بازار آریا

آخرين مطالب

روزشمار گردهمایی معدن

عامل رکود معدن اقتصاد ايران

  بزرگنمايي:

بازار آریا - کیوان جعفری طهرانی/فعال حوزه‏‏ معدن تمام بنگاه‌‌‌های دولتی و خصوصی که در زنجیره‌‌ ارزش بخش معدن فعال هستند و محصولات بالادستی، میانی و پایین دستی تولید می‌کنند یک تیم تخصصی دارند که بر بازارهای خاصی اشراف دارند و هر کدام از فعالان این حوزه، متناسب با بازار هدفی که در این سال‌ها با آنها همکاری داشته‌‌‌اند، از اطلاعات تخصصی مهمی برخوردارند. به‌منظور رسیدن به توسعه در صادرات، باید همه‌‌ متخصصان دور هم جمع شوند و اطلاعاتی را که دارند ارائه و تبادل کنند. متاسفانه بعضی از شرکت‌های داخلی حاضر نیستند اطلاعاتی را که دارند با رقبای داخلی خود در میان بگذارند، ولی باید توجه کنند که بازارهای هدف هر کدام از این بنگاه‌‌‌ها متفاوت و کوچک است، اما اگر اطلاعات تبادل شود، خطای اطلاعاتی و انسانی کمتر شده و روند صادرات را بهتر می‌‌‌توان کنترل کرد؛ زیرا تبادل اطلاعات در راستای ایجاد بازارهای جدید است.
در سال 2018 پس از آنکه ترامپ از برجام خارج شد، وزارت خزانه‌‌‌داری آمریکا بیش از 200متخصص را استخدام کرد تا به طور ویژه تحریم‌‌‌ها را دنبال کنند. این تعداد که در حال حاضر به بیش از 400متخصص رسیده‌‌‌اند، از فضای اقتصادی و تجاری ایران اطلاعات کافی دارند و علاوه بر این، بازارهای داخل ایران و اخبار فارسی را دنبال می‌کنند. این تیم با این بررسی‌‌‌ها و به دست آوردن اسامی شرکت‌هایی که با ایران همکاری می‌کنند، شرایط تحریمی جدیدی را نیز وضع می‌کنند. طبیعتا شرکت‌های جهانی نمی‌‌‌خواهند تجارتشان با ایران فاش شود و تحریم شوند.
به‌منظور توسعه یا حفظ بازارهای کنونی در بخش صادرات، نیاز است که تمامی این اطلاعات را در کنار یکدیگر قرار دهیم. برای این کار لزوما نیاز نیست یک کنسرسیوم صادراتی رسمی زیر نظر اتاق بازرگانی شکل بگیرد. اگر این اتفاق بیفتد بسیار موثر خواهد بود، ولی صرف همین موضوع که متخصصان گردهم بیایند و اطلاعات را ارائه دهند بسیار مثبت است؛ زیرا اتحاد در این زمینه به نفع تمامی بنگاه‌‌‌های صادراتی است.
از دیگر سو، نقش سفارتخانه‌‌‌ها را باید پررنگ‌‌‌تر کرد. متاسفانه سفارتخانه‌‌‌های جمهوری اسلامی و رایزن‌‌‌های بازرگانی ایران در دیگر کشورها نتوانسته‌‌‌اند تبادلات تجاری و اقتصادی مثمرثمری انجام دهند. در واقع، ایران در بسیاری از کشورها رایزن بازرگانی داشته و دارد. این رایزن‌‌‌ها باید در چارچوب و روند توسعه‌‌ صادرات اقدام کنند. برای مثال رایزن‌‌‌های سایر کشورها در ایران، تمام اطلاعات اقتصادی و تجاری داخل کشور را جمع‌‌‌آوری می‌کنند و به کشور خودشان ارائه داده و اطلاعات جاری واردات و صادرات را انتقال می‌دهند. همچنین این نمایندگان، پتانسیلی را که برای صادرات محصولات کشور خودشان به ایران وجود دارد بازتاب می‌دهند. در این شرایط این سوال پیش می‌‌‌آید که آیا نمایندگان ما در سایر کشورها نیز این کار را انجام می‌دهند و اگر انجام می‌دهند چرا صادرات در این سال‌ها وضعیت خوبی نداشته است؟ در روند توسعه‌‌ صادرات به‌خصوص در حوزه فولاد بسیار ضعیف عمل کرده‌‌‌ایم.
در حال حاضر، حدود 20میلیون تن فولاد مازاد بر نیاز، در کشور تولید شده است. اگر محدودیت‌های انرژی وجود نداشته باشد، این رقم می‌‌‌تواند افزایش چشمگیری نیز بیاید. اما در این مرحله، مساله‌‌ بازار تقاضا مطرح می‌شود. بازار تقاضای داخل کشور اشباع است و مازاد محصول تولیدشده، باید به سمت صادرات پیش برود. ولی به دلیل آنکه نمی‌‌‌توانیم بازار جدیدی در جهان به دست بیاوریم، از لحاظ صادرات نیز محدودیت تقاضا داریم. نمایشگاه ایران اکسپو به جای آنکه در ایران برگزار شود و از کشورهای دیگر دعوت شود تا در آن شرکت کنند، باید در کشورهای مقصد برگزار می‌‌‌شد. حدود 25سال قبل، شاهد تشکیل نمایشگاه‌‌‌های تخصصی جمهوری اسلامی در کشورهایی مانند عربستان‌سعودی و مالزی بودیم. چرا دیگر این نمایشگاه‌‌‌ها برگزار نمی‌شود؟ وزارت صمت و وزارت امور خارجه باید برای برگزاری این نمایشگاه‌‌‌های تخصصی برنامه‌‌‌ریزی کنند؛ زیرا زمانی که نمایشگاه در ایران برگزار می‌شود بسیاری از افرادی که دعوت شده بودند در آن شرکت نمی‌‌‌کنند. ولی در صورتی که همین نمایشگاه در کشور مقصد برگزار شود، تجار آن کشور با دیدن محصولات، بیشتر به ارتباط تجاری ترغیب می‌‌‌شوند.
نمایشگاه‌‌‌های تخصصی نیز اگر برگزار شوند، نباید اشتباهات 25سال گذشته را تکرار کنند. در آخرین نمایشگاه‌‌‌های تخصصی که ایران برگزار کرد، شاهد تک‌فروشی پسته، زعفران، خرما و باقی محصولات خوراکی پرطرفدار بودیم. اگر بنا باشد چنین نمایشگاه‌‌‌های تخصصی برگزار شود، باید به معنای اصلی کلمه تخصصی باشد. برای مثال حوزه معدن و فولاد می‌‌‌تواند در یک نمایشگاه تخصصی مشخص، محصولات خود را ارائه دهد. اگر در نمایشگاه تخصصی مواد غذایی، این اقلام خوراکی ارائه شود ایرادی ندارد، اما باید این نگاه اساسی شکل بگیرد که هدف ایران از برگزاری نمایشگاه‌‌‌های بین‌المللی خرده‌فروشی نیست، بلکه صادرات است.
در خصوص تولید محصولات معدنی نیز در حال حاضر تولید مازاد محصول داریم؛ برای مثال سنگ‌‌‌های تزئینی تا حدود 15سال قبل، شرایط صادراتی مطلوبی داشت، اما از اواخر دهه 80، موضوع عوارض صادراتی 30درصدی در این بخش مطرح شد و همین قانون، باعث شد بازار سنگ‌‌‌های تزئینی در جهان را از دست بدهیم. بنابراین می‌‌‌توان گفت تجربه‌‌ اثر مهلک عوارض صادراتی بر تجارت را داریم. مشخص نیست به چه دلیل مجددا بحث عوارض صادرات مطرح شده است؛ تنها واضح است که این قوانین به بی‌‌‌اعتمادی در خریداران منجر می‌شود و آنها را به سمت سایر فروشندگان سوق خواهد داد. قانون‌گذار باید به فعالان بخش صادرات تسهیلات اعطا کند، نه اینکه با سنگ‌‌‌اندازی‌‌‌های بی‌‌‌مورد در مسیر توسعه، سبب رکود صادرات و در نتیجه‌‌ آن آسیب به بنگاه‌‌‌ها شود.
برای پیش‌بینی شرایط معدن و صنایع معدنی در سال 1403 نمی‌‌‌توان آینده‌‌ مشخصی را تصور کرد، ولی اگر عوارض صادراتی که در پایان سال 1402 کاهش پیدا کرد مجددا بررسی شود و بازگشت ارز نیمایی صادرکنندگان زنجیره‌‌ فولاد حل شود، می‌توان به توسعه فکر کرد. موضوع مهم بعدی در امر صادرات، ارزش پول ملی است. باقی کشورها سعی می‌کنند برای تقویت صادرات، ارزش پول ملی خود را ضعیف کنند. برای مثال در سال 2002 میلادی، آلمان از نظر رتبه‌‌‌بندی اقتصادی جلوتر از ژاپن بود، ژاپن برای پیشی گرفتن از آلمان از سال 2002 تا قبل از بحران جهانی سال 2008 به مدت شش‌سال ارزش پول ملی خود را کاهش داد و توانست از آلمان سبقت بگیرد. بعدها چین نیز این ایده را عملی کرد و اقتصاد دوم جهان شد.
مدیریت ارزش پول ملی کشور، یکی از عوامل توسعه صادرات است. زمانی که قیمت دلار در بازار آزاد حدود 30‌درصد بیشتر از ارز نیمایی است و صادرکننده را وادار می‌کنند ارز خود را با تعرفه نیمایی دریافت کند، به معنای حمایت از واردات است، نه صادرات. در مسیر توسعه‌‌ صادرات معدن و مواد معدنی باید به تمامی این موارد توجه کرد.
رویداد جامع معدن و صنایع معدنی 1403 از 30 اردیبهشت تا 3خرداد به همت گروه رسانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای «دنیای‌اقتصاد» برگزار می‌شود.
--> اخبار مرتبط گلوگاه‌های تجارت خارجی بخش معدن بازگشت مقادیر بیشتر ارز حاصل از صادرات جزئیات تخصیص ارز به خودروسازان/ چالش ارزبری مزمن شد؟ 5 گروه کالایی قاچاق زیر ذربین رفتند+ جزئیات خیز تجار برای بازارهای جدید

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1153794/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری مراسم سوگواری شهید آیت‌الله ابراهیم رییسی در بانک دی

اعتبار گواهی‌نامه سیستم مدیریت انرژی شرکت انتقال گاز ایران تمدید شد

روسیه بزرگ‌ترین عرضه‌کننده نفت به چین در ماه آوریل شد

توئیت وزیر نفت در پی شهادت خادم صادق، مخلص و خستگی‌ناپذیر ملت

قیمت خودروی برقی وارداتی اعلام شد

پیام رئیس قوه قضائیه در پی شهادت آیت‌الله ابراهیم رئیسی

پیام تسلیت رییس مرکز حراست در پی عروج شهادت گونه آیت‌الله رییسی و همراهانش

حضور صفری در نشست سازمان همکاری شانگهای در فقدان وزیر خارجه شهید

یک دقیقه سکوت برای ادای احترام به ایران در آغاز نشست وزیران خارجه شانگهای

قیمت طلا، سکه و ارز اول خرداد 1403؛ سکه به مرز حساس قیمتی رسید

پیام تسلیت ریاست مرکز حراست در پی عروج شهادت گونه آیت‌الله رییسی و همراهانش

کمیسیون اقتصادی رتبه فعال‌ترین کمیسیون تخصصی مجلس یازدهم را کسب کرد

دیدار شهید سید ابراهیم رئیسی با خانواده‌ تعدادی از شهدای مدافع امنیت در مشهد

اتکا به توان داخلی و افزایش صادرات نفت در دولت سید ابراهیم رئیسی

سوم خرداد؛ روز حماسه و ایثار، یادآور رشادت‌های مردم ایران

دلار به کانال 56 هزار تومان بازگشت؛ ثبات قیمت سکه و طلا

شعب کشیک بانک ها فردا فعال هستند

کشف تویوتا رافور قاچاق در اتوبان محلاتی

کارنامه اقتصادی دولت سیزدهم؛ از مهار تورم تا کاهش بیکاری

رئیس‌جمهور خستگی‌ناپذیر

شعب کشیک بانک‌ها فردا فعال هستند

دیدار معاون رییس‌جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید امیرعبداللهیان

پیام ستاد مردم نهاد خانواده شهدای مدافع حرم در پی عروج شهادت‌گونه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و هیئت همراه

جزئیات مصالحه ریالی تعهدات ارزی ایفا نشده صادراتی سال 97

ثبات بازارها، ماحصل مدیریت دولت سیزدهم | عملکرد اقتصادی دولت شهید رئیسی از نگاه نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی

کارنامه اقتصادی رئیس جمهورِ شهید؛ از بازگشت رشد تا مهار تورم

طلا جهانی اوج گرفت

سقوط کارگران ساختمانی از ارتفاع بیمه

توقف برنامه‌ریزی‌شده تولید نفت میدان سلمان برای ایمن‌سازی فرایند تولید

مهار نشتی خط لوله 26 اینچ نفت ابوذر در کمتر از 24 ساعت

شوق خدمت و نگاه انقلابی از ویژگی‌های بارز رئیس جمهور شهید بود

توییت فرزند شهید همت درباره شهادت آیت الله رئیسی/ خدایا شکرت که رای‌ام لایق شهادت بود

جای خالی امیرعبداللهیان در میان وزیران خارجه شانگهای/ صفری؛ نماینده ایران در آستانه

جای خالی وزیر خارجه ایران در میان وزیران خارجه «شانگهای»

جای خالی وزیر خارجه ایران در میان وزیران خارجه «شانگهای» / صفری؛ نماینده ایران در آستانه

کشف فرار مالیاتی میلیونی در زاهدان

10 رکورد مثبت اقتصادی

بیانیه مجمع نمایندگان طلاب جانباز حوزه‌های علمیه در پی شهادت رییس‌جمهور و همراهان

پیام تسلیت مدیرعامل و نائب رئیس هیات مدیره سازمان سلامت کوثر

آیت‌الله رییسی از آبروی خود برای انجام جراحی اقتصادی هزینه کرد

اقتصاد بر مدار مدیریت/ فقدان رئیسی، خللی در کار‌ها ایجاد نکرد

پیش‌بینی بازار پس از شهادت رئیس‌جمهور / ماشین اقتصاد به کدام سو می‌رود؟

بیانیه مجمع نمایندگان طلاب جانباز حوزه‌های علمیه پیرامون شهادت رئیس جمهور و همراهان

مرکز پایش و تحلیل داده شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی راه‌اندازی شد

مرکز پایش و تحلیل داده شرکت ملی پالایش و پخش فرآوده‌های نفتی راه‌اندازی شد

کاهش قیمت نفت شتاب گرفت

حضور نمایندگان ویژه دکتر قاضی زاده هاشمی در مراسم بدرقۀ شهدای حادثۀ سقوط بالگرد رئیس جمهور و همراهان

برگزاری آئین عزاداری شهادت رئیس جمهور و هیات همراه در سمنان

10 رکورد مثبت اقتصادی دولت آیت‌الله رئیسی

سرمایه‌گذاری در استان سمنان تسهیل شد/ جذب سرمایه‌گذار خارجی

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی