بازار آریا

آخرين مطالب

شهرداری توانست مجوز واردات کالای خارجی را بگیرد؛ چرا شهروندان نمی‌توانند؟

سیاستگذار در تله خودساخته اقتصاد ايران

سیاستگذار در تله خودساخته
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : طی روزهای اخیر، تصویر بنر شهرداری تهران درباره مزایای خرید ناوگان عمومی شهر تهران از شرکت‌های چینی، با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شد. در پاییز سال98 بود که شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن، برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی و افزایش اشتغال، ورود کالاهایی که امکان تولید داخلی آن و تامین نیازهای بازار وجود دارد، ممنوع شد. با این حال به نظر می‌رسد نهادی مانند شهرداری توانسته‌ است خود را از تله این قانون رها کند. سوال اینجاست که در این صورت چرا شهروندان نتوانند خود را از شمولیت این قانون خارج سازند؟ حال آنکه تمام چالش‌هایی که شهرداری تهران به‌عنوان دلایل واردات از چین بیان کرده است، برای همه شهروندان صدق می‌کند. سیاستگذار طبق تجربه اخیر خود باید درک کند که این قانون با برداشتن فشار رقابت از تولیدکنندگان داخلی، بنیه تولیدی کشور را به خطر می‌اندازد و همزمان رفاه مصرف‌کنندگان را کاهش می‌دهد.
انتشار پوستر نصب‌شده شهرداری تهران در یکی از ایستگاه‌های مترو تهران واکنش‌های زیادی را در بر داشت. این پوستر توضیح می‌دهد که چرا شهرداری به جای تهیه ناوگان عمومی تهران از داخل کشور، به سراغ چینی‌ها رفته است. نکته اینجاست که استدلال‌های به‌کار‌رفته در پوستر دقیقا همان مواردی است که مخالفان ممنوعیت واردات خودرو یا لوازم خانگی به آنها متمسک می‌شوند. به نظر می‌رسد تصمیم‌گیران شهرداری تهران برای اولین بار در همان موقعیتی قرار گرفته‌اند که تا پیش از این، شهروندان در آن قرار داشتند؛ تنها تفاوت این است که برخلاف شهروندان ناتوان، شهرداری موفق شده خود را از این قانون مستثنی کند و به قول خود، «با قیمت پایین‌تر، کالای خارجی تهیه کند».
طی روزهای اخیر بحث‌های زیادی حول تصویر منتشر‌شده از پوستر شهرداری تهران در یکی از ایستگاه‌های مترو در گرفته است. در این تصویر، علل انتخاب خودروسازان چینی توسط شهرداری تشریح شده و سازندگان آن در تلاشند تا با برشمردن دلایل متعدد، عدم اقبال شهرداری به خودروسازان داخلی را روشن کنند. تا اینجا هیچ نکته منفی و غیرمنطقی دیده نمی‌شود؛ اما زمزمه اعتراض زمانی قوت می‌گیرد که دلایل برشمرده‌شده دقیقا همان نکاتی است که مصرف‌کنندگان طی دهه‌های اخیر، علیه ممنوعیت واردات کالا اقامه کرده‌اند. شهرداری تهران در پوستر تبلیغاتی خود تامین سریع اتوبوس خارجی، سرعت کم تولید خودروسازان داخلی، کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا و در نهایت قیمت ارزان‌تر نمونه خارجی نسبت به نمونه مشابه داخلی را علت رجوع به چینی‌ها بیان کرده‌ است.
نکته اینجاست که تا پیش از این شهروندان دقیقا به قیمت بالا، سرعت تحویل پایین، کیفیت نازل و ضعف در مقابل نمونه مشابه خارجی کالاهای تولید داخل معترض بودند. به نظر می‌رسد قوانینی که شهروندان ایرانی را سال‌ها را از کالای ارزان‌ و باکیفیت خارجی محروم کرده‌اند، در مواجهه با نهادهای سیاستگذار رنگ می‌بازند. جدای از مساله تبعیض در اعمال قانون، به نظر می‌رسد سیاستگذار برای نخستین بار در تور قانون غیرمنطقی خود به دام افتاده است.
واردات کالاهای مشابه تولید داخل؛ ممنوع!
طی سال‌های بعد از انقلاب، دولت‌ها بارها از ممنوعیت کالاهایی که نمونه مشابه آنها در داخل کشور تولید می‌شود صحبت کرده‌اند؛ با‌این‌حال در پاییز سال 1398، تصویب این موضوع در شورای عالی هماهنگی اقتصادی، به‌عنوان عالی‌ترین نهاد تصمیم‌گیری در کشور، عزم جزم دولت برای اجرای کامل این برنامه را به نمایش گذاشت. به این ترتیب، در چهل و یکمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، این شورا تصویب کرد برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی و افزایش اشتغال، ورود کالاهایی که امکان تولید داخلی آنها و تامین نیازهای بازار وجود دارد، ممنوع شود. تا پیش از این، بر اساس بخشنامه و فراخوان وزارت صمت، هر تولیدکننده‌ای که می‌توانست کالا‌های وارداتی را با کیفیت و کمیت قابل‌قبول تولید کند، از طریق افزایش تعرفه‌ها یا ممنوعیت گمرکی مورد حمایت قرار می‌گرفت. هنگامی که مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی منتشر شد، لیست کالاهای تحت حمایت حدود هزار و 500 قلم را شامل می‌شد که به طور قطع تا به امروز شاهد افزایش بوده است.
بازی با واردات
نکته مهمی که درباره ممنوعیت واردات درک نمی‌شود، قدرتی است که تولیدکنندگان داخلی می‌توانند نسبت به بازار مصرف خود پیدا کنند. در یک نظم بازاری، آنچه کیفیت و قیمت مناسب کالاها و خدمات ارائه‌شده به مشتریان را تامین می‌کند، امکان رویگردانی مصرف‌کننده از یک تولیدکننده و رجوع به تولیدکننده دیگر است.
زمانی که حضور خارجی‌ها در این بازار محدود می‌شود، یکی از گزینه‌های مهم مصرف‌کنندگان از دست رفته و آنها چاره‌ای جز مصرف کالاهای باقی‌مانده در بازار نخواهند داشت. در چنین شرایطی، افزایش قیمت یا کاهش کیفیت تولید از سوی مصرف‌کنندگان باقی‌مانده بازار با هزینه خاصی مواجه نبوده و تولیدکنندگان می‌توانند با اقدامات مختلف، از کندی عرضه و نتیجتا تشکیل صف گرفته تا افزایش قیمت و فروش تولیداتشان به قیمت گران‌تر از محصولات مشابه خارجی به رفاه مصرف‌کنندگان آسیب بزنند. آسیب این محدودیت‌های وارداتی به مصرف‌کنندگان محدود نمی‌شود و بنیه تولیدی کشور را نیز هدف می‌گیرد. بر این اساس، زمانی که تولیدکننده از فروش محصولات خود تحت هر شرایط قیمتی و کیفی آگاه است، انگیزه‌ای برای بهبود تولیدات خود نخواهد داشت و نیازی به استفاده از قیمت‌های رقابتی نخواهد دید. این شرایط در بلندمدت بهره‌وری بنگاه‌های تولیدی کشور را کاهش می‌دهد و آنها را از استانداردهای روز تولید عقب نگه می‌دارد. صنعت خودرو و صنعت تولید لوازم خانگی دو نمونه بارز این موضوع هستند.
برای مثال، در بازار کشورهای حاشیه خلیج فارس، لوازم خانگی تولید برندهای معروف در سطح جهان از قیمت پایین‌تری نسبت به نمونه‌‎های مشابه تولید ایران برخوردار است. این در حالی است که در بحث کیفیت نیز کالاهای مشابه تولید داخل وضعیت بدتری دارند. وضعیت صنعت خودرو از این هم روشن‌تر است. چه در بحث تکنولوژی ساخت، چه در بحث کیفیت و چه در بحث قیمت، تولید‌کنندگان داخلی دست پایین را نسبت به همتایان خارجی خود دارند. به این ترتیب، تولید کالاهایی که هم از نظر کیفیت و هم از نظر قیمت وضعیت بدتری نسبت به مشابه خارجی خود دارند، چیزی جز نادیده‌گرفتن حقوق مصرف‌کنندگان نیست. البته باید توجه کرد که مساله تولید صنعتی در کشور و اشتغال نیز از اهمیت زیادی برخوردار است اما استفاده از ابزار محدودیت واردات، بیش از آنکه به بنیه تولیدی کشور کمک کند، راه را برای کلنگی شدن آن هموار می‌سازد.
تبعیض در قانون؟
در‌حالی‌که چنین مقرراتی سال‌هاست شهروندان ایرانی را از کالای ارزان و باکیفیت محروم می‌کند، به نظر می‌رسد این قانون صرفا در مورد شهروندان کاربرد دارد که در مقابل نهادهایی که زور زیادی دارند کاری از پیش نمی‌برند. واردات اتوبوس و تاکسی از چین مصداق همین مساله است. اگر شهرداری تهران به عنوان یک نهاد سیاستگذار به این نتیجه رسیده که کیفیت، قیمت و سرعت تحویل، دلایل کافی برای رجوع به تولیدکنندگان خارجی است، بسیار عالی می‌شود که این نتیجه‌گیری را درباره همه شهروندان ایرانی اعمال کند و از این تبعیض ناشی از قانون به نفع خود داوطلبانه دست بکشد. در چنین شرایطی انتظار می‌رود شهرداری تهران تا زمانی که مراجع قانونی دسترسی به کالاهای خارجی را برای همه ایرانی‌ها فراهم نکرده‌اند، مانند سایر شهروندان یا نهادهای غیرحاکمیتی خود را به این مقررات پایبند کند؛ در عوض انتظار می‌رود شهرداری با توجه به ادله فوق در جهت لغو قوانین بد و نامناسب ممنوعیت واردات گام بردارد. طبیعی است که در صورت وجود چنین استانداردهای دوگانه آشکاری‌ در اعمال قانون، بیش از پیش به اعتبار قانون ضربه وارد خواهد شد. خلاصه اینکه اگر این قانون خوب است، برای همه اجرایی شود و اگر بد است، عزمی برای حذف آن برای تمام شهروندان به وجود آید.
«بهشت» اتوبوس برقی چینی
--> اخبار مرتبط اعلام قیمت قطعی خودروهای برقی وارداتی + جدول هیاهوی فروش چهار خودروی خارجی دوهزار اتوبوس برقی به تهران می‌آیند آماده‌سازی پیش‌پرداخت خودروهای برقی چینی تعرفه برق خودروهای الکتریکی اعلام شد

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1155145/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

212 کیلوگرم شمش طلا معامله شد

معاون دادستان تهران: بهانه‌ای برای تعطیلی مغازه‌های طلافروشی وجود ندارد

رئیس مطالعات بین‌المللی انرژی: در آینده باید صادرات نفت را باید با واردات بنزین تهاتر می کنیم

استاد اقتصاد دانشگاه کانادا: در کشورهای آمریکای لاتین رایزن بازرگانی نداریم

در عمل به نکات اقتصادی موجود در آیات قرآن موفق نبوده‌ایم

فرصت 20 روزه مودیان مالیاتی برای ارسال فهرست حقوق بگیران

اولویت دستگاه قضایی حمایت از فعالان اقتصادی

امید اندک سوری ها به نشست اتحادیه عرب در منامه

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان والامقام «پرورش»

توسعه پوشش بیمه اجتماعی، راهکاری برای مشارکت مردم در تولید

وزیر نفت عازم محل حادثه بالگرد رئیس‌جمهور شد

هیجان مقطعی در بازار ارز بعد از مفقود شدن بالگرد رئیس جمهور

معاون سازمان تامین اجتماعی: بیمه راهکاری برای مشارکت مردم در تولید است

مالیات این خانه‌های خالی 12 برابر می‌شود!

آخرین تغییرات بازار ارز و طلا

مدیرکل دفتر مددکاری و مشاوره بنیاد شهید و امور ایثارگران از روابط عمومی بنیاد تجلیل کرد

توسعه پوشش‌ بیمه اجتماعی، راهکاری برای مشارکت مردم در تولید

همزمان با روز دختر تجلیل از دختران شهدا در سراسر کشور صورت گرفت

خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر موجب وحدت در جامعه هستند

مدیرکل دفتر مشاوره و مددکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران از روابط عمومی بنیاد تجلیل کرد

کادیلاک سایکلون ؛ خودرو 65 سال پیش!/ تصاویر

حمایت از تولید و فعالان اقتصادی اولویت دستگاه قضا

کاشت 36 هکتار درخت اکالیپتوس در پلدختر

افزایش دکل‌های حفاری آمریکا برای نخستین بار در 4 هفته اخیر

افزایش 2.5 برابری صادرات نفت خام ایران در دولت سیزدهم/ جایزه روایت برتر به توسعه فاز 11 پارس جنوبی رسید

برگزاری مراسم جشن روز دختر به مناسبت دهه کرامت با حضور جمعی از دختران شهدا

فهرست خودروهای برقی وارداتی در سامانه مشخص شد

مراسم جشن روز دختر به مناسبت دهه کرامت با حضور جمعی از دختران شهدا

بدعهدی دولت، سد راه رشد بازار سرمایه

کشف 50 میلیارد فرار مالیاتی در یک شرکت تجاری

رئیس دیوان عالی: تعطیل کردن شنبه از یک «مجلس انقلابی» بعید بود

راهنمای خرید بهترین مغز گردو: انواع گردو کدامند؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: باید مشاغل بر سودشان مالیات دهند

بهترین تولیدکنندگان ماشین آلات صنایع غذایی کدامند؟

برنامه فروش و پیش فروش چند خودرو داخلی

چرا امروز شاخص بورس ریخت!

50 میلیارد فرار مالیاتی در یک شرکت تجاری در اصفهان کشف شد

کشف 50 میلیارد ریالی فرار مالیاتی در یک شرکت تجاری

5 اشتباه رایج هنگام بررسی قند خون افراد دیابتی

قیمت روز محصولات ایران خودرو و سایپا؛ کاهش قیمت در بازار خودرو

نشان استاندارد روی این فرآوردهای غذایی جعلی است

روسیه از لحاظ رشد اقتصادی جزو 10 کشور برتر شد

حمایت از تولید و فعالان اقتصادی از اولویت های دستگاه قضایی است

انتقاد تند مقام عالی قضائی از تعطیلی شنبه و کاهش ساعت کاری | این استدلال اصلا قابل پذیرش نیست... | از یک مجلس انقلابی بعید بود

استراتژی اقتصادی آمریکا در تقابل با چین

اصناف همدان خواستار تشکیل ستاد تسهیل ویژه

◄ اعتراف به نقش تاثیرگذار مدیران نالایق در ناکامی شستا

نکاتی مهم درباره سامانه مودیان حقیقی

بلاتکلیفی 5 ماهه بیمه تکمیلی بازنشستگان کشوری

تداوم ثبات در بازار ارز

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی