بازار آریا

آخرين مطالب

پتروشیمی‏‏‌ها، فلزات و معدنی‏‏‌ها، تقریبا نیمی از ارزش بازار سهام را تشکیل می‌دهند

صنایع بزرگ تالار شیشه‏‏‌ای اقتصاد ايران

صنایع بزرگ تالار شیشه‏‏‌ای
  بزرگنمايي:

بازار آریا - علی عبدالمحمدی بررسی گزارش ماهانه وضعیت بازار سرمایه مربوط به اسفندماه 1402 که توسط سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر شده است، نشان می‌دهد که ارزش بازار سرمایه کشور در پایان اسفند 1402، به 9‌هزار و 435 همت رسیده است که رشد 5 درصدی را نسبت به مقدار پایانی سال 1401 نشان می‌دهد. 10 صنعت با بیشترین ارزش بازار، 83.37‌درصد و سایر صنایع نیز 16.63‌درصد از ارزش بازار را به خود اختصاص داده‌‌‌اند.
سه صنعت بزرگ بازار
بر اساس آمار منتشرشده در گزارش فوق‌‌‌الذکر، تا پایان سال 1402، گروه محصولات شیمیایی در صدر فهرست صنایع با بیشترین ارزش بازار قرار دارد. گفتنی است که این صنعت 22.65‌درصد از کل بازار سهام ایران را تشکیل می‌دهد. رتبه بعدی به صنعت فلزات اساسی اختصاص دارد. این صنعت با ارزش بازار‌ هزار و 746 همت، 18.51‌درصد از ارزش بازار سهام ایران را به خود تخصیص داده است. صنعت استخراج کانه‌‌‌های فلزی نیز در رتبه سوم صنایع بزرگ بازار قرار دارد و در پایان سالی که گذشت با 717 همت ارزش بازار، 7.61‌درصد از ارزش بازار سرمایه را نصیب خود کرده است. چون بیشتر شرکت‌های بزرگ و ارزآور کشور در صنعت فولاد و پتروشیمی فعالیت می‌کنند، طبیعتا ارزش بازاری بالای شرکت‌های حاضر در این بخش‌‌‌ها موجب شده تا این صنایع جزو صنایع بزرگ بورس تهران باشند.
نکاتی در باب صنایع بزرگ بازار
نکته قابل‌توجه در این آمارها این است که سه صنعت یادشده، 48.7‌درصد از ارزش کل بازار را تشکیل می‌دهد که این موضوع اهمیت صنایع مذکور را یادآور می‌شود. یعنی اگر هدف شاخص‌‌‌سازی باشد، می‌توان با تزریق پول به نمادهای بزرگ صنایع فوق، بازار را به سمت اهداف موردنظر هدایت کرد. موضوع دوم اهمیت نمادهای این صنایع برای کسب بازدهی همسو با شاخص کل است. به بیانی ساده‌‌‌تر، اگر یک شخص حقیقی یا یک صندوق، قصد کسب بازدهی همسو با شاخص کل داشته باشد، اگر بخش اعظم پرتفوی خود را از نمادهای این صنایع انتخاب کند، می‌تواند بازدهی متناسب با شاخص کسب کند. سه صنعت یادشده از صنایع دلاری و کامودیتی‌‌‌محور بورس تهران هستند که هم در بازار داخلی و بورس‌کالا و هم به صورت صادراتی محصولات خود را می‌‌‌فروشند و نقش قابل‌‌‌توجهی در ارزآوری به داخل مرزهای کشور دارند.
10 صنعت بزرگ بازار
بعد از سه صنعت یادشده، صنایع شرکت‌های چندرشته‌‌‌ای صنعتی، فرآورده‌‌‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌‌‌ای، بانک‌ها و موسسات اعتباری، سرمایه‌گذاری‌‌‌ها، خودرو و ساخت قطعات، مواد و محصولات دارویی و نهایتا صنعت سیمان، آهک و گچ قرار دارند. بررسی سهم این صنایع از کل ارزش بازار سهام نشان می‌دهد که 10 صنعتی که در صدر فهرست صنایع با بیشترین ارزش بازار قرار دارند، 83.4درصد از ارزش تالار شیشه‌‌‌ای را به خود اختصاص داده‌‌‌‌‌‌اند.
پتروشیمی‌‌‌ها، بزرگ‌ترین صنعت بازار
پتروشیمی‌‌‌ها تجربه ارزآوری 16 میلیارد دلار در سال را در کارنامه خود دارند و با توجه به نوسان قیمت‌های جهانی مخصوصا افزایش ظرفیت تولید، این پتانسیل وجود دارد که تجمیع فروش داخلی و صادراتی آنها بتواند بخش مهمی از صنایع کشور را تامین مالی کند. اگر قیمت دلار را چیزی نزدیک به 40‌هزار تومان لحاظ کنیم، کل فروش صنعت پتروشیمی چیزی بیشتر از 1000‌هزار میلیارد تومان (1000 همت) خواهد بود. اگرچه این عدد به معنی سودآوری نیست، ولی چرخش مالی آن برای بسیاری از کشورهای جهان چیزی کمتر از یک رؤیا نیست. این صنعت به قدری قدرتمند است که در صورت مدیریت صحیح و کاهش سخت‌‌‌گیری‌‌‌ها بر توزیع سود، می‌تواند یکی از پایه‌‌‌های اصلی سرمایه‌گذاری در کشور از بالادست نفت و گاز تا تولید محصول نهایی باشد.
فلزات، دومین صنعت بزرگ بازار
تقریبا تمامی فلزات به جز فلزات گرانبها مانند طلا، نقره و پلاتین و همین‌طور به غیر از فلزات کمیاب، تحت عنوان فلزات اساسی شناخته می‌‌‌شوند که از رایج‌‌‌ترین فلزات اساسی در جهان و به‌خصوص کشورمان ایران می‌توانیم به فلزاتی مانند آهن، مس، قلع، سرب، نیکل و آلومینیوم اشاره کنیم. این فلزات به شدت در صنعت مورد استفاده قرار می‌‌‌گیرند و سازه‌‌‌های بسیار زیادی با کمک آنها ساخته می‌شود. در واقع صنعت فلزات اساسی به صنایعی گفته می‌شود که به واسطه تولیدات آنها فلزات اساسی از معدن استخراج شده و در شکل‌‌‌های مختلف و به صورت خام مورد استفاده کارخانه‌های متعدد قرار گرفته یا به صورت اشکال مصرفی وارد بازار می‌‌‌شوند تا مردم بتوانند برای استفاده‌‌‌‌های خاصی از آنها بهره ببرند. در کشورهای مختلف و به‌خصوص کشورهای اروپایی و آمریکایی استفاده از فلزات اساسی پیشرفت چشمگیری داشته و صنایع فلزات اساسی گوناگون را به وجود آورده است. به این صورت که از تمامی فلزات اساسی به شکل کلان استفاده به عمل می‌‌‌آید، اما در کشورمان ایران شرایط کمی متفاوت است. صنایع فلزی در کشورمان ایران محصولات گوناگونی را تولید می‌کند، اما صنعت فلزات اساسی ایران بیشتر مربوط به تولید فولاد به صورت آلیاژهای مختلف و همین‌طور کارخانه‌های ذوب‌آهن است که تولیدات آنها و محصولات‌‌‌شان به میزان زیادی در روز بوده و نسبت به سایر صنایع فلزی اساسی بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند.
--> اخبار مرتبط آغاز پذیره‌نویسی صندوق فلزات اساسی «استیل» مفید با امتیاز ویژه مشارکت حمایت از بورس یا بیلان کاری مدیران؟ زیر و بم افزایش سرمایه شرکت‌ها تازه‌‌‌ترین شفاف‌‌‌سازی ناشران در کدال «گل گهر »برای افزایش سرمایه به مجمع می رود

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1154736/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معامله بزرگ تهران و واشنگتن؟

مبل‌فروش متخلف در اردبیل جریمه شد

خروج بانک‌ها از بنگاهداری سرعت می‌گیرد؟

70 نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استان بوشهر برگزار شد

گزارش اقتصادی سفیر ایران در قطر به امیر عبداللهیان

سفیر ایران در قطر با امیرعبداللهیان دیدار کرد

زهرا خوشکام به خاک سپرده شد

نمایش فیلم تئاتر «همیلتون» در خانه هنرمندان

موسیقی در اولویت نیست

هشدار فورد کاپولا درباره آینده آمریکا

کارزار نیم‌همتی کتاب

قهرمانی تکواندو در آسیا

دستمال کاغذی رکوردشکن مسی

برای اسمت بجنگ!

قول ‌شرف؛ یعنی چه؟

چرا اشکان را دوست داریم؟

بزرگ‌ترین مانع صادرات لوازم خانگی ایران

بازار لوازم خانگی در بحران

شکست تحریم با «فولاد نی‏‏‌ریز»

عوارض شهرداری‏‏‌ها مقابل رونق مسکن

سقوط کالای استراتژیک صادراتی ایران

اشتغال 162هزار نفری تهرانی‌ها در سال 1402

فراری، فراری از توربو شارژ

کنایه پوتین به اقدام تعرفه‌ای آمریکا

کانادا تعرفه خودروهای چینی را افزایش می‌دهد

کارنامه تولید و فروش خودرو و قطعه‌ در فروردین

شکستن رکورد واردات ال‌‌‌‌‌ان‌‌‌‌‌جی در چین

نفت روسیه همچنان به انگلیس می‌رود

تولید روزانه 3.3میلیون بشکه‌‌‌‌‌ای نفت

خواب روس‌ها برای بازار انرژی چین

نمونه‌‌‌ای از موفقیت سیاست‌‌‌های غیرقیمتی در حوزه‌‌ تخصیص سوخت دیزلی

6 دست‏‌انداز واردکننده‏‌های مواد اولیه شیمیایی

راهبرد ورود بخش خصوصی به نفت و گاز

جنگ ستارگان تمام‌عیار

اجاره‌بهای آپارتمان 100 مترمربعی در اصفهان

بازار - 1403/02/30

چراغ سبز انتخابات آمریکا به طلا

3 توافق جدید طلافروشان با وزارت صمت

چینش ETF بر اساس بیشترین تغییر مالکیت - 1403/02/30

جزر و مد تجارت آبی

بازار سهام - 1403/02/30

مثبت شکننده برای بورس

سهامداران در برزخ

عدلیه - 1403/02/30

بهارستان - 1403/02/30

راهبرد - 1403/02/30

ساختمان سفید - 1403/02/30

روزهای تاریک مشهد

موافقان و مخالفان تفکیک چه می‌گویند؟

حذف خرده‏‏‌فروشان با بورس انرژی

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی