بازار آریا

آخرين مطالب

شهر ایمن؛ چگونه؟ اقتصاد ايران

شهر ایمن؛ چگونه؟
  بزرگنمايي:

بازار آریا - پژمان جوزی * ایران زیبای ما در کنار همه مواهب خود زلزله‌خیز است و این موضوعی است که نه‌تنها ذهن مسوولان بلکه مردم را نیز گرفتار کرده است. اگرچه از ثبت بزرگ‌ترین زلزله تهران با قدرت 7 ریشتر بیش از یک قرن می‌‌‌گذرد اما سایه وحشت آن همچنان هست.
گمان نمی‌کنم شهروندی در تهران باشد که بیم زلزله هولناک تهران را نداشته باشد. من معتقدم که در این‌باره، نه باید راه افراط را برویم و نه دچار تفریط شویم.
نه باید آن‌گونه فضا‌سازی کنیم که شهروندان تهران را دائما در وحشت زلزله مهیب تهران نگاه داریم و نه آن‌گونه عمل کنیم که غافلگیر شویم و در بحران گرفتار.
در دنیای مدرن و در عصر موسوم به دیجیتال که تکنولوژی دیگر برای خود مرزی نمی‌شناسد و تمامی مرزها را در‌نوردیده هیچ پرسشی به‌ویژه در این عرصه بی‌پاسخ نیست.
نمونه‌های جهانی آن، از زلزله ژاپن گرفته تا تایوان پیش روی ما هستند. در زلزله فروردین ماه امسال تایوان که قدرت آن 7.4 ریشتر بود و در 25 سال اخیر در این کشور بی‌سابقه بود، کشته‌شدگان به تعداد انگشتان دو دست بود و نه بیشتر. با خود بیندیشیم، اگر زلزله‌ای با این قدرت تهران را تکان دهد، چه می‌شود؟
این مثال بیانگر آن است که در علم ساختمان‌سازی راه‌حل مواجهه با زلزله وجود دارد، به شرط آنکه کار را به اهلش و به متخصص این حرفه بسپاریم.
ما در ایران ساختمان‌سازی داریم! ناظر بر ساختمان‌سازی هم داریم! در کنار آن فهرستی از ساختمان‌های ناایمن هم داریم! سناریوی عجیبی است که اگر ناظر بر عملکرد داریم پس این فهرست ساختمان‌های نا‌ایمن از کجا در‌می‌آید؟!
اینجاست که مشخص می‌شود یک‌جای کار ایراد دارد. یعنی یا برخی از سازندگان ما با علم روز منطبق نیستند که متاسفانه نیستند! یا برخی از ناظران ما ناظر نیستند که متاسفانه نیستند!
وقت آن رسیده که بدانیم، زمان تصمیم‌گیری پشت درهای بسته گذشته، زمان بی‌توجهی به متخصصان واقعی گذشته، زمان نادیده گرفتن سازندگان خبره گذشته، زمان بی‌توجهی به علم و دانشگاه در ساخت‌وساز گذشته است.
باید بپذیریم که ساخت‌وساز یک صنعت است و من به عنوان رئیس «انجمن صنعت ساختمان» از تمام مسوولان حوزه می‌خواهم که روش‌های کهنه تصمیم‌گیری در این حوزه حساس و مهم را کنار بگذارند. در تصمیم‌گیری‌ها از نیروهای متخصص و باسابقه مشورت بگیرند.
و از همه مهم‌تر بخش خصوصی را در کنار خود ببینند و نه در مقابل خود و باور داشته باشند که بخش خصوصی مشاوری رایگان و دلسوز برای سیاستگذاری است. چندی پیش با اهتمام و درایت وزارت محترم راه و شهر‌سازی صورت‌جلسه‌ای را با حضور مسوولان سازمان نظام مهندسی ایران به امضا رساندیم که می‌تواند نویدبخش باشد.
مقرر شد از این پس انجمن صنعت ساختمان و سازمان نظام مهندسی در تصمیم‌سازی‌ها مشارکت کنند و تصمیم‌سازی‌ها پشت درهای بسته نباشد و تحولاتی هم در نوسازی قوانین این سازمان صورت پذیرد که موجب مسرت است. این حقیقتی گریز‌ناپذیر است که باید در عرصه ساخت‌وساز تابوها را بشکنیم و کنار بگذاریم. یکی از این تابوها نوع نگاه به بلند‌مرتبه‌سازی و حتی آسمانخراش‌سازی است. اگر شهری مقاوم در برابر زلزله می‌خواهیم که کمترین خسارت‌ها و تلفات مالی و جانی را به دنبال داشته باشد، حتی اگر از همین امروز هم شروع کنیم تا رسیدن به هدف راهی طولانی در پیش است.
برای داشتن شهری ایمن‌تر راهی نیست جز آنکه کیفیت را بر کمیت ارجح بدانیم. مسابقه توزیع رانت از طریق منابع بانکی و ملی برای ساخت مسکن‌های بی‌کیفیت را تعطیل کنیم. به بخش خصوصی اعتماد کنیم و بدون هدر دادن منابع بانکی و صرفا با تسهیل ارائه مجوز و حذف بوروکراسی دست و پاگیر به آنها فضا دهیم. اگر هم قرار است تا از کشورهای دیگر سازنده بیاوریم، ایرادی نیست ما سازندگان نمی‌گوییم مثل برخی صنایع درها را ببندید و فقط راه را برای ما باز کنید. تنها خواسته ما این است که شرایط و امکاناتی را که برای آنها فراهم می‌کنید برای ما نیز فراهم کنید تا رقابت کنیم. بحث سرمایه‌گذاری و ساخت‌وساز را تفکیک کنیم. سرمایه‌گذار در کنار یک سازنده واقعی و خبره می‌توانند ساختمانی ایمن بسازند. از دانشگاه و دانشگاهی و توان داخلی بهره بگیریم. راه را برای ورود علم جدید در این عرصه بگشاییم تا از ساخت سازه‌ها و ساختمان‌های عمدتا پنج‌طبقه در کوچه پس‌کوچه‌های شهر آن هم با کیفیت پایین رهایی یابیم. باور کنیم که ساخت‌وساز یک علم است و تنها با تکیه بر خبرگان می‌توانیم شهری ایمن بسازیم.
* رئیس انجمن صنعت ساختمان
--> اخبار مرتبط ماموریت‏‏‏‏‌های 1402 اتاق بازرگانی بیت‌کوین و چالش نوسان شناسنامه فنی ساختمان؛ یک تیر و چند نشان احتمال واگذاری بزرگراه‌های تهران به بخش خصوصی 2 زلزله مهیب در شرق تایوان

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1154958/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حضور جدی دانشگاه‌ها در عرصه صنعت استان عملیاتی می‌شود

‌دانشگاهیان ‌برای حل مشکلات اقتصادی جامعه اهتمام جدی داشته باشند

مخالفت رئیس دیوان عالی کشور با تعطیلی شنبه‌ها

تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود

پرونده‌های اقتصادی در اولویت رسیدگی قرار گیرد

نقطه‌ ضعف در کارنامه مثبت رشد اقتصادی/دولت کشاورزی را دریابد

بازار ارز در مدار ریزش/ همه در بازار غیررسمی فروشنده شده‌اند

رئیس دیوان عالی کشور: تعطیلی شنبه اصلا قابل پذیرش نیست

پیگیری مصوبات رئیس کل بانک مرکزی در کمیسیون اصل 90

تعطیلی شنبه اصلا قابل پذیرش نیست

اظهارات متفاوت یک نماینده اصولگرا/ حاجی دلیگانی: نادیده گرفتن مردم اسمش تعامل نیست!/ مشارکت پایین زنگ توجه برای مسئولان ما است/ خدشه دار شدن سرمایه اجتماعی و مباحث اقتصادی باعث مشارکت پایین شد

وزیر انرژی آذربایجان: سد قیز قلعه‌سی یک طرح فراملی است

دهک بندی ها «دقیق» می‌شوند

وزیر نیرو: ایران جزو چهار کشور دنیا در حوزه سدسازی است

لایحه جداول بودجه 1403 به مجمع تشخیص رفت

جارو شارژی فندکی!! دیگه نگران نظافت ماشین نباشید

بازگشت طلا به مسیر افزایش قیمت؛ سکه کانال 40 میلیون را پس گرفت

حقوق ورودی خودروهای برقی و هیبریدی اعلام شد

ریزش سنگین بورس با کاهش 62 هزار واحدی شاخص کل

کنترل نقدینگی منحنی تورم را نزولی کرد

ادله موافقان و مخالفان افزایش تعطیلات هفتگی

2 هزار لیتر روغن موتور قاچاق در کاشمر کشف شد

درخواست پورابراهیمی برای برگزاری جلسه درباره بورس

سد قیزقلعه‌سی، کلید شکوفایی اقتصادی شمال غرب کشور

دهه «رکود، عبرت، تجربه»/ رفاهی که در دهه 90 از دست رفت

وام بدهید، بچه بیاورند

تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

رئیس دیوان عالی کشور: تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود

شمارش معکوس برای افزایش مبلغ جرائم رانندگی

فهرست کالاهای دریافت کننده ارز اعلام شد

دلار چقدر ریخت؟

قیمت طلا، سکه و ارز 30 اردیبهشت ماه 1403؛ سکه به کانال 30 میلیون تومان سقوط کرد

کمک سد «قیزقلعه سی» به رونق اقتصادی استان‌های شمال غرب کشور

آغاز فروش ویژه محصول اقتصادی مدیران خودرو + قیمت

نامسئله‌گی تعطیلی، کج‌مسئله‌گی شنبه!

با هوشمند شدن نظام مالیاتی بساط مالیات علی الراس جمع می شود

جدا شدن اقتصاد کشورها از چین شاید غیرممکن باشد

قیمت پژو پارس تغییر کرد

اقتصادی که مردمی نباشد موفق نیست

با هوشمند شدن نظام مالیاتی بساط مالیات علی الراس در دادگاه ها جمع می شود

وزیر کار: به‌روز رسانی اطلاعات «درآمدی» ایرانیان؛ دهک‌بندی‌ها «دقیق» می‌شوند

عرضه پنج خودرو در سامانه خودروهای برقی؛ سامانه از دسترس خارج شد!

بیت کوین صعودی شد

پورابراهیمی: مجلس درباره وضعیت بازار سرمایه جلسه فوق‌العاده برگزار کند

راهنمای خرید میز تنیس و فوتبال دستی

پاسخ نماینده مجلس به علت دسترسی به پلتفرم های فیلتر شده

راه اندازی غرفه نمایشگاهی تجهیزات پزشکی جانبازان توسط تشکل‌های ایثارگری

سقوط‌ آزاد دلار؟

کسب جایگاه شایسته در هندسه آینده قدرت جهانی در گرو خیبرشکن‌های اقتصادی

مدیرعامل شرکت نفت خبر داد: پیشگامی ایران در تولید گاز پارس جنوبی

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی