج از کشور درقالب ارائه انواع همکاری های پاره وقت و تبادل دانش وفن آوری های جدید با دانشگاه ها و مراکزعلمی و فنی داخلی موجب کاهش مهاجرت شده است. 
بنابراین برنامه ریزی صحیح،‌ اصلاحات اجتماعی،‌ فرهنگی،‌ اقتصادی، افزایش ارزش پول ملی و سیاست گذاریهای کلان جهت حفظ سرمایه های انسانی امری ضروری و نگاه ویژه دولتمردان را می طلبد و میتوان با الگو گرفتن از کشورهایی مانند چین و افزایش توسعۀ اقتصادی، از افزایش مهاجرت جلوگیری نمود.
کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس نشریه تایم: حمله بایدن به ژاپن و هند/ آن‌ها بیگانه هراس هستند! پیش بینی ایرانی ها از 5 سال آینده کشور چیست؟ (+اینفوگرافی) باورنکردنی؛ 14 ایرانی در تیم پناهدگان المپیک

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1155262/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرصت 20 روزه مودیان مالیاتی برای ارسال فهرست حقوق بگیران

اولویت دستگاه قضایی حمایت از فعالان اقتصادی

امید اندک سوری ها به نشست اتحادیه عرب در منامه

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان والامقام «پرورش»

توسعه پوشش بیمه اجتماعی، راهکاری برای مشارکت مردم در تولید

وزیر نفت عازم محل حادثه بالگرد رئیس‌جمهور شد

هیجان مقطعی در بازار ارز بعد از مفقود شدن بالگرد رئیس جمهور

معاون سازمان تامین اجتماعی: بیمه راهکاری برای مشارکت مردم در تولید است

مالیات این خانه‌های خالی 12 برابر می‌شود!

آخرین تغییرات بازار ارز و طلا

مدیرکل دفتر مددکاری و مشاوره بنیاد شهید و امور ایثارگران از روابط عمومی بنیاد تجلیل کرد

توسعه پوشش‌ بیمه اجتماعی، راهکاری برای مشارکت مردم در تولید

همزمان با روز دختر تجلیل از دختران شهدا در سراسر کشور صورت گرفت

خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر موجب وحدت در جامعه هستند

مدیرکل دفتر مشاوره و مددکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران از روابط عمومی بنیاد تجلیل کرد

کادیلاک سایکلون ؛ خودرو 65 سال پیش!/ تصاویر

حمایت از تولید و فعالان اقتصادی اولویت دستگاه قضا

کاشت 36 هکتار درخت اکالیپتوس در پلدختر

افزایش دکل‌های حفاری آمریکا برای نخستین بار در 4 هفته اخیر

افزایش 2.5 برابری صادرات نفت خام ایران در دولت سیزدهم/ جایزه روایت برتر به توسعه فاز 11 پارس جنوبی رسید

برگزاری مراسم جشن روز دختر به مناسبت دهه کرامت با حضور جمعی از دختران شهدا

فهرست خودروهای برقی وارداتی در سامانه مشخص شد

مراسم جشن روز دختر به مناسبت دهه کرامت با حضور جمعی از دختران شهدا

بدعهدی دولت، سد راه رشد بازار سرمایه

کشف 50 میلیارد فرار مالیاتی در یک شرکت تجاری

رئیس دیوان عالی: تعطیل کردن شنبه از یک «مجلس انقلابی» بعید بود

راهنمای خرید بهترین مغز گردو: انواع گردو کدامند؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: باید مشاغل بر سودشان مالیات دهند

بهترین تولیدکنندگان ماشین آلات صنایع غذایی کدامند؟

برنامه فروش و پیش فروش چند خودرو داخلی

چرا امروز شاخص بورس ریخت!

50 میلیارد فرار مالیاتی در یک شرکت تجاری در اصفهان کشف شد

کشف 50 میلیارد ریالی فرار مالیاتی در یک شرکت تجاری

5 اشتباه رایج هنگام بررسی قند خون افراد دیابتی

قیمت روز محصولات ایران خودرو و سایپا؛ کاهش قیمت در بازار خودرو

نشان استاندارد روی این فرآوردهای غذایی جعلی است

روسیه از لحاظ رشد اقتصادی جزو 10 کشور برتر شد

حمایت از تولید و فعالان اقتصادی از اولویت های دستگاه قضایی است

انتقاد تند مقام عالی قضائی از تعطیلی شنبه و کاهش ساعت کاری | این استدلال اصلا قابل پذیرش نیست... | از یک مجلس انقلابی بعید بود

استراتژی اقتصادی آمریکا در تقابل با چین

اصناف همدان خواستار تشکیل ستاد تسهیل ویژه

◄ اعتراف به نقش تاثیرگذار مدیران نالایق در ناکامی شستا

نکاتی مهم درباره سامانه مودیان حقیقی

بلاتکلیفی 5 ماهه بیمه تکمیلی بازنشستگان کشوری

تداوم ثبات در بازار ارز

توقف فعالیت پالایشگاه نفت روسیه در پی حمله پهپادی اوکراین

پیش بینی جدید یک نماینده درباره نرخ ارز در بازار؛ قیمت دلار این‌گونه 13 هزار تومان ریخت

نمایشگاه نفت امسال توانمندی وزارت نفت را نشان داد

اصناف رکن اصلی جهش تولید با مشارکت مردمی هستند

اثرگذاری تعطیلی روز شنبه بر ارتباط فعالان اقتصادی با دنیا

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی