بازار آریا

آخرين مطالب

شاخص کل 10.87 درصد از قله اردیبهشت 1402 عقب نشست

رکود در سالگرد سقوط اقتصاد ايران

رکود در سالگرد سقوط
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد-امیرمحمد بختیــاری : نخستین روز معاملاتی هفته سوم اردیبهشت ماه روز متعادل سرخ پوشی در سایه نوسانات نرخ ارز بود. به طوری که شاخص اصلی بورس تهران کاهش ارتفاع نه چندان پرغلظت را ثبت و سایر نماگرها نیز با صعود کم توان همراه بودند. در این بین دماسنج اصلی بازار سرمایه با کاهش ارتفاع 0.23 درصدی همراه بود و در پایان ساعت معاملاتی روز یکشنبه در سطح 2 میلیون و 259‌هزار واحدی ایستاد.
علی محمدی / دنیای اقتصاد
افت 5‌هزار و 172 واحدی شاخص کل در حالی محقق شد که نماگر هم‌وزن با صعودی ناچیز، روبه‌رو شد و در سطح 751‌هزار و 38 واحدی قرار گرفت. در این بین شاخص کل فرابورس نیز که معیار مناسبی برای بررسی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، به مانند شاخص کل هم‌وزن 0.03درصد سبز پوش شد و در نهایت در سطح 25‌هزار و 201 واحدی کار خود را به اتمام رساند. ارزش معاملات خرد بازار سرمایه روز یکشنبه که شامل سهام و حق‌تقدم بازار می‌شود مقدار 3‌هزار و 31 میلیارد تومانی را ثبت کرد. به علاوه 90 میلیارد تومــان پول حقیقی نیــز از گردونه معاملات بازار خارج شد. در این میان سه نماد «فملی»، «فارس» و «فولاد» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل بورس تهران و نمادهای «آریا»، «مادیرا» و «وهور» بیشترین تاثیر را در شاخص کل فرابورس داشتند. همچنین«شستا»، «ذوب» و «غبشهر» سه نماد پرتراکنش روز گذشته بازار بودند. بازار در شرایطی در محدوده‌های 2میلیون و 250‌هزار واحدی به افت و خیزهای کم‌تحرک خود ادامه می‌دهد که همچنان از عدم‌سرازیر شدن نقدینگی فعال و ارزش پایین معاملات به دلایل گوناگون رنج می‌برد.
با وجود این بازار در شرایط فعلی در محدوده‌ای قرار دارد که سال گذشته 16 اردیبهشت ماه سقف 2میلیون و 535‌هزار واحد فتح شد و روز 17 اردیبهشت ماه آغازی بر ریزش کم سابقه بازار به دلایلی که ماه‌ها پس از آن مشخص شد، اتفاق افتاد. از این رو می‌توان اظهار کرد که حدود یک سال از کاشت بذر نااطمینانی در دل سرمایه‌گذاران بازار می‌گذرد و به نظر می‌رسد تا زمانی که ریشه گیاه نااطمینانی همچنان بازار را در برگرفته است نمی‌توان انتظار آغاز و تغییر روند مثبتی را داشت.
بازار از نگاه کارشناسان
حسین مرید سادات کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند روز گذشته بازار گفت: بازار سرمایه به واسطه سیاست‌های پولی و بانکی روزهای کم‌رونق و کم‌توانی را پشت سر می‌گذارد. بلاتکلیفی و عدم‌سرازیری نقدینگی پرفشار به بازار موجب شکل‌گیری روند خسته‌کننده کنونی شده است. با واکاوی ارزش دلاری بازار می‌توان نتیجه گرفت که بازار از ارزندگی مناسبی برخوردار است. اما با توجه به ارزنده نامیدن بازار، جریان نقدینگی به بازار مخابره نشده و متوسط ارزش معاملات بازار در چند ماه گذشته تغییر محسوسی نکرده است. عدم‌تغییر اعداد و ارقام ارزش معاملات را نمی‌توان به گران بودن بازار نسبت داد، بلکه می‌توان دلیل آن را در تصمیم‌های نادرست و غیر‌کارشناسانه سیاستگذاران جست‌وجو کرد. این کارشناس بازار سرمایه نسبت به یک سالگی آغاز فصل ریزشی بازار پس از فتح قله 2 میلیون و 535‌هزار واحدی گفت: یک سال از ریزش بازار در تاریخ 17 اردیبهشت ماه می‌گذرد و همچنان پس‌لرزه‌های بی‌اعتمادی در روح بازار نشسته است.
نااطمینانی که از اردیبهشت ماه سال گذشته با سکوت سیاستگذاران همراه شد. متوسط ارزش معاملات حدود 23 هزار میلیارد تومانی اردیبهشت ماه سال گذشته جای خود را به میانگین ارزش 3‌هزار میلیارد تومان روزانه داده است. بازار که از سال 99 وضعیت ناخوشایندی را تجربه کرده بود، سال گذشته انتظارات را مبنی بر جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار افزایش داد اما 17 اردیبهشت ماه سال 1402، آغازی دوباره برای کوچ سرمایه پرفشار از بازار بود. این کارشناس بازار در خصوص وضعیت بازار تا انتهای فصل بهار ادامه داد: به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به فصل مجامع نماد‌های DPSمحور می‌توانند جذاب باشند. با وجود این بالابودن نرخ بهره و انتشار مجدد اوراق دولتی در روزهای گذشته می‌توانند مانعی در مسیر حرکتی بازار ایجاد کنند. همچنین پیش‌بینی می‌شود بازار روند متعادلی را تا پایان هفته پیش رو داشته باشد باید منتظر ماند و دید بازار نخستین فصل سال را با چه وضعیتی به پایان می‌رساند.
پیام الیاس کردی کارشناس بازار سرمایه روند نخستین روز هفته جاری بازار را این گونه شرح داد: با توجه به نزدیک شدن به 17 اردیبهشت ماه وتوجه به گذشته‌نگر بازار با ابزار تکنیکال انتظارات مبنی بر تکرار شدن وضعیت سال گذشته و اصلاح بازار در چنین روزی تقویت شده است. با وجود این باید اظهار کرد معضل اصلی بازار در شرایط فعلی بالا بودن انواع نرخ بهره و افزایش کف نرخ بهره نیز هست. واکاوی آمار و ارقام سازمان بورس که هفته گذشته منتشر شد نشان از این موضوع دارد که هر میزان نقدینگی که حقیقی‌ها به کارگزاری‌ها وارد کردند، حقوقی‌ها آن را از بازار خارج کردند و موجب شدند که نقدینگی در بازار شناور نماند.
این عوامل در کنار یکدیگر از این موضوع پرده بر‌می‌دارد که بازار در ماه‌های آینده چندان رشد پرقدرتی را تجربه نخواهد کرد. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در بازار پایه نیز سهامی وجود دارند کهP/E پایینی دارند. این سهام با افزایش نرخ بهره اخزا با تغییرات نسبت P/E دچار می‌شوند و با افزایش عرضه روبه‌رو می‌شوند. از طرفی نکته‌ای که در بازار روز یکشنبه مشهود بود، در سهام اصلی بازار به مانند سهام فلزی و خودرویی اجازه کاهش قیمت سهام به برخی از نمادها داده نمی‌شد. در صورتی که اجازه داده شود که بازار طبق نبرد نیروهای عرضه و تقاضا هدایت شود، نتیجه بازار مطلوب‌تر خواهد بود. ارزش پایینی معاملات نکته دیگر بازار است که به دلیل جو نااطمینانی سرمایه‌گذاران گریبان‌گیر بازار شده، تا زمانی که محرک مناسبی به بازار تزریق نشود روند بازار تغییری نخواهد کرد.
--> اخبار مرتبط ترمز رشد بورس کشیده شد؟ تکاپوی بورس برای تثبیت پایان سرخ هفته سبز بورس یک قدم تا هفته توفانی تقابل یأس و امید در بازار سرمایه

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1154720/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بار خودروسازان دولتی بر دوش منابع ارزی کشور

محاسبه قیمت مسکن هنوز با دلار 40 هزار تومانی

شرایط ثبت‌نام خودروهای برقی اعلام شد

چرا مردم بیش از بیکاری از تورم متنفر هستند؟

محسن زنگنه: دولت باید پای خود را از صنعت خودرو بیرون بکشد

تاثیر مدل اقتصادی ماهاتیر محمد بر برنامه هفتم توسعه کشور

معاون وزیر نفت: تعداد کالاهای ممنوعه برای واردات به 250 قلم رسید

تازه‌ترین خبرها از قیمت دلار، سکه و بازار سهام

چرا واردات خودرو همچنان با مشکل روبرو است؟

دلار وارد کانال 56هزار تومان شد

هزینه اخذ استاندارد جهانی در صادارت به ارواسیا حذف شد

مقایسه قیمت دلار، تورم و استقراض از بانک ها در دولت روحانی و رئیسی از زبان نوبخت /کاهش مشارکت در انتخابات، جمهوریت نظام را تضعیف کرده است

واریز حقوق اردیبهشت ماه بازنشستگان کشوری

شهرداری پول اضافه از مردم گرفته است؟

توقف روند کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه

پایان تیرماە 1٤03 آخرین زمان برای هزینە کرد اعتبارات عمرانی در کردستان

دریافت نات‌کوین رایگان در آبان‌تتر (فرصت محدود)

عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر: صنف طلا دلال ندارد

مردمی‌سازی اقتصاد در مجموعه بنگاه‌های اقتصادی بوشهر انجام می‌شود

عملکرد موفق بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز

بازدید سرپرست بانک کشاورزی از بزرگترین کشتارگاه صنعتی طیور در خاورمیانه

زنگ خطر فدرال رزرو برای روند صعودی طلای جهانی

مشاوره ازدواج برای این افراد رایگان است

کاروان پیاده زائران سرخس در راه مشهد الرضا

رشد اقتصادی و بهره‌وری در طرح جامع شهری مورد توجه است

بانک مرکزی افزایش فرار سرمایه را تکذیب کرد

8 هزار خودروی وارداتی برقی آماده عرضه است/ امکان فروش خودروهای برقی خارج از سامانه وجود دارد

بازار ارز توافقی به زودی راه‌اندازی می‌شود

پوتین: خودروهای برقی چینی بهتر از آمریکایی است

سفارش ویژه آیت الله بهجت برای رفع تنگناهای اقتصادی

رئیس‌کل بانک مرکزی: بازار ارز توافقی به زودی راه‌اندازی می‌شود

شهدا الگوی مناسبی برای مردم جامعه هستند/ سالانه 800 هزار دیدار از خانواده شهدا، جانبازان و آزادگان انجام می‌شود

فرودگاه سقز محور توسعه اقتصادی استان است

فرودگاه سقز محور توسعه اقتصادی کردستان است

سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلا: 8.7 میلیارد دلار ارز از ابتدای سال تامین شد

سخنگوی انجمن صنایع لبنی: طلب 1.5 همتی شرکت‌های لبنی بابت طرح "شیر مدارس"

نشست فرمانده مرکز بسیج بنیاد شهید کشور با خادمین شهدای کرماشاهی

تاثیرپذیری شاخصه های اقتصادی و فرهنگی در گرو پویایی صنعت کاغذ

وزارت اقتصاد: اقدامات مالیاتی در راستای عدالت است؛ نه فشار به مردم

بررسی آخرین وضعیت ساماندهی گلزار شهدای ستارخان تبریز

اجرای سه کیسون از پل خلیج فارس تا پایان سال 1403

تعاون روستایی نقش مردم تیران در رشد اقتصادی را فعال کند

انتقال گاز ترکمنستان به ترکیه از مسیر آذربایجان و گرجستان

پدر شهیدان والامقام «حسن ملائکه زاده» آسمانی شد

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «حسن ملائکه‌زاده»

چالش‌های صنعت خودرو در دهه 90

جانباز گرانقدر 70 درصد «باقری» به همرزمان شهیدش پیوست

پدر شهیدان والامقام « ملائکه زاده» آسمانی شد

مصرف سوخت خودروهای ایرانی، 2 برابر میانگین جهانی است

کسب رتبه نخست پایش ملی محیط کسب و کار

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی