بازار آریا

آخرين مطالب

براساس شامخ فروردین‌ماه، توقف روند بهبود بخش صنعت محتمل خواهد بود

آژیر قرمز موجودی مواد اولیه بنگاه‏‏‌ها اقتصاد ايران

آژیر قرمز موجودی مواد اولیه بنگاه‏‏‌ها
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : تامین مواد اولیه برای بنگاه‏‏‌ها سخت‏‏‌تر می‌شود. شامخ فروردین‌ماه با حذف اثرات تقویمی حاکی از بهبود نسبی وضعیت اقتصاد است. اما افزایش محتمل نرخ ارز و کاهش تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه از جمله عواملی است که براساس این گزارش می‏‏‌تواند در ماه‏‏‌های آینده موجب تشدید محدودیت دسترسی به مواد اولیه تولید شود و به‏‏‌تبع آن، توقف روند بهبود بخش صنعت، محتمل خواهد بود. طبق نظرسنجی‏‏‌های انجام‌شده از فعالان اقتصادی، به نظر می‌رسد در ماه‏‏‌های پیش‏‏‌رو، کمبود مواد اولیه می‏‏‌تواند به‏‏‌طور جدی روند بهبود وضعیت اقتصادی و به‌خصوص وضعیت بخش صنعت را متاثر کند. کسری قابل‏‏‌توجه تراز تجاری در سال 1402 و افزایش شکاف قیمت بازار ارز آزاد و نیما در ماه‏‏‌های اخیر، عواملی هستند که می‏‏‌توانند منابع ارزی قابل تخصیص به واردات مواد اولیه را در ماه‏‏‌های آتی محدود کنند.
حذف اثر تعطیلات فروردین‌‌‌ماه از گزارش شامخ، از بهبود نسبی وضعیت اقتصاد حکایت دارد؛ اما کمبود و گرانی مواد اولیه در این ماه از مشکلات بنگاه‌‌‌ها بوده که برای بهبود تولید در ماه‌‌‌های آتی باید برطرف شوند. شاخص مدیران خرید کل اقتصاد در فروردین 1403، معادل 39.6 محاسبه شده است. این شاخص نشان می‌دهد که سطح فعالیت‌‌‌های اقتصادی در این ماه نسبت به ماه اسفند 1402، به‌‌‌طور مطلق، کاهش یافته است. با ‌‌وجود این، بعد از حذف اثر تعطیلات نوروزی (تعدیل فصلی)، این شاخص برای ماه فروردین معادل 51.5 برآورد شده است که بیانگر بهبود نسبی وضعیت اقتصاد کشور نسبت به ماه اسفند 1402 است.
در گزارش منتشرشده از سوی مرکز پژوهش‌‌‌های اتاق ایران، شاخص «میزان تولید محصول یا ارائه خدمت» در ماه فروردین معادل 27.8 محاسبه شده که با حذف اثر فصلی (تعدیل فصلی)، معادل 49.0 برآورد شده است. این شاخص نشان می‌دهد که میزان تولید کالاها و خدمات در این ماه، نسبت به اسفند 1402، حتی با حذف اثر تعطیلات نوروزی، به‌‌‌طور نسبی کاهش یافته است. در این میان شاخص «موجودی مواد اولیه یا لوازم خریداری‌شده» در این ماه، پس از حذف اثر فصلی (تعدیل فصلی)، معادل 49.7 برآورد شده است که مؤید کاهش موجودی مواد اولیه نسبت به اسفند 1402 است. شاخص «قیمت مواد اولیه یا لوازم خریداری‌شده» نیز پس از حذف اثر فصلی (تعدیل فصلی)، معادل 72.3 برآورد شده است که از افزایش قابل‌‌‌توجه قیمت اولیه نسبت به اسفند 1402 حکایت دارد. روند شامخ کل اقتصاد و شامخ بخش صنعت، پس از حذف اثرات فصلی، نشان می‌دهد که در سه‌ماه پایانی سال 1402، وضعیت کل اقتصاد و همچنین وضعیت بخش صنعت به‌‌‌طور مستمر بهبود یافته و در فروردین سال 1403، روند بهبود وضعیت اقتصادی تداوم داشته، اما از میزان آن کاسته شده است.
شاخص مدیران خرید ترکیبی کل اقتصاد
آخرین نظرسنجی انجام‌شده در خصوص اقتصاد کل کشور نشان می‌دهد که شاخص مدیران خرید کل اقتصاد در فروردین 1403، معادل 39.6 محاسبه شده است. این شاخص نشان می‌دهد که سطح فعالیت‌‌‌های اقتصادی در این ماه نسبت به ماه اسفند 1402، به‌‌‌طور مطلق، کاهش یافته است. با این حال بعد از حذف اثر تعطیلات نوروزی (تعدیل فصلی)، این شاخص برای ماه فروردین معادل 51.5 برآورد شده است که بیانگر بهبود نسبی وضعیت اقتصاد کشور نسبت به ماه اسفند 1402 است. شاخص «میزان تولید محصول یا ارائه خدمت» در ماه فروردین معادل 27.8 محاسبه شده که با حذف اثر فصلی (تعدیل فصلی)، معادل 49.0 برآورد شده است. این شاخص نشان می‌دهد که میزان تولید کالاها و خدمات در این ماه، نسبت به اسفند 1402، حتی با حذف اثر تعطیلات نوروزی، به‌‌‌طور نسبی کاهش یافته است.
شاخص «موجودی مواد اولیه یا لوازم خریداری‌شده» در این ماه، پس از حذف اثر فصلی (تعدیل فصلی)، معادل 49.7 برآورد شده است که مؤید کاهش موجودی مواد اولیه نسبت به اسفند 1402 است. شاخص «قیمت مواد اولیه یا لوازم خریداری‌شده» در این ماه، پس از حذف اثر فصلی (تعدیل فصلی)، معادل 72.3 برآورد شده است که بیانگر افزایش قابل‌‌‌توجه قیمت اولیه نسبت به اسفند 1402 است. شاخص «میزان استخدام و به‌‌‌کارگیری نیروی انسانی» در ماه فروردین، پس از تعدیل فصلی، معادل 52.0 برآورد شده است. اگرچه روند این شاخص در نیمه دوم سال 1402 بیانگر بهبود مستمر اشتغال در کشور است، اما شرایط برای همه سطوح مهارتی یکسان نیست. شواهد موجود و اظهارات فعالان اقتصادی حاکی از این است که تورم بالا و فشارهای مداوم هزینه‌‌‌های زندگی، باعث بی‌‌‌میلی نیروی کار غیرماهر به اشتغال در سطوح دستمزد کنونی شده که مشکلاتی جدی برای برخی از بخش‌‌‌های اقتصادی ایجاد کرده است. شاخص «قیمت مواد اولیه یا لوازم خریداری‌شده» در این ماه، پس از تعدیل فصلی، معادل 72.3 برآورد شده است که بیشترین مقدار در بین تمام مؤلفه‌‌‌های شامخ کل اقتصاد است. لازم به ذکر است که در تمام ماه‌‌‌های سال 1402، این شاخص بالاتر از 50 بوده است که بیانگر رشد مستمر قیمت مواد اولیه بوده است.
شاخص «قیمت محصولات تولیدشده یا خدمات ارائه‌شده» در این ماه، پس از تعدیل فصلی، معادل 56.3 برآورد شده است که بیانگر افزایش قیمت محصولات یا خدمات نهایی در این ماه نسبت به اسفند سال 1402 است. به نظر می‌رسد که افزایش مداوم قیمت محصولات تولیدشده بیشتر ناشی از افزایش مستمر قیمت مواد اولیه است.
شاخص مدیران خرید بخش صنعت
براساس داده‌‌‌های به‌‌‌دست‌‌‌آمده از بنگاه‌‌‌های بخش صنعت، شاخص مدیران خرید بخش صنعت در فروردین 1403، معادل 33.5 محاسبه شده است. بعد از حذف اثر تعطیلات نوروزی (تعدیل فصلی)، این شاخص برای ماه فروردین معادل 50.2 برآورد شده است که بیانگر بهبود نسبی اما بسیار اندک وضعیت کلی بخش صنعت نسبت به ماه اسفند 1402 است.
شاخص «مقدار تولید محصولات» در ماه فروردین معادل 21.3 محاسبه شده که پس از تعدیل فصلی، معادل 47.4 برآورد شده است. بر این اساس، می‌‌‌توان گفت که مقدار تولید محصولات در این ماه، نسبت به اسفند 1402، به‌‌‌طور نسبی کاهش یافته است. بررسی این شاخص در زیربخش‌‌‌های مختلف بخش صنعت نشان می‌دهد که از بین 12رشته فعالیت صنعتی، این شاخص برای 8رشته فعالیت کمتر از 50 بوده است که نشان می‌دهد کاهش تولید در این ماه یک مساله فراگیر در بخش صنعت است. شاخص «موجودی مواد اولیه» در این ماه، پس از تعدیل فصلی، معادل 48.9 برآورد شده است که نشان‌‌‌دهنده کاهش نسبی موجودی مواد اولیه نسبت به اسفند 1402 است. بررسی این شاخص در زیربخش‌‌‌های مختلف بخش صنعت نشان می‌دهد که از بین 12رشته فعالیت صنعتی، این شاخص برای 10رشته فعالیت کمتر از 50 بوده است. شاخص «میزان استخدام و به‌‌‌کارگیری نیروی انسانی» در ماه فروردین، پس از تعدیل فصلی، معادل 50.4 برآورد شده است. روند این شاخص در سه‌ماه منتهی به فروردین 1403 بیانگر بهبود نسبی اشتغال در کشور است.
با وجود این، بنا به اظهار فعالان بخش صنعت، برخی از شرکت‌ها با عدم‌تمایل به اشتغال نیروی کار به دلیل ‌تناسب نداشتن حقوق و دستمزد با هزینه‌‌‌های زندگی روبه‌رو هستند و برخی شرکت‌ها هم به دلیل نداشتن ‌توان تامین هزینه‌‌‌ها به‌‌‌خصوص با بالا رفتن نرخ ارز و افزایش قیمت نهاده‌‌‌ها، تعدیل نیرو داشته‌‌‌اند. شاخص «قیمت خرید مواد اولیه» در این ماه، پس از تعدیل فصلی، معادل 76.9 برآورد شده است که بیانگر افزایش قابل‌‌‌توجه قیمت اولیه نسبت به اسفند 1402 است. لازم به ذکر است که در تمام ماه‌‌‌های سال 1402، این شاخص بالاتر از 50 بوده است که نشان‌‌‌دهنده رشد فزاینده قیمت مواد اولیه است. تداوم این روند، خصوصا با توجه به ‌‌‌احتمال تشدید محدودیت دسترسی به مواد اولیه در ماه‌‌‌های آتی، می‌‌‌تواند به فشار هزینه در بخش صنعت منجر شود و تورم تولیدکننده را افزایش دهد. بررسی این شاخص در زیربخش‌‌‌های مختلف بخش صنعت نشان می‌دهد که این شاخص برای تمام 12رشته فعالیت صنعتی، بالاتر از 50 بوده است.
شاخص «میزان صادرات کالا» در فروردین 1403، پس از حذف اثر فصلی، معادل 48.1 برآورد شده است که بیانگر کاهش نسبی صادرات کالا نسبت به اسفند 1402 است. بررسی این شاخص در زیربخش‌‌‌های مختلف بخش صنعت نشان می‌دهد که از بین 12رشته فعالیت صنعتی، این شاخص برای 8رشته فعالیت کمتر از 50 بوده است. شاخص «قیمت محصولات تولیدشده» در این ماه، پس از تعدیل فصلی، معادل 64.1 برآورد شده است که نشان‌‌‌دهنده افزایش قابل‌‌‌توجه قیمت محصولات در این ماه نسبت به اسفند سال 1402 است. به نظر می‌رسد که افزایش مداوم قیمت محصولات تولیدشده بیشتر ناشی از افزایش فزاینده قیمت مواد اولیه است. افزایش قیمت نهاده‌‌‌ها، موجب فشار هزینه در سمت عرضه شده است. در چنین شرایطی برای جبران هزینه‌‌‌های تولید، قیمت محصولات تولیدشده نیز افزایش یافته و به‌‌‌این‌‌‌ترتیب شاخص «قیمت محصولات تولیدشده» نیز بیشترین مقدار 11ماه اخیر را به ثبت رسانده است.
مشکلات اصلی از دید برخی از فعالان اقتصادی
برخی از شرکت‌ها با عدم‌تمایل به اشتغال نیروی کار به دلیل ‌تناسب نداشتن حقوق و دستمزد و فشار بالای هزینه زندگی روبه‌رو بودند و برخی هم به دلیل عدم‌توان شرکت‌ها برای تامین هزینه‌‌‌ها به‌‌‌خصوص با بالا رفتن نرخ ارز و افزایش قیمت نهاده‌‌‌ها، تعدیل نیرو داشته‌‌‌اند. با توجه به افزایش روزهای تعطیل (تعطیلات عید نوروز و ماه رمضان)، اکثر تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی، از کاهش میزان تولید خود خبر دادند و از افزایش قیمت مواد اولیه گلایه داشتند. کاهش میزان ارز تخصیصی از سوی دولت به تولیدکنندگان برای واردات مواد اولیه نیز از مشکلات گزارش شده است. در چند مورد در تولید سیمان و صنایع فرآورده‌‌‌های نفت و گاز، تولیدکنندگان اعلام کردند که با افزایش ساعات کار به‌‌‌صورت شیفتی، میزان تولید بیشتر شده است.
--> اخبار مرتبط وضعیت قرمز هزینه تولید خوش‌بینی در قعر «رکود» صنعت کرونا گرفت چک‌آپ سلامت بانک خصوصی آژیر قرمز تقاضای صنعتی

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1154962/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هفتمین اجلاس هشتمین دوره هیئت نمایندگان اتاق اصناف ایران

محموله قاچاق پرندگان زینتی در بیرجند متوقف شد

تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند / تعطیلی شنبه اصلا قابل پذیرش نیست

منتظری: تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود

همه امکانات کشور باید برای بهبود اقتصاد بسیج شود

در چه صورتی مالیات بر خانه‌های خالی 12 برابر می‌شود؟

افتتاح رسمی 2 طرح سد قیز قلعه‌سی و تکمیل و توسعه سد خداآفرین

قیمت شکر بسته بندی اعلام شد

راهکارهای کشورهای مختلف برای حل بحران «پیری جمعیت» چیست؟

دیوان عالی ارجاع پرونده‌های اقتصادی را در اولویت قرار می‌دهد

مدیرعامل راه آهن: پیشرفت برقی‌سازی خط آهن تهران - مشهد صفر است

صنعت نفت امکان صادرات خدمات فنی و مهندسی را دارد

طرح پلی‌آلومینیوم‌کلراید پتروشیمی ارومیه به‌زودی به تولید می‌رسد

بازدید وزیر نفت از پروژه خط لوله انتقال فرآورده تبریز - خوی - ارومیه و مراکز انتقال نفت

مهر مدعی شد: حقوق همه بازنشستگان تأمین اجتماعی تا آخر وقت فردا واریز می شود

حضور جدی دانشگاه‌ها در عرصه صنعت استان عملیاتی می‌شود

‌دانشگاهیان ‌برای حل مشکلات اقتصادی جامعه اهتمام جدی داشته باشند

مخالفت رئیس دیوان عالی کشور با تعطیلی شنبه‌ها

تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود

پرونده‌های اقتصادی در اولویت رسیدگی قرار گیرد

نقطه‌ ضعف در کارنامه مثبت رشد اقتصادی/دولت کشاورزی را دریابد

بازار ارز در مدار ریزش/ همه در بازار غیررسمی فروشنده شده‌اند

رئیس دیوان عالی کشور: تعطیلی شنبه اصلا قابل پذیرش نیست

پیگیری مصوبات رئیس کل بانک مرکزی در کمیسیون اصل 90

تعطیلی شنبه اصلا قابل پذیرش نیست

اظهارات متفاوت یک نماینده اصولگرا/ حاجی دلیگانی: نادیده گرفتن مردم اسمش تعامل نیست!/ مشارکت پایین زنگ توجه برای مسئولان ما است/ خدشه دار شدن سرمایه اجتماعی و مباحث اقتصادی باعث مشارکت پایین شد

وزیر انرژی آذربایجان: سد قیز قلعه‌سی یک طرح فراملی است

دهک بندی ها «دقیق» می‌شوند

وزیر نیرو: ایران جزو چهار کشور دنیا در حوزه سدسازی است

لایحه جداول بودجه 1403 به مجمع تشخیص رفت

جارو شارژی فندکی!! دیگه نگران نظافت ماشین نباشید

بازگشت طلا به مسیر افزایش قیمت؛ سکه کانال 40 میلیون را پس گرفت

حقوق ورودی خودروهای برقی و هیبریدی اعلام شد

ریزش سنگین بورس با کاهش 62 هزار واحدی شاخص کل

کنترل نقدینگی منحنی تورم را نزولی کرد

ادله موافقان و مخالفان افزایش تعطیلات هفتگی

2 هزار لیتر روغن موتور قاچاق در کاشمر کشف شد

درخواست پورابراهیمی برای برگزاری جلسه درباره بورس

سد قیزقلعه‌سی، کلید شکوفایی اقتصادی شمال غرب کشور

دهه «رکود، عبرت، تجربه»/ رفاهی که در دهه 90 از دست رفت

وام بدهید، بچه بیاورند

تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

رئیس دیوان عالی کشور: تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود

شمارش معکوس برای افزایش مبلغ جرائم رانندگی

فهرست کالاهای دریافت کننده ارز اعلام شد

دلار چقدر ریخت؟

قیمت طلا، سکه و ارز 30 اردیبهشت ماه 1403؛ سکه به کانال 30 میلیون تومان سقوط کرد

کمک سد «قیزقلعه سی» به رونق اقتصادی استان‌های شمال غرب کشور

آغاز فروش ویژه محصول اقتصادی مدیران خودرو + قیمت

نامسئله‌گی تعطیلی، کج‌مسئله‌گی شنبه!

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی