بازار آریا

آخرين مطالب

چگونه پدیده دو دفتری در شرکت‌ها شیوع پیدا کرده است؟ «دنیای‌اقتصاد» گزارش می‌دهد

دفتر ویترینی فرار مالیاتی اقتصاد ايران

دفتر ویترینی فرار مالیاتی
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد-فاطمه نصیری : بررسی‌ها نشان می‌دهد که با وجود تمرکز دولت سیزدهم در زمینه دریافت مالیات، همچنان سیستم مالیات‌ستانی حفره‌هایی دارد. در حال حاضر با اتصال دستگاه کارت‌خوان کسب‌وکارها به سازمان امور مالیاتی، تراکنش‌های افراد توسط نهادهای مربوطه رصد و بر همین اساس مالیات کسب‌وکارها محاسبه می‌شود. با این حال شرکت‌ها موظف هستند تا با خوداظهاری، اطلاعات یک‌سال مالی خود را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند. همین مساله موجب شده است پدیده‌ای تحت عنوان دو دفتری در بسیاری از شرکت‌ها به وجود بیاید. یک دفتر مربوط به اطلاعات حقیقی یک‌سال شرکت است و یک دفتر برای ارائه به سازمان امور مالیاتی تنظیم می‌شود. برای مثال ممکن است شرکتی که در سال مالی مورد نظر 200میلیون تومان سود کرده است، در دفتری که برای سازمان امور مالیاتی تنظیم شده 100میلیون تومان زیان کند. در این حالت اگر شرکت بتواند با ممیز به توافق برسد، رسیدگی‌های قانونی در زمینه صحت‌سنجی ادعای شرکت انجام نمی‌شود. همین مساله موجب شده است که در برخی از موارد شرکت‌هایی با سودهای قابل توجه مالیاتی کمتر از یک کارمند دهند. این موضوع به ضرر شرکت‌هایی است که با شفافیت مالیات خود را ارائه می‌کنند.
یکی از مهم‌ترین راه‌های تشخیص میزان مالیاتی که صاحبان کسب‌وکارهای خرد باید بپردازند، استفاده کسب‌وکارهای مذکور از دستگاه‌های کارت‌خوان است. اطلاعات تراکنش‌های این دستگاه‌ها توسط سازمان امورمالیاتی مورد بررسی قرار گرفته و بر همین اساس مالیات تعیین می‌شود. به عبارت دیگر بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک نیاز به تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی ندارند. تمرکز نهادهای دولتی در زمینه مالیات‌ستانی از این کسب‌وکارها در سال‌های گذشته نیز واکنش‌های برخی از صاحبان کسب‌وکارهای مذکور را برانگیخته است. در واقع برخی از این کسب‌وکارها که در دو سال گذشته در مواجهه با شیوه جدید مالیات‌ستانی، یعنی افزایش حساسیت سازمان امور مالیاتی بر تراکنش‌های مربوط به دستگاه کارت‌خوان، سعی کردند برای گریز از پرداخت مالیات راه‌های مختلفی را امتحان کنند.
برای مثال بسیاری از کسب‌وکارها از مشتریان خود می‌خواستند تا هزینه کالا یا خدمات را به‌صورت نقد بپردازند یا کارت به کارت کنند. این عمل نیز در موارد بسیاری موجب می‌شد تا مشتریان با چالش مواجه شوند. با این حال با رواج یافتن از دستگاه‌های کش‌لس این چالش تا حدودی کار صاحبان کسب‌وکارهای خرد را راحت کرد. کش‌لس یک دستگاه جدید برای نقل و انتقالات مالی است که شبیه دستگاه کارت‌خوان است، اما امکانات بیشتری را در اختیار مصرف‌کنندگان می‌گذارد. برای مثال صاحب کسب‌وکار می‌تواند چند مقصد برای این دستگاه تعریف کند و به جای آنکه وجوه دریافتی در یک حساب تجمیع شود، در چند حساب پخش شود. همین مساله می‌تواند موجب کاهش گردش حساب دارنده کش‌لس شود و از بار مالیاتی که قرار است بپردازد، بکاهد.
سود و زیان ویترینی
یکی از بحث‌های مهمی که در زمینه مالیات‌ستانی در ایران مطرح می‌شود، عدد‌سازی شرکت‌های بزرگ در زمینه سود و زیانشان است. شرکت‌های مختلف فارغ از حجم فعالیت‌های خود ترازنامه دارند که جزئیات فعالیت‌های اقتصادی‌شان در این ترازنامه ثبت می‌شود. در پایان هر سال بخش حسابداری شرکت می‌تواند اعلام کند که در یک‌سال گذشته سود و زیان شرکت چه مبلغی بوده است. شرکت‌ها نیز باید بر اساس این اطلاعات، در زمانی که سازمان امور مالیاتی اعلام کرده، خوداظهاری کنند. به عبارت دیگر اطلاعات مربوط به درآمدهای خود را به سازمان امورمالیاتی اعلام کنند تا سازمان بتواند بر اساس این اطلاعات مالیات شرکت مذکور را محاسبه کند. با این حال در بسیاری از موراد این اتفاق نمی‌افتد. مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که حجم کار برخی از حسابداران در خرداد و تیرماه به‌صورت قابل توجهی افزایش می‌یابد. دلیل این کار یک چیز است، ساختن ویترینی از فعالیت‌های مالی یک شرکت برای فرار از پرداخت مالیات.
به زبان ساده شرکت‌ها یک‌بار از ابتدای سال اطلاعات مالی خود را ثبت می‌کنند؛ اما برخی از آنها با نزدیک شدن به موعد خوداظهاری از حسابداران می‌خواهند تا ترازنامه جدیدی برایشان تنظیم کنند. برای مثال اگر شرکتی در یک سال 200میلیون تومان سود کرده، درخواست می‌کند که ترازنامه به‌گونه‌ای تنظیم شود که برآیند فعالیت‌های اقتصادی او 200میلیون تومان زیان باشد. در مراحل بدی شرکت باید اثبات کند که 200میلیون تومان ضرر کرده است. برخی شرکت‌ها در این مرحله می‌توانند با ممیز توافق کنند و در صورت انجام توافق، رسیدگی قانونی در زمینه صحت‌سنجی ادعای شرکت رخ نمی‌دهد.
در حال حاضر برخی از شرکت‌ها دو دفتر دارند؛ دفتر واقعی و دفتر ویترینی که صرفا برای سازمان امورمالیاتی تهیه شده است. برخی کارشناسان معتقدند که تلاش‌های دولت برای افزایش درآمدهای مالیاتی به یکی از شمایل بی‌عدالتی تبدیل شده است. این به معنای آن است که دولت مالیات کارمندان و حقوق بگیران بخش خصوصی را که در بهترین حالت جزو طبقه متوسط جامعه هستند، بدون هیچ چالشی دریافت می‌کند؛ اما زمانی که پای خود شرکت‌ها به میان می‌آید دیگر از دقت و عدالت خبری نیست. البته یکی از اقدامات سازمان امور مالیاتی برای کاهش بی‌عدالتی‌های مذکور راه‌اندازی سامانه مؤدیان است. یکی از کاربردهای این سامانه آن است که شرکت‌های موظف هستند تا تمام خرید و فروش‌های خود را در این سامانه ثبت کنند. اگر مسائل مربوط به زیرساخت‌های این سامانه بهبود یابد، احتمال آن وجود دارد که سازمان امور مالیاتی بتواند به‌صورت دقیق‌تری مالیات شرکت‌ها را محاسبه کند و از بار بی‌عدالتی فعلی بکاهد.
مالیات در ازای چه چیزی باید پرداخت شود؟
فرار مالیاتی شرکت‌ها شاید در وهله اول ناخوشایند به نظر بیاید، اما این مساله تنها یک وجه از ماجرا است. زمانی که پای صحبت صاحبان کسب‌و‌کار می‌نشینیم، متوجه خواهیم شد که این نهادها در شرایط فعلی اقتصاد با چالش‌های بزرگی دست و پنجه نرم می‌کنند. برای مثال بسیاری از شرکت‌های مستقل و خصوصی معتقدند که دولت تنها بر دریافت مالیات یا به عبارتی کسب درآمد خود متمرکز شده، درحالی‌که تعریف درست و دقیقی از وظایف خود ندارد. برای مثال برخی از این افراد معتقدند که دولت با وجود دریافت مالیات همچنان نتوانسته است امنیت اقتصادی را تامین کند؛ به عبارتی اقتصاد کلان همچنان وضعیت آشفته‌ای دارد و سال‌هاست که رنگ ثبات را به خود ندیده است. از سوی دیگر تحریم‌های اقتصادی مانع بزرگی برای فعالیت‌های آزادانه شرکت‌هاست. کارشناسان اقتصادی معتقدند در صورت رفع تحریم‌ها، مهارتورم و همچنین بازگشت ثبات اقتصادی عطش صاحبان کسب‌وکارها برای فرار از مالیات فروکش‌ خواهد کرد.
--> اخبار مرتبط جزییات مالیات حقوق در سال 99 مالیات یا جریمه بخش مولد؟ ملاحظات مالیات‏‏‌ستانی در دوران رکود حفره آماری مالیات‌ستانی پیش‌بینی کاهش 70 همتی درآمد گمرک

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1153789/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دانش‌آموزان در انتظار برنامه جدید امتحانات باشند

کشف بیش از 5 هزار ثوب البسه قاچاق در جنوب پایتخت

دستگیری 2 دلال ارزی در اصفهان

نرخ بیکاری کاهش شد

پیام تسلیت مدیر عامل صندوق قرض الحسنه شاهد به مناسبت شهادت رئیس محترم جمهور و همراهان ایشان

پیام تسلیت رئیس دانشگاه شاهد به مناسبت عروج شهادت گونه آیت‌الله رئیسی و همراهانش

قیمت خودرو در اولین روز خرداد؛ بازار به تعطیلی رفت؟

مفاسد اقتصادی خط قرمز شهید رئیسی بود

پیگیری توسعه صادرات و واردات کالا‌های فارس با تایلند

ثبت رکورد کاهش 14.8 درصدی رشد نقدینگی در دولت سیزدهم

خون شهدا برکت راه نظام و بدرقه راه مسئولان است

خدمت به مردم ایران در منطقه ویژه پارس بی‌وقفه ادامه دارد

جلسه شورای معاونین بنیاد استان زنجان برگزار شد

اجتماع مردم شهید پرور استان البرز در سوگ شهادت سیدالشهدای خدمت سید ابراهیم رئیسی

دلار به کانال 56 هزار تومان بازگشت

یارانه نقدی 4 برابر شد

بورس مثبت شد

کشف بیش از یک تن مواد خوراکی غیرمجاز و انواع کالای قاچاق

توسعه و اشتغال؛ثمره1000روز خدمت

برگزاری مراسم سوگواری شهید آیت‌الله ابراهیم رییسی در بانک دی

اعتبار گواهی‌نامه سیستم مدیریت انرژی شرکت انتقال گاز ایران تمدید شد

روسیه بزرگ‌ترین عرضه‌کننده نفت به چین در ماه آوریل شد

توئیت وزیر نفت در پی شهادت خادم صادق، مخلص و خستگی‌ناپذیر ملت

قیمت خودروی برقی وارداتی اعلام شد

پیام رئیس قوه قضائیه در پی شهادت آیت‌الله ابراهیم رئیسی

پیام تسلیت رییس مرکز حراست در پی عروج شهادت گونه آیت‌الله رییسی و همراهانش

حضور صفری در نشست سازمان همکاری شانگهای در فقدان وزیر خارجه شهید

یک دقیقه سکوت برای ادای احترام به ایران در آغاز نشست وزیران خارجه شانگهای

قیمت طلا، سکه و ارز اول خرداد 1403؛ سکه به مرز حساس قیمتی رسید

پیام تسلیت ریاست مرکز حراست در پی عروج شهادت گونه آیت‌الله رییسی و همراهانش

کمیسیون اقتصادی رتبه فعال‌ترین کمیسیون تخصصی مجلس یازدهم را کسب کرد

دیدار شهید سید ابراهیم رئیسی با خانواده‌ تعدادی از شهدای مدافع امنیت در مشهد

اتکا به توان داخلی و افزایش صادرات نفت در دولت سید ابراهیم رئیسی

سوم خرداد؛ روز حماسه و ایثار، یادآور رشادت‌های مردم ایران

دلار به کانال 56 هزار تومان بازگشت؛ ثبات قیمت سکه و طلا

شعب کشیک بانک ها فردا فعال هستند

کشف تویوتا رافور قاچاق در اتوبان محلاتی

کارنامه اقتصادی دولت سیزدهم؛ از مهار تورم تا کاهش بیکاری

رئیس‌جمهور خستگی‌ناپذیر

شعب کشیک بانک‌ها فردا فعال هستند

دیدار معاون رییس‌جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید امیرعبداللهیان

پیام ستاد مردم نهاد خانواده شهدای مدافع حرم در پی عروج شهادت‌گونه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و هیئت همراه

جزئیات مصالحه ریالی تعهدات ارزی ایفا نشده صادراتی سال 97

ثبات بازارها، ماحصل مدیریت دولت سیزدهم | عملکرد اقتصادی دولت شهید رئیسی از نگاه نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی

کارنامه اقتصادی رئیس جمهورِ شهید؛ از بازگشت رشد تا مهار تورم

طلا جهانی اوج گرفت

سقوط کارگران ساختمانی از ارتفاع بیمه

توقف برنامه‌ریزی‌شده تولید نفت میدان سلمان برای ایمن‌سازی فرایند تولید

مهار نشتی خط لوله 26 اینچ نفت ابوذر در کمتر از 24 ساعت

شوق خدمت و نگاه انقلابی از ویژگی‌های بارز رئیس جمهور شهید بود

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی