بازار آریا

آخرين مطالب

فرصت‌های شغلی جدید در کف شش ماهه قرار گرفت

خبرهای بد برای بایدن اقتصاد ايران

خبرهای بد برای بایدن
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : گزارش‌های اقتصادی اخیر ایالات‌متحده در ماه‌های پایانی ریاست‌جمهوری جو بایدن رضایت کافی را به همراه نداشت و واکنش سیاستگذاران و اقتصاددانان را برانگیخت. داده‌ها در بخش‌های اقتصادی مختلف بیان می‌کند که تورم، رشد اقتصادی، داده‌های شغلی و‌... دو دوران ریاست او‌(از سال 2021 تا کنون) مطلوبیت لازم را به همراه نداشته است. برای درک بهتر این موضوع برخی از متغیر‌های اقتصادی این کشور در 4 سال اخیر مورد بررسی قرار گرفتند.
انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در 5 نوامبر 2024 برگزار خواهد شد. پیش از برگزاری این دوره انتخاباتی، موضوع حائز اهمیتی که ذهن سیاستگذاران و اقتصاددانان را به خود جلب کرده، بررسی عملکرد سیاسی و اقتصادی بایدن در دوره 4 ساله 2021 تا 2024 به شمار می‌رود. روند تورمی، نرخ بیکاری، فرصت‌های شغلی جدید، رشد اقتصادی و شاخص مدیران خرید از جمله متغیرهایی است که کارشناسان رصد کردند.
بالاترین نرخ تورم نیم قرن در دوره بایدن
یکه‌تازی شاخص قیمت مصرف‌کننده در دوران پسا‌کرونا مقامات آمریکایی را به توافق نظر جهت آغاز سیاست‌های انقباضی وادار کرد. آنها تصمیم گرفتند تا با راه‌اندازی چرخه ضد تورمی در این کشور ابتدا از صعود بیشتر نرخ تورمی جلوگیری کند و پس از آن دستیابی به تورم 2 درصدی را در دستور کار قرار دهد. شواهد نیز این روند را تا اواخر سال 2023 تایید می‌کند، اما پس از آن اختلاف‌نظرها بر سر تشدید بیشتر نرخ بهره و تغییر سیاست‌های پولی آغاز شد. گفتنی است بالاترین نرخ تورمی آمریکا در طول تاریخ در دوران ریاست‌جمهوری بایدن و در سطح 9.1 درصدی در ژوئن 2022 رخ داد. ناگفته نماند که گرچه شیوع کووید-19 برآوردهای او را در 4 سال ریاست بر هم زد، اما او با نظارت بر بانک مرکزی و کمک پاول توانست از یکه‌تازی بیشتر آن جلوگیری کند و نرخ تورم‌ را به سطوح 3 درصد برساند، اما با توقف سیاست‌های ضد تورمی، این روند نیز متوقف شد و تا کنون نرخ زیر 3 درصد را مشاهده نکرده است. داده‌ها نیز بیان می‌کند که از آغاز سال 2024 رفتار تورم سینوسی شده که در صورت اتخاذ سیاست‌های مناسب، پرونده اقتصادی بایدن تا نوامبر (دوره انتخابات ریاست‌جمهوری) لکه‌دار خواهد شد.

بازار آریا

گره اقتصادی آمریکا کجاست؟
بر خلاف تصورات در خصوص رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه اول 2024 مبنی بر صعود تا سطح 2.5 درصدی، این نرخ به پله 1.6 درصدی سقوط کرد و اقتصاددانان را نسبت به آینده اقتصادی آمریکا دلسرد کرد. تجارت ضعیف این کشور در سه ماهه مذکور این اتفاق را به دنبال داشت. در راستای این موضوع برخی از صاحب‌نظران تاکید کردند که این رقم در فصل بعدی جبران خواهد شد که باید تا انتشار نرخ رشد تا ماه‌های آتی و صحت این سخنان منتظر ماند. از سوی دیگر گزارش وزارت کار در روزهای اخیر حاکی از آن است که نرخ بیکاری بار دیگر شیب صعودی به خود گرفته و در ماه آوریل به سطح 3.9 درصدی رسیده و در مقابل فرصت‌های شغلی جدید به نقل از تریدینگ اکونومیک از انتظارات مبنی بر ایجاد 190 هزار شغل جدید کاهشی‌تر شده و به 175 هزار نفر رسیده است که پایین‌ترین سطح در 6 ماه اخیر به شمار می‌رود. این درحالی است که شاخص مدیران خرید‌(عدد زیر 50 واحد نشان‌دهنده وضعیت انقباضی اقتصاد، رقم بالای 50 واحد نشان‌دهنده روند اقتصادی مطلوب) این کشور نیز در ماه‌های اخیر به مسیر نزولی هدایت شده و اکنون این شاخص بر اثر کاهش فعالیت‌های تولید در سطح 50 واحدی قرار دارد.
با استناد به این ارقام، کارشناسان به چند گروه تقسیم شدند و دو‌گانگی آنها بازارها را در شرایط مبهم قرار داد. به گفته آنها این ابهام به عملکرد بایدن نیز ضربه وارد کرده که با سیاست‌های مناسب می‌توان از نزول اقتصاد به رده‌های پایین‌تر تا پیش از انتخابات جلوگیری کرد. در وهله اول بیشتر کارشناسان ادعا کردند که پاول نباید از سیاست‌های انقباضی کناره‌گیری می‌کرد. با کناره‌گیری او از این سیاست‌ها نه تنها تورم به سطح هدف نرسید، بلکه سایر بازارها نیز در بحبوحه توقف کامل سیاست‌های پولی انقباضی و کاهش نرخ بهره برای جلوگیری از رکود در نوسان هستند. در نتیجه این سردرگمی‌ها سرمایه‌گذاری در برخی بخش‌های اقتصادی رو به کاهش است، تولیدکنندگان به امید کاهش هزینه‌ها در ماه‌های آینده فعالیت خود را کاهش دادند تا به عقیده خود کالاها را با قیمت کمتری از بازار تهیه کنند و تجارت نیز بیش از پیش ضعیف شد.
در حالی که اروپا افزایش نرخ بهره را پس از آمریکا آغاز کرد، اما با تداوم بیشتر سیاست‌های انقباضی توانست نرخ تورمی را از 10.6 درصد به سطح 2.4درصد در آوریل 2024 برساند که آمریکا در دوران پسا کرونا شاهد چنین نرخی نبود. همچنین آنها اظهار کردند که مقامات آمریکا باید نرخ بهره را بیش از پیش افزایش می‌دادند، زیرا تشدید سیاست‌های انقباضی گرچه رشد اقتصادی را کند‌تر می‌کرد و اقتصاد را در وضعیت انقباضی قرار می‌داد، اما تورم را به سطح هدف نزدیک می‌کرد. البته آمارها گویای آن است که با توقف سیاست‌های ضد تورمی نیز اقتصاد از وضعیت انقباضی فاصله چندانی نگرفته و تنها مزیت حاصل شده آن می‌توانست سقوط تورم به سطوح 2 درصدی باشد که دست شستن زودهنگام از این سیاست، این مزیت را نیز از کارنامه بایدن حذف کرد.
--> اخبار مرتبط سیاست‌های مالی زمان و مکان می‌شناسند! فراغت بهتر است یا ثروت؟ پشت پرده توطئه جنگ با حزب الله لبنان تعویق سیاست انبساطی در آمریکا تیک‌تاک در صورت عدم تغییر مالکیت چینی‌اش مسدود می‌شود!

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1154501/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قیمت گوشی سامسونگ، شیائومی و آیفون 29 اردیبهشت 1403/ میانرده اقتصادی سامسونگ چقدر فروخته می‌شود؟

آخرین جزئیات درباره واریز کالابرگ الکترونیک؛ پای مجلس به میان آمد

تجهیز مبادی ورودی منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی به فناوری تشخیص ایکس‌ری

حجت الاسلام رئیسی: فرزندآوری نیازمند مباحث فرهنگی و اقتصادی است

آمادگی خراسان جنوبی برای برقراری ارتباط تجاری با ترکیه

تحقیق و تفحص از بانک‌های خصوصی نهایی شد

کاهش قیمت‌ها در بازار ارز؛ دلار به کانال 57 هزار تومان بازگشت

رویداد مهندسی نفت تندگویان، سرمنشأ اثرگذاری دانش‌بنیان‌ها در دیجیتال‌سازی میدان‌های نفت و گاز

کتاب «نشان سرخ ذوالفقار» به دختر شهید حاج قاسم سلیمانی اهدا شد

جشنواره ملی تئاتر ایثار بهانه‌ای برای انتقال ارزش‌های فرهنگی است

نقد روزنامه اصولگرا بر تعطیلی شنبه‌ها؛ فقط 5 درصد از نیروی کار ایران با خارج مرتبط‌‌ هستند

کشف چای احتکاری در زاهدان

تسهیل فرایندها موجب تحقق جهش تولید با مشارکت مردم می‌شود

با تدابیر جدید چین برای تقویت بازار مسکن آشنا شویم

توافقات جدید طلافروشان با وزارت صمت

توافقات جدید طلافروشان با وزارت صمت

ارائه فهرست محرمانه دکترای بیکار به استانداران

تورم موجب شده داراها ثروتمندتر و فقرا فقیرتر شوند/ تشدید شکاف طبقاتی باعث کاهش سرمایه اجتماعی خواهد شد

زمان افزایش 40 درصدی حقوق بازنشستگان مشخص شد

مشکلات طرح‌های اقتصادی دشتی پیگیری و رفع می‌شود

تخلیه دو نگله 425 تنی در بندر شهید رجایی

تغییرات پی‌درپی مدیرعامل منطقه آزاد چابهار سبب عقب ماندگی شده است

مقام مسئول: صرفه جویی در نیروگاه‌ها سه برابر تعویض بخاری‌ها موثر است

کتاب‌های اسنادی و مرجع نشر شاهد در بازار نشر منحصر بفرد هستند

قطار ترانزیتی افغانستان ـ ترکیه رفع توقیف شد

زمان بعدی حراج شمش طلا مشخص شد

در تابستان سال جاری خاموشی خواهیم داشت؟

جمع‌آوری روزانه 12 میلیون فوت‌مکعب گازهای همراه مشعل با راه‌اندازی الکتروکمپرسور گازی

جمع‌آوری 12 میلیون فوت‌مکعب گازهای همراه مشعل با راه‌اندازی الکتروکمپرسور گازی

پیام حضرت آیت‌الله نورمفیدی به مناسبت اختتامیه هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار

بازار سرمایه چرا صعودی نمی‌شود؟

استمرار تولید در صنعت برق، نیازمند مشارکت بخش عمومی است

مدل جدید آیفون SE اقتصادی به‌زودی روانه بازار می‌شود/ عکس

شنبه‌ها تعطیل می‌شود؟/ موافقین و مخالفین چه می‌گویند؟ / ورود مستقیم دو مرجع تقلید به یک دعوای شرعی در بهارستان

جان تازه به 8870 بنگاه تولیدی

کتاب معمای تورم بالا رونمایی شد

‌حمایت از دانش‌بنیان‌ها و مردمی کردن اقتصاد؛ راهکار برون‌رفت از مشکلات اقتصادی

عمر ماندگاری گوشت منجمد وارداتی از برزیل افزایش یافت

معامله گواهی صرفه‌جویی گاز در بورس انرژی به‌زودی آغاز می‌شود

تلاش‌های مثبت دولت و وزارت نفت برای کاهش ناترازی انرژی

ارسال اطلاعات 120 هزار خانه خالی به سازمان امور مالیاتی

پرداخت تسهیلات به کسب و کارهای آسیب‌دیده در سیل مشهد

کیهان: اگر پس از تعطیلی شنبه، ادعا شد که تعطیلی جمعه هم ناسازگار با تعطیلی شنبه و یکشنبه در غرب است، چه باید کرد؟ / تا کجا قرار است با توهم منفعت، خودمان را منفعلانه با نظم جهانی (غربی) سازگار کنیم؟ / کشور‌های منطقه، خیلی خطا دارند؛ باید از آنها تقلید کنی

رایزنی علی‌ باقری با رئیس جمهوری تاتارستان

میراث دار اقتصاد نفتی هستیم

صمت حامی و صدای بلند اصناف است

باقری: درایت رهبران ایران و روسیه تهدید تحریم‌ها را به فرصت نوین همکاری تبدیل کرد

جان تازه در تن پیر پالایشی پایتخت

تعطیلی شنبه‌ها به بانک‌ها نمی‌رسد

واردات چای به دستور رئیس‌ جمهور محدود شد

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی