بازار آریا

آخرين مطالب

انفجار نقدینگی در 22 سال! اقتصاد ايران

انفجار نقدینگی در 22 سال!
  بزرگنمايي:

بازار آریا - انفجار 243 برابری رشد نقدینگی در اقتصاد ایران از سال 81 تا 1402؛ این خبری بوده که به تازگی بحرینی، رئیس کمیته پولی و بانکی کمیسیون اقتصادی دست به افشای آن زده و اعلام کرده که مهمترین عامل انفجار نقدینگی در 22 سال اخیر فعال شدن شبکه بانک‌های خصوصی در ایران است.

نظام بانکی فعلی به جای اینکه منشأ رشد اقتصادی باشد، موتور تولید نقدینگی و تورم شده، نقدینگی حاصل از شبکه بانکی داستان پرغصه‌ای دارد. از سال 80 که رشد قارچ‌گونه بانک‌های خصوصی آغاز شد اقتدار پولی از حاکمیت به شبکه بانکی شامل سهامداران عمده و مدیران بانکی منتقل و اعتبارات نه برای رشد اقتصاد بلکه بنگاه داری بانک‌ها هزینه شد.
واقعیت این است که اقتصاد ایران کاملا بانک محور است و نهاد بانک در زندگی آحاد ملت ایران جا پیدا کرده، اما آنچه که در این اقتصاد ایجاد بحران کرده نظام بانکی کاسب‌کارانه است.
در ایران دو سوم منابع بانکی در اختیار بانک های غیر دولتی و یک سوم در اختیار بانک‌های دولتی است. بانک‌ها مدام مانند یک موتور پمپ آکواریوم در حال خلق و نابودسازی پول هستند و هزینه تمام شده پول را با رقابت ناسالم بالا می برند.
خلق پول توسط شبکه بانکی بخصوص بانک‌های خصوصی به این شکل ایجاد می‌شود که خود را در قالب افزایش بدهی شبکه بانکی به بانک مرکزی که یکی از اقسام تشکیل دهنده پایه‌پولی است نشان می دهد.
اگر بانک‌ها نتوانند در بازار بین بانکی منابع مورد نیاز خود را فراهم کنند، در نتیجه به منابع بانک مرکزی مراجعه می‌کنند که باید از پنجره تنزیل بانک مرکزی استفاده کرده و به طور مستقیم از بانک مرکزی و در مقابل پرداخت بهره و ارائه وثیقه اقدام به استقراض ذخایر کنند. 
چنانچه بانک نتواند از بانک مرکزی ذخایر استقراض کند، در نهایت مجبور به اضافه برداشت می‌شود که نرخ آن بسیار بالاتر از نرخ بهره در پنجره تنزیل بانک مرکزی است. در این حالت بدهی شبکه بانکی به بانک مرکزی افزایش می‌یابد. در واقع در این حالت شبکه بانکی باعث شده که بانک مرکزی پایه پولی را افزایش دهد و این افزایش رشد نقدینگی را ایجاد کند.
گواه این گفته‌ها، آخرین اطلاعات منتشر شده از صورت‌های مالی یکی از بانک‌های خصوصی است که بدهی این بانک به بانک مرکزی در 9 ماهه ابتدایی سال قبل 121 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده بود. با احتساب این موضوع، 41.5 درصد از رشد پایه پولی در این بازه به منظور حفظ و بقا این بانک بسیار ناتراز رقم خورد.
قبل از ایجاد بانک‌های خصوصی در ایران نسبت پول حاکمیتی به پول بانکی هرگز به 2 نرسید؛ یعنی تا قبل از بانک خصوصی مثلا اگر هزار تومان در بخش پول حاکمیتی ایجاد شده بود، کمتر از هزار تومان در بخش بانکی شکل گرفته بود. بعد از ایجاد بانک خصوصی این نسبت مرتب افزایش یافت و تا جایی که نسبت پول حاکمیتی به پول بانکی یک به هفت شد؛ یعنی میزان پول ایجادشده در شبکه بانکی به ویژه بانک‌های خصوصی هفت برابر پول حاکمیتی بوده است.
ماحصل همه‌ این موضوعات و پدیده‌ها در کنار یکدیگر چیزی نیست جز نابرابری اجتماعی و اقتصادی که جامعه ایرانی را هدف قرار می‌دهد.
رئیس کمیته پولی و بانکی کمیسیون اقتصادی چندی پیش گفته بود که بانک مرکزی کنترلی در نظام بانکی ندارد به طوری که در 20 سال تشکیل بانک خصوصی، تولید ملی در ایران حدود 40 درصد زیاد شده و در همین فاصله نقدینگی 102 برابر شده است!
موضوعی که بحرینی به عنوان نماینده مجلس و دکترای اقتصاد آن را در دیدار با رهبری هم عنوان می کند و به ایشان می گوید که "حمایت از تولید با این نظام بانکی که ما داریم، اتفاق نخواهد افتاد"، رهبری هم ضمن تایید این گفته ها فرمودند که "این مطلب درستی است، من هم می‌دانم. حالا شما خودتان در کمیسیون اقتصادی مجلس هستید، هرکاری لازم است انجام دهید، به من هم بگویید سهم خودم را انجام خواهم داد". 
با تکیه بر همین گفته ها و طرحی که توسط «بحرینی» تهیه شد مجلس یازدهم برای اصلاح نظام بانکی سنگ تمام گذاشت و کاری کرد که در تمام 10 دوره مجلس انجام نشد.
عضو کمیسیون اقتصادی در این باره می‌گوید: ما سه دوره در مجلس با بانک خصوصی جنگیدیم تا اینکه سال گذشته قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در مجلس تصویب، در شورای نگهبان تایید و توسط رییس جمهور ابلاغ شد. این قانون رابطه بانک‌ها با حاکمیت را تنظیم می کند.

بازار آریا


لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1154690/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معامله بزرگ تهران و واشنگتن؟

مبل‌فروش متخلف در اردبیل جریمه شد

خروج بانک‌ها از بنگاهداری سرعت می‌گیرد؟

70 نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استان بوشهر برگزار شد

گزارش اقتصادی سفیر ایران در قطر به امیر عبداللهیان

سفیر ایران در قطر با امیرعبداللهیان دیدار کرد

زهرا خوشکام به خاک سپرده شد

نمایش فیلم تئاتر «همیلتون» در خانه هنرمندان

موسیقی در اولویت نیست

هشدار فورد کاپولا درباره آینده آمریکا

کارزار نیم‌همتی کتاب

قهرمانی تکواندو در آسیا

دستمال کاغذی رکوردشکن مسی

برای اسمت بجنگ!

قول ‌شرف؛ یعنی چه؟

چرا اشکان را دوست داریم؟

بزرگ‌ترین مانع صادرات لوازم خانگی ایران

بازار لوازم خانگی در بحران

شکست تحریم با «فولاد نی‏‏‌ریز»

عوارض شهرداری‏‏‌ها مقابل رونق مسکن

سقوط کالای استراتژیک صادراتی ایران

اشتغال 162هزار نفری تهرانی‌ها در سال 1402

فراری، فراری از توربو شارژ

کنایه پوتین به اقدام تعرفه‌ای آمریکا

کانادا تعرفه خودروهای چینی را افزایش می‌دهد

کارنامه تولید و فروش خودرو و قطعه‌ در فروردین

شکستن رکورد واردات ال‌‌‌‌‌ان‌‌‌‌‌جی در چین

نفت روسیه همچنان به انگلیس می‌رود

تولید روزانه 3.3میلیون بشکه‌‌‌‌‌ای نفت

خواب روس‌ها برای بازار انرژی چین

نمونه‌‌‌ای از موفقیت سیاست‌‌‌های غیرقیمتی در حوزه‌‌ تخصیص سوخت دیزلی

6 دست‏‌انداز واردکننده‏‌های مواد اولیه شیمیایی

راهبرد ورود بخش خصوصی به نفت و گاز

جنگ ستارگان تمام‌عیار

اجاره‌بهای آپارتمان 100 مترمربعی در اصفهان

بازار - 1403/02/30

چراغ سبز انتخابات آمریکا به طلا

3 توافق جدید طلافروشان با وزارت صمت

چینش ETF بر اساس بیشترین تغییر مالکیت - 1403/02/30

جزر و مد تجارت آبی

بازار سهام - 1403/02/30

مثبت شکننده برای بورس

سهامداران در برزخ

عدلیه - 1403/02/30

بهارستان - 1403/02/30

راهبرد - 1403/02/30

ساختمان سفید - 1403/02/30

روزهای تاریک مشهد

موافقان و مخالفان تفکیک چه می‌گویند؟

حذف خرده‏‏‌فروشان با بورس انرژی

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی