بازار آریا

آخرين مطالب

مردم؛ بزرگ‌ترین بازنده ممنوعیت واردات اقتصاد ايران

  بزرگنمايي:

بازار آریا - دکتر زهرا کاویانی از سال1397 به بعد، با دور دوم تحریم‌ها، مجددا موضوع ممنوعیت واردات، امری که به موجب قوانین مختلف برنامه پنج‌ساله و قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور (ماده22) غیرقانونی اعلام شده بود، به فضای تجارت خارجی کشور بازگشت. بر این اساس تا پایان سال1402 بیش از 2000 قلم ردیف تعرفه مشمول ممنوعیت واردات هستند که برخی از آنها به‌دلیل صرفه‌جویی ارزی و برخی به‌دلیل حمایت از تولید (بر اساس ماده 16قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور که مدت انقضای آن پایان برنامه ششم توسعه بوده) در این فهرست قرار گرفته‌اند.
بنابراین درحالی‌که قانون‌گذار به درستی هرگونه ممنوعیت واردات را غیرقانونی تلقی کرده و برای حمایت از تولید هم این ممنوعیت را زمان‌دار و محدود کرده، اما همچنان ممنوعیت‌های وارداتی ادامه دارند. اما با وجود آنکه نزدیک به 5سال از ممنوعیت واردات گذشته، به نظر می‌رسد در فضای تصمیم‌گیران سیاسی، بازرگانان، تولیدکنندگان و طرف‌های درگیر، مطالبه جدی برای رفع ممنوعیت‌های واردات وجود ندارد. در حقیقت به نظر می‌رسد به جز مردم که شاید اساسا به‌طور دقیق ندانند که واردات چه کالاهایی ممنوع و چه کالاهایی غیرممنوع است، تقریبا همه طرف‌های درگیر به نوعی یا منتفع از ممنوعیت‌های وارداتی هستند یا در یک بازی با جمع صفر قرار دارند. اما چرا ممنوعیت واردات، امری که بر اساس همه نظریه‌های تجارت و اصول علم اقتصاد، نامبارک تلقی شده و باعث ایجاد اختلال در عملکرد مناسب اقتصاد می‌شود، این‌چنین با اقبال مواجه شده یا در بهترین حالت مخالف جدی ندارد؟ برای پاسخ به این سوال، خوب است تا نگاهی به حجم تجارت غیررسمی در کشور بیندازیم.
بر اساس اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز حجم بازار تجارت خارجی کشور، یعنی مجموع قاچاق ورودی و خروجی کالا از 13.3میلیارد دلار در سال1396 به 23.3میلیارد دلار در سال1400رسیده است. یعنی حجم قاچاق در طی 4سال، 10میلیارد دلار افزایش یافته است. به نظر می‌رسد بازار 23میلیارد دلاری تجارت غیررسمی، همه را راضی نگه داشته و تنها بازنده بزرگ آن، مردم به‌عنوان مصرف‌کنندگان نهایی کالاها یا تولیدکنندگان خرد هستند. کالای قاچاق به قدری به سهولت در دسترس است که تولیدکنندگانی که مواد اولیه آنها در فهرست ممنوعیت‌های وارداتی قرار دارد، در صورت نیاز، به سهولت می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. حتی در برخی موارد ریسک اندک قاچاق به مدت زمانی طولانی انتظار برای تخصیص ارز و ترخیص کالا از گمرک نیز ارجحیت داشته و کالایی که اساسا ممنوعه نیست و تعرفه گمرکی بالایی ندارد نیز، به‌صورت قاچاق وارد می‌شود. هرچه حجم بازار قاچاق بزرگ‌تر باشد، امکان مبارزه با آن سخت‌تر است.
بنابراین حتی شاید گسترش فهرست کالاهای ممنوعه به نوعی به نفع همه باشد تا مبارزه با قاچاق سخت‌تر بوده و تجارت غیررسمی سهل‌تر باشد. در کنار آن برخی از تولیدکنندگانی که واردات کالای مشابه خارجی تولید آنها ممنوع است نیز تا حد بسیار زیادی از ممنوعیت واردات منتفع می‌شوند؛ زیرا به‌رغم حجم گسترده‌ کالای قاچاق، تمام شبکه رسمی توزیع کشور در اختیار آنها قرار دارد و کالای قاچاق باید در شبکه توزیع غیررسمی عرضه شود. حتی ممنوعیت واردات برای برخی از بازرگانانی که تا پیش از آن واردکننده کالاهای ممنوع شده بودند نیز، دارای نفع و سود بسیاری است؛ زیرا هم از تعرفه گمرکی معاف شدند و هم مدت زمان طولانی در صف تخصیص ارز نمی‌مانند. شبکه واردات و توزیع قانونی اما غیررسمی کالاهای ممنوعه مانند کولبری، ته‌لنجی، ملوانی و بازارچه‌های مرزی هم که به نوعی می‌توان عنوان قاچاق قانونی به آنها داد نیز، یکی دیگر از منتفعان ممنوعیت‌های واردات هستند.
سیاستگذار نیز با تصور اعمال سیاست حمایتی از تولید و صرفه‌جویی در مصارف ارزی، حامی افزایش ممنوعیت‌هاست. اما در این میان، تولیدکنندگان خرد و مردم بزرگ‌ترین متضرران ممنوعیت واردات هستند. فهرست کالاهای ممنوعه وارداتی به قدری زیاد است که شاید برخی خوانندگان این سطور هم اطلاع دقیقی از آن نداشته باشند. به احتمال زیاد با یک نگاه ساده به اطراف، بخش زیادی از کالاهایی که همین الان در اطراف هرکدام از ما قرار دارند، قاچاق هستند. لوازم آرایش، اسباب بازی، پوشاک، کفش و لوازم خانگی تنها بخش کوچکی از فهرست بلند کالاهای ممنوعه هستند و اگر در سال‌های اخیر هرکدام از این اقلام غیر ایرانی را خریداری کردید، یک کالای قاچاق بوده است. این در حالی است که بنابر اعلام‌ مقامات وزارت صمت، سالانه 2میلیارد دلار قاچاق لوازم آرایش، 500میلیون دلار قاچاق اسباب بازی، بین 1.5تا 3میلیارد دلار قاچاق پوشاک و در حدود 1.7میلیارد دلار قاچاق لوازم خانگی در کشور وجود دارد.
این حجم گسترده از قاچاق یعنی بخش قابل توجهی از خرید ماهانه مردم، کالای قاچاق است که نه نظارتی بر کیفیت آن بوده و نه خدمات پس از فروشی برای آن وجود دارد. مردم برای تهیه برخی از این کالاهای خارجی، هزینه زیادی می‌کنند؛ درحالی‌که به علت نبود نمایندگی‌های رسمی و شبکه رسمی توزیع و خدمات پس از فروش، بخش زیادی از آنها تقلبی بوده و حتی در برخی اقلام مانند لوازم آرایش که به‌طور مستقیم با جان و سلامت مردم در ارتباط است نیز نظارت و پاسخگویی‌ای وجود ندارد.
همان‌طور که اشاره شد بخش قابل توجهی از مردم حتی از ممنوعه بودن و قاچاق بودن کالاها اطلاع دقیقی ندارند و علت آن هم وفور کالای فوق در بازار است؛ اما آنچه مردم حس می‌کنند آن است که حجم کالای تقلبی افزایش یافته و خدمات پس از فروش به‌شدت افت کرده که معمولا در باور عمومی علت آن را نیز، تحریم‌ها و نبود برندهای خارجی در ایران می‌دانند. درحالی‌که واردات رسمی ایران در سال1400 نسبت به سال1396در حدود 16درصد رشد داشته، قاچاق ورودی بیش از 36درصد رشد داشته است. بنابراین ممنوعیت واردات برای صرفه‌جویی ارزی، هدفی است که موفق نشده، اما در مقابل منافع زیادی را برای عده‌ای به همراه داشته که توانسته پس از 5سال همچنان دوام داشته باشد. مردم نیز بزرگ‌ترین بازنده این ممنوعیت‌ها هستند که نه تنها بار تحریم‌های خارجی را به دوش می‌کشند که از تحریم‌های خودخواسته ‌داخلی نیز متضرر می‌شوند.
بنابراین می‌توان انتظار داشت که با توجه به عدم تحقق هدف صرفه‌جویی ارزی و همچنین پایان بازه زمانی مورد نظر قانون برای حمایت از کالای تولید داخل، در سال پیش‌ رو کلیه ممنوعیت‌های وارداتی حذف شده و مجددا متن قانون اصلی کشور ملاک تصمیم‌گیری‌ها قرار گیرد.
--> اخبار مرتبط واردات بیشتر برای خریداران چای ایرانی دستگاه‌های نظارتی مانع تولید نشوند بررسی مشکلات صدور کارت بازرگانی در گردهمایی اتاق تهران امکان ترخیص‌کالا با «کارت بازرگانی منقضی‌شده» تغییرات درخواست کارت بازرگانی در سامانه جامع تجارت

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1153169/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آیا جان رالز می‌تواند دموکراسی را نجات دهد؟

جلیلی: آینده روشنی را برای کشور متصور هستیم

روزنامه‌های اقتصادی سه‌شنبه 25 اردیبهشت

روسیه در حال گذار اقتصادی است

پروفسور کلمه‌ها

درگذشت خواننده پیشگام موسیقی خراسان

کشورگشایی اسکار در جشن 100سالگی

اجرای ویژه «بیژن و منیژه» در تئاتر شهرزاد

برگزاری رویداد جوانی جمعیت در گلستان

تولید نسل جدید کاتالیست در پتروشیمی شازند

اجرای هفت طرح باغات مدرن در آذربایجان شرقی

نقطه ضعف درمانی هرمزگان

چرا کار برای غول‌‌‌های تکنولوژی دیگر شغل رویایی محسوب نمی‌شود؟

تحول فرهنگ کار پا به پای نسل جدید

آرتتا رکورد زد

سردار را نمی‌خواهند

رحمتی به جای آتیلا

جنگ سیاه!

طارمی و همان قاب آشنا !

امکان استفاده از چت‌جی‌پی‌تی در آی‌فون

کارمندان اپل‌استور اعتصاب می‌کنند

خالص‌ترین سیلیکون جهان تراشه یک‌میلیون کیوبیتی را توسعه می‌دهد

هوش مصنوعی تقلب را یاد گرفت

هوش مصنوعی به جست‌وجوهای اینترنتی می‌آید

دو نکته درباره «بنزین از متانول»

استراتژی بومی تقویت زنجیره

بانک سینا در مسیر مدرن

پنجمین مدیرعامل هلدینگ نفت و گاز پارسیان

استفاده از هوش‌مصنوعی مولد در معادن و صنایع معدنی

50 سال ‌سیاست توسعه‌پایدار‌معدن

زنجیره فولاد - 1403/02/25

بازار فولاد - 1403/02/25

بازار آتی - 1403/02/25

تداوم رشد قیمت نیکل

شمش فولاد خریدار نداشت

فرار مالیاتی 50 میلیاردی در اردبیل

اظهارات وزیر کار درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

اهمیت ارتباط بین بخش خصوصی و سیاستگذاران صنعت سلامت

جزئیات اصلاح قانون بیمه بیکاری

توسعه صنعت با کاهش مصرف سوخت برقی‌ها

رشد فروش جهانی ولوو

وعده خودرویی وزیر صمت

همکاری 700شرکت‌‌‌‌ دانش‌بنیان با وزارت نفت

آغاز 50 طرح جدید در صنعت نفت

ایران؛ دومین تولیدکننده سوخت مایع

کاهش تقاضای سوخت و افت بهای برنت

صادرات 2.5‌میلیارد دلاری دانش‌بنیان‌ها

پیشنهادهای اتاق برای جهش تجارت

شکست جدایی‌طلبان در کاتالونیا

بی‌اعتمادی فزاینده ارتش و انصاف

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی