بازار آریا

آخرين مطالب

ارزش معاملات خرد برای سومین روز متوالی زیر 3 همت قرار گرفت

رمزخوانی از یکشنبه قرمز بورس اقتصاد ايران

رمزخوانی از یکشنبه قرمز بورس
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : شاخص در روز یکشنبه با افت حدود 5هزار واحدی به 2میلیون و 259هزار واحد رسید. کاهش قیمت ارز و تداوم تثبیت قیمت در بازار نیما سبب شد تا طی 5 روز 790میلیارد تومان پول از بازار خارج شود. امروز یک‏سال از سقوط شاخص از قله 2میلیون و500هزار واحدی می‏گذرد. «دنیای‌اقتصاد» عملکرد بورس طی یک‌سال اخیر را بررسی کرده است.
علی محمدی / دنیای اقتصاد علی قاسمی: شاخص‌کل بورس در روز یک‌شنبه به‌عنوان اولین روز کاری هفته‌جاری با افت 5 هزار و 100واحدی به 2میلیون و 259 هزار ‌واحد رسید‌، به‌طوری‌که بازدهی این نماگر بازار از ابتدای سال حدود 3 درصد بوده است، ضمن آنکه شاخص‌کل هموزن نیز با رشد 192واحدی به 751هزار و 37 واحد رسید. بازدهی این نماگر ثانویه بازار سرمایه نیز از ابتدای 1403، هنوز بیش از یک‌درصد است.
به‌نظر می‌رسد، رشد قیمـــــت دلار در روزهای ابتدایی سال‌1403 بازار را نسبت به رشد سهام کامودیتی‌محور که از کل بازار به لحاظ بازدهی عقب‌تر بودند، امیدوارتر کرده‌بود، چراکه با وجود اختلاف بالای دلار نیما و آزاد بورس تهران، به‌طور تاریخی حدس زده می‌شد این اختلاف به حداقل ممکن برسد. ظاهرا دولت سیزدهم دلار نیما را خط قرمز خود می‌داند و رشد آن را با سرعت بسیار محدودی دنبال می‌کند. اکنون‌ بورس دچار سردرگمی شده‌است. عملکرد خوب کلیت بازار در گزارش‌های فروردین و از سوی دیگر کارنامه سبز برخی از صنایع در صورت‌های مالی سالانه برخی از شرکت‌ها که اخیرا منتشر شده، سبب شده‌است تا شاخص هموزن افت بیشتری را تجربه نکند، چراکه از اول سال ‌نیز از شاخص‌کل عقب‌تر بوده‌است. به‌نظر می‌رسد شاخص هموزن جای زیادی برای افت بیشتر ندارد، چراکه به‌طور تاریخی باید این نماگر فرعی بازار از نماگر اصلی جلوتر بیفتد. به‌نظر می‌رسد با توجه به احتمال نوسان اندک اما مثبت دلار آزاد، جو بازار سرمایه در این هفته متعادل‌‌‌‌‌تر شود، اما در نهایت اگر مقاومت بانک‌مرکزی برای رشد دلار نیما ادامه‌یابد، بازار چاره‌‌‌‌‌ای ندارد جز آنکه در محدوده 2میلیون و 220هزار واحد پناه گیرد.
تابلوی بورس، تابلوی رکود
همچنان ارزش معاملات در بورس تهران اعداد بسیار پایینی به‌ثبت می‌رسد، به‌طوری‌که با وجود 8روز معاملاتی نسبتا پررونق در دو هفته گذشته، دوباره ارزش معاملات به زیر 3هزار‌ میلیارد‌تومان رسید. همچنین میانگین ارزش متحرک ارزش معاملات خرد نیز حکایت از آن دارد که ارزش معاملات کوتاه‌مدت بازار پایین‌تر از بلندمدت است. کاهش دوباره میانگین ارزش معاملات متحرک 5‌روزه به زیر 20‌روزه حکایت از تداوم رکود در بازار سهام دارد، ضمن آنکه میانگین‌‌‌‌‌های متحرک بلندمدت ارزش معاملات به‌هم نزدیک شده‌اند، از این‌رو به‌طور تاریخی در صورتی‌که محرک‌ها بازار را هدایت کنند، عبور میانگین متحرک 5‌روزه از سایر میانگین‌‌‌‌‌ها می‌تواند بازار را به سمت ارزش معاملات 20هزار‌میلیاردی هدایت کند. این درحالی است که ارزش معاملات دلاری نیز در سطوح پایینی قرار دارد و تا زمانی‌که چند روز متوالی بالای 100میلیون دلار تثبیت نشود، نمی‌توان از بازار انتظار رونق داشت. این شاخص، اکنون در محدوده 30میلیون دلار قرار دارد. علاوه‌بر این، در اولین روز معاملاتی هفته نزدیک به 80میلیارد‌تومان پول حقیقی از بازار خارج‌شده و این درحالی است که از ابتدای سال ‌حدود 4هزار و 300میلیاد‌تومان پول حقیقی از بازار خارج شده‌است.
با بورس چه می‌توان کرد؟
بورس تهران، درگیر چند متغیرسیاسی و اقتصادی است و نمی‌‌‌‌‌داند به کدام‌سو برود. از سویی با نوسان‌ها نرخ ارز به‌طور موقتی خوشبین و بدبین می‌شود. از سویی دیگر به امید رشد دلار نیما رونق می‌گیرد و دوباره با رکود همراه می‌شود. از طرف دیگر بازار ترجیح می‌دهد با وجود تعدیل P/E بازار سرمایه با انتشار برخی از گزارش‌ها همچنین با P/E زیر میانگین تاریخی خود معامله شود، چراکه هنوز سایه نرخ بهره 30درصدی سنگینی می‌کند. همچنین بورس، با درگیری‌های منطقه‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کند و هر لحظه امکان دارد که دشمن‌‌‌‌‌های منطقه‌ای دوباره تنش‌ها را افزایش دهند، لذا بازار دچار بی‌‌‌‌‌تصمیمی شده‌است. هرچند ممکن است در هفته پیش‌رو با نوسان اندک و مثبت دلار فضا متعادل‌‌‌‌‌تر شده و شاخص‌کل نیز استراحت کند، اما در صورتی‌که رویکرد ارزش دولت تغییری نکند، بازار سهام به روند نزولی ادامه خواهد داد و در آغوش محدوده 2میلیون و 220هزار‌واحدی پناه خواهد گرفت.
رکود در سالگرد سقوط
--> اخبار مرتبط جاماندگی بورس از بازارها جبهه متفاوت حقیقی‌ها حفظ موقعیت کنونی؟ از نفس افتاده تلاطم‌‌‌های ادامه‌‌‌دار

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1154718/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معامله بزرگ تهران و واشنگتن؟

مبل‌فروش متخلف در اردبیل جریمه شد

خروج بانک‌ها از بنگاهداری سرعت می‌گیرد؟

70 نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استان بوشهر برگزار شد

گزارش اقتصادی سفیر ایران در قطر به امیر عبداللهیان

سفیر ایران در قطر با امیرعبداللهیان دیدار کرد

زهرا خوشکام به خاک سپرده شد

نمایش فیلم تئاتر «همیلتون» در خانه هنرمندان

موسیقی در اولویت نیست

هشدار فورد کاپولا درباره آینده آمریکا

کارزار نیم‌همتی کتاب

قهرمانی تکواندو در آسیا

دستمال کاغذی رکوردشکن مسی

برای اسمت بجنگ!

قول ‌شرف؛ یعنی چه؟

چرا اشکان را دوست داریم؟

بزرگ‌ترین مانع صادرات لوازم خانگی ایران

بازار لوازم خانگی در بحران

شکست تحریم با «فولاد نی‏‏‌ریز»

عوارض شهرداری‏‏‌ها مقابل رونق مسکن

سقوط کالای استراتژیک صادراتی ایران

اشتغال 162هزار نفری تهرانی‌ها در سال 1402

فراری، فراری از توربو شارژ

کنایه پوتین به اقدام تعرفه‌ای آمریکا

کانادا تعرفه خودروهای چینی را افزایش می‌دهد

کارنامه تولید و فروش خودرو و قطعه‌ در فروردین

شکستن رکورد واردات ال‌‌‌‌‌ان‌‌‌‌‌جی در چین

نفت روسیه همچنان به انگلیس می‌رود

تولید روزانه 3.3میلیون بشکه‌‌‌‌‌ای نفت

خواب روس‌ها برای بازار انرژی چین

نمونه‌‌‌ای از موفقیت سیاست‌‌‌های غیرقیمتی در حوزه‌‌ تخصیص سوخت دیزلی

6 دست‏‌انداز واردکننده‏‌های مواد اولیه شیمیایی

راهبرد ورود بخش خصوصی به نفت و گاز

جنگ ستارگان تمام‌عیار

اجاره‌بهای آپارتمان 100 مترمربعی در اصفهان

بازار - 1403/02/30

چراغ سبز انتخابات آمریکا به طلا

3 توافق جدید طلافروشان با وزارت صمت

چینش ETF بر اساس بیشترین تغییر مالکیت - 1403/02/30

جزر و مد تجارت آبی

بازار سهام - 1403/02/30

مثبت شکننده برای بورس

سهامداران در برزخ

عدلیه - 1403/02/30

بهارستان - 1403/02/30

راهبرد - 1403/02/30

ساختمان سفید - 1403/02/30

روزهای تاریک مشهد

موافقان و مخالفان تفکیک چه می‌گویند؟

حذف خرده‏‏‌فروشان با بورس انرژی

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی