بازار آریا

آخرين مطالب

«دنیای اقتصاد» بررسی کرد: اصلاح قیمت «خودرو به خودرو» شد؟

تغییر تاکتیک قیمت‌گذار خودرو اقتصاد ايران

تغییر تاکتیک قیمت‌گذار خودرو
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : خودروسازان و مشتریان در حالی چشم‌انتظار تعیین‌تکلیف قیمت کارخانه‌ای خودروها در سال جدید هستند که به نظر می‌رسد سیاستگذار به جای اصلاح یکباره قیمت، مدل «خودرو به خودرو» را پیش گرفته است. با توجه به فریز یک‌ساله قیمت کارخانه‌ای خودروها، گمان می‌رفت سیاستگذار در همین هفته‌های ابتدایی سال 1403 دست به اصلاح قیمت خودرو بزند و مجوز مربوطه را برای خودروسازان صادر کند. با‌این‌‌حال، تا به امروز این اتفاق رخ نداده و نه مسوولان شورای رقابت و نه وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهارنظری درباره سرنوشت قیمت کارخانه‌ای خودروها در سال جاری نداشته‌اند. این در حالی است که از ابتدای سال جدید تا به امروز، قیمت کارخانه‌ای برخی خودروهای داخلی به صورت جداگانه و به اصطلاح تک‌به‌تک بالا رفته است. این موضوع، این تصور را ایجاد کرده که ظاهرا سیاستگذار قصد دارد به جای اصلاح قیمت یکجا و یکباره همه خودروها (شیوه مرسوم این سال‌ها) قیمت هر خودرو را جداگانه و در فاصله‌های زمانی متفاوت اصلاح کند.
گویا سیاستگذار می‌خواهد قیمت کارخانه‌ای خودروها را به صورت تک‌به‌تک (خودرو به خودرو) و هم‌زمان با فرا رسیدن پیک تحویل مدل‌های پیش‌فروش‌شده، افزایش دهد. ویژگی خاص خودروهای پیش‌فروشی این است که هنگام ثبت‌نام قیمت قطعی ندارند و متقاضیان در زمان تحویل باید مطابق با نرخ روز با خودروساز تسویه‌حساب کنند. با فرض اینکه سیاستگذار چنین مدلی را به کار گرفته باشد (که شواهد و قرائن این را نشان می‌دهد)، همزمان با فرارسیدن پیک تحویل خودروهای پیش‌فروش‌شده، قیمت کارخانه‌ای آنها اصلاح خواهد شد. شاهد مثال این ماجرا، افزایش قیمت کارخانه‌ای برخی خودروها طی یکی، دو هفته گذشته است. به عنوان مثال، قیمت کارخانه‌ای پژوپارس مجوز رشد 50درصدی را از قیمت‌گذار دریافت کرد تا ایران‌خودرو بتواند 150میلیون تومان به قیمت قبلی آن اضافه کند. یا مثلا دیروز اعلام شد قیمت کارخانه‌ای یکی از محصولات مونتاژی ایران‌خودرو به نام هایما S7 بالا رفته است.
این احتمال وجود دارد که در روزهای آینده، قیمت کارخانه‌ای خودروهایی دیگر نیز به صورت تک‌به‌‌تک اصلاح شود. اگر این اتفاق رخ بدهد، معنی‌اش این است که سیاستگذار شیوه افزایش قیمت یک‌باره و یک‌جای خودروهای داخلی را کنار گذاشته و در مدل جدید، خودروها را به صورت جداگانه و احتمالا متناسب با زمان پیک تحویل مدل‌های پیش‌فروشی، قیمت‌گذاری خواهد کرد. این در حالی است که طی سال‌های گذشته، سیاستگذار (چه شورای رقابت و چه وزارت صمت و سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار) در مقاطع مختلف دست به افزایش قیمت یکجای خودروها می‌زد. در این روش، معمولا تمام خودروهای سواری مشمول افزایش قیمت می‌شدند و لیست نرخ‌های جدید به صورت یکجا به خودروسازان ابلاغ می‌شد. بنابراین تمام متقاضیانی که از ایران‌خودرو و سایپا خودرو پیش‌خرید کرده و منتظر مشخص شدن قیمت نهایی بودند، همگی در زمانی مشخص تکلیف خود را می‌دانستند.
در حال حاضر قیمت‌گذاری خودرو بر عهده وزارت صمت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است، نهادهایی که قبلا نیز در مقاطعی مسوول قیمت‌گذاری خودرو بودند، اما به همان روش سنتی ‌به‌جامانده از شورای رقابت، دست به اصلاح قیمت می‌زدند. حالا اما ظاهرا مدل وزرات صمت و سازمان حمایت فرق کرده و سیاست افزایش قیمت خودرو به خودرو جایگزین قیمت‌گذاری تمامی محصولات شده است. اگر این سیاست ادامه پیدا کند، خودروسازان دیگر نباید منتظر رشد قیمت یکجای محصولاتشان باشند و باید منتظر بمانند تا مجوز افزایش قیمت هر خودرو یا مجموعه خودرو در پیک تحویل آن فرا برسد.
اما با فرض ادامه‌دار بودن اصلاح قیمت به شیوه خودرو به خودرو، این پرسش پیش می‌آید که چرا سیاستگذار چنین روشی را برگزیده است؟ چه فرقی بین اصلاح یکجای قیمت خودروها و اصلاح قطره‌چکانی است و نفع آن برای سیاستگذار و تبعاتش برای خودروسازان و مشتریان چیست؟
در باب این پرسش ها (و با فرض قطعی بودن سیاست افزایش قیمت خودرو به خودرو) به نظر می‌رسد سیاستگذار به سه دلیل اصلی چنین روشی را در پیش گرفته است. دلیل نخست اینکه با افزایش قیمت خودرو به خودرو، تبعات اجتماعی و انتقادهای کمتری حواله سیاستگذار می‌شود. به عنوان مثال، وقتی سیاستگذار قیمت کارخانه‌ای پژوپارس را افزایش می‌دهد، خود را تنها درگیر انتقادات و نارضایتی متقاضیان این خودرو می‌کند، اما وقتی قیمت همه خودروها را بکجا بالا ببرد، آنگاه با موج نارضایتی بسیار بزرگ‌تری روبه‌رو خواهد شد، زیرا با متقاضیان همه خودروها (سواری‌ها) روبه‌روست نه فقط یک خودرو.
بنابراین این تغییر تاکتیک به سیاستگذار کمک می‌کند تا در مدیریت انتقادات و نارضایتی‌ها از اصلاح قیمت خودرو، عملکرد بهتری داشته باشد. در واقع طبق این سیاست، در نهایت قیمت کارخانه‌ای همه خودروها بالا خواهد رفت، منتها به‌تدریج و در فواصل زمانی متفاوت؛ بنابراین سیاستگذار با نارضایتی عمومی از سوی مشتریان خودرو روبه‌رو نخواهد شد.
اما دلیل دومی که می‌توان برای تغییر تاکتیک سیاستگذار در قیمت‌گذاری خودرو متصور شد، بیم بازار خودرو از التهابات ناشی از رشد قیمت کارخانه‌ای خودروهاست. معمولا هر بار قیمت خودروهای داخلی به صورت یکجا اصلاح می‌شود، منحنی کلی قیمت در بازار نیز روندی افزایشی به خود می‌گیرد و ملتهب می‌شود. این در حالی است که اصلاح قیمت به شیوه خودرو به خودرو، عملا عامل التهاب در کل بازار نخواهد بود و احتمالا تنها سبب رشد قیمت همان خودرو نخواهد شد. بنابراین با این روش، سیاستگذار عملا مانع التهاب کل بازار خودرو می‌شود.
در نهایت دلیل سوم تغییر تاکتیک قیمت‌گذاری خودرو می‌تواند با موضوع تامین نقدینگی خودروسازان در ارتباط باشد.
طبق برنامه سیاستگذار، بناست تولید خودرو در سال جاری با 15درصد رشد به بالای یک‌میلیون و 500هزار دستگاه برسد، اتفاقی که رخ دادن آن مستلزم رشد نقدینگی خودروسازان است. با توجه به سیاست قیمت‌گذاری دستوری، خودروسازان در تامین منابع مالی لازم برای جهش تولید، محدودیت دارند و وقتی سیاستگذار دست به اصلاح قیمت می‌زند، تا حد قابل‌توجهی این چالش حل می‌شود. بنابراین این احتمال وجود دارد که سیاستگذار نتوانسته بر سر اصلاح یکباره قیمت خودروهای داخلی به اجماع برسد و تصمیم گرفته تا فرارسیدن موعد مناسب، قیمت خودروها را تک‌به‌تک بالا ببرد. با این روش، خودروسازان تا حدی و هرچند اندک، اما احتمالا به صورت مستمر، جذب نقدینگی می‌کنند و می‌توانند در مسیر رشد تولید قدم بردارند.
پیش‌زمینه عرضه دوباره خودرو در بورس؟
تغییر تاکتیک احتمالی سیاستگذار در حوزه قیمت‌گذاری می‌تواند پیش‌زمینه عرضه دوباره خودرو در بورس کالا باشد. پیش‌‌تر «دنیای اقتصاد» از منابع آگاه کسب اطلاع کرده بود که سیاستگذار به دنبال احیای مدل عرضه خودرو (البته برخی خودروها) در بورس کالا به عنوان راهکاری میانه (بین آزادسازی قیمت و قیمت‌گذاری دستوری) است. از همین رو این احتمال وجود دارد که سیاستگذار تصمیم گرفته باشد برای تامین بخشی از نقدینگی موردنیاز خودروسازان، فعلا سیاست اصلاح قیمت تدریجی را به کار گرفته و منتظر فرا رسیدن فرصتی مناسب برای عرضه برخی خودروها در بورس کالا باشد. با عرضه خودرو در بورس کالا، خودروسازان می‌توانند خودروی موردنظر خود را با قیمتی کمتر از بازار آزاد (و البته بالاتر از قیمت کارخانه‌ای) خریداری کنند. در این شیوه، خودروسازان عملا محصولات خود را با قیمتی بالاتر از نرخ دستوری می‌فروشند و ضمن خروج از زیاندهی (در فروش همان خودرو) سود هم خواهند کرد.
به‌هر‌حال، آنچه فعلا در حال رخ دادن است، قیمت‌گذاری خودروها به صورت تک‌به‌تک است و باید منتظر ماند و دید آیا این سیاست تغییر خواهد کرد یا ادامه‌دار خواهد بود؟
--> اخبار مرتبط بازار داغ حواله‌فروشی خستگی تنظیم‌گر خودرو چهارراه گذر از قیمت دستوری تاخیر در فروش یکپارچه به علت عرضه خودرو‌های جدید شکست فروش دستوری خودرو

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1153177/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

امشب مهلت تبدیل مجوزهای کاغذی تمام می‌شود/ مجوزها از مرز 742 هزار گذشت

پرشدگی سدها به 67درصد رسید؛ پُرشدن کامل مخازن 9 سد مهم

حمایت فراجا از برنامه‌های شفاف‌سازی در صندوق ذخیره فرهنگیان

مشکلات 8 بنگاه‌ اقتصادی استان بوشهر رسیدگی شد

بیشترین توان قوه قضائیه را در حمایت از تولید گذاشته‌ایم

رئیس‌جمهور قانون ساماندهی بازار مسکن را ابلاغ کرد

کلمبوس؛ برای پانصدمین سال کشف آمریکا/ تصاویر

یک کارخانه ماکارونی در تهران پلمب شد

عرضه 80 درصدی سهام صندوق ذخیره فرهنگیان در بورس

یارانه دهک اول تا سوم واریز شد

کشف فرار مالیاتی 14 میلیارد ریالی و دستگیری مدیرعامل متخلف در البرز

احداث پل خلیج‌فارس؛ مادر توسعه جزیره قشم

ظرفیت‌های کرمان را به مردم کره‌جنوبی معرفی می‌کنیم

رفع چالش 24 بنگاه اقتصادی در فارس

ادعای یک کارشناس اقتصادی: طلافروشان در 1401 به طور متوسط اندازه 1.5 سکه یک گرمی مالیات پرداخته‌اند!

بهترین بانک برای وام فرزندآوری کدام است؟

دستور رییس‌جمهور برای رسیدگی به دغدغه اخیر طلافروشان

پیش‌بینی اوپک درباره تقاضای جهانی نفت ثابت ماند

کاهش سرمایه‌گذاری، پاشنه آشیل گذار جهانی انرژی پاک

تداوم عقب‌نشینی دلار در بازار‌غیررسمی/کاهش نرخ ارز ادامه‌دار است؟

بازگشت امید به فعالان اقتصادی با احیای کمیته ارزی اتاق ایران

صدور مجور 109 فقره املاک مازاد دولتی در مازندران

جنگ امروز دشمن، جنگ تمام عیار اقتصادی است

اظهار نامه مالیاتی چیست!!! ] ثبت نام مالیاتی، مراحل و مدارک [

قاچاق بیش از 2 میلیون لیتر فرآورده‌های نفتی یارانه‌ای در هرمزگان

مقایسه تلخ هزینه زندگی و دستمزد هفتگی در تهران با 12 شهر جهان در سال 1353

نفت سنگین ایران گران‌تر شد

واریز مستمری فوق‌العاده به حساب مددجویان سیل‌زده در سیستان

مقاوم‌سازی تأسیسات گازرسانی تهران در برابر زلزله به‌منظور افزایش تاب‌آوری

تولید نفت شیل آمریکا به بالاترین سطح در 6 ماه اخیر می‌رسد

الزام کامیون‌ها در اروپا به انتشار کربن صفر از سال 2040

بی‌تفاوتی اسنپ فود نسبت به اعتراض کاربران؛ پول از دسته رفته مشتریان چه می‌شود؟

40 میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی و اجرای 700 پروژه موفق خارجی

قیمت روز خودرو؛ شوک در بازار خودرو

راه‌اندازی پالایشگاه شیر از اولویت‌های خراسان جنوبی است

کاهش 5 تا 40 درصدی قیمت خودروهای چینی در بازار

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: اتحادیه‌ ناشران در حوزه فرهنگ مقاومت ایجاد شود

جزئیات وام اشتغال در سال 1403؛ اعطای وام 4 میلیاردی به کارفرما

نظر عضو سندیکای صنایع کنسرو برای نامه‌ برخی فعالان اقتصادی درباره سیاست‌های ارزی بانک مرکزی

افزایش دو میلیون تومانی حقوق کارکنان خدماتی مدارس

ورق بورس برگشت

روابط تجاری مازندران با روسیه تقویت می‌شود

حمایت همه جانبه پلیس امنیت اقتصادی فراجا از برنامه‌های صندوق ذخیره فرهنگیان

تسریع فرآیند الکترونیکی کردن مجوزهای کسب و کار با همکاری دفاتر پیشخوان دولت

انتخاب هلدینگ دکا به‌عنوان واحد نمونه برتر در سی و پنجمین جشنواره امتنان

دستور رئیسی برای صفر شدن صف وام ازدواج به کجا رسید؟

پیش‌فروش بلیت قطارهای مسافری برای اول تا 18 خرداد آغاز شد

دیدار نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران با دختران شهدا

انتقاد رئیس سازمان بازرسی از وضعیت بازپرداخت تسهیلات صندوق توسعه

زمان الکترونیکی شدن مجوزهای نظام روانشناسی مشخص شد

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی