بازار آریا

آخرين مطالب

پاسخ اکونومیست به یک پرسش قدیمی

چرا نیروهای مسلح عرب ناکارآمد هستند؟ اقتصاد ايران

چرا نیروهای مسلح عرب ناکارآمد هستند؟
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد- کامران کرمی : نشریه اکونومیست 5 مه 2024 در گزارشی از برنامه‌های نظامی کشورهای عربی می‌نویسد: دولت‌‌‌های عرب پول‌پاشی می‌کنند، اما این ممکن است کمک چندانی به تقویت وجهه ارتش‌‌‌هایشان نکند. هنگامی که خدمه پدافند هوایی عربی به رهگیری حمله تلافی‌جویانه ایران به اسرائیل در ماه آوریل کمک کردند، تحسین بسیاری را برانگیختند. با این حال، دولت‌های عربی معمولا به دلیل مهارت رزمی خود مورد تحسین قرار نمی‌گیرند. بسیاری از آنها شهرت نظامی بدی دارند. آنها بارها در جنگ با اسرائیل تحقیر شده‌اند.
اعراب در طول جنگ 1991 خلیج فارس ناکارآمد بودند. زمانی که مصر برای غلبه بر مقاومت محدود عراق دو لشکر زرهی مستقر کرد، آمریکا به سرعت آنها را کنار گذاشت. سایر کشورهای حوزه خلیج فارس، مانند عربستان سعودی، تنها تعداد معدودی نیرو در اختیار داشتند. اخیرا، به‌رغم حمایت نظامی قابل‌توجه آمریکا، مداخله عربستان سعودی در یمن به باتلاقی برای این کشور تبدیل شد. مشکل در کمبود پول یا سخت‌افزار نظامی نیست. مخارج نظامی ترکیبی شش کشور شورای همکاری خلیج فارس( GCC) به اضافه مصر و اردن به کمی بیش از 120 میلیارد دلار در سال می‌رسد (اعضای اروپایی ناتو در سال 2023، 380 میلیارد دلار هزینه کردند). آنها با هم می‌توانند 944000 سرباز، 4800 تانک و 1000 هواپیمای جنگنده را به خدمت بگیرند. مصر و اردن با دریافت حدود 1.7 میلیارد دلار در سال از بزرگ‌ترین دریافت‌کنندگان کمک نظامی آمریکا هستند.
بسیاری از این پول نقد هدر می‌رود. پل کالینز، وابسته سابق دفاعی بریتانیا در قاهره، استدلال می‌کند که نیروهای مسلح عرب اغلب از تجهیزاتی مانند جت‌‌‌های جنگنده استفاده می‌کنند که برای تهدیدهای نامتقارنی که با آن مواجه هستند، گزینه مناسبی به شمار نمی‌رود. آندریاس کریگ از کینگز کالج لندن می‌گوید که خریدهای پر‌زرق و برق عموما برای به دست آوردن نفوذ در دولت‌های غربی مورد استفاده قرار می‌گیرد. خرید هواپیماهای اف-15، رافال و تآی‌فون توسط قطر به ترتیب در واشنگتن، پاریس و لندن مورد توجه قرار گرفته است. فرآیند خرید، تسلیح و نگهداری جت‌های جنگی به صورت نقدی انجام می‌شود. در طول 10 سال گذشته در عربستان سعودی، 54‌درصد از واردات تسلیحات از نظر ارزشی صرف خرید هواپیما شده است. وسواس به نیروی هوایی عموما به قیمت سایر شاخه‌ها مانند ارتش و نیروی دریایی تمام می‌شود.
در واقع، برای بسیاری از کشورهایی که کسب‌وکار آنها وابسته به کشتیرانی تجاری است، به نیروی دریایی خود توجه بسیار کمی دارند. عموما ناوگان‌های کوچکی دارند و بیشتر روی دفاع ساحلی متمرکز هستند. آنها همچنین فاقد حسگرها و رهگیرهای بزرگ هشدار اولیه هستند که برای دفاع هوایی پیشرفته در دریا مفید هستند. آنها نقش محدودی در دفع حملات حوثی‌ها در دریای سرخ ایفا کرده‌اند. دیوید رابرتز از کینگز کالج لندن، خاطرنشان می‌کند که برای چند دهه، بسیاری از دولت‌ها با توجه به نیروی دریایی حفاظتی آمریکا و بریتانیا دلیل کمی برای سرمایه‌گذاری دیده‌اند. حتی آنهایی که شروع به سرمایه‌گذاری کرده‌اند با کمبود شدید نیروی انسانی مواجه هستند. نیروی دریایی قطر هفت کشتی جدید به ایتالیا سفارش داده است. برای بهره‌برداری از آنها به 660 ملوان اضافی نیاز دارد که معادل یک‌چهارم پرسنل نیروی دریایی فعلی آن است.

بازار آریا


اما مهم‌تر از آن، ارتش‌های عربی عموما منعکس‌کننده عصبیت‌های اقتدارگرایانه حاکمانشان هستند. فرماندهان نظامی در جهان عرب آن‌گونه که در غرب رایج است؛ تمایلی به ارائه استقلال و عاملیت موردنیاز برای عملیات‌های تسلیحات ترکیبی به سربازان درجه یک ندارند. کریگ خاطرنشان می‌کند که تمرین‌‌‌های آموزشی اغلب به شدت برنامه‌‌‌نویسی‌شده ‌‌‌هستند و شباهت کمی به واقعیت‌های میدانی رزم دارند. با ارتش‌های عربی به عنوان نگهبانان اپراتور رفتار می‌شود. گارد ملی 130هزار نفری عربستان سعودی نیروی حفاظت شخصی خانواده حاکم است. در مصر، ارتش یک امپراتوری تجاری گسترده را اداره می‌کند که همه چیز از استراحتگاه‌های تعطیلات گرفته تا شرکت‌های ساختمانی را زیر نظر خود دارد.
برخی امیدوارند که ارتش عربی بتواند نیروی حافظ صلح در غزه را فراهم کند، اما کارشناسان تردید دارند که نیروهای آنها امکانات عملیاتی برای شرکت در نبردهای سطح بالا را داشته باشند. بیشتر اوقات، آنها حتی برای عملیات با یکدیگر به ندرت تلاش می‌کنند. کنت پولاک از اندیشکده امریکن اینترپرایز و نویسنده کتابی در مورد عملکرد ضعیف نظامی اعراب، استدلال می‌کند: «آنها نسبت به یکدیگر بسیار مشکوک هستند، آنها هنوز به یکدیگر اعتماد ندارند. پیشنهادهایی که در سال‌های 2014 و 2018 برای ایجاد یک ساختار نظامی مشترک شورای همکاری خلیج فارس مطرح شد، به سرعت ناکام ماند زیرا کشورهای کوچک‌تر در مورد واگذاری امنیت به همسایگان بزرگ‌تر نگران بودند.»
برای بسیاری از رهبران عرب، تعهد آمریکا به تامین امنیت منطقه اولویت بالاتری نسبت به ایجاد یک بلوک چندجانبه دارد. عده کمی می‌توانند جنگ با کشور دیگری را بدون حمایت آمریکا متصور شوند. کشورهای حوزه خلیج فارس همچنان تا حد زیادی به توانایی‌های اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی آمریکا، مراکز فرماندهی و کنترل و سکوهای سوخت‌گیری آن در منطقه متکی هستند. سعودی‌ها با جدیت به دنبال یک پیمان دفاعی با آمریکا هستند.
امارات و اردن ارتش‌های توانمند و حرفه‌ای به‌ویژه نیروهای ویژه و خلبانان خود را دارند. در سال 2015 نیروهای ویژه اماراتی یک حمله آبی -خاکی پیچیده به شهر بندری عدن انجام دادند که ناظران غربی را تحت‌تاثیر قرار داد. اردن به طور منظم کمک‌های هوایی را بر فراز غزه انجام می‌دهد که یک ماموریت دشوار بر فراز این نوار متراکم به شمار می‌رود. نیروهای نخبه کوچک‌تر و به خوبی آموزش‌دیده اجازه داده‌اند روحیه انگیزشی ارتش شکوفا شود. اما متخصصان نظامی اغلب از خارج استخدام می‌‌‌شوند: گارد ریاست جمهوری و نیروهای ویژه امارات تعداد زیادی از مشاوران خارجی را که اکثر آنها افسران سابق غربی هستند، آورده‌‌‌اند و فرماندهی آنها را یک ژنرال استرالیایی برعهده دارد. علاوه بر این، به نظر می‌رسد این همکاری‌ها مقطعی است.
کالینز می‌‌‌گوید که مواجهه با حمله ایران به اسرائیل، اگرچه توسط آمریکا رهبری شده بود، بدون هماهنگی اعراب امکان‌‌‌پذیر نبود. از سال 2019، زمانی که حمله هواپیمای بدون سرنشین، نزدیک به نیمی از تولید نفت عربستان را متوقف کرد، کشورهای حوزه خلیج فارس و دیگر کشورهای عربی شروع به یکپارچه‌‌‌سازی سیستم‌های دفاع هوایی خود کرده‌‌‌اند. برخی از کارشناسان معتقدند که بسیاری از واحدهای پدافند هوایی خلیج فارس نسبت به همتایان اروپایی خود ماهرتر هستند. در سال 2022 تعداد انگشت‌شماری از کشورهای عربی که اسامی آنها فاش نشده -به عنوان بخشی از یک ائتلاف دفاع هوایی منطقه‌ای سست به رهبری آمریکا که بر روی سیستم‌های شناسایی راداری متمرکز شده بود- به اسرائیل پیوستند.
برخی هنوز محتاط هستند: هیچ چیزی در حوزه فنی وجود ندارد که مانع از ادغام در مواردی مانند دفاع هوایی شود. همه چیز در مورد سیاست است. اما تغییرات سیاسی بزرگ در داخل می‌تواند زمینه را برای اصلاحات نظامی فراهم کند. پادشاهی‌های خلیج فارس با آگاهی از انتقال انرژی در آینده، می‌خواهند اقتصاد و جوامع خود را تغییر دهند. آنها پول خود را به سمت فناوری‌های پیشرفته نظامی، از جمله مراکز تحقیقاتی هوش مصنوعی، به جای پلتفرم‌های معمولی گران‌قیمت سوق می‌دهند. دولت‌‌‌های عربی امیدوارند که هزینه‌‌‌های هیجان‌‌‌انگیز نظامی، اثرات سرریزی در اقتصاد غیرنظامی ایجاد کند، اما ممکن است کمک زیادی به بهبود شهرت رزمی آنها نکند.
--> اخبار مرتبط یک میلیون رزمنده آماده جنگ خواهند شد مواضع تند و ضدایرانی نامزد جدید انتخابات ریاست جمهوری آمریکا+فیلم آشتی‌کنان کره و ژاپن پس از 80 سال قرارگاه؛ الگوآفرین، دانش‌بنیان و فناور پیش‌‌بینی صندوق بین‌‌المللی پول از رشد اقتصادی کشورهای عربی

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1155154/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرصت 20 روزه مودیان مالیاتی برای ارسال فهرست حقوق بگیران

اولویت دستگاه قضایی حمایت از فعالان اقتصادی

امید اندک سوری ها به نشست اتحادیه عرب در منامه

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان والامقام «پرورش»

توسعه پوشش بیمه اجتماعی، راهکاری برای مشارکت مردم در تولید

وزیر نفت عازم محل حادثه بالگرد رئیس‌جمهور شد

هیجان مقطعی در بازار ارز بعد از مفقود شدن بالگرد رئیس جمهور

معاون سازمان تامین اجتماعی: بیمه راهکاری برای مشارکت مردم در تولید است

مالیات این خانه‌های خالی 12 برابر می‌شود!

آخرین تغییرات بازار ارز و طلا

مدیرکل دفتر مددکاری و مشاوره بنیاد شهید و امور ایثارگران از روابط عمومی بنیاد تجلیل کرد

توسعه پوشش‌ بیمه اجتماعی، راهکاری برای مشارکت مردم در تولید

همزمان با روز دختر تجلیل از دختران شهدا در سراسر کشور صورت گرفت

خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر موجب وحدت در جامعه هستند

مدیرکل دفتر مشاوره و مددکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران از روابط عمومی بنیاد تجلیل کرد

کادیلاک سایکلون ؛ خودرو 65 سال پیش!/ تصاویر

حمایت از تولید و فعالان اقتصادی اولویت دستگاه قضا

کاشت 36 هکتار درخت اکالیپتوس در پلدختر

افزایش دکل‌های حفاری آمریکا برای نخستین بار در 4 هفته اخیر

افزایش 2.5 برابری صادرات نفت خام ایران در دولت سیزدهم/ جایزه روایت برتر به توسعه فاز 11 پارس جنوبی رسید

برگزاری مراسم جشن روز دختر به مناسبت دهه کرامت با حضور جمعی از دختران شهدا

فهرست خودروهای برقی وارداتی در سامانه مشخص شد

مراسم جشن روز دختر به مناسبت دهه کرامت با حضور جمعی از دختران شهدا

بدعهدی دولت، سد راه رشد بازار سرمایه

کشف 50 میلیارد فرار مالیاتی در یک شرکت تجاری

رئیس دیوان عالی: تعطیل کردن شنبه از یک «مجلس انقلابی» بعید بود

راهنمای خرید بهترین مغز گردو: انواع گردو کدامند؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: باید مشاغل بر سودشان مالیات دهند

بهترین تولیدکنندگان ماشین آلات صنایع غذایی کدامند؟

برنامه فروش و پیش فروش چند خودرو داخلی

چرا امروز شاخص بورس ریخت!

50 میلیارد فرار مالیاتی در یک شرکت تجاری در اصفهان کشف شد

کشف 50 میلیارد ریالی فرار مالیاتی در یک شرکت تجاری

5 اشتباه رایج هنگام بررسی قند خون افراد دیابتی

قیمت روز محصولات ایران خودرو و سایپا؛ کاهش قیمت در بازار خودرو

نشان استاندارد روی این فرآوردهای غذایی جعلی است

روسیه از لحاظ رشد اقتصادی جزو 10 کشور برتر شد

حمایت از تولید و فعالان اقتصادی از اولویت های دستگاه قضایی است

انتقاد تند مقام عالی قضائی از تعطیلی شنبه و کاهش ساعت کاری | این استدلال اصلا قابل پذیرش نیست... | از یک مجلس انقلابی بعید بود

استراتژی اقتصادی آمریکا در تقابل با چین

اصناف همدان خواستار تشکیل ستاد تسهیل ویژه

◄ اعتراف به نقش تاثیرگذار مدیران نالایق در ناکامی شستا

نکاتی مهم درباره سامانه مودیان حقیقی

بلاتکلیفی 5 ماهه بیمه تکمیلی بازنشستگان کشوری

تداوم ثبات در بازار ارز

توقف فعالیت پالایشگاه نفت روسیه در پی حمله پهپادی اوکراین

پیش بینی جدید یک نماینده درباره نرخ ارز در بازار؛ قیمت دلار این‌گونه 13 هزار تومان ریخت

نمایشگاه نفت امسال توانمندی وزارت نفت را نشان داد

اصناف رکن اصلی جهش تولید با مشارکت مردمی هستند

اثرگذاری تعطیلی روز شنبه بر ارتباط فعالان اقتصادی با دنیا

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی