بازار آریا

آخرين مطالب

«دنیای اقتصاد» جزئیات تغییرات در بخش دوم لایحه بودجه را منتشر می‌کند

تغییر 10درصدی جداول بودجه اقتصاد ايران

تغییر 10درصدی جداول بودجه
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : جداول بودجه 1403 از امروز در صحن علنی مجلس بررسی می‌شود. این در شرایطی است که تا پیش از این انتقاداتی به جداول بودجه وجود داشت؛ اما آن‌طور که البرز حسینی، عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1403 به «دنیای‌اقتصاد» گفت میزان تغییرات صورت‌گرفته از سوی کمیسیون تلفیق بر جداول بودجه حدود 10درصد بوده است. او در عین حال متذکر شد که امکان تغییر قابل ملاحظه در جداول بسته‌شده وجود نداشت؛ زیرا درآمدها، منابع و مصارف کاملا مشخص بود و اعتبارات هم توزیع شده بود.
مرحله دوم لایحه بودجه 1403 که شامل جداول است امروز و برای نخستین بار در صحن علنی مجلس بررسی می‌شود. جداول بودجه پیش از این در کمیسیون تلفیق بودجه بررسی و تغییراتی بر آن اعمال شد و آن‌طور که یک عضو کمیسیون تلفیق گفت میزان تغییرات صورت گرفته از سوی کمیسیون تلفیق بر جداول بودجه حدود 10 درصد است. اما یکی از موارد مورد بحث در کمیسیون تلفیق افزایش اعتبارات حوزه فرهنگی بود. آن‌طور که دو عضو کمیسیون تلفیق به «دنیای اقتصاد» گفتند بودجه حوزه فرهنگ 36 همت است. این در شرایطی است که یکی از نگرانی‌ها در خصوص نحوه نظارت بر هزینه‌کرد اعتبارات حوزه فرهنگ است.
سید البرز حسینی، عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1403 در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، با اشاره به تغییرات اعمال شده از سوی کمیسیون متبوعش بر جداول بودجه، گفت: جداول بودجه 1403 در کمیسیون تلفیق تغییر چندانی نکرده است. اگر جابه‌جایی هم اتفاق می‌افتاد باید در بخش سرفصل‌ها و بودجه‌های دستگاهی باشد که برای حل مشکلات کشور نیاز است، اما این اتفاق نیفتاده است. او ادامه داد: نخستین بار است که بودجه به صورت دو مرحله‌ای بررسی می‌شود و خوب است که صحن از جدول کلان تا تمام جداول پیوست‌ها اعم از هزینه‌ای و بودجه عمومی کشور از جمله بودجه عمرانی و جزئیات پروژه‌ها اطلاع داشته باشد. منتها یک ایرادی که در حال حاضر وجود دارد و احتمال دارد که در این خصوص در صحن به مشکل بخوریم این است که ذهن نماینده‌ها به سمت پروژه‌هایی که در استان خودشان وجود دارد برود و اینجا محل مجادله شود.
مجادله پروژه‌ها در صحن مجلس؟
این عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1403 در ادامه تصریح کرد: به نظر می‌رسد اطلاع از جداول باید در کلان اتفاق بیفتد و ببینیم در کدام دستگاه و در کدام سر فصل بخشی از مشکلات جاری کشور حل می‌شود و جابه‌جایی‌ها به صورت کلان اتفاق بیفتد و دولت بر اساس نیازهایی که دارد اعتبارات را تخصیص دهد. اما به نظر می‌رسد که در صحن مجلس ذهن نمایندگان به سمت بودجه‌های ریز مناطق‌شان برود و در این شرایط ما شاهد مجادله میان پروژه‌ها خواهیم بود.
حسینی افزود: در صورتی‌که ما در حوزه بهداشت و درمان، اقتصاد و پروژه‌های بزرگ مقیاس کشور مشکل داریم و از سوی دیگر به اعتبارات بودجه عمرانی اضافه نشده و باید روی آن بحث شود. البته عدم افزایش بودجه عمرانی بر می‌گردد به لایحه مشارکت عمومی و خصوصی که مجلس باید آن لایحه را تصویب کند و مشارکت عموم و سه دهک بالایی که مبالغ کلانی سرمایه دارند، پای کار بیایند. او اظهار کرد: موضوع دیگر اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌ها است که بخشی از آن در کمیسیون تلفیق حل شد و بخش دیگر آن در صحن علنی مجلس به بحث گذاشته می‌شود. دستگاه‌هایی هستند که اعتبارات هزینه‌ای‌شان رشد بسیار زیادی داشته و دستگاه‌هایی هم هستند که رشد هزینه‌ای‌شان منفی بوده و این امر در جداول بودجه اتفاق افتاده و باید برای ما علت این موضوع روشن شود. البته در این خصوص در کمیسیون تلفیق از دولت سوال شد، اما سوالمان بی‌پاسخ ماند.
چالش افزایش نامتوازن اعتبارات هزینه‌ای
این عضو کمیسیون عمران مجلس یاد‌آور شد: در جداول بودجه، دستگاهی 170 درصد به اعتبارات هزینه‌ای‌اش اضافه شده، اما سوال این است که چه کاری می‌خواهد انجام دهد که اعتبارش رشد غیر‌متوازن داشته است. در صورتی‌که حقوق و مزایا در حد 20درصد رشد داشته است؛ نمی‌شود که یک دستگاه 200 درصد رشد داشته باشد و رشد یک دستگاه 50 تا 60 درصد منفی باشد. اگر قرار است اتفاق خاصی در این دستگاه‌ها بیفتد این موارد را باید از حیث دستگاهی بدانیم. توضیحاتی در خصوص افزایش اعتبارات هزینه‌ای برخی دستگاه‌ها داده شد، اما به نظرم این موضوع از مواردی است که در صحن مجلس به چالش کشیده می‌شود. این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: باید درصحن گفته شود، چرا اعتبار یک دستگاه 200 درصد اضافه شده است آیا نیاز کشور بوده؟ و باید در این خصوص در صحن مجلس بحث شود تا بعد از آن مورد سنجش قرار گیرد. در این خصوص در کمیسیون تلفیق بحث شد، اما جواب قانع‌کننده‌ای نگرفتیم. به نظرم شیوه جدید بررسی بودجه در مجلس در خصوص نحوه توزیع ضمن اینکه باید به آن توجه ویژه‌ای شود، نباید قاعده قبلی را در کوتاه مدت برهم بزند، چرا که شرایط مدیریت برنامه‌ریزی کشور در نحوه توزیع سردرگم خواهد شد.
چقدر جداول تغییر کرد؟
حسینی در خصوص اینکه کمیسیون تلفیق چند درصد در جداول بودجه 1403 تغییر ایجاد کرده است، تاکید کرد: چون جداول بسته شده؛ امکان تغییر قابل ملاحظه‌ای در آن نبود. زیرا درآمدها و منابع و مصارف کاملا مشخص بود و دولت بر مبنای آن اعتبارات را توزیع کرده بود و نمی‌توان بیش از 10 درصد آن هم بین فصول جابه‌جا کرد؛ در واقع خارج از این، کار دیگری نمی‌توان انجام داد. بنابراین کمیسیون تلفیق حدود 10 درصد در جداول تغییر ایجاد کرده است.او گفت: ما بودجه را دو مرحله‌ای کردیم که بودجه شفاف شود، اما نباید در مباحث به سمت ریز پروژه‌ها رفت. باید کلان قضیه را دید و سایر موارد درحوزه اجرا را در اختیار دولت در توزیع اعتبارات بگذاریم. اگر قرار باشد در مجلس هرکسی حوزه انتخابیه خودش را ببیند، نتیجه خوبی حاصل نمی‌شود، البته در کمیسیون تلفیق به این سمت نرفتیم. این نماینده مجلس با بیان اینکه بررسی جداول بودجه در صحن موجب شفافیت می‌شود، تاکید کرد: جداول بودجه باید در صحن بررسی شود، اما در عین حال این نگرانی وجود دارد که با بررسی جداول بودجه در صحن دعوای پروژه‌ای اتفاق نیفتد، چون هیچ کس از حوزه انتخابیه‌اش کوتاه نخواهد آمد و اگر بررسی جداول به این سمت برود ما نتیجه مثبتی نخواهیم گرفت. هدف از بررسی دو مرحله‌ای بودجه، شفاف‌سازی بود و در حال حاضر اعداد و ارقام در صحن بررسی می‌شود و جامعه هم حتما عکس‌العمل نشان می‌دهد و جداول نقد می‌شود که همه این موارد به تنظیم‌گری کمک می‌کند.
افزایش 36 همتی بودجه حوزه فرهنگ
این عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1403، با اشاره به رشد بودجه فرهنگ، اظهار کرد: در جداول بودجه شاهد رشد قابل ملاحظه اعتبارات حوزه فرهنگ بودیم و تقریبا 36 همت مبالغ ریالی است که به این حوزه اختصاص داده شده است. البته برای حوزه فرهنگ خوب است که این مبالغ تخصیص داده شود، اما حوزه نظارتی، معیار سنجش و شاخص‌های آن چیست؟ حسینی تاکید کرد: اعتبارات حوزه فرهنگ رشد قابل ملاحظه‌ای داشته و نیاز است که به این حوزه توجه شود، اما نگرانی در خصوص نحوه هزینه‌کرد‌ها وجود دارد چون معیار مشخصی از حیث فنی وجود ندارد؛ هر چند نیاز جامعه است. برای مثال برای یک پروژه عمرانی نظام فنی اجرایی یک مقیاس و برنامه دارد و در کنار آن معیارهای فنی وجود دارد. اما در حوزه هزینه‌کرد در حوزه فرهنگی با چه معیاری می‌توان نظارت کرد؟ ما مخالف نبودیم که به بودجه فرهنگی افزوده شود اما دادن این رقم بدون کنترل شاید ما را به نتیجه مثبت نرساند؛ ضمن اینکه در این چند سال هم نتیجه مثبتی از این حوزه‌ها نگرفتیم.
تغییرات در جداول بودجه با هماهنگی بود
همچنین احد آزادی‌خواه، عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1403 با اشاره به تغییرات انجام شده در جداول بودجه از سوی کمیسیون تلفیق گفت: برخی از جابه‌جایی‌ها با هماهنگی رئیس دستگاه اجرایی در جداول بودجه اتفاق افتاد. در مواردی دستگاه اجرایی علاقه‌مند بود به خاطر مشکلات اعتباراتش از محلی به محل دیگری انتقال داده شود. به صورت کلی رویکرد ما همکاری با دستگاه اجرایی بود. او ادامه داد: همچنین در تبصره 13 و جدول ذیل این تبصره تغییراتی اعمال شد. تبصره 13 در خصوص یک درصد سهم شرکت‌ها برای اقدامات فرهنگ بود و خیلی از سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها سهم داشتند و ما از کمیسیون فرهنگی خواستیم که بازنگری جدی انجام داد و ما هم کمک کردیم به گونه‌ای که هم سهم وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها دیده شود و هم ما بتوانیم در حوزه آموزش و پرورش، دانشگاه، هنر، فرهنگ قرآنی و موارد مختلف سهم‌بندی کنیم. چون یک درصد هم قاعدتا باید تخصیص یافته باشد و یک رقم قابل اعتنایی است. تقریبا این رقم 36هزار میلیارد تومان است که می‌تواند به ارتقای فرهنگ عمومی کشور کمک کند.
مهم‌ترین اشکالات چه بود؟
محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به تغییراتی که مجلس در بخش دوم بودجه می‌تواند اعمال کند، اشاره و اظهار کرد: ما در بررسی بخش دوم بودجه تنها می‌توانیم مطابق با احکامی که مصوب شده اعداد جداول را تغییر دهیم و اعتبارات را از یک جدول به جدول دیگر جابه‌جایی کنیم. همچنین اگر جداول منطبق بر احکام نباشد ما می‌توانیم اصلاح کنیم. بنابراین ما می‌توانیم در سقف بودجه مصوب اعداد و ارقام را تغییر بدهیم و دوم جابه‌جایی در متن جداول که با متن مصوبه صحن مغایرت دارد، قابل تغییر خواهد بود. او با اشاره به ایرادات جداول تاکید کرد: برخی از جداولی که از سوی دولت به مجلس آمد هیچ انطباقی با احکام مصوب مجلس نداشت. یعنی ما احکام را مصوب کردیم، اما دولت کار خودش را انجام داد. مانند درآمدهای ناشی از فرآورده‌های نفتی که جداول آن مشخص شده بود یا موضوع قانون معادن که یک مصوبه دیگری دارد، اما دولت یک عدد دیگری آورده است. یکی از اصلی‌ترین اشکالات ما به متن جداول دولت؛ عدم انطباق اعداد جداول با متن مصوبه صحن علنی مورد تایید شورای نگهبان در مرحله اول بودجه است. پورابراهیمی اظهار کرد: به نظر بنده بررسی دو‌مرحله‌ای بودجه اقدام خوبی است هرچند ممکن است در ابتدا اشکالاتی در اجرا داشته باشد، اما این نخستین بار است که نمایندگان در خصوص تک‌تک اعداد نظر می‌دهند و این به نفع کشور است و شفافیت را افزایش می‌دهد. نمایندگان برای نخستین بار می‌توانند بودجه استان و شهرشان را ببینند و در مورد آن نظر دهند.
--> اخبار مرتبط مجلس روی دور تند بودجه شرکت‌های دولتی اصلاح نشد الزام شرکت‌ها به واریز سود سهامداران از طریق سجام اولین واکنش دولت به رد کلیات لایحه بودجه در مجلس 6 تغییر برای بودجه 1400

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1153168/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سهمیه سوخت کامیون‌داران شارژ نمی‌شود

امضای 3 میلیارد دلار تفاهم‌نامه دریاپایه بین شرکای ایرانی و خارجی

تغییر محدود قیمت‌ها در بازار طلا و سکه؛ دلار ثابت ماند

کشف زمین خواری در زاهدان

انتصاب سرپرست و کاردار جدید سفارت ایران در انگلیس

پوتین برای طولانی شدن جنگ اوکراین آماده می‌شود

سهم خانوار از سفره اعتبارات بانکی افزایش یافت

امشب مهلت تبدیل مجوزهای کاغذی تمام می‌شود/ مجوزها از مرز 742 هزار گذشت

پرشدگی سدها به 67درصد رسید؛ پُرشدن کامل مخازن 9 سد مهم

حمایت فراجا از برنامه‌های شفاف‌سازی در صندوق ذخیره فرهنگیان

مشکلات 8 بنگاه‌ اقتصادی استان بوشهر رسیدگی شد

بیشترین توان قوه قضائیه را در حمایت از تولید گذاشته‌ایم

رئیس‌جمهور قانون ساماندهی بازار مسکن را ابلاغ کرد

کلمبوس؛ برای پانصدمین سال کشف آمریکا/ تصاویر

یک کارخانه ماکارونی در تهران پلمب شد

عرضه 80 درصدی سهام صندوق ذخیره فرهنگیان در بورس

یارانه دهک اول تا سوم واریز شد

کشف فرار مالیاتی 14 میلیارد ریالی و دستگیری مدیرعامل متخلف در البرز

احداث پل خلیج‌فارس؛ مادر توسعه جزیره قشم

ظرفیت‌های کرمان را به مردم کره‌جنوبی معرفی می‌کنیم

رفع چالش 24 بنگاه اقتصادی در فارس

ادعای یک کارشناس اقتصادی: طلافروشان در 1401 به طور متوسط اندازه 1.5 سکه یک گرمی مالیات پرداخته‌اند!

بهترین بانک برای وام فرزندآوری کدام است؟

دستور رییس‌جمهور برای رسیدگی به دغدغه اخیر طلافروشان

پیش‌بینی اوپک درباره تقاضای جهانی نفت ثابت ماند

کاهش سرمایه‌گذاری، پاشنه آشیل گذار جهانی انرژی پاک

تداوم عقب‌نشینی دلار در بازار‌غیررسمی/کاهش نرخ ارز ادامه‌دار است؟

بازگشت امید به فعالان اقتصادی با احیای کمیته ارزی اتاق ایران

صدور مجور 109 فقره املاک مازاد دولتی در مازندران

جنگ امروز دشمن، جنگ تمام عیار اقتصادی است

اظهار نامه مالیاتی چیست!!! ] ثبت نام مالیاتی، مراحل و مدارک [

قاچاق بیش از 2 میلیون لیتر فرآورده‌های نفتی یارانه‌ای در هرمزگان

مقایسه تلخ هزینه زندگی و دستمزد هفتگی در تهران با 12 شهر جهان در سال 1353

نفت سنگین ایران گران‌تر شد

واریز مستمری فوق‌العاده به حساب مددجویان سیل‌زده در سیستان

مقاوم‌سازی تأسیسات گازرسانی تهران در برابر زلزله به‌منظور افزایش تاب‌آوری

تولید نفت شیل آمریکا به بالاترین سطح در 6 ماه اخیر می‌رسد

الزام کامیون‌ها در اروپا به انتشار کربن صفر از سال 2040

بی‌تفاوتی اسنپ فود نسبت به اعتراض کاربران؛ پول از دسته رفته مشتریان چه می‌شود؟

40 میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی و اجرای 700 پروژه موفق خارجی

قیمت روز خودرو؛ شوک در بازار خودرو

راه‌اندازی پالایشگاه شیر از اولویت‌های خراسان جنوبی است

کاهش 5 تا 40 درصدی قیمت خودروهای چینی در بازار

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: اتحادیه‌ ناشران در حوزه فرهنگ مقاومت ایجاد شود

جزئیات وام اشتغال در سال 1403؛ اعطای وام 4 میلیاردی به کارفرما

نظر عضو سندیکای صنایع کنسرو برای نامه‌ برخی فعالان اقتصادی درباره سیاست‌های ارزی بانک مرکزی

افزایش دو میلیون تومانی حقوق کارکنان خدماتی مدارس

ورق بورس برگشت

روابط تجاری مازندران با روسیه تقویت می‌شود

حمایت همه جانبه پلیس امنیت اقتصادی فراجا از برنامه‌های صندوق ذخیره فرهنگیان

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی