بازار آریا

آخرين مطالب

در نشست مشترک کمیسیون‌های کشاورزی و بازار پول و سرمایه اتاق تهران مطرح شد

راهکار تامین مالی خرده‌مالکان گزارش ويژه

راهکار تامین مالی خرده‌مالکان
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : نشست مشترک دو کمیسیون «بازار پول و سرمایه» و «کشاورزی و صنایع تبدیلی» اتاق بازرگانی تهران با دستور بررسی طرح پایلوت کشاورزی قراردادی و با حضور نماینده مردم دزفول در مجلس شورای‌اسلامی برگزار شد. مشکل ساختار خرده‌مالکی و اهمیت تعریف جایگاه بخش کشاورزی ایران در زنجیره ارزش جهانی، موضوعات محوری جلسه کمیسیون «بازار پول و سرمایه» و «کشاورزی و صنایع تبدیلی» اتاق بازرگانی تهران بود. حاضران راهکار حل مشکل خرده‌مالکی را کشاورزی قراردادی دانستند و تاکید کردند با کشاورزی قراردادی، مشکل تامین مالی در این بخش‌ تا حدی مرتفع خواهد شد.
با توجه به اینکه در حال‌حاضر نزدیک به 70درصد تجارت‌جهانی براساس رویکرد زنجیره‌ای انجام می‌شود و ایفای نقش موثر در این ساختار می‌تواند ایجاد اشتغال، انتقال تکنولوژی و رشد اقتصادی را در کشور تضمین کند، توجه به این روند تجاری مورد تاکید حاضران در جلسه قرارگرفت. در این جلسه رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران در توضیحاتی کشت قراردادی را از منظر توسعه زنجیره ارزش موردتحلیل قرار داد و گفت: زنجیره ارزش، طیف کاملی از فعالیت‌هایی است که شرکت‌ها و افراد انجام می‌دهند تا محصولی را از زمان ایده اولیه آن به استفاده نهایی و فراتر از آن برسانند و شامل فعالیت‌هایی مانند تحقیق و توسعه، طراحی، تولید، بازاریابی، توزیع و پشتیبانی از مصرف‌کننده نهایی است.
به گزارش روابط‌عمومی اتاق تهران، فریال مستوفی با بیان اینکه طی سه دهه‌گذشته اقتصاد جهانی به‌طور فزاینده‌ای حول زنجیره‌های جهانی ارزش ساختار یافته‌است، افزود: زنجیره‌های جهانی ارزش پیونددهنده شرکت‌ها، کارکنان و مصرف‌کنندگان در سراسر جهان هستند و سهم قابل‌توجهی از تجارت بین‌‌‌‌الملل، تولید ناخالص داخلی جهان و اشتغال را به خود اختصاص می‌دهند؛ به‌نحوی‌که امروزه، بیش از 70‌درصد تجارت‌جهانی بر اساس این رویکرد زنجیره‌‌‌‌ای انجام می‌شود. او افزود: زنجیره‌های جهانی ارزش، یک مسیر پیش‌روی کشورهایی قرار می‌دهد که در مراحل ابتدایی‌‌‌‌تر صنعتی‌‌‌‌شدن هستند و مشکلاتی در دسترسی به فناوری و سرمایه لازم برای پیمودن این مرحله دارند. این کشورها دیگر نیازی به ایجاد یک زنجیره کامل تولید نخواهند داشت و می‌توانند از پراکندگی بین‌المللی تولید و تفکیک عملیات در قالب زنجیره جهانی ارزش بهره ببرند. این کشورها امکان آن را خواهند داشت که با تعریف جایگاه خود در مرحله خاصی از تولید در امتداد زنجیره ارزش که با سطح دانش، سرمایه و فناوری موجود آنها سازگار است، صنایع هدف‌‌‌‌داری ایجاد کنند.
رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران با اشاره به اینکه تولید برای صادرات به رشد اقتصادی، ایجاد شغل، درآمدزایی و درآمد مالیاتی کمک می‌کند، ادامه داد: مشارکت در زنجیره جهانی ارزش، همچنین فرصت‌های قابل‌توجهی را برای انتقال دانش بین شرکت‌ها ایجاد می‌کند. چنین انتقالاتی فرصت‌هایی را ایجاد می‌کند که منجر به ارتقای صنعتی و بهبود کیفیت محصول، تسهیل عملیات و فرآیندها و تشویق مشارکت در فعالیت‌های با ارزش بالاتر در تولید شود.
فریال مستوفی ادامه داد: مشارکت در زنجیره ارزش نمی‌تواند با نقش انحصاری دولت‌‌‌‌ در اقتصاد و تجارت به پتانسیل‌های واقعی خود دست‌یابد، در نتیجه‌ برای مشارکت موفقیت‌‌‌‌آمیز در زنجیره‌های ارزش باید چشم‌‌‌‌انداز و دستور کار روشنی برای بهبود هماهنگی بین بازیگران دولتی و تضمین مشارکت بخش‌خصوصی وجود داشته‌باشد. همچنین سیاست‌های جذاب برای بخش‌‌‌‌خصوصی به گشایش فزاینده مرزها و جذب سرمایه‌گذاری خارجی منجر می‌شود که به‌‌‌‌نوبه خود، می‌تواند به مشارکت در زنجیره‌های ارزش کمک کند. او افزود: اگر می‌خواهیم موضوع زنجیره ارزش را به شیوه صحیح پیش‌ببریم و سرنوشتی همانند خصوصی‌سازی پیدا نکند، باید نقش محوری به بخش‌خصوصی داده شود و بخش‌خصوصی پیشران و پیش‌برنده این حرکت‌‌‌‌ها باشد. اگر لازم باشد نهادسازی انجام شود نیز باید در دل بخش‌خصوصی صورت گیرد. ما برای شروع این هدف، دپارتمان زنجیره ارزش را در مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق تهران ایجاد ‌کرده‌‌‌‌ایم.
مستوفی با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم در بحث زنجیره ارزش، تامین مالی زنجیره‌های ارزش است، افزود: تامین مالی زنجیره ارزش، مجموعه‌‌‌‌ای از رویکردها، تکنیک و ابزارهای مالی است که هدف آن بهینه‌سازی تراکنش‌ها، سرمایه‌درگردش و هزینه‌ها در سرتاسر زنجیره است، بنابراین تامین مالی زنجیره ارزش به رابطه مالی بین دو یا چند بازیگر در زنجیره ارزش اشاره دارد.
او سپس با معرفی ابزارها و محصولات تامین زنجیره ارزش گفت: در این طبقه‌‌‌‌بندی، تامین مالی مرتبط با محصول به‌طور مستقیم به تامین مالی تولید و همچنین شرکت تجمیع‌‌‌‌کننده و فرآوری‌‌‌‌کننده یا بازاریاب می‌پردازد. انواع دیگر تامین مالی نیز شامل تامین مالی مبتنی بر مطالبات نظیر تنزیل، فکتورینگ و فورفیتینگ، تامین مالی از طریق وثیقه دارایی‌های فیزیکی، تامین مالی مبتنی بر محصولات کاهش ریسک با استفاده از بیمه، قراردادهای آتی و پیمان آتی است و همچنین تامین مالی ساختار یافته که به محصولات تخصصی اشاره دارد و دسترسی مالی را تسهیل کرده و تعمیق می‌بخشد.
اهمیت کشاورزی قراردادی
در ادامه این جلسه، حمید آذرمند، کارشناس کمیسیون بازار پول و سرمایه ‌‌‌‌اتاق تهران با اشاره به اینکه روش‌های مختلفی برای تامین مالی در حوزه کشاورزی وجود دارد، گفت: یکی از این روش‌ها که زیرساخت آن در کشور هم موجود است، کشاورزی قراردادی است. در تدوین طرح پایلوت کشاورزی قراردادی این مساله مورد بررسی قرارگرفت که روش‌های سنتی تامین مالی دارای چه نقاط ضعفی است تا در این تغییر پارادایم این نواقص برطرف شود. نکته حائزاهمیت اینکه ساختار کشاورزی ایران خردمقیاس بوده و کشاورزان قدرت بالایی در توثیق ندارند. این مساله سبب شده‌است که از دسترسی بخش کشاورزی به منابع اعتباری کاسته شود.
آذرمند در ادامه با اشاره به گسستگی ارتباط صنایع تبدیلی با بخش کشاورزی ایران گفت: کشاورزی قراردادی، راهکاری برای رفع این گسستگی است و مشارکت صنعت در این طرح تاحدودی مساله وثایق را حل می‌کند. در طرحی که تدوین‌شده، تولیدکننده در صنایع غذایی به‌عنوان مجری شناخته می‌شود و از طریق زیرساختی که طراحی‌شده با تامین‌‌‌‌کننده که کشاورز است، قرارداد منعقد می‌کند. در ادامه قراردادهای منعقدشده، تجمیع شده و به بانک عامل ارسال می‌شود؛ در واقع این قراردادها مبنای پرداخت تسهیلات خواهد بود. در این طرح صندوق‌هایی چون صندوق ضمانت صادرات، صندوق صنایع کوچک و صندوق نوآوری و شکوفایی امکان ضمانت خواهند داشت.
به گفته او، تسهیلات به کشاورز پرداخت شده و پس از تحویل محصول فرآیند تسویه انجام می‌شود. آذرمند با اشاره به مزایای اجرای این طرح گفت: کشاورز در این طرح، کمک فنی و لجستیکی دریافت کرده و برای تولیدکننده در صنایع غذایی نیز این اطمینان حاصل می‌شود که به موجب قراردادی که منعقد کرده، نهاده دریافت می‌کند. این گردش کار طرح کشاورزی قراردادی است و چنانچه صنایع و بانک‌ها اعلام آمادگی کنند، می‌توان این طرح را به‌طور آزمایشی در یک منطقه مانند دزفول به اجرا گذاشت.
--> اخبار مرتبط ایران در کدام زنجیره ارزش جهانی دارای مزیت است؟ رشد تسهیلات اعطایی به بخش کشاورزی و صنایع تکمیلی و تبدیلی توسعه از مسیر صندوق کالایی کشاورزی الگوی تجاری‌سازی کشاورزی ایران موج سوم توسعه بخش‌کشاورزی با یاری بازار سرمایه

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1154963/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افتتاح رسمی 2 طرح سد قیز قلعه‌سی و تکمیل و توسعه سد خداآفرین

قیمت شکر بسته بندی اعلام شد

راهکارهای کشورهای مختلف برای حل بحران «پیری جمعیت» چیست؟

دیوان عالی ارجاع پرونده‌های اقتصادی را در اولویت قرار می‌دهد

مدیرعامل راه آهن: پیشرفت برقی‌سازی خط آهن تهران - مشهد صفر است

صنعت نفت امکان صادرات خدمات فنی و مهندسی را دارد

طرح پلی‌آلومینیوم‌کلراید پتروشیمی ارومیه به‌زودی به تولید می‌رسد

بازدید وزیر نفت از پروژه خط لوله انتقال فرآورده تبریز - خوی - ارومیه و مراکز انتقال نفت

مهر مدعی شد: حقوق همه بازنشستگان تأمین اجتماعی تا آخر وقت فردا واریز می شود

حضور جدی دانشگاه‌ها در عرصه صنعت استان عملیاتی می‌شود

‌دانشگاهیان ‌برای حل مشکلات اقتصادی جامعه اهتمام جدی داشته باشند

مخالفت رئیس دیوان عالی کشور با تعطیلی شنبه‌ها

تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود

پرونده‌های اقتصادی در اولویت رسیدگی قرار گیرد

نقطه‌ ضعف در کارنامه مثبت رشد اقتصادی/دولت کشاورزی را دریابد

بازار ارز در مدار ریزش/ همه در بازار غیررسمی فروشنده شده‌اند

رئیس دیوان عالی کشور: تعطیلی شنبه اصلا قابل پذیرش نیست

پیگیری مصوبات رئیس کل بانک مرکزی در کمیسیون اصل 90

تعطیلی شنبه اصلا قابل پذیرش نیست

اظهارات متفاوت یک نماینده اصولگرا/ حاجی دلیگانی: نادیده گرفتن مردم اسمش تعامل نیست!/ مشارکت پایین زنگ توجه برای مسئولان ما است/ خدشه دار شدن سرمایه اجتماعی و مباحث اقتصادی باعث مشارکت پایین شد

وزیر انرژی آذربایجان: سد قیز قلعه‌سی یک طرح فراملی است

دهک بندی ها «دقیق» می‌شوند

وزیر نیرو: ایران جزو چهار کشور دنیا در حوزه سدسازی است

لایحه جداول بودجه 1403 به مجمع تشخیص رفت

جارو شارژی فندکی!! دیگه نگران نظافت ماشین نباشید

بازگشت طلا به مسیر افزایش قیمت؛ سکه کانال 40 میلیون را پس گرفت

حقوق ورودی خودروهای برقی و هیبریدی اعلام شد

ریزش سنگین بورس با کاهش 62 هزار واحدی شاخص کل

کنترل نقدینگی منحنی تورم را نزولی کرد

ادله موافقان و مخالفان افزایش تعطیلات هفتگی

2 هزار لیتر روغن موتور قاچاق در کاشمر کشف شد

درخواست پورابراهیمی برای برگزاری جلسه درباره بورس

سد قیزقلعه‌سی، کلید شکوفایی اقتصادی شمال غرب کشور

دهه «رکود، عبرت، تجربه»/ رفاهی که در دهه 90 از دست رفت

وام بدهید، بچه بیاورند

تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

رئیس دیوان عالی کشور: تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود

شمارش معکوس برای افزایش مبلغ جرائم رانندگی

فهرست کالاهای دریافت کننده ارز اعلام شد

دلار چقدر ریخت؟

قیمت طلا، سکه و ارز 30 اردیبهشت ماه 1403؛ سکه به کانال 30 میلیون تومان سقوط کرد

کمک سد «قیزقلعه سی» به رونق اقتصادی استان‌های شمال غرب کشور

آغاز فروش ویژه محصول اقتصادی مدیران خودرو + قیمت

نامسئله‌گی تعطیلی، کج‌مسئله‌گی شنبه!

با هوشمند شدن نظام مالیاتی بساط مالیات علی الراس جمع می شود

جدا شدن اقتصاد کشورها از چین شاید غیرممکن باشد

قیمت پژو پارس تغییر کرد

اقتصادی که مردمی نباشد موفق نیست

با هوشمند شدن نظام مالیاتی بساط مالیات علی الراس در دادگاه ها جمع می شود

وزیر کار: به‌روز رسانی اطلاعات «درآمدی» ایرانیان؛ دهک‌بندی‌ها «دقیق» می‌شوند

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی