بازار آریا

آخرين مطالب

احکام مالیاتی قانون بودجه 1403 زیر ذره‌بین اقتصاد ايران

احکام مالیاتی قانون بودجه 1403 زیر ذره‌بین
  بزرگنمايي:

بازار آریا - حمید خادم / حسابدار رسمی و مشاور رسمی مالیاتی بودجه کل کشور یکی از ابزار‌های مهم سیاستگذاری دولت است. این سند بیش از هر سند دیگری اولویت‌های اقتصادی و اجتماعی دولت را به تصویر می‌کشد. پیش‌بینی احکام مالیاتی در قانون بودجه (که عمر اجرایی سالانه دارد) و سایر قوانین و مقررات در سال‌های اخیر افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است که این امر ضوابط و مقررات مالیاتی دائمی را تغییر می‌دهد و نگرانی‌هایی را برای فعالان اقتصادی، صاحبان کسب‌وکارها و سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند.
مرور قانون بودجه سال 1403 کل کشور (بخش اول) از بابت تغییر مشوق‌ها و سقف‌های مالیاتی و مقایسه آن با مقادیر مشابه سال قبل، مبین موارد قابل تاملی بود که شاید بتواند برای تصمیم‌گیری و تصویب بخش دوم بودجه سال 1403 توسط نمایندگان یا تصمیم‌گیری بابت برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران موثر باشد که ابتدا‌ درصد افزایش (کاهش) در نصاب معافیت‌ها یا مشوق‌های بودجه سال 1403 نسبت به ارقام مشابه در سال 1402 مطرح و در ادامه از بابت ارتباط آن با سیاست‌های عدالت مالیاتی موضوعاتی تبیین می‌شود.
مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) سال 1403 را سال جهش تولید با مشارکت مردم نام‌گذاری کرده‌اند. دولت هم در شعار‌هایش همواره بر حمایت از تولید تاکید داشته است، به‌طوری که در سال‌های قبل با اعمال مشوق بابت کاهش نرخ مالیات موضوع ماده 105 قانون مالیات‌های مستقیم (به اختصار ق.م.م) برای شرکت‌های تولیدی، از آنها حمایت می‌کرد و مودیان را از انجام فعالیت‌های بازرگانی و سوداگری به فعالیت‌های تولیدی سوق می‌داد و نقش تنظیم‌گری خوبی داشت، در حالی که در بخش اول بودجه سال 1403 کل کشور، متاسفانه این مشوق پیش‌بینی نشده که انتظار می‌رود حمایت از تولید و مشارکت مردم کاهش داشته باشد. هرچند صورت‌های مالی شرکت‌ها به‌خصوص بورسی‌ها بعضا در حال نهایی شدن است و مجامع آنها نیز برگزار می‌شود، لیکن گمانه‌زنی‌هایی در مورد پیش‌بینی آن در بخش دوم بودجه وجود دارد که انتظار می‌رود در تدوین بخش دوم بودجه به نحو مناسب این مورد مدنظر سیاستگذاران باشد.
تشوق مودیان به خوداظهاری بیشتر مالیات، از طریق پیش‌بینی مشوق تبصره 7 ماه 105 ق.م.م و تبصره ماده 131 ق.م.م انجام می‌شد، به طوری که به ازای هر 10‌درصد افزایش در درآمد مشمول مالیات ابرازی، یک‌واحد‌درصد از نرخ مالیات اشخاص حقوقی و حقیقی کسر می‌شد، لیکن در بودجه سال 1403 اعطای این معافیت دائمی، برای سنوات 1402 و 1403 بعد از رشد 40درصدی پیش‌بینی شده است. به‌عنوان مثال، اگر در سال 1402 یک شرکت (که سایر شرایط تعلق مشوق را دارد) درآمد مشمول مالیات ابرازی خود را نسبت به سال پایه (1401) به میزان 47‌درصد افزایش می‌داد، نرخ مالیات موضوع ماده 105 ق.م.م برای وی 4واحد‌درصد کاهش داشت (21‌درصد به‌جای 25درصد)، در حالی که نرخ مالیات همین شرکت با همین افزایش درآمد مشمول مالیات برای سال 1402 کاهش نخواهد داشت و همان 25‌درصد خواهد بود. این مقرره قانونی بابت تغییر موقتی مشوق پیش‌بینی‌شده در قانون دائمی، می‌تواند انگیزه‌های مودیان بابت افزایش درآمد مشمول مالیات ابرازی را تحت‌تاثیر قرار دهد و ممکن است به سوق دادن مودیان به اجتناب مالیاتی و نهایتا افزایش اعتراضات مالیاتی در هیات‌های حل اختلاف مالیاتی منجر شود.
به نظر می‌رسد، حقوق‌بگیران همواره ضعیف‌ترین قشر مالیات‌پرداز در کشور هستند؛ زیرا هم براساس «درآمد واقعی» خود مالیات می‌دهند و هم این مالیات به صورت «ماهانه» از حقوقشان کسر و حداکثر تا پایان ماه بعد توسط کارفرمایان به نیابت از آنها به سازمان امور مالیاتی «نقدا» پرداخت می‌شود. در حالی که صاحبان مشاغل مالیات «درآمد خود» را با «تاخیر حداقل 15ماهه» و آن هم به صورت «اقساطی» پرداخت می‌کنند. با این حال فارغ از اخذ مالیات از مجموع درآمد حقوق کارکنان که فاقد زیرساخت‌های لازم اجرایی است و پیش‌بینی آن در قوانین موقتی محل اشکال است، میزان رشد معافیت حقوق‌بگیران 20‌درصد و این رشد برای معافیت صاحبان مشاغل حداقل 110.5درصد (بیش از 5برابر حقوق‌بگیران) پیش‌بینی شده است که به نظر می‌رسد با عدالت مالیاتی انطباق ندارد. افزون بر این معافیت مستغلات برای اشخاص حقیقی فاقد درآمد هم رشد 57.9درصدی (حدود 2.8برابر حقوق کارکنان) داشته است که خود قابل تامل است! قطعا قصد نمایندگان در مجلس شورای اسلامی و دولت، حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و خوش‌حساب مالیاتی بوده و است، اما ارقام بالا بیانگر این است که مشابه سنوات قبل بار اصلی مالیاتی در این حوزه، هنوز بر عهده دارندگان کمترین درآمد (حقوق‌بگیران) است. امید است، در بخش دوم بودجه یا بودجه‌های آتی، در این خصوص بازنگری مناسبی در راستای عدالت مالیاتی صورت پذیرد. در قانون بودجه 1403 بابت استفاده از معافیت‌ها، مشوق‌ها و نرخ صفر مالیاتی به‌اختصار «مشوق‌های مالیاتی» (البته به‌جز معافیت‌های دارای سقف زمانی و مشوق قانون جهش تولید دانش‌بنیان و ماده 139 ق.م.م) اشخاص حقیقی و حقوقی برای عملکرد سال 1403 به ترتیب سقف‌های 50میلیارد تومان و 500میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. با تاملی در صورت‌های مالی شرکت‌های بزرگ بورسی، دولتی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشاهده می‌شد، مشوق‌های مالیاتی بخش قابل ملاحظه‌ای از اشخاص فوق‌الذکر حتی با ارقام سال 1402 از سقف فوق عبور می‌کند که به افزایش نرخ موثر مالیاتی آنها منجر خواهد شد. متاسفانه معافیت‌ها و مشوق‌های پیش‌بینی‌شده در «قوانین دائمی» که براساس آن سرمایه‌گذاران ترغیب به سرمایه‌گذاری یا توسعه عملیات می‌شوند، بر اساس «قوانین موقتی» تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد. چند فرض بابت تبیین بهتر موضوع به صورت مستقل بیان می‌شود.
- فرض کنید، در یک صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت که بخش عمده درآمد‌هایش بابت سود سپرده‌های بانکی یا اوراق گواهی سپرده‌های بانکی بوده است، میزان مشوق‌های مالیاتی (موضوع ماده 105 و تبصره یک ماده 143 مکرر ق.م.م) بیش از 500میلیارد تومان باشد و بابت آن باید مالیات پرداخت کند. پس با این خروج نقدینگی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری، انتظار می‌رود انگیزه‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه تحت‌تاثیر قرار گیرد.

بازار آریا

- فرض کنید، یک شرکت تولیدی یا معدنی غیردولتی که طبق طرح توجیهی تهیه‌شده خود در سنوات قبل با نیت تعلق مشوق بند «ث» ماده 132 ق.م.م طبق قانون مالیات‌های مستقیم به عنوان یک قانون دائمی، میلیارد‌ها تومان بابت توسعه، نوسازی و بازسازی واحد تولیدی یا معدنی خود سرمایه‌گذاری کرده، حال با یک مقرره موقتی با سقف مشوق 500میلیارد تومانی مواجه می‌شود که اگر در طرح توجیهی اولیه این مشوق مالیاتی را محدود در نظر می‌گرفت، توجیه اقتصادی آن متفاوت می‌شد.
- فرض کنید، شرکت‌های بزرگ که مشوق‌های بورسی، فروش کالا در بورس‌کالا، افزایش درآمد مشمول مالیات ابرازی، صادرات غیرنفتی و... دارند و سقف مشوق‌های آنها بیش از سقف تعیین شده است، انگیزه پیدا کنند با تاسیس شرکت‌های جدید یا انتقال عملیات در شرکت‌های فرعی و وابسته، فعالیت‌های خود را بابت کاهش نرخ موثر مالیاتی مدیریت کنند که قطعا این مقرره در سیاستگذاری سرمایه‌گذاری و توسعه شرکت‌ها تاثیر‌گذار خواهد بود و شرکت‌ها را از بزرگ شدن به سمت متوسط بودن سوق می‌دهد.
- فرض کنید شرکت‌های کشت و صنعت یا فعالان حوزه دام و طیور و شیلات که وظیفه تامین امنیت غذایی شهروندان را به عهده دارند و تاکنون در قالب معافیت ماده 81 ق.م.م مالیاتی پرداخت نمی‌کردند، از بابت مسقف کردن مشوق‌های فوق، مالیات پرداخت کنند. قطعا این خروج نقدینگی بر قیمت تمام‌شده آنها تاثیر گذاشته و زمینه ایجاد تنش در حوزه مواد غذایی را فراهم می‌کند.
- یا فرض کنید که باشگاه‌های ورزشی (دارندگان مشوق ماده 134 ق.م.م) یا عرضه‌کنندگان محصولات در بورس‌کالا (دارندگان مشوق ماده 143 ق.م.م)، یا مراکز نگهداری سالمندان و مراکز آموزشی دارای مجوز (دارندگان مشوق ماده 134 ق.م.م) یا صادر‌کنندگان کالا و خدمات (دارندگان مشوق ماده 141 ق.م.م) و... مالیات پرداخت کنند...
احتمالا قصد قانون‌گذار از محدود کردن مشوق‌های مالیاتی، اخذ مالیات از سپرده‌های بانکی بااهمیت اشخاص یا معافیت‌ باشگاه‌های تفریحی و ورزشی لوکس بوده که با قانون‌گذاری مناسب می‌توان به این مقصود رسید، در حالی که با تصویب این مقرره، به نظر می‌رسد سمت دیگری (به نظر اشتباه) را نشانه گرفته است. شاید اگر بخش دوم بودجه ضمن موضع‌گیری مناسب در خصوص اشاره به نوع معافیت‌ها و مشوق‌ها و جلوگیری از کلی‌گویی، بتواند در نقش تنظیم‌گری خود اثربخش‌تر عمل کند.
با اخذ مالیات از خودرو یا املاک به‌اصطلاح گران‌قیمت و لوکس، فارغ از اینکه عمدتا اخذ مالیات از تورم و متاثر از سیاست‌های دولت بوده نه عایدی سرمایه، لیکن برای خودرو رشد سقف 17درصدی (از 3میلیارد تومان به 3.5میلیارد تومان) و برای املاک رشد 75درصدی (از 20میلیارد تومان به 35میلیارد تومان) پیش‌بینی شده است، در حالی که سوابق افزایش قیمت‌های خودرو و املاک روندی متفاوت از این سیاستگذاری را نشان می‌دهد!
شاید تحقق درآمد‌های مالیاتی از طریق عدم‌افزایش مناسب معافیت حقوق کارکنان، کاهش مشوق‌های مالیاتی شرکت‌های تولیدی و سقف گذاشتن بابت معافیت‌ها و مشوق‌ها خیلی راهکار مناسبی نباشد و پیش‌بینی اخذ مالیات از تراکنش‌های بانکی با ماهیت تجاری، اخذ مالیات از سوداگری انتقال املاک، مسقف کردن معافیت‌هایی همچون سود سپرده‌های بانکی و باشگاه‌های تفریحی ورزشی لوکس منابع مالیاتی بیشتری را برای دولت به دنبال داشته باشد.
قطعا موارد مستلزم بررسی، بیش از چند مورد اشاره‌شده در بالاست، لیکن موارد اشاره‌شده ضرورت تامل در پیش‌بینی مقرره‌های مالیاتی در قوانین بودجه را بیش از قبل و همراستا با نام‌گذاری سال از سوی مقام معظم رهبری نمایان می‌کند. امید است قانون‌گذاران در تدوین و تصویب قوانین ضمن دریافت نظرات نهادها و اشخاص خبره، آثار آن بر بخش‌های مختلف اقتصادی و بازار‌های موازی را مدنظر قرار دهند و در راستای عدالت مالیاتی هدف‌گذاری کنند.
--> اخبار مرتبط اصلاح آیین‌نامه نحوه تسویه بدهی‌های قطعی دولت از طریق اسناد خزانه در جلسه امشب هیات دولت چه گذشت؟ چالش‌های مالیاتی تولیدکنندگان در لایحه بودجه سال 1403 لایحه بودجه سال 1403 کل کشور در اتاق تبریز بررسی شد همه استعلامات بین دستگاهی باید تا پایان آذر ماه به شکل برخط انجام شود

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1153785/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فروش 71 کیلوگرم شمش طلا در بیست و هشتمین حراج مرکز مبادله

آیا کارت های بانکی حذف خواهند شد؟

بازی برد برد با کانون‌های وکلا

جهش مراودات تجاری در دولت سیزدهم

رایزنی مقام روسیه با معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه ایران

محصولات زنبور عسل معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده می‌شوند

کاسبی جدید با خودروهای برقی؛ 500 میلیون بده حواله آئودی بگیر!

اعلام برنامه‌های کاهش مصرف برق مشترکان در استان تهران

بسته حمایت قضایی از صنعت در هفته قوه قضاییه امسال قابل ارائه است

شهید رئیسی، سردار خنثی سازی تحریم

توسعه صادرات و واردات کالاهای استان فارس با کشور تایلند دنبال می شود

قیمت جهانی نفت نزولی شد

مصرف گاز ایران 6 برابر متوسط جهانی

وارداتی تازه نفس زیر یک میلیارد تومان

روسیه ممنوعیت صادرات بنزین را لغو می‌کند

پیام تسلیت مدیران ارشد صنعت نفت در پی شهادت خادم الرضا

شناسایی و بهره‌مندی از توانمندی استادان بخش روابط عمومی و ارتباطات

افزایش واردات نفت هند از روسیه به بالاترین سطح در 9 ماه اخیر

نگرانی درباره افت تقاضا قیمت نفت را کاهش داد

تدوین نظام‌نامه میراث صنعت نفت در دستور کار قرار گرفت

ابلاغ سند حکمرانی مبتنی بر هوش مصنوعی شرکت ملی نفت ایران

فروش بیش از 4 تن شمش طلا در مرکز مبادله

برگزاری آخرین نشست علنی مجلس یازدهم

قیمت جدید محصولات سایپا در خرداد 1403 اعلام شد

اصلاحات اقتصادی رئیسی

دانش‌آموزان در انتظار برنامه جدید امتحانات باشند

کشف بیش از 5 هزار ثوب البسه قاچاق در جنوب پایتخت

دستگیری 2 دلال ارزی در اصفهان

نرخ بیکاری کاهش شد

پیام تسلیت مدیر عامل صندوق قرض الحسنه شاهد به مناسبت شهادت رئیس محترم جمهور و همراهان ایشان

پیام تسلیت رئیس دانشگاه شاهد به مناسبت عروج شهادت گونه آیت‌الله رئیسی و همراهانش

قیمت خودرو در اولین روز خرداد؛ بازار به تعطیلی رفت؟

مفاسد اقتصادی خط قرمز شهید رئیسی بود

پیگیری توسعه صادرات و واردات کالا‌های فارس با تایلند

ثبت رکورد کاهش 14.8 درصدی رشد نقدینگی در دولت سیزدهم

خون شهدا برکت راه نظام و بدرقه راه مسئولان است

خدمت به مردم ایران در منطقه ویژه پارس بی‌وقفه ادامه دارد

جلسه شورای معاونین بنیاد استان زنجان برگزار شد

اجتماع مردم شهید پرور استان البرز در سوگ شهادت سیدالشهدای خدمت سید ابراهیم رئیسی

دلار به کانال 56 هزار تومان بازگشت

یارانه نقدی 4 برابر شد

بورس مثبت شد

کشف بیش از یک تن مواد خوراکی غیرمجاز و انواع کالای قاچاق

توسعه و اشتغال؛ثمره1000روز خدمت

برگزاری مراسم سوگواری شهید آیت‌الله ابراهیم رییسی در بانک دی

اعتبار گواهی‌نامه سیستم مدیریت انرژی شرکت انتقال گاز ایران تمدید شد

روسیه بزرگ‌ترین عرضه‌کننده نفت به چین در ماه آوریل شد

توئیت وزیر نفت در پی شهادت خادم صادق، مخلص و خستگی‌ناپذیر ملت

قیمت خودروی برقی وارداتی اعلام شد

پیام رئیس قوه قضائیه در پی شهادت آیت‌الله ابراهیم رئیسی

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی