بازار آریا

آخرين مطالب

پشتیبانی صنعت نفت از 70‌میلیون شغل اقتصاد ايران

پشتیبانی صنعت نفت از 70‌میلیون شغل
  بزرگنمايي:

بازار آریا - گروه بازار نفت : هیثم الغیص، دبیرکل اوپک معتقد است؛ صنعت نفت نقشی مهم در ایجاد اشتغال در سراسر جهان دارد. از نظر اشتغال مستقیم، این صنعت، کارگران و مهندسان متخصص را جذب می‌کند، اما تاثیر آن بسیار فراتر از یک شغل است. به گزارش «شانا» به نقل از تارنمای اوپک، صنعت نفت برای اقتصادهای محلی و ملی مزایای قابل‌توجهی دارد و فرصت‌هایی را برای طیف وسیعی از مشاغل ایجاد می‌کند که بخش‌های مختلف دیگر مانند زنجیره تامین، شرکت‌های حمل‌ونقل، هتل‌‌‌‌‌ها، رستوران‌‌‌‌‌ها و مغازه‌‌‌‌‌ها را شامل می‌شود.
درمجموع، صنعت نفت به‌‌‌‌‌تنهایی حدود 70‌میلیون شغل را در سراسر جهان پشتیبانی می‌کند. بافت محلی صنعت نفت یکی از ویژگی‌های ماندگار آن است.مناطق، شهرها، روستاها و جوامعی در سراسر جهان هستند که صنعت نفت کارفرمای اصلی، محرک فرصت‌های اقتصادی، میزبان دکل‌ها، پالایشگاه‌ها و دانشگاه‌‌‌‌‌های نفت و درعین‌‌‌‌‌حال مایه غرور مدنی و محلی آنهاست. «شهرهای نفتی» در هر گوشه از جهان وجود دارند و «میدلند» در ایالت تگزاس آمریکا، «آبردین» اسکاتلند، «ظهران» عربستان‌سعودی، «پورت هارکورت» نیجریه و «بندر احمدی» در کویت تعدادی از آنها هستند، بنابراین شنیدن درباره بحران استخدام در صنعت نفت، کمبود نیروی کار، عقب‌‌‌‌‌راندن نسل‌های جوان از دنبال‌‌‌‌‌کردن مشاغل حرفه‌‌‌‌‌ای در صنعت نفت و کمترپرداختن به مسائل این صنعت در دانشگاه‌‌‌‌‌ها نگران‌‌‌‌‌کننده است.
طیفی از عوامل ممکن است پشت این روندها باشد. این تصور که صنعت نفت گزینه‌‌‌‌‌ای قابل‌اتکا برای اشتغال بلندمدت نیست از جمله آنهاست و این دیدگاه‌های نادرست باعث می‌شود تا تصور غلط «نفت بخشی از آینده انرژی پایدار نیست» ایجاد می‌شود. این روند با توجه به کاهش مشاغل و اخراج‌‌‌‌‌های انبوه پیش‌بینی‌‌‌‌‌شده در مسیر تحقق هدف به‌‌‌‌‌صفررساندن کربن در فعالیت‌های صنعتی و اقتصادی که حتی از سوی برخی سهامداران انرژی حمایت می‌شود، تشدید شده‌است. آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی به‌‌‌‌‌روزشده درباره «نقشه‌راه کربن‌صفر» طی سال‌2023 برآورد کرده‌است که در صنایع مرتبط با سوخت‌های فسیلی، در بازه زمانی سال‌های 2022 تا 2030، ‌سیزده میلیون شغل از دست می‌رود که تقریبا‌ برابر با ازدست‌رفتن سالانه یک‌میلیون و 600‌هزار شغل، ماهانه 135‌هزار شغل و روزانه 4‌هزار و 500 شغل است.
نقطه مقابل این است که مشاغل نو در صنایع جایگزین ایجاد خواهد شد، اما چالش‌های بی‌شماری پیش‌روی این موضوع وجود دارد و نمی‌توان قابلیت انتقال مجموعه مهارت‌های شغلی را متصور بود؛ در واقع تازه‌‌‌‌‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی درباره اشتغال در صنایع انرژی جهان اعلام می‌کند که محدودیت‌هایی برای انتقال مهارت‌ها به حوزه‌های انرژی پاک وجود دارد. همه مشاغل مربوط به انرژی پاک در یک مکان واحد کنار هم قرار نمی‌گیرند یا مهارت‌ها در این زمینه با مشاغل ازدست رفته شباهتی ندارند. کارگرانی که در اواخر سال‌های کاری خود هستند، ممکن است تمایلی به تغییر حوزه کاری خود نداشته باشند، زیرا احتمال دارد درآمد آنها در صنایع نفت و گاز نسبت به‌دستمزد در بیشتر فعالیت‌های مربوط به حوزه تولید انرژی‌های نو بیشتر باشد. متخصصان صنایع نفت و گاز به‌دلیل سطح بالای مهارتشان، اتحادیه‌‌‌‌‌های کارگری تثبیت شده، لزوم جبران خطرهای شغلی و الزام‌‌‌‌‌های پویایی درمیان پردرآمدترین در هر بخش هستند.
مشاغل صنایع نفت و گاز
آژانس بین‌المللی انرژی به‌‌‌‌‌طور ویژه، درباره مشاغل صنایع نفت و گاز، سیگنال‌های متفاوتی درباره نیازهای نیروی کار در آینده نزدیک ارسال کرده‌است. حدود یک سال‌پیش از اینکه آژانس بین‌المللی انرژی نخستین‌بار سناریوی انتشار خالص صفر کربن (NZE) خود را در سال‌2021 مطرح کند، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی در گفت‌‌‌‌‌وگو با خبر‌‌گزاری آناتولی گفته بود که نگرانی اصلی من این است که‌میلیون‌ها نفر در سراسر جهان در حال کار در صنعت نفت هستند، صنایع مرتبط با نفت‌خام و گاز طبیعی نیز ستون‌‌‌‌‌های محکمی برای اقتصاد جهانی هستند، اگر این صنایع سقوط کنند، تاثیر منفی بر اقتصاد جهانی نیز خواهند داشت. در سناریوی به صفر رساندن انتشار کربن آژانس بین‌المللی انرژی، سناریویی که به‌‌‌‌‌تازگی ازسوی سیاستگذاران استفاده می‌شود، بخش نفت و گاز تا سال‌2030 با کاهش بیش از 2.5میلیون شغل یا حدود 20‌درصد طی این بازه روبه‌رو خواهد بود.
شمشیر داموکلس
از دست‌دادن انبوه مشاغل پیش‌بینی‌شده با اجرای سناریوی یادشده مانند شمشیر داموکلس بر سر کارگران صنعت نفت و گاز در همه‌جا قرار دارد، افزون بر این، تاثیر انبوه نیروهای تعیدل شده یا تعطیلی بعضی از صنایع به حوزه اقتصادی محدود نمی‌شود و می‌تواند بر هماهنگی اجتماعی هم اثرگذارد. نمونه‌‌‌‌‌های گذشته به اندازه کافی در سراسر جهان از جوامعی که در پی تعطیلی اجباری یک صنعت برای بازسازی تلاش کرده‌اند، وجود دارد. در اوپک، ما پیامی روشن و ثابت درباره مشاغل صنعت نفت داریم، «جهان به تعداد بیشتری از آنها نیاز خواهد داشت»، پیش‌بینی می‌کنیم که تقاضای نفت تا سال‌2045 به 116‌میلیون بشکه در روز برسد و برای برآورده‌کردن آن و توسعه بیشتر فناوری‌ها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، به نیروی کار بیشتری نیاز داریم.
--> اخبار مرتبط گوهرتراشی؛ مزیت مغفول معدن چینش جدید بازارنفت هشدار درباره پایان دوره شکوفایی اقتصاد آلمان عشق و نفرت به صنعت نفت دنیای جدید

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1154752/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بار خودروسازان دولتی بر دوش منابع ارزی کشور

محاسبه قیمت مسکن هنوز با دلار 40 هزار تومانی

شرایط ثبت‌نام خودروهای برقی اعلام شد

چرا مردم بیش از بیکاری از تورم متنفر هستند؟

محسن زنگنه: دولت باید پای خود را از صنعت خودرو بیرون بکشد

تاثیر مدل اقتصادی ماهاتیر محمد بر برنامه هفتم توسعه کشور

معاون وزیر نفت: تعداد کالاهای ممنوعه برای واردات به 250 قلم رسید

تازه‌ترین خبرها از قیمت دلار، سکه و بازار سهام

چرا واردات خودرو همچنان با مشکل روبرو است؟

دلار وارد کانال 56هزار تومان شد

هزینه اخذ استاندارد جهانی در صادارت به ارواسیا حذف شد

مقایسه قیمت دلار، تورم و استقراض از بانک ها در دولت روحانی و رئیسی از زبان نوبخت /کاهش مشارکت در انتخابات، جمهوریت نظام را تضعیف کرده است

واریز حقوق اردیبهشت ماه بازنشستگان کشوری

شهرداری پول اضافه از مردم گرفته است؟

توقف روند کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه

پایان تیرماە 1٤03 آخرین زمان برای هزینە کرد اعتبارات عمرانی در کردستان

دریافت نات‌کوین رایگان در آبان‌تتر (فرصت محدود)

عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر: صنف طلا دلال ندارد

مردمی‌سازی اقتصاد در مجموعه بنگاه‌های اقتصادی بوشهر انجام می‌شود

عملکرد موفق بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز

بازدید سرپرست بانک کشاورزی از بزرگترین کشتارگاه صنعتی طیور در خاورمیانه

زنگ خطر فدرال رزرو برای روند صعودی طلای جهانی

مشاوره ازدواج برای این افراد رایگان است

کاروان پیاده زائران سرخس در راه مشهد الرضا

رشد اقتصادی و بهره‌وری در طرح جامع شهری مورد توجه است

بانک مرکزی افزایش فرار سرمایه را تکذیب کرد

8 هزار خودروی وارداتی برقی آماده عرضه است/ امکان فروش خودروهای برقی خارج از سامانه وجود دارد

بازار ارز توافقی به زودی راه‌اندازی می‌شود

پوتین: خودروهای برقی چینی بهتر از آمریکایی است

سفارش ویژه آیت الله بهجت برای رفع تنگناهای اقتصادی

رئیس‌کل بانک مرکزی: بازار ارز توافقی به زودی راه‌اندازی می‌شود

شهدا الگوی مناسبی برای مردم جامعه هستند/ سالانه 800 هزار دیدار از خانواده شهدا، جانبازان و آزادگان انجام می‌شود

فرودگاه سقز محور توسعه اقتصادی استان است

فرودگاه سقز محور توسعه اقتصادی کردستان است

سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلا: 8.7 میلیارد دلار ارز از ابتدای سال تامین شد

سخنگوی انجمن صنایع لبنی: طلب 1.5 همتی شرکت‌های لبنی بابت طرح "شیر مدارس"

نشست فرمانده مرکز بسیج بنیاد شهید کشور با خادمین شهدای کرماشاهی

تاثیرپذیری شاخصه های اقتصادی و فرهنگی در گرو پویایی صنعت کاغذ

وزارت اقتصاد: اقدامات مالیاتی در راستای عدالت است؛ نه فشار به مردم

بررسی آخرین وضعیت ساماندهی گلزار شهدای ستارخان تبریز

اجرای سه کیسون از پل خلیج فارس تا پایان سال 1403

تعاون روستایی نقش مردم تیران در رشد اقتصادی را فعال کند

انتقال گاز ترکمنستان به ترکیه از مسیر آذربایجان و گرجستان

پدر شهیدان والامقام «حسن ملائکه زاده» آسمانی شد

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «حسن ملائکه‌زاده»

چالش‌های صنعت خودرو در دهه 90

جانباز گرانقدر 70 درصد «باقری» به همرزمان شهیدش پیوست

پدر شهیدان والامقام « ملائکه زاده» آسمانی شد

مصرف سوخت خودروهای ایرانی، 2 برابر میانگین جهانی است

کسب رتبه نخست پایش ملی محیط کسب و کار

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی