بازار آریا

آخرين مطالب

جوابیه

واگذاری سرخابی‌ها؛ نقطه عطفی در اجرای اصل44 اقتصاد ايران

  بزرگنمايي:

بازار آریا - شادا : واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال یکی از نقاط عطف دولت سیزدهم در اجرای اصل44 قانون اساسی محسوب می‌شود. مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت اموراقتصادی و دارایی در پاسخ به گزارش مورخ 1403.02.06 روزنامه آرمان ملی با تیتر «دولت، برنده واگذاری سهام سرخابی‌ها»، مطلب مورخ 1403.02.05 روزنامه اعتماد با تیتر «واگذاری سرخابی‌ها مثل نذر کردن روغن ریخته برای امامزاده است!» و مطلب مورخ 1403.01.16روزنامه تعادل با تیتر «هزارتوی نافرجام واگذاری استقلال و پرسپولیس» و مطالب روزنامه جهان صنعت با تیتر «سرخابی‌ها در انتظار مولدسازی»، روزنامه هم میهن با تیتر «از چاله به چاه» در تاریخ 1403.01.30 و همچنین مطلب روزنامه دنیای اقتصاد با تیتر «بانک‌ها در تله آفساید» در تاریخ 1403.01.29 توضیحاتی ارائه داد.
واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال از دهه70 کلید خورد؛ اما طی چند دهه گذشته بنا به دلایل مختلف به تعویق افتاد؛ اما در نهایت هفته گذشته بعد از انتظار دو دهه‌ای، این رویداد مهم برای فضای اقتصادی و ورزشی کشور با اهتمام و تصمیم دولت سیزدهم به‌رغم حواشی مختلف رقم خورد. پیش از برگزاری مزایده موفق فعلی، سهام دو باشگاه چهار بار عرضه شد؛ اما به‌دلیل اقتضائات ناظر به یافتن شرکای راهبردی و استراتژیک در این حوزه به اضافه ملاحظاتی که خریداران یا بعضا طرف فروش داشتند، مزایده عمومی به نتیجه نرسید. همچنین در اسفندماه سال گذشته نیز 51درصد دو باشگاه عرضه شد؛ اما به‌دلیل پاره‌ای مشکلات و مسائل به نتیجه نرسید؛ اما به‌دلیل سیاست‌های مردمی دولت سیزدهم در واگذاری‌ها، حساسیت‌هایی که واگذاری این دو باشگاه داشت و همچنین ضرب‌الاجل زمانی AFC برای خروج مدیریت دولتی، هیات دولت مصمم بود متناسب با اقتضائات و شرایطی تدبیر دیگری در واگذاری داشته باشد تا به نقطه موفقیت رسید.
یکی از وظایف سازمان خصوصی‌سازی به‌عنوان متولی واگذاری، بازاریابی و مذاکره با مشتریان راهبردی استراتژیک است که اتفاقا نقطه عزیمت موفقیت در این مرحله پایانی یافتن مشتریانی بود که هم می‌توانند در مالکیت و مدیریت تحول ایجاد و هم دغدغه‌هایی را که در جامعه در بخش هواداران، مدیران، بخش‌های فعال در ورزشگاه داشتند، تا حدودی رفع کنند.
با واگذاری این دو باشگاه که همواره به‌دلیل مشکلات مختلف توسط فدراسیون جهانی و نیز کنفدراسیون آسیا مورد تحریم و جریمه قرار می‌گرفت، نه تنها مشکلات AFC برطرف می‌شود، بلکه در این عرضه چند اتفاق مهم دیگر نیز می‌افتد؛ اولا اینکه تمام 85درصد سهام دولت به‌صورت حداکثری، رقابتی، کاملا شفاف و در جریان بازار سرمایه حتی بالاتر از قیمت پایه‌ای که اعلام شده بود، عرضه شد. در واقع با واگذاری حداکثری سهام دولت به دو کنسرسیوم این دو باشگاه از دولتی بودن فاصله گرفتند.
با این واگذاری دوره مدیریت این مجموعه وارد یک عرصه جدیدی خواهد شد و بسیاری از موضوعات و مسائل، ناظر به این دوره مدیریت خواهد بود که طبیعتا هم حوزه ورزش و مجموعه وزارت ورزش تکالیف قانونی خود را در زمینه نظارت خواهند داشت، هم سازمان خصوصی‌سازی به‌عنوان سازمان واگذارکننده تا پایان دوره اقساط این نظارت را باید انجام دهد؛ ضمن اینکه توجه به اقتصاد ورزش و بهره‌مندی دو باشگاه از حق پخش و رسیدن به سوددهی گام بعدی است که دولت در تلاش برای به ثمر نشاندن آنها است.
--> اخبار مرتبط توصیه‌هایی برای دنیای‌اقتصاد ‌رابطه بورس و بودجه دور جدید پروژه مشترک سومیموتو و وله در اندونزی بازار سرمایه؛ روزنه امید بنگاه ها فرجام اعتبار مبایعه‌نامه‌ها

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1153195/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اخبار خوب درباره یزدانی

لواندوفسکی نزدیک به توپ طلا؟

امشب؛ جام آخر در ایتالیا

پرش سه‌گام

متا مشغول توسعه ایربادی که می‌‌‌بیند

مدیرعامل تلگرام: امنیت ما از واتس‌اپ و سیگنال بالاتر است

موبایل شیائومی 15 پرو با قابلیت اتصال به ماهواره در راه بازار

عرضه هوش مصنوعی جدید با قابلیت حرف زدن و جست‌وجو کردن

ممانعت از تصمیم‌گیری هوش‌مصنوعی درباره تسلیحات هسته‌ای

ثبت افزایش سرمایه بیمه کوثر

نگاه متفاوت به بازار لوازم خانگی

100 میلیارد تومان تسهیلات برای دانش‏‏‌بنیان‏‏‌ها

دانش‌بنیان‌ها در نمایشگاه ایران هلث

زنجیره فولاد - 1403/02/26

بازار فولاد - 1403/02/26

بازار آتی - 1403/02/26

فروش 10‌هزار میلیارد ریالی تجدیدپذیرها از مسیر بورس

حباب صندوق‌های طلا کوچک شد

بیش از 700 هزار کارگر ساختمانی تحت پوشش تامین اجتماعی هستند

سازمان تامین اجتماعی پیشرو در اجرای قانون رشد جمعیت

عدم وصول 57.3 همت منابع حق‌السهم معادن در سال گذشته

تهدید آمریکایی اقتصاد جهان

رونمایی بی‌وای‌دی در مکزیک

انتقاد پلیس از کیفیت خودروها

تمدید واردات خودروی جانبازان در سال جاری

سرنوشت واردات کارکرده‌ها در دست مجلس دوازدهم

تنها راهکار حل مساله میدان آرش

تعمیق روابط اوپک، غیر‌اوپک

سرمایه‌گذاری صندوق توسعه در طرح شوریجه

تقلای کرملین برای فروش گاز

استفاده از ظرفیت اتاق‌های مشترک برای توسعه صادرات ضروری است

کمیته ارزی اتاق ایران با مصوبه هیات‌رئیسه احیا شد

زیان ‌میلیارد دلاری تحریم‌ها به ایران

رویای ایتالیایی در کنار مجسمه آزادی

قطر به‌مثابه یک« قدرت عاریه‌ای»

هرج و مرج در اسرائیل

بند بازی شی

حمایت دولت چین از یوآن با انتشار اوراق قرضه

افزایش تورم روسیه

نگرانی صندوق بین‌المللی پول از تنش‌‌‌های سیاسی در پاکستان

قطع روند نزولی بورس؟

چینش ETF بر اساس بیشترین مالکیت - 1403/02/26

کلاف درهم پیچیده نقدینگی

نفس‌گیری بورس بعد از روزهای جهنمی

نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها بر حسب چهار هاب منطقه‌ای

بورس در کمای معاملاتی

بهارستان - 1403/02/26

راهبرد - 1403/02/26

ساختمان سفید - 1403/02/26

مراجع مجوز تعطیلی شنبه‌ها را دادند

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی