بازار آریا

آخرين مطالب

گمرک ایران از 100 واردکننده اصلی کشور در سال 1402 رونمایی کرد

خودروسازان در جمع واردکنندگان برتر اقتصاد ايران

خودروسازان در جمع واردکنندگان برتر
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : گمرک ایران در ادامه شفاف‌سازی ارزی، لیست 100واردکننده برتر (از لحاظ ارزش دلاری) را در سال 1402 منتشر کرد، لیستی که در آن نام خودروسازان و قطعه‌سازان نیز دیده می‌شود. طبق آنچه گمرک منتشر کرده، برخی خودروسازان (متعلق به بخش خصوصی) در جمع پنج و 10واردکننده برتر سال 1402 قرار گرفته‌اند. انتشار این لیست در شرایطی است که طی چند ماه گذشته حاشیه‌های زیادی درباره ارزبری مونتاژ خودرو در کشور ایجاد شده و اعتراض‌ها و نگرانی‌هایی از سوی فعالان صنایع خودرو و قطعه به دنبال داشته است.
این موضوع سال گذشته حتی سبب شد وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس کل بانک مرکزی به مجلس شورای اسلامی احضار شوند تا توضیح دهند ارز تخصیص‌یافته به بخش خودرو کجا رفته است. در آن جلسه مجلس، رئیس کل بانک مرکزی میزان ارز تخصیص‌یافته به بخش خودرو را تا اواسط دی‌ماه 1402 اعلام کرد. طبق اعلام محمدرضا فرزین، از ابتدای سال 1402 تا اواسط دی‌ماه، پنج‌میلیارد و 406میلیون دلار ارز به حوزه خودرو و قطعات تخصیص داده شده بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 8‌درصد رشد را نشان می‌داد. وی همچنین گفت که در بازه زمانی موردنظر، بالغ بر 31میلیارد و 402میلیون دلار ارز به وزارت صمت داده شده که آن هم نسبت به سال 1401 رشد پنج‌‌درصدی داشته است. چندی پیش نیز گمرک جزئیات ارز اختصاص‌یافته به بخش خودرو را در سال 1402 اعلام کرد که نشان می‌داد بیش از هشت‌میلیارد دلار ارز به این بخش تخصیص یافته است.
یکی از نکات مهم در این گزارش، سهم بخش واردات قطعات به‌خصوص قطعات مربوط به مونتاژکاران بود. طبق آمار گمرک، در سال 1402به اندازه هشت‌میلیارد و 380میلیون دلار اجزا و قطعات خودرو و موتورسیکلت از گمرکات ترخیص و وارد کشور شده است که بررسی جزئیات واردات اجزا و قطعات خودرو و موتورسیکلت نشان می‌دهد که واردات قطعات خودرو در سال 1402، هفت‌میلیارد و 598میلیون دلار بوده است. گمرک در این گزارش همچنین برای اولین بار، نام شرکت‌های خودروسازی اصلی گیرنده ارز را فاش کرده بود.
بر این اساس، خودروسازی مدیران‌خودرو با سهم 13درصدی، در رتبه نخست دریافت ارز قرار داشت و پس از این شرکت، کرمان‌موتور با سهم 9.65درصدی رتبه دوم را در اختیار گرفته بود. همچنین رده سوم در جدول موردنظر به شرکتی به نام کوروش موتور آریا تعلق داشت.
حضور پررنگ خودرویی‌ها در جمع واردکنندگان برتر
با انتشار لیست 100 واردکننده برتر کشور در سال 1402، مشخص شده خودروسازان و قطعه‌سازان حضور پررنگی در این لیست دارند. این حضور پررنگ به خصوص در مورد شرکت‌های خودروساز بخش خصوصی، ناشی از ضعف داخلی‌سازی در این شرکت‌هاست که شریک چینی دارند. طبق لیست منتشره، در جمع 10 واردکننده برتر کشور طی سال گذشته، نام سه شرکت فعال در خودروسازی بخش خصوصی به چشم می‌آید. در این بین، صنایع خودرو سازی مدیران با سهمی یک میلیارد دلاری، ارزبرترین شرکت در صنعت خودروی کشور طی سال گذشته بوده است. بنابر آمار گمرک، مدیران‌خودرو سهمی 1.5درصدی از کل ارزش دلاری واردات سال گذشته به کشور را داراست.
این شرکت در سال 1401 بیش از 530میلیون دلار ارزبری داشته، بنابراین ارزبری آن در سال 1402تقریبا 90درصد رشد کرده است. جایگاه‌های هشتم و نهم لیست 100 واردکننده برتر کشور در سال گذشته به کرمان‌موتور و کوروش‌موتور آریا اختصاص یافته است. کرمانی‌ها در سال گذشته حدود 748میلیون دلار ارزبری داشته‌اند که نسبت به سال 1401 رشد حدودا 76درصدی را نشان می‌دهد. کوروش‌موتور آریا هم با ارزبری 634میلیون و 481میلیون دلاری در سال گذشته، رشد حدودا 58درصدی را در ارزبری داشته است.
اما در جمع 10 واردکننده برتر دوم (ردیف 11 تا 20) نیز نام سه شرکت فعال در حوزه خودرو و قطعه به چشم می‌آید. در این بین، گروه بهمن با قرار گرفتن در رده سیزدهم، 38درصد رشد ارزبری را در سال 1402 و نسبت به 1401 به ثبت رسانده است. ارزبری بهمن در سال گذشته نزدیک به 394میلیون دلار بوده است. در رده شانزدهم هم نام ایران‌خودرودیزل به چشم می‌آید، شرکتی که با 369میلیون و 482هزار دلار ارزبری، افت 17درصدی نسبت به سال 1401 داشته است.
همچنین صنایع قطعه‌سازی کروز بیستمین واردکننده برتر کشور در سال 1402 بوده که ارزبری بیش از 301میلیون دلاری به نام آن ثبت شده است. در مقایسه با سال 1401، کروزی‌ها کمتر از یک‌درصد رشد ارزبری داشته‌اند. در لیست سوم 10 واردکننده برتر کشور طی سال 1402 نیز چهار شرکت مرتبط با خودروسازی کشور به چشم می‌آید که شامل سایپا، آرین پارس موتور، ایران‌خودروی خراسان و ایران‌خودروی مرکزی می‌شود. در این بین، سایپا و ایران‌خودرو در سال 1402به‌ترتیب بیش از 20و بیش از 39درصد رشد ارزبری داشته‌اند. ارزبری سایپا در سال گذشته بیش از 295میلیون دلار بوده و ایران‌خودرویی‌ها نیز ارزبری بالغ بر 233میلیون دلاری داشته‌اند. 10 شرکت واردکننده برتر چهارم ساپکوی ایران خودرو و بهمن‌دیزل را در خود جای داده که به ترتیب بیش از 205میلیون دلار و حدود 172میلیون دلار ارز دریافت کرده‌اند. از دیگر شرکت‌های خودرویی و قطعه‌ای که نام آنها در لیست 100 واردکننده برتر کشور طی سال 1402 به چشم می‌آید، گروه خودروسازی مایان، صنایع خودروسازی فردا و گروه صنعتی بارز هستند. 
--> اخبار مرتبط موتور رشد در قطعه‏‏‌سازان طلب 60 همتی قطعه‌سازان از خودروسازها غفلت قطعه‌سازان از صادرات رتبه نخست مدیران خودرو در ارزیابی‌های سازمان کیفیت و استاندارد ایران تلاش قطعه‌سازان برای حفظ تولید خودرو

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1152274/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مسیر تحقق واقعی مشارکت مهم ترین بخش مردمی اقتصاد در جهش تولید و صادرات کشور

الکترونیک محور شدن مجوزها به معنی افزایش شفافیت و پیش‌بینی‌پذیری اقتصادی کشور است

قاچاقچی سیگار در اردبیل جریمه شد

رکوردشکنی در فروش نفت و رشد اقتصادی بالا با تکیه بر بازطراحی تجارت انرژی در دولت سیزدهم

سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است

طلای جهانی پس رفت

تثبیت جایگاه ایران در منطقه پس از «وعده صادق»

قیمت این ماشین دست دوم به بیش از یک میلیارد رسید

عکس معناداری که آذری جهرمی منتشر کرد/ کارنامه نگران کننده دولت رئیسی در چاپ پول

افزایش بیکاری زنان جوان در 20 استان/ رشد بی‌سابقه بیکاری در لرستان

جزئیات و نحوه دریافت ارز دانشجویی

آمارسازی اشتغال یعنی پاک کردن صورت مسئله

سفر هیأت تجاری و اقتصادی ترکمنستان به افغانستان

قانون تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها ابلاغ شد

رانت 69 میلیارد دلاری برای واردکنندگان بخاطر فاصله میان نرخ ارز ترجیحی با بازار آزاد در دولت رئیسی

شورای ملی تامین مالی به ریاست وزیر اقتصاد تشکیل شد

رویه‌های بندری در هرمزگان اصلاح می‌شود

وزارت نیرو: امسال خاموشی نداریم

قیمت جهانی طلا امروز 1403/02/15

تأثیر توسعه شبکه‌ های حمل و نقل جاده‌ ای بر رونق اقتصادی ایران

نقاط قوت و ضعف مجلس یازدهم/ «نظارت» در مجلس آینده تقویت شود

خودرو شاهین امروز 15 اردیبهشت چند شد؟

تجارت 850 میلیون یورویی ایران و اتحادیه اروپا در 2 ماه

هشدار فرشاد مومنی به روسای قوا: تا کار به فاجعه نکشیده رویه‌ها را تغییر دهید

پیش‌بینی جالب یک فعال بازار درباره قیمت طلا در هفته آینده

رقبای قالیباف به دولت نزدیک هستند؛ مجلس در زمینه چای دبش و پتروشیمی باختر کوتاهی کرد

اعلام برنامه دولت برای چگونگی تداوم طرح کالابرگ تا هفته آینده

مهاجرت پرستاران از بخش دولتی به خصوصی/ مشکلات پابرجاست

پیش‌بینی صرافان از نرخ ارز در بازار

خبر ویژه برای متقاضیان خودرو‌های وارداتی؛ ثبت‌نام جدید وجود دارد؟

اگر می‌خواهید در طلا و سکه سرمایه‌گذاری کنید طلای فیزیکی نخرید / اینکه ما 8 نرخ ارز در کشور داریم کمونیستی است، شوروی با همین فرمول فروپاشید

واحد تولید آمونیاک سبز در بندرعباس احداث می‌شود

همکاری‌ چین در زمینه‌های اقتصادی تجاری با افغانستان

لزوم همکاری همه دستگاه‌ها در اجرای پروژه استراتژیک جاده جلفا-کلاله

3 اپیزود از افزایش قیمت مسکن در کشور

توسعه پارس جنوبی روزانه 42 میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور می‌افزاید

راه اندازی سامانه سوت زنی برای مشاوران املاک

مدیرعامل شرکت پتروایران منصوب شد

این میوه‌ها همچنان زیر 100 هزار تومان قیمت ندارند

به زبان ساده مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟

انتقاد عضو هیات مدیره انجمن فولاد از اتلاف گاز خانگی

رضایی: جبهه انقلاب اختلافات جزئی را کنار بگذارد

قدردانی مقاومت فلسطین از حمایت یمن از مردم غزه

مصوبه مهم دولت برای حقوق کارگران در 1403 تعیین تکلیف شد

با 350 میلیون دناپلاس سوار شوید

تورم نقطه به نقطه فروردین ماه اعلام شد

رکورد‌شکنی قیمت مس در سطح جهانی

استاندار همدان با همسر و فرزندان شهید شناسائی شده رنجنوش دیدار کرد

پیشنهاد خنده‌دار برای نجات اقتصادی بارسلونا!

از سرمایه گذاری پکن در افغانستان حمایت می کنیم

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی