بازار آریا

آخرين مطالب

«دنیای اقتصاد» با نگاهی به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی کرد

نسخه برزیلی برای خودروسازی ایران اقتصاد ايران

نسخه برزیلی برای خودروسازی ایران
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : خودروسازی ایران به دلایل مختلف، به‌خصوص تحریم و محیط نه‌چندان امن کشور برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی (به ویژه در بخش خارجی)، از مسیر توسعه جهانی این صنعت دور شده و این در حالی است که تجربه کشورهای مختلف نشان می‌دهد بدون ارتباطات بین‌المللی نمی‌توان صنعتی مانند خودرو را توسعه داد.یکی از این تجربه‌ها به برزیل مربوط می‌شود، کشوری که از آن با نام اقتصادی نوظهور یاد می‌کنند و خودروسازی یکی از پنج صنعت اصلی‌اش به شمار می‌رود. برزیل پس از آزمون‌و‌خطاهای مختلف، از جمله ممنوعیت واردات و ایجاد دیوار تعرفه، حالا به کشوری تبدیل شده که از برندهای خودرویی مختلف دنیا میزبانی می‌کند و بازاری رقابتی را به خود می‌بیند؛ چیزی دقیقا عکس آنچه در صنعت و بازار خودروی ایران به چشم می‌آید.
گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با عنوان «سیاست‌های صنعتی در کشورهای منتخب و توصیه‌هایی برای ایران» که در بخش نخست خود به تجربه برزیل پرداخته است، بهانه‌ای شد تا در این گزارش به بخشی از فرازوفرودهای خودروسازی برزیل بپردازیم و به این پرسش پاسخ دهیم که چرا این کشور در مسیر توسعه خودروسازی قرار گرفت و ایران از این راه عقب افتاده است؟
طبق آنچه در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس آمده، «خودروسازی یکی از 5 بخش اصلی صنعت در برزیل به شمار می‌رود که دارای سهم معناداری از صادرات این کشور است. در سال‌های گذشته صادرات خودرو و تجهیزات و ماشین‌آلات به بیش از 10میلیارد دلار رسیده که عدد بسیار قابل‌توجهی است. برزیل با توجه به سیاست‌های اقتصادی و صنعتی مختلف طی دهه‌های گذشته، آزمون‌و‌خطاهایی هم در بخش خودرو داشته است، از جمله اتخاذ سیاست‌های جایگزینی واردات (برای تقویت ظرفیت‌های تولید بومی در مقابل کالاهای خارجی)، تعرفه‌گذاری و همچنین آزادسازی. به عنوان مثال، در دورانی، تعرفه واردات خودرو به برزیل تا 30درصد افزایش یافت. با‌این‌حال، تعرفه گذاری نتوانست سبب رخ دادن پویایی مورد انتظار در خودروسازی برزیل شود.
در واقع حمایت دولت از صاحبان صنایع، به‌خصوص خودروسازی، به واسطه ایجاد دیوار تعرفه، بازارهای داخلی را به صورت انحصاری در اختیار این شرکت‌ها قرار داد و به دلیل عدم رقابت‌پذیری، شرکت‌های موردنظر، از جمله خودروسازان، از رقابت بین‌المللی جا ماندند. به‌‌هر‌حال برای سال‌ها، سیاست‌های جایگزینی واردات، به عنوان یک رویکرد منسجم در سیاستگذاری صنعتی برزیل از جمله در صنعت خودرو دنبال شد.»
این سیاست در ایران نیز سال‌هاست دنبال می‌شود، با این تفاوت که اولا دیوار تعرفه واردات خودرو در کشور همچنان بلند است و ثانیا در خودروسازی ایران به دلایل مختلف، از جمله خلاء حضور برندهای خارجی مستقل (به جز چینی‌ها)، رقابت خاصی بین عرضه‌کنندگان خودرو وجود ندارد. نبود رقابت که بیشتر ریشه در محدودیت واردات خودرو و عدم حضور خودروسازان خارجی غیر‌چینی در کشور دارد، سبب شده خودروسازان بزرگ ایران چندان انگیزه و رغبتی برای بهبود کیفیت و کاهش قیمت نداشته باشند. آنها سال‌هاست به دلیل دیوار بلند تعرفه، خیالشان بابت نبود رقیبی جدی در بازار داخل راحت است.
برزیلی‌ها نیز در مقاطعی سیاست‌های حمایتی گسترده‌ای برای صنایع خود در نظر گرفتند و از جمله این صنایع، خودروسازی به عنوان صنعتی پیشران بود. به عنوان مثال، دولت برزیل سال 1956 واردات خودرو را ممنوع کرد و خودروسازان خارجی حاضر در این کشور را بر سر دوراهی گذاشت. آنها یا باید بازار برزیل را رها می‌کردند یا در مدت پنج سال برای تولید خودرو در این کشور سرمایه‌گذاری انجام می‌دادند. در این دوره انواع اعتبارهای یارانه‌ای و نرخ‌های ارز ترجیحی در راستای جذابیت سرمایه‌گذاری به کار گرفته شد. دولت برزیل همچنین علاوه بر سرمایه‌گذاری دولتی، از سرمایه خارجی در راه توسعه صنعتی، به‌خصوص خودروسازی استفاده کرد. نتیجه این سرمایه‌گذاری گسترده موجب رشد سریع یا «معجزه برزیل» در میانه دهه 1960 شد و خودروسازی نیز یکی از نمودها و البته ارکان این معجزه بود.
اینجا نیز تفاوت‌هایی بین ایران و برزیل به چشم می‌آید. علاوه بر اینکه سیاستگذار در ایران سیاست شفاف و منجر به رقابتی را در حوزه تعرفه‌گذاری دنبال نکرد، نتوانست یا نخواست محیطی امن و جذاب را برای سرمایه‌گذار خارجی فراهم کند. هرچند تحریم نقش بسیار مهمی در فراهم نشدن این فضا داشته و به نوبه خود اجازه حضور سرمایه‌گذاران خارجی را در خودروسازی ایران نداده، اما در دوران‌های غیر‌تحریم نیز سیاست‌های داخلی مانع جذب این سرمایه‌ها شده است. به عنوان مثال، در دوران برجام، رنوی فرانسه قصد داشت حضوری مستقل را در ایران تجربه کند و حتی به دنبال خرید کارخانه یا ساخت خط تولید مخصوص خود نیز بود، اما مجموعه کارشکنی‌ها و چشم‌تنگی‌ها و ترس از رقابت، اجازه نداد رنوی مستقل در خودروسازی ایران شکل بگیرد.
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، اگر پروژه رنو در ایران به راه می‌افتاد و البته اگر تحریم نمی‌شدیم، ایران می‌توانست مانند کشورهایی مانند برزیل، ترکیه و چین میزبان خودروسازان بزرگ دنیا باشد و در آن صورت، رقابتی واقعی در بازار خودروی کشور شکل می‌گرفت. نگاهی کلی به سیاست‌های خودرویی در ایران و برزیل نشان می‌دهد در دوران فعلی خودروسازی برزیل توانسته با تکیه بر جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و میزبانی از خودروسازان مختلف دنیا، به جایگاه مناسبی در جهان دست پیدا کند. اما خودروسازی ایران به دلیل چالش‌های بزرگی مانند تحریم و ضعف شدید سرمایه‌گذاری خارجی، جایگاه مناسبی در جهان خودرو ندارد. البته ایران از حیث تولید خودرو، جزو 20 خودروساز برتر است، اما جایگاه صادراتی خاصی ندارد و این موضوع با عقب‌ماندگی این صنعت از جهان خودرو در ارتباط است.
ضعف رقابت در بازار خودروی ایران یکی از دلایل عقب‌ماندگی این صنعت به شمار می‌رود، موضوعی که با مرور ماجرای رنو مشخص شد علاوه بر تحریم، با سیاست‌های داخلی نیز مرتبط است. این در حالی است که خودروسازی برزیل هم اکنون میزبان بسیاری از غول‌های خودروسازی بین‌المللی است و آنها طیف وسیعی از خودروها، از اتومبیل‌های کوچک شهری گرفته تا کامیون‌های غول‌پیکر، را تولید می‌کنند.
به گزارش گروه بین‌ا‌لملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، در سال 2021، برزیل با تولید سالانه بیش از 2.2میلیون خودرو، هشتمین تولیدکننده بزرگ خودرو در جهان بوده است. حضور پررنگ برندهای جهانی مانند بی‌ام‌و، بی‌وای‌دی، چری، فیات، فورد، جیلی، جنرال موتورز، هوندا، هیوندای، جک موتورز، کیا، لندروور، لکسوس، لیفان، مرسدس بنز، میتسوبیشی، نیسان موتورز، رنو، استلانتیس، سوبارو، تویوتا، فولکس واگن و ولوو تراکس در کنار شرکت‌های داخلی، حکایت از تنوع و پویایی در خودروسازی برزیل دارد.
این صنعت سال 2023-2022 را به عنوان سالی طلایی در صادرات به ثبت رساند. پیش‌بینی انجمن ملی تولیدکنندگان وسایل نقلیه، رشد 22درصدی صادرات خودرو از برزیل بود، با‌این‌حال برزیل توانست با صادرات 480هزار دستگاه خودرو، به رشد 27.8درصدی برسد. برزیل در سال گذشته میلادی شاهد افزایش قابل توجه واردات خودرو نیز بود. واردات بخش خودروسازی برزیل در سال قبل 6.1میلیارد دلار بوده است. برزیل در مجموع بیش از 27میلیارد دلار انواع خودرو و قطعات یدکی را در سال گذشته وارد کرده است. همچنین در سال 2023-2022 تولید خودرو در این کشور به حدود 2.38میلیون دستگاه رسید.
در مقام مقایسه، ایران چند 100هزار دستگاه کمتر از برزیل خودرو تولید می‌کند و صادرات چنان قابل‌ذکری ندارد و علاوه بر اینها، درهای واردات نیز به عنوان عامل محرک رقابت، نیمه‌بسته است. برزیلی‌ها هرچند در مقاطعی از سیاست واردات‌زدایی و دیوار تعرفه استفاده کرده‌اند، اما در نهایت آنچه هم‌اکنون در صنعت و بازار خودروی این کشور به چشم می‌آید، حضور گسترده برندهای خودرویی مختلف دنیاست که سبب تولید بالغ بر 2.3میلیون دستگاهی، رقابت نزدیک و صادرات چند 100هزار دستگاهی شده است. در ایران اما همچنان دیوار تعرفه بلند است، واردات در حاشیه قرار دارد و راه برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی تقریبا بسته است. در این بین، مورد آخر با ماجرای تحریم ارتباط نزدیکی دارد و از همین رو به نظر می‌رسد تا این ابرچالش حل نشود، امکان میزبانی ایران از برندهای خودرویی مختلف وجود ندارد. البته با حل این ابرچالش به‌تنهایی نمی‌توان الگوی برزیلی، ترکیه‌ای یا چینی (میزبانی گسترده از سرمایه‌گذاران خارجی) را در صنعت و بازار خودروی ایران پیاده کرد و نیاز به یک بازنگری اساسی در سیاست‌های داخلی، به‌خصوص در حوزه ایجاد محیط امن سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، است.
--> اخبار مرتبط تراژدی کم‌محلی به تولید داخلی صنعتگران در مسیر جهانی شدن اکران توانمندی‏‏‌‏‏‌های صنعت ایران سایه رانت بر سیاست‌صنعتی عامل عقب‏‏‌ماندگی صنعت گچ بی‏‏‌پولی نیست

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1153772/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کشف بیش از 5 هزار ثوب البسه قاچاق در جنوب پایتخت

دستگیری 2 دلال ارزی در اصفهان

نرخ بیکاری کاهش شد

پیام تسلیت مدیر عامل صندوق قرض الحسنه شاهد به مناسبت شهادت رئیس محترم جمهور و همراهان ایشان

پیام تسلیت رئیس دانشگاه شاهد به مناسبت عروج شهادت گونه آیت‌الله رئیسی و همراهانش

قیمت خودرو در اولین روز خرداد؛ بازار به تعطیلی رفت؟

مفاسد اقتصادی خط قرمز شهید رئیسی بود

پیگیری توسعه صادرات و واردات کالا‌های فارس با تایلند

ثبت رکورد کاهش 14.8 درصدی رشد نقدینگی در دولت سیزدهم

خون شهدا برکت راه نظام و بدرقه راه مسئولان است

خدمت به مردم ایران در منطقه ویژه پارس بی‌وقفه ادامه دارد

جلسه شورای معاونین بنیاد استان زنجان برگزار شد

اجتماع مردم شهید پرور استان البرز در سوگ شهادت سیدالشهدای خدمت سید ابراهیم رئیسی

دلار به کانال 56 هزار تومان بازگشت

یارانه نقدی 4 برابر شد

بورس مثبت شد

کشف بیش از یک تن مواد خوراکی غیرمجاز و انواع کالای قاچاق

توسعه و اشتغال؛ثمره1000روز خدمت

برگزاری مراسم سوگواری شهید آیت‌الله ابراهیم رییسی در بانک دی

اعتبار گواهی‌نامه سیستم مدیریت انرژی شرکت انتقال گاز ایران تمدید شد

روسیه بزرگ‌ترین عرضه‌کننده نفت به چین در ماه آوریل شد

توئیت وزیر نفت در پی شهادت خادم صادق، مخلص و خستگی‌ناپذیر ملت

قیمت خودروی برقی وارداتی اعلام شد

پیام رئیس قوه قضائیه در پی شهادت آیت‌الله ابراهیم رئیسی

پیام تسلیت رییس مرکز حراست در پی عروج شهادت گونه آیت‌الله رییسی و همراهانش

حضور صفری در نشست سازمان همکاری شانگهای در فقدان وزیر خارجه شهید

یک دقیقه سکوت برای ادای احترام به ایران در آغاز نشست وزیران خارجه شانگهای

قیمت طلا، سکه و ارز اول خرداد 1403؛ سکه به مرز حساس قیمتی رسید

پیام تسلیت ریاست مرکز حراست در پی عروج شهادت گونه آیت‌الله رییسی و همراهانش

کمیسیون اقتصادی رتبه فعال‌ترین کمیسیون تخصصی مجلس یازدهم را کسب کرد

دیدار شهید سید ابراهیم رئیسی با خانواده‌ تعدادی از شهدای مدافع امنیت در مشهد

اتکا به توان داخلی و افزایش صادرات نفت در دولت سید ابراهیم رئیسی

سوم خرداد؛ روز حماسه و ایثار، یادآور رشادت‌های مردم ایران

دلار به کانال 56 هزار تومان بازگشت؛ ثبات قیمت سکه و طلا

شعب کشیک بانک ها فردا فعال هستند

کشف تویوتا رافور قاچاق در اتوبان محلاتی

کارنامه اقتصادی دولت سیزدهم؛ از مهار تورم تا کاهش بیکاری

رئیس‌جمهور خستگی‌ناپذیر

شعب کشیک بانک‌ها فردا فعال هستند

دیدار معاون رییس‌جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید امیرعبداللهیان

پیام ستاد مردم نهاد خانواده شهدای مدافع حرم در پی عروج شهادت‌گونه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و هیئت همراه

جزئیات مصالحه ریالی تعهدات ارزی ایفا نشده صادراتی سال 97

ثبات بازارها، ماحصل مدیریت دولت سیزدهم | عملکرد اقتصادی دولت شهید رئیسی از نگاه نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی

کارنامه اقتصادی رئیس جمهورِ شهید؛ از بازگشت رشد تا مهار تورم

طلا جهانی اوج گرفت

سقوط کارگران ساختمانی از ارتفاع بیمه

توقف برنامه‌ریزی‌شده تولید نفت میدان سلمان برای ایمن‌سازی فرایند تولید

مهار نشتی خط لوله 26 اینچ نفت ابوذر در کمتر از 24 ساعت

شوق خدمت و نگاه انقلابی از ویژگی‌های بارز رئیس جمهور شهید بود

توییت فرزند شهید همت درباره شهادت آیت الله رئیسی/ خدایا شکرت که رای‌ام لایق شهادت بود

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی