بازار آریا

آخرين مطالب

کار بهتر است یا فراغت؟ اقتصاد ايران

  بزرگنمايي:

بازار آریا - مترجم: مهدی نیکوئی انتخاب بین کار یا فراغت، انتخابی مضحک و بی‌‌‌مورد به نظر می‌‌‌رسد. در جهان امروز، به‌رغم جذابیت‌‌‌های فراغت، کار نه تنها عامل بقا بلکه مهم‌ترین منبع وجهه اجتماعی و رضایت فردی شده است. شاید حتی بتوان گفت که نوعی اعتیاد به کار را شاهد هستیم و ما را بیش از همیشه با فراغت بیگانه کرده است.
برای درک اعتیاد به کار در جهان مدرن، می‌توان نگاهی به تاریخچه کار انداخت. 200 سال پیش، تقریبا هیچ‌کس یک مسیر شغلی یا حرفه به شکل امروز نداشت. بیشتر افراد کشاورز بودند و مثل والدین و نیاکان خود به زندگی ادامه می‌‌‌دادند. داشتن یک شغل موروثی بسیار عادی بود. ساعات کار کشاورز هم توسط خورشید به او دیکته می‌‌‌شد، نه توسط یک رئیس یا الگوریتم برنامه‌‌‌ریزی. حتی شدت کار را هم طبیعت مشخص می‌‌‌کرد.
براساس چرخه‌‌‌های فصلی، گاه کار دشوارتر بود و گاه آسان‌‌‌تر. به عنوان مثال در فصل برداشت سر افراد شلوغ بود و در زمستان‌‌‌ها اوقات فراغت بیشتری داشتند. اما انقلاب صنعتی ما را به سمت دورانی هل داد که در آن بهره‌‌‌وری توسط فصل‌‌‌ها و میزان نور خورشید محدود نمی‌‌‌شد. تا میانه قرن نوزدهم، کارگران کارخانه‌‌‌ها 10 تا 12 ساعت در روز و 6 تا 7 روز در هفته کار می‌‌‌کردند.
آنچه رویای آمریکایی خوانده می‌شود، احتمالا جامعه‌‌‌ای غیرکارمحورتر بوده است. این موضوع را به وضوح در گفته‌‌‌ها و نوشته‌‌‌های رویاپردازان آمریکا می‌توان دید. جان ماینارد کینز، اقتصاددان در مقاله معروف سال 1930 خود با عنوان «احتمالات اقتصادی برای نوه‌‌‌هایمان» پیش‌بینی معروفی کرد: «ما تا سال 2030 فقط 15 ساعت در هفته کار خواهیم کرد.» کینز به طور جدی باور داشت که یکی از مهم‌ترین سوالات قرن بیست‌‌‌ویکم این خواهد بود که چگونه اوقات فراغت خود را سپری کنیم.
در همین حین که ساعات کار به تدریج در آمریکا و البته کشورهای توسعه‌‌‌یافته کاهش می‌‌‌یافت، برخی از آمریکایی‌‌‌ها در انتهای قرن، بیش از همیشه شروع به کار کردند. در سال 1975 میانگین ساعات کار در آمریکا و آلمان به یک میزان بود. اما در سال 2021، آمریکایی‌‌‌ها بیش از 30‌درصد بیشتر از آلمانی‌‌‌ها کار کردند.
دلایل بسیاری برای درک شدت کار آمریکایی‌‌‌ها به ذهن می‌‌‌رسد. برخی از دلایل احتمالی، اقتصادی هستند. افزایش نیافتن نرخ حقوق و دستمزدها بسیاری از کارگران را وادار ساخته است تا برای خرید میزان مشابهی نان، مدت بیشتری کار کنند. برخی از عوامل دیگر، سیاسی هستند. در دهه 1950، از هر سه کارگر آمریکایی، یک نفر در یکی از اتحادیه‌‌‌ها عضویت داشت. این نسبت در سال 2021 به یک نفر از هر 10 نفر کاهش یافته بود. در نتیجه، کارکنان بسیاری قدرت چانه‌‌‌زنی جمعی و تقاضای شرایط کاری بهتر را از دست داده‌‌‌اند. عوامل ایدئولوژیک هم در کار هستند. سرمایه‌‌‌داری و اخلاقیات کاری پروتستان، همواره دو رشته در هم تنیده از دی‌‌‌ان‌‌‌ای آمریکایی بوده است.
اگر از نظر روانی و فرهنگی بررسی کنیم، ایراد کار این است که انسان مدرن معنا و مفهوم زندگی را گم کرده است و آن را در کار می‌‌‌جوید. گویا ناخودآگاه چنان ضعف اعتماد به نفس او را گرفته است که ارزش خود را فقط در میزان تولیدات اقتصادی‌‌‌اش تعریف می‌‌‌کند. کار به نوعی راهکار فرار از ناتوانی فرد در پاسخ به فلسفه زندگی است. با این حال، به نظر می‌رسد که هرقدر در این مسیر پیش‌تر برود، به پاسخ‌‌‌های کمتری خواهد رسید و فقط خود را خسته و مستأصل خواهد کرد.
هنگام نوشتن این کتاب، یکی از افرادی که با او مصاحبه کردم، فردی به نام جاش اپرسون بود. او را در طبیعت، کنار یک رودخانه و در حال تفریح و استراحت دیدم. به نظر او، تجملات زندگی همین بود. جاش 38 ساله پس از یک دهه کار شرکتی پرفشار، 3 سال بود که پاره‌‌‌وقت کار می‌‌‌کرد و هنگام سخن گفتن لبخند رضایت‌‌‌بخشی بر لبانش نقش می‌‌‌بست. او می‌‌‌گفت که سه قانون جدید برای خودش وضع کرده است. نخست آنکه فقط کارهایی را می‌‌‌پذیرد که برایش معنادار و لذت‌‌‌بخش باشد. قانون دوم این بود که فقط کارهایی با پیشنهاد مالی خوب می‌‌‌پذیرفت (نرخ مورد انتظار او 130 دلار در ساعت بود). سومین قانون این بود که به خودش فقط اجازه کار تا 20 ساعت در هفته را می‌‌‌داد. او بیشتر هفته‌‌‌ها 10 تا 15 ساعت کار می‌‌‌کرد ولی درآمد سالانه‌‌‌اش 6 رقمی بود (بیشتر از میانگین درآمد شاغلان آمریکایی). خلاصه اینکه او به جای آنکه مثل بسیاری از همتایان خود از تخصصش به عنوان اهرمی برای کسب درآمد بیشتر استفاده کند، از آن برای داشتن اوقات فراغت بیشتر استفاده می‌‌‌کرد.
مثال جاش یک مورد غیرعادی و شاید ناهنجاری به نظر می‌‌‌رسد، ولی بررسی تاریخ چیز دیگری می‌‌‌گوید. در زبان انگلیسی واژه فراغت (leisure) از ریشه لاتینی (licere) می‌‌‌آید که به معنای امتیاز دوری از اشتغال و خدمت‌‌‌گزاری است. یونانیان باستان فراغت را «بالاترین ارزش زندگی» می‌‌‌دانستند و تمام روزهای خود را به هنر، ورزش و تفکر درباره ماهیت هستی اختصاص می‌‌‌دادند. ارسطو معتقد بود که فراغت، غایت تمام رفتارهای انسان است؛ نه کار. او تمام برنامه‌‌‌ها و تلاش‌‌‌های انسان را منتهی به فراغت می‌‌‌دانست.
برگرفته از کتاب: شغل کافی / نوشته: سیمون استالزوف
--> اخبار مرتبط خطر سوگیری در بورس آغاز انقلاب از فلسفه جست‌وجوگر دستاوردهای بعد از انقلاب به روایت سخنگوی جمنا یک راهکار مفید و آسان برای کاهش استرس

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1154780/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معامله بزرگ تهران و واشنگتن؟

مبل‌فروش متخلف در اردبیل جریمه شد

خروج بانک‌ها از بنگاهداری سرعت می‌گیرد؟

70 نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استان بوشهر برگزار شد

گزارش اقتصادی سفیر ایران در قطر به امیر عبداللهیان

سفیر ایران در قطر با امیرعبداللهیان دیدار کرد

زهرا خوشکام به خاک سپرده شد

نمایش فیلم تئاتر «همیلتون» در خانه هنرمندان

موسیقی در اولویت نیست

هشدار فورد کاپولا درباره آینده آمریکا

کارزار نیم‌همتی کتاب

قهرمانی تکواندو در آسیا

دستمال کاغذی رکوردشکن مسی

برای اسمت بجنگ!

قول ‌شرف؛ یعنی چه؟

چرا اشکان را دوست داریم؟

بزرگ‌ترین مانع صادرات لوازم خانگی ایران

بازار لوازم خانگی در بحران

شکست تحریم با «فولاد نی‏‏‌ریز»

عوارض شهرداری‏‏‌ها مقابل رونق مسکن

سقوط کالای استراتژیک صادراتی ایران

اشتغال 162هزار نفری تهرانی‌ها در سال 1402

فراری، فراری از توربو شارژ

کنایه پوتین به اقدام تعرفه‌ای آمریکا

کانادا تعرفه خودروهای چینی را افزایش می‌دهد

کارنامه تولید و فروش خودرو و قطعه‌ در فروردین

شکستن رکورد واردات ال‌‌‌‌‌ان‌‌‌‌‌جی در چین

نفت روسیه همچنان به انگلیس می‌رود

تولید روزانه 3.3میلیون بشکه‌‌‌‌‌ای نفت

خواب روس‌ها برای بازار انرژی چین

نمونه‌‌‌ای از موفقیت سیاست‌‌‌های غیرقیمتی در حوزه‌‌ تخصیص سوخت دیزلی

6 دست‏‌انداز واردکننده‏‌های مواد اولیه شیمیایی

راهبرد ورود بخش خصوصی به نفت و گاز

جنگ ستارگان تمام‌عیار

اجاره‌بهای آپارتمان 100 مترمربعی در اصفهان

بازار - 1403/02/30

چراغ سبز انتخابات آمریکا به طلا

3 توافق جدید طلافروشان با وزارت صمت

چینش ETF بر اساس بیشترین تغییر مالکیت - 1403/02/30

جزر و مد تجارت آبی

بازار سهام - 1403/02/30

مثبت شکننده برای بورس

سهامداران در برزخ

عدلیه - 1403/02/30

بهارستان - 1403/02/30

راهبرد - 1403/02/30

ساختمان سفید - 1403/02/30

روزهای تاریک مشهد

موافقان و مخالفان تفکیک چه می‌گویند؟

حذف خرده‏‏‌فروشان با بورس انرژی

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی