بازار آریا

آخرين مطالب

بررسی جایگاه هوش‌مصنوعی در معدن‌‌‌کاری جهان نشان داد

حضور ماشین‌‌‌آلات خودران در بخش معدن اقتصاد ايران

  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد : صنعت معدن‌‌‌کاری که سال‌های دراز بر کار جسمانی و ماشین‌‌‌‌آلات سنتی استوار بوده است، اکنون در آستانه‌‌ یک رنسانس تکنولوژیک به مدد هوش‌مصنوعی است. این فناوری نوآورانه همچون خونی در رگ‌‌‌های بخش‌‌‌های مختلف در گردش است و در تمامی ابعاد این صنعت نیز نفوذ کرده و نحوه اکتشاف، استخراج و فرآوری ذخایر معدنی را متحول می‌کند. تاثیرات این فناوری، هم ویرانگر است و هم سرنوشت‌‌‌ساز، اما رسیدن به معدن‌‌‌کاری ایمن، کارآمد و پایدارتر، نیازمند استفاده‌‌ بیشتر از این فناوری‌‌‌هاست.
روهیتش دهاوان، رئیس و مدیرعامل شورای بین‌المللی فلزات و معادن بیان کرده است، هوش مصنوعی قادر است در این صنعت سنتی و محافظه‌‌‌کار در پذیرش فناوری‌‌‌های نوین، تحول بزرگی رقم بزند. او همچنین معتقد است هوش مصنوعی، ابزاری کلیدی برای عملیات‌‌‌های ایمن، بهره‌‌‌ور‌‌‌تر و پایدارتر در بخش معدن است.
در زمینه‌‌ اکتشاف معادن، سیستم‌های هوش مصنوعی، رویکرد بالینی و دقیقی برای شناسایی ذخایر معدنی جدید دارند. دارن رمزی، مهندس ارشد معدن شرکت بکا بر این باور است که الگوریم‌‌‌های یادگیری هوش مصنوعی، قادرند حجم انبوهی از داده‌‌‌های زمین‌شناسی، زمین‌‌‌شیمیایی و ژئوفیزیک را پردازش و تحلیل کنند. دقت بالا و ضریب خطای بسیار پایین این ابزارها، با خطای محاسبات دستی و انسانی قابل قیاس نیست.
در نتیجه، این تحلیل دقیق داده‌‌‌ها، محدودیت‌های انسانی را پشت سر گذاشته و مرزهای جدید و مملو از امکاناتی را برای استخراج معادن مهیا می‌کند.
ماشین‌‌‌آلات معدنی خودران
شاید آشکارترین نفوذ هوش مصنوعی در بخش معدن و مواد معدنی را بتوان در ظهور خودروهای خودران و روبات‌‌‌های معدنی جست‌‌‌وجو کرد. معدن سنگ‌آهن گودای دری ریتینتو در استرالیا، یکی از معادن پیشرفته‌‌‌ جهان است که به ماشین‌‌‌های خودران مجهز شده است. ناجل دیویدسون، سخنگوی ریتینتو اعلام کرده است که سیستم خودران اتوهال این مجموعه، سنگ معدن را 24ساعته و بدون نیاز به راننده انسانی جابه‌‌‌جا می‌کند. در نتیجه‌‌ حضور چنین ماشین‌‌‌آلاتی در معادن، ضرورت حضور انسان در محیط‌‌‌های پرخطر از بین می‌رود یا کاهش می‌‌‌یابد که در نتیجه‌‌ آن، تلفات جانی نیز به میزان قابل‌توجهی کاهش خواهد داشت.
افزایش کارآیی به همت هوش مصنوعی
در معادن جهان، هوش مصنوعی به عنوان ابزاری جایگزین‌ناپذیر برای بهینه‌‌‌سازی هر مرحله از زنجیره‌‌ تولید بخش معدن و صنایع معدنی مورد استفاده قرار گرفته و در حال گسترش است. همچنین از بهره‌‌‌وری تجهیزات گرفته تا تعمیرات، کنترل فرآیندها و کالیبره کردن متغیرها، راه را برای حداکثرسازی کارآیی هموار می‌کند. معاون عملیات دیجیتال شرکت بریک گولد، در این باره بیان کرده است: از هوش مصنوعی برای افزایش تولید کارخانه‌‌‌ها و تجهیزات موجود بهره می‌‌‌بریم و به کمک این ابزار، بسیاری از متغیرها، به طور همزمان برای حداکثر کارآیی تنظیم می‌‌‌شوند.
با این حال، موج رو به گسترش هوش مصنوعی، نگرانی‌هایی را در میان فعالان و نمایندگان کارگری ایجاد کرده است. جنیفر ویلیامز، دیده‌‌‌بان معادن کانادا معتقد است نگرانی‌های بجایی در خصوص از دست رفتن شغل‌‌‌ها با جایگزینی وظایف انسانی توسط هوش مصنوعی وجود دارد. او همچنین خواستار بازنگری در سیاستگذاری‌‌‌های این بخش بوده تا حداقل آسیب به نیروی کار انسانی وارد شود.
هوش مصنوعی؛ محل اختلاف فعالان زیست‌محیطی
نقطه اختلاف دیگر در بخش معدن، ایمنی است که با پررنگ‌‌‌تر شدن نقش سیستم‌های خودران، نگران‌کننده شده است. پایل سامپات، نماینده‌‌ سازمان محیط‌زیستی ارتورکس در این باره هشدار داده است، نباید بیش از حد بر هوش مصنوعی اتکا کرد و همچنان باید نظارت‌‌‌های دقیق انسانی بر این بخش حفظ شود تا از عملکرد صحیح سیستم‌های خودکار مطمئن شوند.
تهدید همیشگی نقص‌‌‌های نرم‌‌‌افزاری و حملات سایبری، ترس وقوع فجایعی ناشی از خرابی سیستم‌های خودکار را در صورت فقدان تدابیر احتیاطی مناسب، تقویت می‌کند. با این حال، متخصصانی که از توانایی هوش مصنوعی در کاهش تاثیرات زیست‌محیطی حمایت می‌کنند، ادغام این فناوری نوین را برای پایداری بلندمدت بخش معدن و صنایع معدنی ضروری می‌‌‌دانند. کیت سامرویل، نماینده‌‌ بنیاد معدن‌کاری مسوولانه می‌‌‌گوید: هوش مصنوعی به ما امکان می‌دهد تا با تحلیل‌‌‌های دقیق‌‌‌تر و بهره‌‌‌وری بیشتر از منابع، ردپای زیست‌محیطی را به حداقل برسانیم.
در نتیجه‌‌ این توانمندی‌‌‌های هوش مصنوعی، پیش‌بینی می‌شود کشورهایی که پیشگامان معدن‌‌‌کاری نوین هستند، در آینده‌‌‌ای نه‌چندان دور به مزیت رقابتی قابل‌توجهی دست پیدا کنند.
برخلاف چندگانگی میان دوستداران محیط‌زیست، حامیان حقوق کارگری و توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی، رقابتی در عرصه‌‌ هوش مصنوعی وجود ندارد. به بیان دهاوان، این جریان تکنولوژی، مبارزه‌‌ هوش مصنوعی در مقابل انسان نیست، بلکه ترکیب هوشمندانه‌‌‌ای از این دو است که توان ایجاد معدن‌‌‌کاری ایمن را در قرن جاری فراهم خواهد کرد.
بستر هوش مصنوعی در ایران
در میان بررسی‌‌‌های تخصصی معدن‌‌‌کاران جهان برای تعیین محدوده‌‌ درست هوش مصنوعی، گذری بر وضعیت ایران در این زمینه داشته باشیم. کشور ما از نظر ذخایر معدنی جزو کشورهای غنی در بخش گنجینه‌‌‌های زمینی است. برای مثال دارای رتبه‌‌ دوم معدن سنگ‌‌‌های تزئینی در جهان است. ولی با نگاهی به اخبار این روزهای معدن و گلایه‌‌‌های معدن‌‌‌کاران درمی‌‌‌یابیم که واردات ماشین‌‌‌آلات معدنی با چالش‌‌‌های خاصی مواجه است که تعدادی از آنها را می‌‌‌توان، محدودیت ورود ماشین‌‌‌آلات کوچک و متوسط، کاهش نقدینگی و تسهیلات بانکی بخش معدن و صنایع معدنی، مشروط کردن واردات ماشین‌‌‌آلات معدنی به خرید حداقل یک‌دستگاه معدنی از برندهای خاص داخلی، فعالیت در سامانه نیمایی و تفاوت ارزی قابل‌توجه برای تامین ابزارهای موردنیاز دانست.
به بیان برخی از فعالان بخش خصوصی، پرداختن به چالش‌‌‌های داخلی باعث شده است تا معدن‌‌‌کارها به‌رغم تنوع و کمیت خوبی که در معادن ایران وجود دارد، از رقبا و جریان‌‌‌های جهانی غافل شوند.
به گفته‌‌ پاتریک توماس، مدیرعامل شرکت سیستم‌های معدن‌‌‌کاری خودگران، در آینده‌‌‌ای نه‌چندان دور، کشورهای پیشگام در استفاده از فناوری‌های AL (هوش مصنوعی) به مزیت‌‌‌های رقابتی سرسام‌‌‌آوری دست خواهند یافت و در مقابل، کشورهایی که در استفاده از این ماشین‌‌‌آلات خودکار معدنی عقب مانده‌‌‌اند، در فاصله‌‌ زیادی با کشورها پیشرو خواهند ایستاد. در نتیجه می‌‌‌توان گفت شرایط فعلی، برهه‌‌ زمانی حساسی در آینده‌‌ معدن‌‌‌کاری خواهد بود و سیاست‌‌‌های معدنی در ایران نیازمند بازنگری و همسو شدن با تغییرات جهانی است.
رویداد جامع معدن و صنایع معدنی 1403 از 30 اردیبهشت تا 3خرداد به همت گروه رسانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای «دنیای‌اقتصاد» برگزار می‌شود.
--> اخبار مرتبط عامل رکود معدن چرا قیمت مس داغ شد؟ تسریع انتقال به آینده‏‏‌ای کم کربن هشت فناوری معدن در آینده توسعه معدن در گرو ایجاد زیرساخت

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1154506/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انتقاد نوبخت به طرح جدید گشت ارشاد و بازداشت زیباکلام/ شاخص های اقتصادی نگران کننده است/ رشد 2 برابری نقدینگی و استقراض دولت از بانکها

موانع خارجی برای توسعه کشور

سقز می‌تواند به مرکز ‌ترانزیتی‌ کردستان مبدل شود

استقبال سرکنسول ترکیه از سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی

کتاب وعده صادق ادای دین پژوهشگران مرکز پژوهش‌ها به محور مقاومت است / ضرورت توجه به ابعاد اجتماعی و اقتصادی عملیات وعده صادق

قیمت جدید سیمان مشخص شد

رکود در بازار لوازم خانگی؛ قیمت‌ها در سال جاری تغییر نکرده است

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان والامقام «دهشت»

قیمت محصولات ایران‌خودرو امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403/ ارزان‌ترین سواری ایران‌خوردو چند؟

تکامل تحرک: چگونگی پیشرفت فناوری دوران باستان

آمادگی خراسان جنوبی برای همکاری با کشورهای همسایه

صدور 532 مصوبه در حل مشکلات واحدهای صنعتی بوشهر

تولید بار اول دانش‌بنیان‌های نفتی عامل موفقیت ایران در فروش نفت و گاز کشور در شرایط تحریمی

رئیسی: فرزندآوری نیازمند مباحث فرهنگی و اقتصادی است / با امکانات کم هم می‌توان صاحب فرزند شد+ فیلم

بررسی وضعیت بازار خودرو امروز در شورای رقابت

ریزش تتر به علت احتمال مسدودسازی دارایی "تتر ایرانی‌ها"

قیزقلعه‌سی؛ سدی برای شکوفایی اقتصادی شمالغرب +‌‌ اینفوگرافی

داعش: حامیان اقتصادی و ایدئولوژیک طالبان را هدف قرار می‌دهیم

تخلیه دو نگله به وزن 425 تن در بندر شهید رجایی

واردات عینک آفتابی، ادوات موسیقی و لباس اسکی آزاد شد

ریزه‌خواری میلیاردرها از سفره کارگران!

آماده برقراری ارتباطات اقتصادی و تجاری با خراسان جنوبی هستیم

آمار سقط جنین نگران کننده است؛ دستگاه قضا ورود کند | پاسخ رئیسی به اینکه ازدواج کردن و بچه دار شدن با این وضع اقتصادی چه می شود...

مزایای سیاسی و اقتصادی سد قیزقلعه‌سی برای ایران و آذربایجان

عزم جزم مسئولان وزارت نفت دولت سیزدهم برای پایان گازسوزی در مشعل‌ها

بازگشت دلار به کانال 57 هزار تومانی/ سقوط دلار در پی انتشار خبر مذاکرات ایران و آمریکا

تولید روزانه نفت ایران 3.3 میلیون بشکه‌ای شد

دیدار مدیرعامل بیمه دی با استاندار فارس

پیش‌بینی سازمان ملل از رشد اقتصادی

رئیسی: فرزندآوری نیازمند مباحث فرهنگی و اقتصادی است / با امکانات کم هم می‌توان صاحب فرزند شد

نوبخت:کارهای دولت گذشته درست بود و برگردیم،تکرار می‌کنیم

«خاندوزی» جهت بررسی نتایج تفحص از نحوه واگذاری هلدینگ پتروشیمی باختر به کمیسیون اقتصادی می‌آید

برقراری ارتباطات اقتصادی و تجاری با خراسان جنوبی

آخرین جزئیات درباره واریز کالابرگ الکترونیک

خراسان جنوبی بیشترین ترانزیت کالا به آسیای میانه را دارد

رشد 3 هزار واحدی شاخص کل بورس

قیمت گوشی سامسونگ، شیائومی و آیفون 29 اردیبهشت 1403/ میانرده اقتصادی سامسونگ چقدر فروخته می‌شود؟

آخرین جزئیات درباره واریز کالابرگ الکترونیک؛ پای مجلس به میان آمد

تجهیز مبادی ورودی منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی به فناوری تشخیص ایکس‌ری

حجت الاسلام رئیسی: فرزندآوری نیازمند مباحث فرهنگی و اقتصادی است

آمادگی خراسان جنوبی برای برقراری ارتباط تجاری با ترکیه

تحقیق و تفحص از بانک‌های خصوصی نهایی شد

کاهش قیمت‌ها در بازار ارز؛ دلار به کانال 57 هزار تومان بازگشت

رویداد مهندسی نفت تندگویان، سرمنشأ اثرگذاری دانش‌بنیان‌ها در دیجیتال‌سازی میدان‌های نفت و گاز

کتاب «نشان سرخ ذوالفقار» به دختر شهید حاج قاسم سلیمانی اهدا شد

جشنواره ملی تئاتر ایثار بهانه‌ای برای انتقال ارزش‌های فرهنگی است

نقد روزنامه اصولگرا بر تعطیلی شنبه‌ها؛ فقط 5 درصد از نیروی کار ایران با خارج مرتبط‌‌ هستند

کشف چای احتکاری در زاهدان

تسهیل فرایندها موجب تحقق جهش تولید با مشارکت مردم می‌شود

با تدابیر جدید چین برای تقویت بازار مسکن آشنا شویم

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی