بازار آریا

آخرين مطالب

بازوی پژوهشی «شرکت بورس» چگونگی انجام معاملات خارج از بورس را بررسی می‌کند

رشد مطلوبیت در بازار معاملات پنهان اقتصاد ايران

  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد-محمدصادق صفا : بررسی گزارش منتشرشده توسط سازمان بورس اوراق بهادار تهران تحت عنوان «چگونگی انجام معاملات خارج از بورس در بازار‌های اوراق بهادار و نحوه تسویه آنها» نشان می‌دهد که نیاز برخی سرمایه‌گذاران به انجام معامله خارج از بورس‌های اوراق بهادار، فضا را برای ایجاد بستر معاملاتی خارج از بورس فراهم کرده است؛ زیرا برخی از سرمایه‌گذاران به آزادی عمل بیشتری در هنگام معامله نیاز دارند تا بتوانند شرایط معامله را براساس خواسته‌ها و نیازهای خود طراحی کنند. خریداران و فروشندگان می‌توانند معاملات خود را در بورس یا خارج از آن انجام دهند. به بیان دیگر پلتفرم‌های معاملاتی خارج از بورس، سفارش‌ها را به صورت مجزا از سیستم ثبت‌سفارش بورس‌های رسمی اجرا می‌کنند.
طبق آمار منتشرشده توسط فدراسیون جهانی بورس‌ها در پایان سال 2022، نسبت ارزش معاملات مذاکره‌ای (معاملات خارج از بورس) به معاملات انجام‌شده از طریق سیستم معاملات الکترونیکی بورس، کمی بیش از یک‌سوم است که نشان‌دهنده عمق زیاد این نوع بازار است. در ادامه چگونگی این نوع معاملات، سامانه‌ها و روش‌های تسویه آن در بازار‌های سهام آمریکا و اروپا بررسی می‌شود.
بازار سهام آمریکا
بررسی آمار منتشرشده توسط فدراسیون بورس‌ها نشان می‌دهد از اکتبر 2019 تا پایان ژوئن 2020 حدود 40‌درصد حجم معاملات بازار سهام آمریکا به صورت معاملات خارج از بورس انجام شده است. معاملات خارج از بورس در بازار سهام آمریکا را می‌توان به دو گروه کلی معاملات شفاف و معاملات سفارش پنهان تقسیم کرد. در بخش معاملات شفاف، به دو صورت معامله در سامانه معاملات جایگزین (ATS) و معاملات CTO (Over the counter) خرید و فروش سهام صورت می‌گیرد. سامانه معاملات جایگزین را می‌توان یک مکان الکترونیکی ثبت‌سفارش دانست که بسیار شبیه بورس اوراق بهادار عمل می‌کند؛ اما برخلاف آن یک سازمان خودانتظام نیست و مسوولیت نظارتی را نیز بر عهده نمی‌گیرند. این امر به آن معناست که در این سامانه مانند باقی بورس‌ها امکان مشارکت چندجانبه برای سهامداران فراهم است؛ اما برخلاف باقی بورس‌ها، مسوولیت نظارت بر قیمت‌های معامله را برعهده نمی‌گیرند. هرچند قوانین بازار سهام آمریکا مدیریت چنین مجموعه‌ای را به کارگزاران (معامله‌گری که عضو سازمان تنظیم مقررات صنعت مالی است) محدود کرده است. بازار معاملات پنهان مکانی است که اطلاعات آن به صورت عمومی منتشر نمی‌شود و افراد به صورت ناشناس در آن اقدام به معامله می‌کنند. هرچند معامله‌گران خرد مستقیما وارد این بازار نمی‌شوند و سرمایه‌گذاران نهادی بازیگر اصلی این بازار هستند.
بازار سهام اروپا
معاملات خارج از بورس اروپا در قالب دو راهکار جداگانه انجام می‌شود؛ دو راهی که توانسته است نیاز سرمایه‌گذاران به انجام معامله خارج از چارچوب قانونی بورس را تامین کند. اولین راه با نام معاملات انجام‌شده توسط داخلی‌سازان سیستماتیک (Sis) شناخته می‌شود. منظور از این اصطلاح این است که کارگزار با توجه به شرایط هر معامله، از نقش اصلی خود تحت عنوان واسطه میان خریدار و فروشنده عبور کرده و یکی از نقش‌های خریدار یا فروشنده را برعهده می‌گیرد و مستقیما وارد معامله می‌شود. بنابراین داخلی‌سازی سیستماتیک، نه به یک مکان معاملاتی بلکه به یکی از طرفین معاملاتی اطلاق می‌شود. راه دوم معاملات OTC است که در آن برخلاف روش داخلی‌سازان سیستماتیک، کارگزار تنها نقش واسط را برعهده دارد و معامله میان دو مشتری صورت می‌گیرد. سامانه OTC دو روش مذاکره مستقیم دو مشتری یا سفارش‌گیری از خریدار را به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد تا طرفین معامله با توجه به موانع و اولویت‌های خود یکی را انتخاب کنند. براساس گزارش سالانه منتشرشده توسط نهاد ناظر اوراق بهادار و بازار‌های اروپایی (ESMA) در دسامبر سال 2021، اینطور برداشت می‌شود که در پایان سال 2020 میلادی حدود 19‌درصد از حجم کل معاملات بازار سهام اتحادیه اقتصادی اروپا، به صورت معاملات خارج از بورس صورت گرفته است که از این میان کمی بیش از 9‌درصد در قالب داخلی‌سازان سیستماتیک و حدود 10‌درصد از آن در چارچوب معلاملات OTC انجام شده است.
تسویه
خرید و فروش سهام همواره با ریسک همراه بوده است؛ اما بورس‌های اوراق بهادار همواره تلاش کرده‌اند ریسک‌های معاملاتی بورس را به حداقل برسانند. یکی از انواع ریسک‌های معاملاتی را می‌توان ریسک عدم‌پرداخت ارزش سهام توسط خریدار در هنگام معامله دانست. مهم‌ترین راه‌ رفع ریسک عدم‌پرداخت در هنگام معامله، همزمان بودن آن است، به طوری که همزمان با انتقال مالکیت اوراق بهادار پول نقد نیز جابه‌جا می‌شود تا از عدم‌پرداخت ارزش سهم جلوگیری کند. روش نقدی در معاملات بورس و خارج از بورس (DWP) استفاده می‌شود؛ اما همه نیاز‌های معاملات خارج از بورس را فراهم نمی‌‌‌کند. بنابراین بازار‌های خارج از بورس با استفاده از روش‌های بدون پرداخت پول، سعی در پوشش نیاز‌های خود داشته‌اند. دومین راه، تحویل اوراق بهادار بدون پرداخت پول (DFP) است. یکی از این روش‌ها، معاوضه اوراق با اوراق بوده که به روش اروپایی (در بازار‌های اوراق بهادار اروپایی رایج است) معروف است. در این روش خریدار برای تسویه معامله، اوراق بهادار دیگری را با پول نقد جایگزین می‌کند و شرکت سرمایه‌گذاری مرکزی اوراق را از مالکیت خریدار به مالکیت فروشنده منتقل می‌کند.
راه ورود به بازار ایران
با توجه به نبود ساز‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وکار قیمتی در بازار خارج از بورس، چانه‌زنی تنها راه قیمت‌گذاری سهام است. بنابراین اشخاص می‌‌‌توانند به طور مستقیم با شرکت‌های مورد نظر خود در بازار خارج از بورس مذاکره کرده و نسبت به خرید سهام آنها اقدام کنند. اما با توجه به ویژگی‌ها و محدودیت‌های بازار سرمایه ایران، بهترین راه فعالیت در بازار خارج از بورس را می‌‌‌توان خرید سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری دانست؛ زیرا شرکت‌های سرمایه‌گذاری در ایران، پرتفوی خود را با سهام شرکت‌های بورسی و خارج از بورس شکل می‌دهند تا بتوانند سودآوری خود را تضمین کنند. این نوع رفتار از شرکت‌های سرمایه‌گذاری در ایران را می‌توان مشابه آن چیزی دانست که در جهان با نام بازار خارج از بورس شناخته می‌شود.
--> اخبار مرتبط سازمان بورس: کجای راه را اشتباه رفتیم؟ پایان عصر طلایی بازارهای سهام؟ دوربرگردان ریسک خودرویی‌ها سیگنال مثبت بازار کار به بورس آمریکا رشد خوشایند بازارها

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1155166/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرصت 20 روزه مودیان مالیاتی برای ارسال فهرست حقوق بگیران

اولویت دستگاه قضایی حمایت از فعالان اقتصادی

امید اندک سوری ها به نشست اتحادیه عرب در منامه

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان والامقام «پرورش»

توسعه پوشش بیمه اجتماعی، راهکاری برای مشارکت مردم در تولید

وزیر نفت عازم محل حادثه بالگرد رئیس‌جمهور شد

هیجان مقطعی در بازار ارز بعد از مفقود شدن بالگرد رئیس جمهور

معاون سازمان تامین اجتماعی: بیمه راهکاری برای مشارکت مردم در تولید است

مالیات این خانه‌های خالی 12 برابر می‌شود!

آخرین تغییرات بازار ارز و طلا

مدیرکل دفتر مددکاری و مشاوره بنیاد شهید و امور ایثارگران از روابط عمومی بنیاد تجلیل کرد

توسعه پوشش‌ بیمه اجتماعی، راهکاری برای مشارکت مردم در تولید

همزمان با روز دختر تجلیل از دختران شهدا در سراسر کشور صورت گرفت

خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر موجب وحدت در جامعه هستند

مدیرکل دفتر مشاوره و مددکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران از روابط عمومی بنیاد تجلیل کرد

کادیلاک سایکلون ؛ خودرو 65 سال پیش!/ تصاویر

حمایت از تولید و فعالان اقتصادی اولویت دستگاه قضا

کاشت 36 هکتار درخت اکالیپتوس در پلدختر

افزایش دکل‌های حفاری آمریکا برای نخستین بار در 4 هفته اخیر

افزایش 2.5 برابری صادرات نفت خام ایران در دولت سیزدهم/ جایزه روایت برتر به توسعه فاز 11 پارس جنوبی رسید

برگزاری مراسم جشن روز دختر به مناسبت دهه کرامت با حضور جمعی از دختران شهدا

فهرست خودروهای برقی وارداتی در سامانه مشخص شد

مراسم جشن روز دختر به مناسبت دهه کرامت با حضور جمعی از دختران شهدا

بدعهدی دولت، سد راه رشد بازار سرمایه

کشف 50 میلیارد فرار مالیاتی در یک شرکت تجاری

رئیس دیوان عالی: تعطیل کردن شنبه از یک «مجلس انقلابی» بعید بود

راهنمای خرید بهترین مغز گردو: انواع گردو کدامند؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: باید مشاغل بر سودشان مالیات دهند

بهترین تولیدکنندگان ماشین آلات صنایع غذایی کدامند؟

برنامه فروش و پیش فروش چند خودرو داخلی

چرا امروز شاخص بورس ریخت!

50 میلیارد فرار مالیاتی در یک شرکت تجاری در اصفهان کشف شد

کشف 50 میلیارد ریالی فرار مالیاتی در یک شرکت تجاری

5 اشتباه رایج هنگام بررسی قند خون افراد دیابتی

قیمت روز محصولات ایران خودرو و سایپا؛ کاهش قیمت در بازار خودرو

نشان استاندارد روی این فرآوردهای غذایی جعلی است

روسیه از لحاظ رشد اقتصادی جزو 10 کشور برتر شد

حمایت از تولید و فعالان اقتصادی از اولویت های دستگاه قضایی است

انتقاد تند مقام عالی قضائی از تعطیلی شنبه و کاهش ساعت کاری | این استدلال اصلا قابل پذیرش نیست... | از یک مجلس انقلابی بعید بود

استراتژی اقتصادی آمریکا در تقابل با چین

اصناف همدان خواستار تشکیل ستاد تسهیل ویژه

◄ اعتراف به نقش تاثیرگذار مدیران نالایق در ناکامی شستا

نکاتی مهم درباره سامانه مودیان حقیقی

بلاتکلیفی 5 ماهه بیمه تکمیلی بازنشستگان کشوری

تداوم ثبات در بازار ارز

توقف فعالیت پالایشگاه نفت روسیه در پی حمله پهپادی اوکراین

پیش بینی جدید یک نماینده درباره نرخ ارز در بازار؛ قیمت دلار این‌گونه 13 هزار تومان ریخت

نمایشگاه نفت امسال توانمندی وزارت نفت را نشان داد

اصناف رکن اصلی جهش تولید با مشارکت مردمی هستند

اثرگذاری تعطیلی روز شنبه بر ارتباط فعالان اقتصادی با دنیا

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی